Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

M-Rail 5131, waarde condensator cq smoorspoel?

Gestart door Roland donderdag 13 mei 2021, 21:35:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M-Rail 5131, waarde condensator cq smoorspoel?
Hallo!

Iedereen die digitaal rijdt gooit die dingen eruit, ik wil ze er juist IN hebben, ik weet alleen niet WELKE.
Ik heb het over de condensator of smoorspoel die bijvoorbeeld in de Marklin M-rail 5131 ingebakken zit.
Op internet vind ik wel foto's, maar ik kan nét niet de waarde van de condensator/smoorspoel ontdekken.

Heeft iemand voor mij het verlossende antwoord?
Mijn Arduino heeft nogal last van een vervelende RFI/EMI, waardoor het ding een eigen leven gaat leiden.
Ik vermoed dat het komt door onvoldoende ontstoring van de modelspoorbaan, dus ik wil eens even gaan testen.
Ik heb alleen geen enkele 5131 liggen, dus ik weet die waarde niet, vandaar de vraag.

Alvast bedankt,

Roland.
Re: M-Rail 5131, waarde condensator cq smoorspoel?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: M-Rail 5131, waarde condensator cq smoorspoel?
Om de onzekerheid eruit te halen, het gaat op:
5131 Aansluitrail met ontstoor-condensator. Voor zover ik weet heeft die condensator dezelfde waarde als die in iedere analoge loc zat voordat deze naar digitaal werd omgebouwd.
En kun je de waarde ervan elders op het forum vinden (in ieder geval Bart, Bahn-AG geeft die ergens).

Reden waarom die condensator meestal vermeden wordt (of verwijderd) is dat de enige rol ervan de ontstoring van radio of TV via de ether is, en bijna niemand heeft dat meer, dus valt er weinig te storen.


Re: M-Rail 5131, waarde condensator cq smoorspoel?
Wat de waarde in de 5131 is, weet ik niet precies, maar denk aan een condensator ergens tussen 10n en 100n.
Re: M-Rail 5131, waarde condensator cq smoorspoel?
Dank voor de reacties!
Ik ben al aan het experimenteren met enkele waarde én om de stuurdraden van de Arduino in te korten.
Ik heb het vermoeden dat dat laatste wel werkt.

Ik had een sensor langs de baan staan (met ca. 2,5m draad), maar deze heb ik vervangen voor een contactrail.
Hiermee wordt de 16 Volt wisselspanning gelijk gericht, naar 12 Volt omgezet en een relais geschakeld.
Dát relais zorgt ervoor dat de Arduino gaat schakelen. Dat schakelingetje zit nu dicht bij de Arduino en nu LIJKT het erop dat het goed werkt.
Er vertrekken nu geen treinen meer spontaan uit mijn schaduwstation...

Tevens zal ik blijven experimenteren met de condensatoren...