Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

3075 ombouwen naar City bahn

Gestart door Sanderz28 donderdag 13 mei 2021, 20:10:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3075 ombouwen naar City bahn
Ik voor mijzelf de uitdaging aangenomen om een 3075 om te bouwen naar City bahn lok. Het eerste waar ik tegenaan loop is de kleuren. Ik weet dat het oranje ral 2004 is echter het grijs waarover gepraat word daar kan ik de kleurcode niet van vinden. Heeft iemand enig idee?

De schoorstenen kan ik los bestellen zag ik en ik heb ook een site gevonden waar je nieuwe opschriften kan bestellen.

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

De lok waar het om gaat.

IMG_20200228_160025 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Waar je op moet letten?  ;)

Je begint met de verkeerde locomotief. De citybahn locomotieven waren BR 218 ipv BR 216.
De lengte en een hele zooi andere details zijn anders.
:P

Maar meer positief benaderd:
Ook de grote merken nemen wel eens een loopje met de series. Zoals bv de NS 1900 serie van Piko.

Uitgaande van het 'beeld' denk ik dat als je de uitlaten en rem slangen monteert, genoeg afleiding maakt om de klinknageltellers op zijn minst even van je rug af te houden. Een wisselend front/sluitlicht (iets wat de 3075 niet heeft) levert net dat extra op.
Als je de citybahn rijtuigen van Marklin gebruikt ontstaat er dan een goed gelijkende set. De citybahn rijtuigen van ESU zullen in combinatie met de Br216 te lang lijken.

Groet,
Jan-Peter
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
De lengte anders? Is dat wel zo?

Hij zal inderdaad op details niet helemaal overeenkomen maar dat neem ik wel voor lief. Ik heb de city bahn rijtuigen van Trix.
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Hi Sander,

De rooster, raam en dak indeling van de 216 is toch wel behoorlijk anders dan die van de 218.
Waar ga je die rookgas deflectoren dan plaatsten? Het dak van de 216 is hier niet op voorzien.
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Naast dat het voorbeeld van de BR216 al 40 cm korter is ten op zichten van de BR218, heeft Marklin er extra korting op gegeven  :D.




Serie   Lengte (1:1)   1:87   Marklin   Introductie
BR 216   16 m   18.4 cm   18.2 cm   1968 (3075)
BR 218   16.4 m   18.9 cm   18.9 cm   2010 (37218)

Maar even in een tabelletje gezet, kon toch niet slapen....
Bron informatie de link in de eerste zin.

Jan-Peter
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Hallo

2mm omdat de buffertjes iets te kort zijn? 8o

Kleurcodes:

Oranje RAL 2004
Kiezelgrijs RAL 7032
Umbragrijs RAL7022 (dak)
Grijsbruin RAL 8019 (draaistellen/tank)
Oceaanblauw RAL 5020 (opschriften)

Te koop bij bijvoorbeeld elita.de

Citaat van: Kappa op donderdag 13 mei 2021, 23:09:46
Waar ga je die rookgas deflectoren dan plaatsten? Het dak van de 216 is hier niet op voorzien.
In het begin van de city-bahn tijd hadden de 218 deze nog niet. Bij mijn marklin heb ik ze er ook afgehaald.

Overigens: De City-Bahn rijtuigen reden vaak genoeg met een rode of blauw/beige 218. Ook een orientrode kan nog.

Bart
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Je moet gewoon doen wat je zelf mooi vind,het NL marklin materiaal is ook alles behalve correct. Maar ik ben er tervreden mee :)
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Op Bahnbilder staat een City Bahn Br 218 zonder rookgas deflectoren.

Bron: https://www.bahnbilder.de
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Iedereen bedankt voor de reacties en input. Waar vind ik hele smalle afplaktape?
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Bij Tamiya kan je smalle afplaktape vinden.
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Hallo

Financieel en ook wat model betreft kun je beter een fleischmann naar ac ombouwen. Zo maar een gedachtengang.

Bart
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Citaat van: Sanderz28 op vrijdag 14 mei 2021, 18:53:18
...Waar vind ik hele smalle afplaktape?''

Dat zou bij een redelijk goed uitgeruste modeltreinzaak zijn (MTE, Huider, M&B, Pijplines etc). Zeker als er ook een (plastic) modelbouw afdeling is.
Anders is de Luchtvaarthobbyshop in Aalsmeerderbrug een waar Walhalla voor de hobbyist! Niet alleen tijd dat daar vliegt...
Jammer genoeg is Willies in Eindhoven al een tijd gesloten, was een vergelijkbaar Mekka.
Alternatieven zijn Quartel in Nootdorp en Shamrock in Maastricht, die zijn gespecialiceerd in RC modelbouw en hebben eveneens het nodige.

Een grote gemene deler bij bovenstaande winkels: ze zitten niet in de centrum.

@Bart; Geen 2 mm maar 7 mm , omdat er geen Citybahn BR216 is geweest. De 40cm extra was voor de stoom/electrische wagon verwarming nodig.

Jan-Peter
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Niet je eigen woorden verdraaien B) O:-D Je schrijft dat marklin op de 216 een extra verkorting heeft toegepast en deze is 2mm.

Marklin heeft nooit een pseudo CB 218 gehad. Bij de Ludwig hebben ze dit truukje wel toegepast omdat ze toen nog geen 218 hadden.

