Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wissel polariteit omdraaien

Gestart door Olivier85 dinsdag 11 mei 2021, 14:24:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel polariteit omdraaien
Hoi,

Misschien een hele domme vraag maar kan het nergens vinden; ik heb een CS3 en alle wissels netjes ingevoerd in de CS3. Nu is her alleen zo dat mijn wissel op de CS3 op 'rood' staat maar in de praktijk op mijn baan op 'groen' staat (met rood en groen bedoel ik of de wissel op links of rechts staat).

Is dit ergens aan te passen? (Zodat de praktijk overeenkomt met wat ik op mijn CS3 zie?

Dank!
Re: Wissel polariteit omdraaien
Waarschijnlijk moet je de draadjes om moeten wisselen per wissel. Heb ik ook gehad.
Ik merk sindsdien de draadjes met een groen vlaggetje (stukje tape)
Re: Wissel polariteit omdraaien
Groen is rechtdoor (Gerade)

Rood is afbuigen (Rund)

Het is dus niet linksaf en rechtsaf. 
Re: Wissel polariteit omdraaien
Je hebt gelijk :)
Re: Wissel polariteit omdraaien
Citaat van: Wim Linders op dinsdag 11 mei 2021, 14:29:05
Waarschijnlijk moet je de draadjes om moeten wisselen per wissel. Heb ik ook gehad.
Ik merk sindsdien de draadjes met een groen vlaggetje (stukje tape)


Ja dat had ik bedacht maar het leek me dat een apparaat van 650 euro misschien een wat slimmere oplossing had :). Overigens; uit de wissel komen 2 blauwe draden dus het is gokken.
Re: Wissel polariteit omdraaien
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wissel polariteit omdraaien
Beste Olivier,

Doe er nog een heleboel geld bij dan zou het apparaat wellicht kunnen "zien" of hij de juiste wisselspoel bekrachtigt, apparaten hoe duur ook, kunnen niet zelf denken..

Groet, Anne W
Re: Wissel polariteit omdraaien
Maar wel jammer, want veel software zoals RocRail, iTrain of Koploper hebben een optie: 'omgekeerd bedraad'. Dat is zo makkelijk!
Vooral bij het instellen van servo's. Heb je de uitslag helemaal goed, blijk je het net verkeerdom gedaan te hebben... Dan is zo'n optie heel fijn. Had Märklin best ook kunnen ontwerpen.

Groet,

Peter
Re: Wissel polariteit omdraaien
En met polariteit heeft het niets te maken........

Gr, Ben.
Re: Wissel polariteit omdraaien
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wissel polariteit omdraaien
Citaat van: Olivier85 op dinsdag 11 mei 2021, 14:56:47
Overigens; uit de wissel komen 2 blauwe draden dus het is gokken.
En aan de ene blauwe draad zit een rode stekker, en aan de andere een groene stekker.
Re: Wissel polariteit omdraaien
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wissel polariteit omdraaien
Citaat van: Jan22 op dinsdag 11 mei 2021, 15:59:21
Citaat van: Olivier85 op dinsdag 11 mei 2021, 14:56:47
Overigens; uit de wissel komen 2 blauwe draden dus het is gokken.
En aan de ene blauwe draad zit een rode stekker, en aan de andere een groene stekker.
Ik heb nog nooit C Rail wisselaandrijvingen gehad waar deze al aan zaten. Ik krijg ze er altijd in een zakje bij. En met een stuk of 100 die ik ingebouwd heb, waarvan een goeie 70 voor mijzelf, denk ik dat ik een redelijke steekproef heb.

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 11 mei 2021, 15:32:31
Maar wel jammer, want veel software zoals RocRail, iTrain of Koploper hebben een optie: 'omgekeerd bedraad'. Dat is zo makkelijk!
Vooral bij het instellen van servo's. Heb je de uitslag helemaal goed, blijk je het net verkeerdom gedaan te hebben... Dan is zo'n optie heel fijn. Had Märklin best ook kunnen ontwerpen.

Groet,

Peter
Helemaal mee eens Peter. Of in de decoder omdraaien. Ik kan bij Weichei gewoon de looprichting omdraaien, maar die is weer voor spoelen. Overigens is het bij servo's dan toch gewoon een kwestie van even andersom inprogrammeren? Of programmeer jij het hele verloop mee? Dat doe ik namelijk wel (nou ik heb als voordeel dat ik de PC daarvoor gebruik en daarmee eenvoudig kan spiegelen).
Re: Wissel polariteit omdraaien
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wissel polariteit omdraaien
Citaat van: Laurent op dinsdag 11 mei 2021, 16:14:42
Ik heb nog nooit C Rail wisselaandrijvingen gehad waar deze al aan zaten. Ik krijg ze er altijd in een zakje bij.
Wat en dat voor zo'n duur merk, kunnen ze er zelf af fabriek niet eens meer stekkertjes op schroeven?
Die stekkers in dat zakje: een precies passend aantal (kruideniers  :D )?
Re: Wissel polariteit omdraaien
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wissel polariteit omdraaien
 @citaat

Beste Jan Willem,

Waarom laten de West Europeanen en de Amerikanen alles in China maken, omdat die het zo uitstekend doen?

