Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Masten bovenleiding afstand

Gestart door Varekamp maandag 10 maart 2008, 22:56:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Masten bovenleiding afstand
Hallo forumleiden,

Ik ben momenteel bezig om wat bovenleidingsmasten te plaatsen. Echter nu vraag ik me af wat de afstand moet zijn vanaf de c-rails. Ik heb mijn personenwagon erbij gepakt (25 cm lang) en zie de foto deze komt keurig langs de mast, met ca 1 cm tussenruimte. Waar ik nu bang voor ben is het volgende, stel dat ik een nieuwe serie personenwagons koop dan zijn deze langer, kom ik dan met mijn personenwagons tegen de masten aan? Ik zelf ben bang van wel. Of zijn de onderstellen van de wat moderne anders, zodat ze dezelfde draaicircel hebben? Wie helpt mij even?

Groet Ronald



Re: Masten bovenleiding afstand
joostboudewijns
gast

Re: Masten bovenleiding afstand
Als je langere waggons gaat gebruiken zullen ze inderdaad de masr raken.
Het lijkt mij verstandig om ze iets verder te zetten.

groeten joost
Re: Masten bovenleiding afstand
Ergens in een Märklinboekje (ik weet niet meer in welk boekje :() heb ik gelezen dat Märklin zelf aanraadt om de masten in bogen aan de "buitenzijde" van de boog te plaatsen.
Dit zou ik dus dan ook maar doen en je voorkomt waarschijnlijk een heleboel problemen.
Re: Masten bovenleiding afstand
buckfast_beekeeper
gast

Re: Masten bovenleiding afstand
Citaat van: Gerard op maandag 10 maart 2008, 23:16:53
Ergens in een Märklinboekje (ik weet niet meer in welk boekje :() heb ik gelezen dat Märklin zelf aanraadt om de masten in bogen aan de "buitenzijde" van de boog te plaatsen.
Dit zou ik dus dan ook maar doen en je voorkomt waarschijnlijk een heleboel problemen.

En hoe je dit op dubbelspoor? Als ze in de buitenbocht te kort staan, krijg je ook problemen.
Re: Masten bovenleiding afstand
Marklin (70011) en Viessmann hebben van die mooie montage mallen voor de mast en rijdraad positie.

Rene
Re: Masten bovenleiding afstand
joostboudewijns
gast

Re: Masten bovenleiding afstand
Citaat van: Gerard op maandag 10 maart 2008, 23:16:53
Ergens in een Märklinboekje (ik weet niet meer in welk boekje :() heb ik gelezen dat Märklin zelf aanraadt om de masten in bogen aan de "buitenzijde" van de boog te plaatsen.
Dit zou ik dus dan ook maar doen en je voorkomt waarschijnlijk een heleboel problemen.
ja dat is inderdaad het handigste heb ik zelf ook :D

Citaat van: buckfast_beekeeper op dinsdag 11 maart 2008, 08:49:54
Citaat van: Gerard op maandag 10 maart 2008, 23:16:53
Ergens in een Märklinboekje (ik weet niet meer in welk boekje :() heb ik gelezen dat Märklin zelf aanraadt om de masten in bogen aan de "buitenzijde" van de boog te plaatsen.
Dit zou ik dus dan ook maar doen en je voorkomt waarschijnlijk een heleboel problemen.

En hoe je dit op dubbelspoor? Als ze in de buitenbocht te kort staan, krijg je ook problemen.
niet als je genoeg afstand houd tussen de 2 sporen.
Re: Masten bovenleiding afstand
buckfast_beekeeper
gast

Re: Masten bovenleiding afstand
Als je de standaard radiussen gebruikt, is er geen plaats voor een mast. Wijk je hier van af, gebruik je ook niet meer de normale hart <=> hart afstand.
Re: Masten bovenleiding afstand
Bedankt zover voor het meedenken. Echter ik heb eens gekeken naar diverse sporen en daar zie je toch echt dat de masten in de binnenbochten binnenin staan. Ik heb ze maar iets verder van de rails gemonteerd. Nu iets meer als 1,5 cm ruimte.
Groet Ronald
Re: Masten bovenleiding afstand
joostboudewijns
gast

Re: Masten bovenleiding afstand
Citaat van: Varekamp op woensdag 12 maart 2008, 22:29:49
Bedankt zover voor het meedenken. Echter ik heb eens gekeken naar diverse sporen en daar zie je toch echt dat de masten in de binnenbochten binnenin staan. Ik heb ze maar iets verder van de rails gemonteerd. Nu iets meer als 1,5 cm ruimte.
Groet Ronald
dat is ruim voldoende schat ik zo :D
Re: Masten bovenleiding afstand
Wat voor masten gebruik je?
Als ik het zo zie Sommerfeldt? Klopt dat?
Zij maken een heel mooi malletje, wat je kan gebruiken om de afstand te bepalen.
Setje van 2 is niet zo duur, maar werkt ideaal!
Gebruik deze mal ook, echt super goed te doen dan. Geen gehannes met wagens heen en weer rijden.
Re: Masten bovenleiding afstand
Ik gebruik Viessmann masten. Deze op de foto heb ik gekregen van iemand en die zijn inderdaad van Sommerfield. Ik zag laatst een gebruiksaanwijzing en daarin zag ik een malletje voor het bepalen van de afstand van de masten. Bedankt voor je tip.