Bart
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Okay okay. Als de dames in Goepping de buffers net niet ver genoeg hebben in gedrukt, is het zowaar een goede representatie van een Br 216.

En dan gebruiken we voor de Br 216 city bahn gewoon de term design studie, en kan t prima op de tekentafel. Zo langzamerhand wel benieuwd hoe het eind resultaat wordt. Weer een draadje op mijn volglijst.... :thumbup:

Jan-Peter
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Inmiddels een stapje verder. Kap uit elkaar gehaald, ramen eruit ed. Verf is inmiddels ook binnen, nog bedankt voor de kleurcodes Bart :thumbup:

Net een bestelling gemaakt voor nieuwe opschriften en locnummers. Ik hoop dat die volgende week binnenkomen. Van het weekend maar eens een start proberen te maken met spuiten, zal dan ook proberen foto's te maken van de voortgang.
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Hallo

Voordat je daadwerkelijk begint:
Heb je je al eens afgevraagd hoe je de rondingen van de roosters wil gaan afplakken?

Bart
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Hoi,

daar moet ik nog even mee gaan stoeien, tips?
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
De eerste lagen verf zitten er op. Nu is het wachten op de schoorstenen, dan kan ik het dak afmaken. Voor de eerste keer ben ik redelijk tevreden, hier en daar moet ik nog wat corrigeren.

IMG20210522142319 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20210523125532 by Sander Zuurbier, on Flickr

IMG20210523191605 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Dat mag rustig worden gezien!  :thumbup: Duidelijk wat het origineel had kunnen zijn.

Ik denk dat dit soort resultaten de mens moet geeft om door te gaan of te beginnen.

Jan-Peter
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Dat ziet er goed uit  :thumbup: Een goede basis voor meer  :) Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groet Ronald.
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Vandaag het project afgerond, vond het best lastig maar het is voor de eerste keer best aardig gelukt.

IMG20210621140545 by Sander Zuurbier, on Flickr
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
 @citaat: Geen verkeerd resultaat  :thumbup:  :thumbup: Dat het ding veel op de baan mag rijden  :thumbup:
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Ik zou het niet beter doen, veel slechter zelfs. Maar de randen zijn rafelig, heb je wel goede afplaktape gebruikt?
Re: 3075 ombouwen naar City bahn

Dat is een leerpuntje. Foto is wel van heel dichtbij genomen dus dan valt het wel op.


Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Ik vind het best een goed resultaat, op idd de rafelige randen rondom het het kader van luchtroosters/ramen.

Hou heb je de rookgasdeflectoren nu vast gezet?
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Die pasten prima in de gaten die op het dak zitten.
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Sander, ziet er prima uit voor een eerste keer!! En die details zijn inderdaad het moeilijkste, kun je vast nog wel een beetje bijtippen..

Citaat van een Youtuber:
This is a social distance restauration, it looks good from 6 feet away (1,5 meter)  :P
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Citaat van: flyerman op maandag 21 juni 2021, 15:47:46
Ik zou het niet beter doen, veel slechter zelfs. Maar de randen zijn rafelig, heb je wel goede afplaktape gebruikt?
Heb je de tape soms over de opstaande rand gevouwen? Tot tegen de locwand?
Kans is dan groot dat er geen verf tot aan de opstaande rand kan komen en je bij get verwijderen van de tape de verf rand weer los trekt.
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Hallo Sander,

Ik heb eens even vanavond het nummer gecontroleerd welke op jou loc aangebracht is en ik kom tot de slotsom dat het nummer klopt. Echter er klopt toch iets niet. De loc heeft nooit het nummer 218 343-2 gehad in de Citybahn kleuren. Er reden vanaf 1984 10 locs in deze kleuren rond. Dat waren de locs:

218 134-5 BW Hagen 1
218 135-2 BW Hagen 1
218 137-8 BW Trier
218 140-2 BW Hagen 1
218 142-8 BW Hagen 1
218 143-6 BW Hagen 1
218 144-4 BW Hagen 1
218 145-1 BW Hagen 1
218 146-9 BW Hagen 1
218 148-5 BW Hagen 1

Overigens is 1 van deze locs bewaard gebleven en is teruggeschilderd in de Citybahn kleuren. De loc staat rijvaardig in het DB museum in Koblenz Lützel.


218 137-8 DB Citybahn DB Museum Koblenz Lützel 16.06.18
by Paul Smith, auf Flickr

Verder vind ik je ombouw wel geslaagd.
Groet, Jasper

Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Over de rafelranden: Wel eens echt naar een duitse lok gekeken 1:1, als je er vlakbij staat?
Die zitten vaak niet "strak in de lak" maar hebben opvallend veel blutsen, andere kleurvlakken en zelfs bij een 103 heb ik wel eens een lijn waargenomen die wat "afgezakt" was. Een loc die intensief wordt ingezet ziet er meestal doorleefd uit.
Dus, Sander eigenlijk is er in dat opzicht niet zo veel mis mee.
Voor de museumlok op de foto gaat dat dan weer niet op maar dat is natuurlijk een "paradelocomotief".
Re: 3075 ombouwen naar City bahn
Dit was mijn 1e poging en ik vind hem redelijk geslaagd. En ik wist dat het nummer niet klopte, het juiste nummer kon ik niet vinden in de goede kleur.