Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel

Gestart door Tpb donderdag 13 mei 2021, 01:09:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Lid sinds: 2020

Groet, Thom

offline
Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Heeft iemand wellicht een idee over de maximum snelheid die een lok met dc motor met wormwiel kan rijden?

Onlangs kocht ik een e44, de 37440 (met standaard de 60902 decorder en dc motor met wormwiel. )
Voor mij een nieuw type motor, ik lees op de wiki dat deze uit de hobby serie is.

Lok rijdt en schakelt goed, rijd netjes weg, verlichtingsfuncties werken, rijd alleen als een slak over de baan op max snelheid (bestuurd door MS2)
Uiteraard reset gedaan, en ook cv5 op max getest. De lok heeft potmeters voor Vmax, deze uiteraard getest en op max gezet.

De lok is puntgaaf, nauwelijks of niet gebruikt: ik heb hem open gehad en binnenwerk(cardanassen etc) zit nog goed in het vet, geen vuil of zelfs maar verkleuringen.
Maar de snelheid valt me zo tegen, zou dit het maximum zijn wat de motor kan?

Ervaringen en tips welkom!

Groet,

Thom
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Citaat van: Tpb op donderdag 13 mei 2021, 01:09:13

Uiteraard reset gedaan, en ook cv5 op max getest. De lok heeft potmeters voor Vmax, deze uiteraard getest en op max gezet.


Een lok met een potmetertje voor Vmax valt niet te resetten noch in te stellen via CV's. Als de potmeter op max staat is dat wat het is.

Gr, Ben.
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Wim, hoe kan dit? Catalogus nummer 37440 zou een E-lok betreffen (E44), zoals Thom ook zegt.
Geen stomer uit de BR 44.
Niettemin zou een andere decoder de oplossing kunnen zijn voor het probleem met de E44 die hier op de onderzoeks tafel ligt.

Groet,


Peter
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
 @citaat Je hebt gelijk. Heb me verkeken. M'n bijdrage verwijderd.
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Hallo

Een E44 is niet bepaald een snelle lok. Loopt in het echt 90km/u en als model ook niet veel sneller.
Oftewel; je andere loks lopen waarschijnlijk veel te snel. Zeker de modellen met HLA.

Conclusie: wat je E44 betreft is er waarschijnlijk weinig aan te doen, tenzij er echt iets stuk is natuurlijk.

Bart
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Twee vragen:
- hoe langzaam is langzaam?
- hoe langzaam is té langzaam?
Vanaf een afstand moeilijk te bepalen, tenzij... je een filmpje met ons deelt :).
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Lid sinds: 2020

Groet, Thom

offline
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Dank voor alle antwoorden! Ik begrijp uit jullie terechte opmerkingen dat het geen snelheidsduivel is, en op zich is dat ook helemaal niet erg.
Zoals Bart terecht opmerkt lopen veel loks veel te hard om realistisch te zijn.  Ik zal proberen een filmpje te maken en te plaatsen.

Meer algemeen vroeg ik me af; klopt het dat een lok met dit type motor een topsnelheid heeft die ongeveer (of minder dan) de helft is van een een 5* hoogvermogenmotor?





Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
'k Bezit hetzelfde type lok (nr 37440) en ze rijdt "normaal". Heb zelfs de maximum snelheid verminderd... Zie ===> klik
Bron afbeelding ===>  klak
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Lid sinds: 2020

Groet, Thom

offline
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Ai, als dit niet het standaard vermogen/snelheid  is heb ik toch een defect denk ik.  Dan vrees ik dat het toch aan de decoder moet liggen.
Edit: Net even analoog geprobeerd, dan rijd hij weg bij laag vermogen, staat hij stil bij meer dan 1/3 open op de (witte) trafo.
Ik ga maar eens kijken of deze motor ook een MLD decoder accepteert, heb nog een 60972 liggem.

@nobody, dank voor het nakijken en wat een prachtige foto's in het album 8o



Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
 @citaat De lok is 15 - 20 jr oud. Als het weinig heeft gereden is het vet in de cardan en tandwielkasten mogelijk verhard. Dat maakt dat het motortje zwaar gaat lopen of erger.

