Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baan van Beerbot_3000

Gestart door BeerBot_3000 donderdag 13 mei 2021, 18:12:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lekker bezig geweest dus. Ben je niet bang dat je de kabels raakt als je eens onder de baan moet zijn? Onder mijn testbaantje hangt alles los, wat onder de toekomstige baan niet gaat gebeuren.

Citaat van: BeerBot_3000 op zondag 06 maart 2022, 17:56:33
Hierna ben ik UTP kabels gaan trekken/maken voor de S88 terug melders en deze ook onder de baan gemonteerd. Gelukkig deze eerst getest met een kabelmeter omdat 2 van de van de 10 stekkers niet goed in elkaar geknepen zaten. Na deze met de tang nog een maal aangeknepen te hebben waren deze ook allemaal goed.
Alleen hiervoor zou ik UTP-kabels bestellen. Gekloot met zo'n tang, mij niet meer gezien :D
Re: Baan van Beerbot_3000
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
 @citaat

Als je de juiste tang en goede connectoren hebt is er niets aan de hand, beetje vertrouwen in je eigen kunde  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag Jan,

Ik zie dat je voor je ringleidingen dezelfde kleuren gebruikt.
Mijn advies is om voor je ringleidingen verschillende kleuren te gebruiken om de herkenbaarheid te vergroten.

Ik heb de volgende combinaties gebruikt:
Blauw/bruin --> aangesloten op de centrale voor de treinen
Geel-groen/bruin --> voor de voeding van wissels, etc.
Zwart/bruin --> 5volt voeding voor servo's

Henk
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
@ bas

Ik verwacht dat het blijven hangen achter de draden wel mee gaat vallen. Alles goed vastzetten met tiewraps als een grote kabelboom. Als het schaduw perron is aangesloten verwacht ik er ook niet veel meer onder te hoeven.

Wat betreft de UTP kabel. Deze had ik nog liggen. Ook hoeven de gaten dan niet zo groot geboord te worden om de draad te trekken. Het vergt inderdaad wel wat geduld om de stekkers er aan te knijpen. Ook een voordeel van ze zelf maken is dat de lengte mooi op maat is.

@ Henk
Ik heb inderdaad de zelfde kleur draad genomen. Ik heb een paar aansluitpunten gemaakt. Deze zijn genummerd. Groep 1 TM 4.
Deze zijn ook op de transformatoren genummerd. Bij iedere aansluiting heb ik dan ook het nummer van de groep gezet om ze uit elkaar te houden.
Re: Baan van Beerbot_3000
Citaat van: Degeluidsman op zondag 06 maart 2022, 18:56:49
Als je de juiste tang en goede connectoren hebt is er niets aan de hand, beetje vertrouwen in je eigen kunde  :)
Ik heb best wat kunde, maar een paar uurtjes kwijt zijn met kabels maken sla ik liever over. Dan bestel ik ze liever in 2 minuten tijd :D
Re: Baan van Beerbot_3000
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
 @citaat
Weg van de minste weerstand Bas  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Beerbot_3000
Als je het afzet tegen de tijd die ik kwijt was, de goedkoopste keuze ;)
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag allemaal.

Hierbij nog een kleine update. Ik heb inmiddels een groot stuk isolatie geplaatst op de baan. Hierna ben ik de rails er op gaan leggen. Als eerste heb ik een stukje rails aangesloten om te kijken of het goed werkt met diode truc. En ja hoor de melding komt netjes op de pc binnen!
Na een korte testrit ben ik zeer tevreden met het resultaat. Beter dan verwacht eigenlijk. Hiervoor heb ik de diode truc nooit gebruikt.

Inmiddels ben ik begonnen om meerdere diodes aan de rails te solderen. Volgende stap is stroom en terugmeld draden aansluiten zoals bij foto 3. Ook zet ik een diode in de terugmeld draad net voor de s88 om stoorsignalen te voorkomen zoals beschreven in het wiki. Hierna testen of het allemaal werkt zoals bedacht.

