Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan van Beerbot_3000

Gestart door BeerBot_3000 donderdag 13 mei 2021, 18:12:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Baan van Beerbot_3000
Zo een anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met het baanontwerp van mijn toekomstige modelbaan. Dit is te lezen onder het kopje baanplanen ontwerpen https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77454.0. Ik ben tevreden met het ontwerp dat ik heb gemaakt en heb de knoop door gehakt en ben begonnen met het bouwen van het frame.

Ik verwacht wel dat het ontwerp niet overal even goed bereikbaar zal zijn maar verwacht hier eigenlijk geen problemen mee.

De baan gaat aangestuurd worden met koploper. Dit heb ik reeds al geprogrammeerd en werkend in demomodus.  De gebruikte centrale is een IB. Waar ik de S88 melders / Wisseldecoders / transformatoren ga plaatsen ga ik tijdens de bouw bepalen. Na dat de rails is uitgelegd ga ik kijken hoe ik het landschap er mooi omheen kan bouwen.

In de onderstaande afbeeldingen is het begin van de bouw van het frame. Eerst ga ik het onder frame afmaken en de rails er op plaatsen en aansluiten. Tevens kijk is of dit meteen in koploper werkt zoals behoren. Als dat werkt ga ik door met het leggen van de baan naar het bovenliggende gedeelte.
Re: Baan van Beerbot_3000
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Het begin is er Jan, succes met bouwen en we zien je vorderingen graag hier verschijnen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Beerbot_3000
Lekker bezig man !, ga zo door, ik volg het wel. :) :thumbup:

Mvg Gert
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Bedankt voor jullie reacties heren!

In mijn aankomend weekend wil ik proberen de korte poot op schaduw perron hoogte af te maken. Dan word er een inventarisatie gemaakt hoeveel hout in nodig heb voor onder de rails. Tevens moet ik ook nog even kijken voor geluidsdemping. Ben hier nog niet helemaal uit. Kurk of ondervloer voor laminaat.

Misschien ook wel even handig om te proberen of het allemaal wel past op het gebouwde frame O:-D.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Hallo Jan,

Ziet er goed uit, mooi begin.
Ben benieuwd naar het vervolg.

M.vr.gr. Erwin
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Ik ben weer wat verder gegaan met de bouw van mijn frame.

De linker poot heeft nu een ruwe opzet. Deze moet nog verder afgemaakt worden. Dit is expres zo gedaan omdat ik eerst de rails wou leggen om te kijken of het ook past.
Helaas kwam ik tegen paar kleine punten aan tijdens het leggen. Op twee plekken vind ik de poot te dicht langs de rails liggen waardoor de kans bestaat dat de loc tegen de poot aan rijd.
Hier moet dus nog een aanpassing gemaakt worden. Toch nog even een paar foto's met de vooruitgang en de probleem puntjes. Op de 3e en 4e foto ligt de rails te dicht langs de poten.

Dit is simpel op te lossen door de poten wat te verschuiven.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Ziet er goed uit. Altijd een leuke bouwfase vind ik, er is nog alles mogelijk.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
het lijkt er op dat dat makkelijk te verhelpen is gewoon de poten 2 cm verplaatsen

dat moet nu nog makkelijk kunnen
verder ziet het er strak uit

Gr Ed
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Mooi begin.
Ik ga je volgen.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Bedankt voor al jullie reacties.

Ik ben weer verder gegaan met de bouw van het frame. Ik heb de 2 kleine schoonheid 's foutjes hersteld omtrent de poten (te zien op afbeelding 2, 3 en 4). Ook heb ik nu de linker poot af op schaduw perron hoogte. Het hoger gelegen deel word gebouwd tegelijk met het leggen van de rails. Hier kijk ik terplekken waar het beste de poten en dwarsbalken geplaatst kunnen worden.

Tevens heb ik het achterste gedeelte onder het lage dak af gemaakt op schaduw perron hoogte. Bij de rechter poot heb ik nog een dwarsbalk geplaatst te zien op foto 1 die wat verder naar binnen ligt. Dit is zo gedaan dat ik wat makkelijker achter er bij kom als er wat mis mocht gaan.

Bij foto 2 is te zien dat er nog wat rails buiten het frame ligt. Hier moet ik nog een diagonale balk bevestigen. Dit moet tevens nog gebeuren bij de rechter poot op een plek.

De volgende keer dat ik verder ga met de baan ga ik beginnen met het op hoogte leggen van de achterste 2 sporen in het schaduw perron. Daar kan ik nu nog makkelijk bij. Ook worden dan de ringleidingen getrokken. Hier is nu ook nog makkelijk bij te komen voordat het gehele schaduw perron vol gelegd word met rails.

Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Na een hele tijd niet verder te hebben kunnen werken aan mijn baan heb ik nu nog voor het einde van het jaar nog wat tijd gevonden!
Ofja beter gezegd. Bewust tijd vrij gemaakt om weer eens lekker te kunnen hobbyen.

Gelukig heb ik voor de lockdown nog het een en ander aan hout kunnen halen en laten zagen. Hiermee kan ik voorlopig nog wel mee vooruit. Ik verwacht nu ieders geval hiermee heel het schaduw perron mee af te kunnen maken. Ik ben verder gegaan met het op maat maken van het plaatmateriaal waar de rails op komt te liggen. Ik heb de poten uit het hout gezaagd zodat deze er tussen vallen. Ook heb ik de bocht af gemaakt waar de treinen het schaduwstation uit reiden en ben ik begonnen met de uitrijdende sporen omhoog te maken.

Voor komend jaar ga ik wat meer aan de hobby werken en zullen er ook wat regelmatiger update's komen.

Voor iedereen alvast de beste wensen en een gelukkig 2022!
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Lekker bezig  :thumbup:
Re: Baan van Beerbot_3000
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Het is heerlijk hobby weer Jan, en tijd moet je eigenlijk vrijmaken voor de hobby.
Ik probeer ook na het werk even naar boven te gaan al is het maar voor een uurtje of even lekker wegdromen en de drukte van de dag achter me te laten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag Peter,

Na werk probeer ik nu ook inderdaad even een uurtje of wat te pakken. Helaas is dit soms wel lastig ivm onregelmatig werk wat ik heb. Ik wil de buren niet tot last zijn om savonds nog te gaan zagen :P. Als strakt de laag voor het schaduwstation klaar is kan ik wat stiller werk verrichten.
Re: Baan van Beerbot_3000
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Jan,

Mooie vorderingen! Blijf je volgen
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Ik ben weer wat aan het hobbyen geweest. Vandaar deze update. Ben nu voor zo een drie kwart klaar met het houtwerk voor het schaduw perron.

Eerst heb ik de lat gezaagd die nog miste bij het eerste stukje uitrijdend schaduwstation. De hoekjes die nog missen moet ik nog monteren maar zijn al wel op maat gezaagd. Hiervoor moet ik wat kortere schroeven halen.

Daarna heb ik de vloerplaat onder het schuine (Lage gedeelte) dak op maat gezaagd en heb ik blokjes gezaagd voor de stijgende sporen die er achter lopen. Ook heb ik al het hout gezaagd voor onder de rails onder het lage dak.

Als laatste heb ik de blokken aan het frame geschroefd en de rails met onderplaat er los op gelegd. Dit ligt allemaal nog los omdat ik ook hiervoor nog kortere schroeven nodig heb. Toch kon ik het niet laten om hiervan alvast een update uit te brengen! Gelukkig is nu het moeilijkst bereikbare gedeelte nu geplaatst. :) Helaas moet dit er weer af om isolatie er op te leggen :D.
Re: Baan van Beerbot_3000
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Je hebt de dag weer goed besteed Jan  :thumbup: :thumbup:
Het zijn tijdrovende klussen maar zeer leuk om te doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Zeker waar Peter,

Is ook niet altijd even makkelijk om het in je eentje te doen. :P
Binnenkort ga ik ook ff kijken of ik een vangrail er langs kan maken. Ben bang dat het anders nog eens op de grond beland.

Zou toch zonde zijn.

Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag Jan,

@citaat
Ik heb ee nvangrail gemaakt van oude raamlamellen.
Deze waraen wel een beetje rond, maar ik heb ze met een verfstripper verwarmd en net warm genoeg en wel te kunnen buigen maar niet zo warm dat ze vervormen.
Vervolgens met een houten balk plat gedrukt en laten afkoelen.
Prachtige vangrail.  :-)
Re: Baan van Beerbot_3000
Hallo Jan, net ingestapt en blijf de vorderingen volgen  :thumbup:
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
@ Henk,

Ik heb hier helaas geen oude lamellen liggen. Anders had dat inderdaad een mooie optie geweest. Ook weet ik niet zo goed hoe hoog ik de rail moet maken. Zit zelf aan een cm of 4 te denken. Weet niet wat jullie ervaring hiermee is?