Groet, Anne W
Re: Wissel polariteit omdraaien
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Wissel polariteit omdraaien
Kun je niet de draden die vanaf de wissel komen bij de decoderaansluitingen omwisselen? Lijkt mij de eenvoudigste oplossing zoals Laurent en Wim al voorstelden. De software kun je helaas niet omprogrammeren. Dan zou bij elke wisselspoel een controlebit moeten worden meegezonden, zo van zet het schakelsignaal naar de spoel de wissel op rond of rechtdoor en/of in de wissel een contactje dat aangeeft zoiets als: ik wissel sta op rond/afbuigen of rechtdoor. Velen hebben de terugmeldingscontacten eruit gesloopt of overbrugd dus dat contact kun je dan niet meer gebruiken voor wissel staat op rond of rechtdoor. Bovendien moet de "dure" software dat terugmeldsignaal dan nog wel begrijpen, Märklin softy doet dat niet :-)
Kun je niet meer eenvoudig bij de decoders komen om de draden om te wisselen?
Dirk
Re: Wissel polariteit omdraaien
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wissel polariteit omdraaien
Dirk, dat lijkt mij allemaal wat overbodig. Die controlebit stuur je al. Je stuurt namelijk niet: "Ga om", je stuurt groen of rood. Als dat niet zo zou zijn, zou je een ontkoppelrail niet 3x achter elkaar kunnen laten ontkoppelen.Terugmelding lijkt mij compleet niet nodig, je wilt slechts in de software de mogelijkheid tot het omdraaien van "ga rood" en "ga groen", zoals bijvoorbeeld Rocrail dat ook kent (vinkje "invert").

Het is in het tekenen van je plan wel eens handiger een links i.p.v. rechts wissel te tekenen. Dan is het wel prettig als je deze zo kan invoeren dat ze allemaal meelopen op de juiste manier. In bijvoorbeeld Rocrail ga ik dan naar de eigenschappen van mijn wissel en druk ik op "invert", waardoor hij niet meer groen stuurt voor gerade, maar voor rund.
Re: Wissel polariteit omdraaien
Natuurlijk is draadjes omzetten een prima oplossing, maar het is toch bizar: RocRail heeft gewoon de optie om een vinkje te zetten bij: omgekeerd bedraad. Geen omkijken meer naar. En ja, soms heb je de draden mooi op lengte gemaakt, moet het toch andersom... En is die ene net te kort gemaakt. Stom maar gered door de software!
En Laurent, je hebt gelijk, de servo kan ook anders ingeregeld worden. Maar ja, soms zit het niet zo mee met de fysieke aandrijving, verenstaaltje, wisselmechaniek en nog een moeilijk bereikbare plaatsing. Dan is het toch gelukt maar heb je het net in spiegelbeeld zitten doen! Dan ben ik liever lui dan moe.
Alleen in mijn CS2 gaat het niet en als ik daarvan afhankelijk ben, dan moet het opnieuw. Zo niet, dan is RocRail mijn vriend.

Groet,

Peter
Re: Wissel polariteit omdraaien
Jeetje, waar een schijnbaar domme vraag al niet toe leidt. Alsof dit het grootste probleem is wat een modelspoorder kan overkomen: twee draadjes of twee servo uitslagen omwisselen. :D

Gr, Ben.
Re: Wissel polariteit omdraaien
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wissel polariteit omdraaien
Draadjes consequent op de juiste manier aansluiten, je krijgt dan ook nooit problemen achteraf.

Softwarematig deze correcties uitvoeren kan later in het automatisch besturen met de computer nog wel eens opbreken heb ik ervaren.
Re: Wissel polariteit omdraaien
 @citaat Zo is het. En al helemaal met een Engelsman, kruiswissel of 3-weg wissel.

Gr, Ben.
Re: Wissel polariteit omdraaien
En draadjes altijd iets langer houden bij het aansluiten, je weet nooit wat er in de toekomst gebeurd, afbreken of iets dergelijks.
Re: Wissel polariteit omdraaien
Inmiddels heb ik de stekkers tussen de draadjes omgedraaid, 'probleem' opgelost. Ik had alleen verwacht dat er een slimme functie was op de veel te dure CS3, helaas niet dus. Overigens, ik krijg die wisselaandrijving geleverd met losse stekkers en blauwe draden, het is dus gokken wat de juiste aansluiting is.
Re: Wissel polariteit omdraaien
 @citaat Even testen, vóórdat je de stekers er op zet. ;)
Re: Wissel polariteit omdraaien
Citaat van: nobody op donderdag 13 mei 2021, 13:53:25
@citaat Even testen, vóórdat je de stekers er op zet. ;)

Kijk hier eindelijk het juiste antwoord.

Re: Wissel polariteit omdraaien
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wissel polariteit omdraaien
1x testen en onthouden. Hoe het uit de aandrijving komt is bij de c rail aandrijvingen altijd hetzelfde.
Re: Wissel polariteit omdraaien
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wissel polariteit omdraaien
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 12 mei 2021, 07:19:58
Jeetje, waar een schijnbaar domme vraag al niet toe leidt.
De discussie heeft in ieder geval niet geleid tot een hernoeming van dit topic.
En zo kan iedereen zich blijvend verbazen over de polariteitswissel van een wissel,
en wat daarmee in de 3-rail wereld bedoeld zou kunnen worden.

Want laten we wel zijn:
Je kunt een wissel zo aansturen dat polariteitswisseling een wissel kan omschakelen.
Maar er is door de heren modelbouwtreintjes uitvinders nooit voor die techniek gekozen.
Re: Wissel polariteit omdraaien
Misschien had ik het topic 'gemis aan wisselpolariteit' moeten noemen ;)