Ronald
Re: Masten bovenleiding afstand
Misschien dat je hier wat aan hebt.
Kijk even naar Nem 102 en 103 (Het profiel van vrije ruimte .......).
Re: Masten bovenleiding afstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Masten bovenleiding afstand
He Ronald, ouwe knoeier... :mrgreen: :P
Ik kan me vergissen, maar het lijkt mij dat je de masten zover van de rail plaatst, zodat de rijdraad, gemiddeld gezien, midden boven je rail hangt.
Doe je dit niet dan 'mist' de panto de rijdraad.
Re: Masten bovenleiding afstand
Hallo,

Gebruik de mallen van Viessmann of Marklin. Daar zitten pennen bij waarmee je exact, m.b.v. een hamertje, de plaats kunt bepalen waar het schroefje van het voetje van de mast moet komen.
Kijk ook eens bij je handelaar naar het boek van Viessmann over het plaatsen van bovenleidingen. Daarin wordt uit de doeken gedaan hoe je op de normale manier en op de "profi"-manier de bovenleiding kunt plaatsen. Daarmee voorkom je alle problemen. Meestel ligt dat boek ter inzage.

Succes en groetjes,

Tighfield :D
Re: Masten bovenleiding afstand
Ik zal zeker even bij de treinenzaak langs gaan voor een mal. Ik heb ook al een mal voor het bepalen van het midden van de draad. Het is toch handig die kleine dingetjes. Kijk ook maar even op mijn draadje de baan van Ronald V daarin heb ik de eerste masten staan voor de opvang van de pantograag die uit mijn schaduwstation komt.
Groet Ronald
Re: Masten bovenleiding afstand
joostboudewijns
gast

Re: Masten bovenleiding afstand
Ik heb nog een  vvraagje waarom staan de masten aan de binnenkant?
Re: Masten bovenleiding afstand
Ik heb dat uit het grootspoor bekeken en als je een tunnel inkijkt dan zie je nooit masten staan in het midden.

Ronald.
Re: Masten bovenleiding afstand
Ronald

Het beste wat je kunt doen is een kleine investering. Koop een restaurant van Roco uit de serie 1:87. Gebruik dit rijtuig voor het bepalen van het vrije ruimte profiel. Hou bij binnenbogen een potlood op de wagenbak aan de binnenzijde en teken en lijn. Hier zet je niets binnen.

Voor de buiten boog gebruik je de kopse kant van de wagen en doe je het zelfde.

Wil je niet zo'n wagen nieuw kopen dan is wellicht een beurs een oplossing. Het is een kleine investering die zichzelf terug betaald.

Je ziet dat de bak lengten steeds meer wordt opgerekt.

Het duurt echt niet lang meer en dan komen er treinstellen en wagens op de juiste lengte beschikbaar. Denk maar eens aan de Ram van Trix. Als je nu bij de bouw zorgt voor de het juiste vrije ruimte profiel zul je je zelf hiervoor ooit dankbaar zijn.
Groet

Jos
Re: Masten bovenleiding afstand
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Masten bovenleiding afstand
Citaat van: Varekamp op woensdag 26 maart 2008, 21:57:21
Ik heb dat uit het grootspoor bekeken en als je een tunnel inkijkt dan zie je nooit masten staan in het midden.

Ronald.

Nee, daar hangen ze aan het plafond of aan de muur :wink: :P :mrgreen:
Re: Masten bovenleiding afstand
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Masten bovenleiding afstand
Joostboudewjns schreef:
CiteerIk heb nog een  vvraagje waarom staan de masten aan de binnenkant?

De reactie van Varekamp:
CiteerIk heb dat uit het grootspoor bekeken en als je een tunnel inkijkt dan zie je nooit masten staan in het midden.
begrijp ik niet helemaal, maar gelukkig heeft het grote voorbeeld wel een paar praktische regels.

- Bij dubbelspoor staan de masten gewoon aan de buitenkant. Hier is de meeste ruimte.
- Bij enkelspoor is de buitenzijde van de boog het meest gemakkelijk. De draagarmen worden dan op trek belast.
- Bij enkelspoor wordt ook zoveel mogelijk de bergzijde gebruikt.

Het verhaal van de tunnels is wel waar. Hier wordt vanwege de beschikbare ruimte vaak voor een middenophanging gekozen.

John
Re: Masten bovenleiding afstand
Ik heb het probleem met de masten als volgt opgelost in de tunnel: Ik heb de mast in de binnenbocht ruim van de rails geplaatst. Vervolgens heb ik een verlengstukje gesoldeerd op uithanger, waardoor de bovenleiding toch precies in het midden van de rails uitkomt. In een tunnel zie je dat toch niet.
Groet Ronald