Later moeten de juiste melders nog bij het juiste blok in koploper geprogrammeerd worden maar dat is iets voor later.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
dag Allemaal,

Na een lange tijd afwezig te zijn geweest wil ik jullie toch nog even op de hoogte stellen. De pc waar ik voorheen alles op deed is helaas aan het einde van zijn latijn gekomen. Gelukkig heb ik back-ups van koploper en al mijn bestanden. Hier is gelukkig niks mee verloren gegaan. Inmiddels staat er een nieuwe pc die veel, Heel veel sneller is dan de oude pc. Nadeel is wel dat deze geen seriële poort heeft en moet dus nog een adapter van USB naar serieel kopen. Gelukkig kosten die dingen tegenwoordig ook niet al te veel meer. Als iemand nog een goede weet hoor ik dit graag.  :D

Terug in de tijd toen de oude pc nog werkte.

De schaduw perron sporen en wissels zijn nu allemaal aangesloten op de S88 melders en op de wissel decoder's. In koploper ben ik begonnen met het programmeren van de juiste bezetmelders bij de blokken. Als laatst heb ik een test rit kunnen rijden over alle sporen heen. Gelukkig werkte dit allemaal naar behoren. Voor dat ik de rest kan aansluiten wil ik eerst alle valbeveiliging geplaatst hebben. (De in en uit rijdende sporen). Voor de rest ga ik naast mijn werk ook een studie volgen. Hierdoor komen er wat minder frequent update's van mijn baan. Hopelijk kan ik nog redelijk wat tijd vrij maken om toch wat aan de hobby verder te kunnen werken.





Re: Baan van Beerbot_3000
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Hoi Jan,

Fijn dat je overal back-ups van had, je moet er toch niet aan denken dat je alles opnieuw zou moeten doen.
Ik laat koploper automatisch een backup maken als hij afsluit en eens in de zoveel tijd maak ik ook nog een backup op een externe schijf en zet de actuele koploper file op een stick.

Succes met je studie en zo af en toe even ontspannen met de treinen hoort er natuurlijk bij  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Beerbot_3000
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
 :) Misschien jammer dat de oude pc er mee ophield maar een nieuwe verse pc is wel zo prettig, lekker vlot en betrouwbaar, dat is ook wat waard.
Dat adaptersnoertje is de laatste hindernis en dan ben je weer up to date voor de komende jaren. :thumbup:
En van mijn kant ook suc6 met je studie.

Dirk-Jan
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
@ Peter,

Een automatische back up maken wou ik ook instellen allen had ik dat nog niet gedaan. Gelukkig na de laatst gereden testrit wat in het filmpje te zien is had ik een back-up gemaakt. Op het moment dat ik verder ga met koploper programmeren ga ik deze ook meteen op automatisch back-up instellen. Deze zet ik dan op de D of F schijf die ik als back-up schijven in de pc heb geplaatst.

Ontspannen is zeker belangrijk. Mijn planning was in eerste instantie om mijn baat tot aan de bovenbouw af te hebben voor ik aan de studie begon maar dat is wegens omstandigheden helaas niet gelukt. Gelukkig is het ook niet iets wat af moet maar een hobby ;)

De studie is nu ook begonnen en word best pittig. Er zit een hoop wiskunde en scheikunde bij waar je U tegen zecht :P. In kleine stapje een voor een aanpakken en het komt helemaal goed  :D

@ Dirk-Jan,

Achter af gezien ben ik blij dat de pc het begeven heeft. Nu is het echt generaties vooruit en kan de pc weer jaren mee. Met de komst van deze pc heb ik bijna spijt dat ik niet eerder een nieuwe heb gekocht  :D.

ik verbaas me nog iedere dag hoe snel die dingen wel niet zijn geworden. Mijn monitor doet er nu letterlijk langer over om op te starten dan de pc als hij uit staat.