Gr, Ben.
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Hoi,

Ik heb deze loc ook, jaren geleden op de beurs in Utrecht gekocht.
De Buhler motor maakt met de originele decoder bij bepaalde toeren vrij veel lawaai en liep met de originele C90 decoder niet zo mooi.
Volgens mij ook vrij langzaam.
Ik heb de lok omgebouwd met een msd (msd3 bestond toen noeg niet).
Het is geen ombouw om mee te beginnen, want de ruimte vor de decoder is minimaal en moet op de hoofdprint worden aangesloten.
De hoofdprint heeft een connector met verende pinnetjes die contact maken met de print in het dak.
Dus je moet goed weten wat je doet.
De leds hebt ik ook naar warmwit omgebouwd.

Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Lid sinds: 2020

Groet, Thom

offline
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 13 mei 2021, 15:53:00
@citaat De lok is 15 - 20 jr oud. Als het weinig heeft gereden is het vet in de cardan en tandwielkasten mogelijk verhard. Dat maakt dat het motortje zwaar gaat lopen of erger.

Gr, Ben.

dat zal ik zeker eerst uitsluiten, ik zal m eerst eens demonteren en schoonmaken, wellicht helpt het!
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Lid sinds: 2020

Groet, Thom

offline
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Citaat van: Kappa op donderdag 13 mei 2021, 16:03:10
Hoi,

Ik heb deze loc ook, jaren geleden op de beurs in Utrecht gekocht.
De Buhler motor maakt met de originele decoder bij bepaalde toeren vrij veel lawaai en liep met de originele C90 decoder niet zo mooi.
Volgens mij ook vrij langzaam.
Ik heb de lok omgebouwd met een msd (msd3 bestond toen noeg niet).
Het is geen ombouw om mee te beginnen, want de ruimte vor de decoder is minimaal en moet op de hoofdprint worden aangesloten.
De hoofdprint heeft een connector met verende pinnetjes die contact maken met de print in het dak.
Dus je moet goed weten wat je doet.
De leds hebt ik ook naar warmwit omgebouwd.

Dank, goed te weten! Ik zag net al dat het inderdaad een lastige klus werd, inderdaad vanwege de print in het dak en minder dan een mm ruimte. Hoe heb je dat ooit voor elkaar gekregen?
(die Buhler motor is technisch wel echt mooi trouwens, maar ziet er erg goedkoop uitgevoerd uit)
Ik denk na jullie adviezen dat een een grondige schoonmaak nog probeer, en als dat niet lukt dat deze nog een paar rondjes op halve snelheid mag rijden,
en dan zijn weg vind naar een verkoophoekje voor de handige hobbyist.

Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
 @citaat
Ik heb de msd decoder met dragerprint op de plaats van de oude decoder geplaatst.

Omdat de decoder te lang is, heb ik een aantal stukje dubbelzijdige tape op elkaar geplakt, totdat ik hoog genoeg uitkwam met de dragerprint.
Onder de decoder zit ook een stukje foam, zodat deze geen contact kan maken met het metalen binnenwerk.
De decoder past net onder het uitstekende deel van de hoofdprint.
Geen idee of dit met andere decoder ook zo lukt.
De dikke rode en zwarte draad zijn van de speaker, deze zit aan de andere kant en leidingen lopen via de hoofdprint.
De verende pinnetjes zijn trouwens op de print in het dak gesoldeerd.
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
De gehele binnenkant van de loc.

Bijna alle draden vanaf de decoder liggen onder de grote print.
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Lid sinds: 2020

Groet, Thom

offline
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Top, dank voor de foto's! Dat ziet er ineens een stuk haalbaarder uit, en past mooi
Heb je hier de draden voor de aux functies andersom vast gesoldeerd?
Of regelt de centrale print de wisseling van kleur bij rijrichting?

Ik ga van het weekend eens kijken of ik dit ook voor elkaar kan krijgen!




Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Snelheid e44 (37440) met dc motor met wormwiel
Ik heb de draadjes inderdaad 180° gedraaid vast gesoldeerd.
Anders zitten deze in de weg voor de kap.
De foto's die ik hier heb geplaatst zijn van 2013, dus het is al effe geleden.
Details van de ombouw weet ik zo niet meer.
Zo heb ik ook de leds naar warmwit veranderd, maar de voorschakelweerstanden zitten dacht ik op de decoder, dus heb ik die op de print in het dak aangebracht.





Van de leds in de neus heb ik geen foto's, maar ik weet wel dat die heel lastig te vervangen zijn, want de railing van de deuren zit aan de onderkant om de zwarte rand gevouwen.
En die zwarte rand moet je er af halen, om de ledunits uit te kunnen nemen.