Er is ook kunstof band voor in tuin op rol (gazonrand). Weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? Met een breedte van 10 cm. Als ik die door midden haal kan ik er 2 zijdes van maken. Mijn plaatdikte is namelijk 9mm.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag Jan,

Ik gebruik kunststof profielen van de Praxis 30x2x200 en die werken prettig. Is naar mijn idee afdoende vangrail.

Groet, Arie
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Jan,

Woonplaats is niet bekend.
Mocht je in de nabijheid wonen van een vestiging van Van Cranenbroek, dan is dit een prima oplossing voor val bescherming:
Vlechtwerk voor afrastering:
https://www.vancranenbroek.com/catalogus/afrastering/afrastering_diversen.php

Cees
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
@Arie, Bedankt voor de tip. Ik ga eens bij de Praxis kijken.

@Cees, De van Cranenbroek is niet dicht in de buurt van waar ik woon. Overigens ben ik wel regelmatig in het filiaal in Dongen geweest. De prijs van het vlechtband is wel voordelig. Helemaal vergeleken met andere winkels. Goed excuus om dan ook weer eens langs mijn ouders te gaan ;). Die wonen er niet zo ver vandaan

Zelf had ik deze gevonden: https://www.westfalia.eu/nl/shops/tuin-en-buitenleven/gazonverzorging/gazonrand/palissadebanden/1606901-cellfast-gazonrand-9m-bruin-verschillende-hoogtes_891666.htm?gclid=CjwKCAiA_omPBhBBEiwAcg7smcSkMkJzhFqGmISMQnbBj8uQiEM6z4olcBXRIwcej9q33UZ938o5QRoCQWoQAvD_BwE

Bij de bouwmarkt heb ik daar vandaag naar gekeken. Zou er mooi geschikt voor zijn. Helaas was het daar alleen veel duurder. Waarschijnlijk ga ik dus ook deze online bestellen.

Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2017

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Jan,

In mijn beleving is dat Cellfast niet geschikt: het is te dun en dus te slap.

Cees
Re: Baan van Beerbot_3000
De kunststofprofielen van Karwei, Praxis  of om het even welke grote bouwmarkt zijn perfect, zoals hierboven al is opgemerkt. Wel gaatjes voorboren om er spijkertjes of kleine schroeven doorheen te krijgen.
Je kunt ze makkelijk rond langs bogen leggen en uiteraard ook langs rechte stukken aanbrengen. Niet duur, stevig en toch soepel genoeg.

Groet,

Peter
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag Jan,

Als vangrail / valbeveiliging denk ik aan deze buigzame PVC afwerkingsprofielen voor gipsplaat, die je ook wel in NL kan vinden.
https://www.bouwkampioen.be/nl/buigbaar-hoekprofiel-voor-gipsplaten-rondo-plac-pvc-8201-3m.html
Re: Baan van Beerbot_3000
Voor de valbeveiliging heb ik stroken plexiglas laten zagen.

Kan je er nog mooi doorheen kijken. Handig als er iets zou ontsporen.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag Jan,

Citaat van: BeerBot_3000 op woensdag 19 januari 2022, 18:59:08
Ook weet ik niet zo goed hoe hoog ik de rail moet maken. Zit zelf aan een cm of 4 te denken. Weet niet wat jullie ervaring hiermee is?

Er is ook kunststof band voor in tuin op rol (gazonrand). Weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? Met een breedte van 10 cm. Als ik die door midden haal kan ik er 2 zijdes van maken. Mijn plaatdikte is namelijk 9mm.

Ik ben van de volgende punten uit gegaan:
- het moet flexibel zijn om bochten te kunnen maken.
- het moet voldoende stevig zijn om een (zware) lok tegen te kunnen houden
- het moet voldoende hoog zijn zodat een lok die uit een bocht vliegt er niet over heen kan kantelen.

Bij het laatste punt heb ik als volgt gerekend:
De hoogte van de vloerplaat + de isolatielaag + de railhoogte + hoogte van de lok = hoogte X.
Kijk bij je loks welke er met kop en schouders boven uit steekt en ga daar van uit voor de hoogte van je lok.
Trek vervolgens van hoogte X 3 à 4 cm af en je hebt de minimale hoogte van je valbeveiliging.

Valbeveiliging heb je in principe alleen nodig waar de lok "uit kan breken" en dat is bij de buitenbochten.
Bij een binnenbocht stopt hij wel tegen de buitenbocht en op rechte stukken gaat hij wel half op de rails staan.

Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Ik gebruik dun plastic repen, 2mm dik en 5 cm hoog. Het is makkelijk te verwerken, buigzaam en doorzichtig.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
@ Cees, Dan ga ik dat niet gebruiken.

@ Peter, Ik heb hier na gekeken maar die zijn allemaal te laag. Ik denk dat ik echt 5cm nodig heb om het niet op de grond te laten vallen.

@ Ludo, Ik denk dat die ook te laag zijn helaas.

@ Martin, Ik denk dat ik dat ga doen. zeker handig als je er nog doorheen kan kijken. :thumbup:

@ Henk, Bedankt voor je informatie. Deze ga ik zeker mee nemen!

@ Wim, Waar heb jij deze plastic repen vandaan? Lijkt mijn namelijk ook wel wat om te gebruiken :thumbup:

Binnenkort heb ik weer een update. Ik heb inmiddels de linker poot af. Foto's komen er aan.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag beste volgers,

Hier is hij dan. De nieuwe update van mijn baan. Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest met de bocht links achter onder het lage dak af te maken. (Foto 1,2)
Vervolgens ben ik de linker poot af gaan maken. Hier komen de 2 in en 2 uitrijdende sporen voor het schaduwstation. (foto 2,3,4)
Als laatste heb ik de transformatoren onder de baan geplaatst (foto 5). Binnenkort Ga ik nog test rijden of de treinen ook omhoog komen en als dat lukt ga ik beginnen met het hele schaduwstation aan te sluiten.

Tevens heb ik een beslissing genomen over de valbeveiliging Hiervoor ga ik polycarbonaat voor bestellen. Ziet er uit als plexiglas alleen is ook buigbaar zonder te verwarmen.

Hiervoor dank ik Wim en Martin die mij deze tip gaven!
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Polycarbonaat. Dat is toch ook bekend onder de naam Lexan? Daar wordt kogelwerend glas van gemaakt. Dus dat kan wel tegen een stootje, goede keuze.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag Henk,

Dat klopt inderdaad alleen is lexan een merknaam  ;).
Qua prijsverschil scheelde het 4cent op een stuk van 244x5cm. Dan is voor mijn de keuze wel gemaakt. Overigens denk ik niet dat ik een stuk van 244 laat komen maar van een meter. Is wat makkelijker te verwerken.

Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag Jan
Ik gebruik plexiglas ; ook omdat t doorzichtig is en je zo het zicht op de baan niet belemmert. Ook kan je zachtboard gebruiken voor de delen vanwaar toch niet naar de baan gekeken wordt. Ook laat ik genoeg ruimte tussen de bescherming en de sporen zodat je er makkelijk bij kan als er iets loos is, en op plaatsen waar het wat eng is maak ik de bescherming uitneembaar
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Het is zover. De eerste testritten zijn gemaakt! Volgende stap is stroom draden trekken en valbeveiliging maken.



Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Baan van Beerbot_3000
Dat ziet er goed uit. :thumbup:
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dank je Rob.

Ik ben inmiddels klaar met testrijden. Alle treinen met extra wagons er achter komen omhoog. Daar ben ik zeer tevreden mee. Nu ga ik alle grote platen er af halen en begin ik met alle ringleidingen te trekken en s88 modules te plaatsen.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Hoi Jan,
Op de afbeelding (en later ook in het filmpje) zie ik een punt waar de wagons rakelings langs de iets hoger gelegen oprit rijden.
Zet je de rails straks vast? Want als ze op die plek (zie rode cirkel) iets verschuiven lopen je lange wagons tegen de oprit aan.

Dit lijkt me in elk geval een plek voor wat extra aandacht.

gr. Gertjan
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag Gertjan,

Ik ben niet van plan om de rails vast te schroeven. Dat had ik bij mijn vorige baan gedaan. Dat maakte zoveel geluid dat ik er meteen spijt van had. Wat ik wel kan doen is op die plek een schuimblokje langs de rails plakken zodat de rails niet naar achteren schuift. Ik zit ik te twijfelen om de bocht misschien eerder te laten beginnen. Dan ben je ook van dat probleem af.
Re: Baan van Beerbot_3000
 @citaat Je zou de rails ook vast kunnen lijmen.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag Bas,

Waarmee lijm jij het vast dan? En krijg je het dan nog los?
Re: Baan van Beerbot_3000
Rails los laten liggen, is vragen om narigheid. Tenminste, dat lijkt mij. Soms worden contacten verbroken of juist gemaakt en dat gebeurt altijd op plaatsen waar je er heel slecht bij kan.
Schroeven vind ik de beste optie. Tegen de herrie een laag ondervloer aanbrengen (dunne blauwe schuimplaat) en niet muurvast zetten met de schroefjes. Dan heb je best wat geluid gedempt. Gebruik van berken of populieren multiplex helpt ook, in plaats van tropische houtsoorten of MDF.
En dan: klankkasten voorkomen. Een open frame helpt enorm.
Kan dat allemaal niet meer, dan maar plakken. Met hete lijm is een optie. Dat blijft flexibel. Boekbinderslijm heeft die eigenschap ook.

Succes,

Peter
Re: Baan van Beerbot_3000
Citaat van: BeerBot_3000 op vrijdag 18 februari 2022, 18:37:20
Waarmee lijm jij het vast dan? En krijg je het dan nog los?
Ik heb mijn programmeerspoortje met een lijmpistool gedaan. Nu krijg ik het niet meer los, maar dat is ook de bedoeling :D
Komt ook doordat ik het stuk rails geballast heb. Ik heb maar een klein dotje lijm gebruikt op een aantal punten. Ik denk wel dat het daarna nog wel lost is te krijgen door te verwarmen.
Re: Baan van Beerbot_3000
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Ook bij mijn baan ligt de meeste rails los Jan, toch gebruik ik zo af een toe een schroefje om het geheel op zijn plaats te houden.
Rijdende treinen maken nu eenmaal geluid, net als in het echt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Een klein blokje, bijvoorbeeld XPS, op bepaalde plekken werkt best goed. Heb ik in mijn helix ook gedaan, sindsdien geen problemen meer.

Groet Dennis
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
@ Peter(blikkentinus). Zolang je een schroef gebruikt krijg je altijd contact geluid en heeft isolatie er onder eigenlijk geen zin.

@Bas, als het niet meer los komt is dat voor mijn geen optie.

@ Peter Degeluidsman, wat geluid vind ik zeker op zijn plaats alleen word het met een schroefje wel een heel stuk meer. Meer dan ik zou willen. Nu moet ik bekennen als ik ga ballasten word het ook weer een grote klankkast :p

@ Dennis, dat is denk ik ook wat ik ga doen. Ieders geval in delen uit zicht.
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
C-rails is per definitie een klankkast, je kunt kijken of je het "kastgebeuren" wat kunt verstoren door het opvullen van de railbedding met iets zachts.

Groet, Anne W
Re: Baan van Beerbot_3000
Natuurlijk krijg je contactgeluid als je schroefjes gebruikt, maar op een kale plaat is dat altijd meer dan op een plaat waarop een laag isolerend materiaal ligt. Dan wordt ook het geluid binnen de holle bedding van de C-rail iets minder hard weerkaatst.

Voor de oude M-rail waren er rubberen geluiddempende blokjes waar zelfs de schroef in een klein buisje stak dat de kop ook nog isoleerde van de metalenbedding. De bedoeling was de schroef niet te zwaar aan te draaien om zo een opening tussen de plaat en de bedding te houden. Het werkte best aardig.

Groet,

Peter
Re: Baan van Beerbot_3000
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Baan van Beerbot_3000
Dag beste lezers,

Naast het uitzoekwerk voor valbeveiliging en vast zetten van de rails heb ik ook nog aan mijn baan gewerkt.

Na testgereden te hebben heb ik alle grote platen hout van de baan gehaald. Hierna ben ik begonnen met het trekken van de ringleidingen.
Een ringleiding voor de binnen ring, een voor de buiten ring en een voor de wissel decoders op aan te sluiten. Hierna heb ik de transformatoren en boosters aangesloten. (kabels moet ik nog netjes vastmaken op deze plaat)
Eenmaal alles dubbel te hebben gecontroleerd te hebben op juiste aansluiting spanning er op gezet en alles doorgemeten. Na alles doorgemeten te hebben tot de conclusie gekomen dat alles goed aangesloten zit.

Hierna ben ik UTP kabels gaan trekken/maken voor de S88 terug melders en deze ook onder de baan gemonteerd. Gelukkig deze eerst getest met een kabelmeter omdat 2 van de van de 10 stekkers niet goed in elkaar geknepen zaten. Na deze met de tang nog een maal aangeknepen te hebben waren deze ook allemaal goed.

Hierna ben ik de Seriële kabel tussen de pc en intellibox getrokken. Meteen koloper opgestart en getest of dit werkten. Gelukkig reageerde de centrale met koploper en komt er tenminste op iedere S88 een terug melder binnen na deze even met de hand naar massa verbonden te hebben.

Als laatste ben ik de grote platen terug gaan plaatsen op de baan en vast geschroefd. Door het krom trekken van de platen zag het er best wel slordig uit. Nu de platen ook onder aan elkaar vast gezet zijn Ziet het er een stuk netter en steviger uit.