Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Van takelbaar naar vast
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Van takelbaar naar vast  (gelezen 1159 keer)

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Van takelbaar naar vast
« Gepost op: dinsdag 11 mei 2021, 09:18:57 »

Zoals ik in mijn treinbaan topic had aangekondigd ben ik bezig met het ontwerp van een nieuwe baan. Het moet er één worden met schaduwstation en één of twee Helixen (zelf te bouwen). Ik had al een eerder ontwerp geventileerd maar hierbij de eerste echte opzet van een baan. Hij bestaat uit 3 niveau's met links en rechts een helix en op niveau 0 het schaduwstation, niveau 1 het station en niveau 2 een rangeerterrein. Zit nog te denken aan een niveau drie om daar een railbus naar een kerkje op een berg te laten rijden. Plaats nog te bepalen. De kamer is 4 meter lang en 2 meter breed. Betekent dus dat de baan 122 cm diep kan zijn en zo ongeveer 370 cm lang. Heb de onderstaande ontwerpen met AnyRail gemaakt.

Voordeel: kan nu in 2 richtingen met treinen rijden en kan rangeren aankomend van Linksom en wegrijdend naar rechtsom.
Nadeel: kan (nog) niet in de volgorde niveau 1 naar links--> niveau 0 naar links --> Niveau 1 rechts --> niveau 0 rechts --> niveau 1 links etc rijden en weet ff niet hoe dat elegant te doen. Ideeën welkom.

O ja, ik rij Marklin M-rails met digitale treinen en wil schaduwstation "automatisch" maken dmv schakelrails.
Graag jullie kritiek/commentaar. Kijk uit naar goede ideeën,

Fijne dag, Ruud
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 mei 2021, 09:26:19 door Droef »
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Van takelbaar naar vast
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 11 mei 2021, 13:28:07 »

Wat treinenloop betreft, kan het zeker. Of het ook interessant spelen is, ligt er maar aan wat je wilt bereiken. Je kunt goed automatisch en redelijk afwisselend treinen door je station laten rijden en soms even laten stoppen. Eventueel kun je een trein van richting laten veranderen. Als dat is wat je wilt, voldoet dit ontwerp.

Wat je met de industrie wilt, weet ik niet, maar er kunnen goederentreinen stoppen en rangeren. Bedenk wel wat er gebeuren moet. Wat is het voor spooraansluiting?

Plaats voor een bergstation zie ik niet. Het wordt wel heel vol.

En bedenk vooral dat 122 cm diepte moeilijk overbrugbaar is. Kun je er van alle vier de zijden bij? Dan heb je geen probleem. Kan dat niet, dan nog eens goed kijken of het niet slanker kan!

Groet,

Peter

Gelogd

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Van takelbaar naar vast
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 11 mei 2021, 14:14:30 »

Even aanvullend op Peter,

Hoofdstation: ik snap de wisselstraten niet. Ik heb geprobeerd om zowel links als rechts rijdend alle mogelijke varianten af te gaan, maar ik loop vast, tenzij jij het niet erg vindt dat alle hoofdsporen in beide richtingen kunnen worden bereden, maar dat vergt wel een heel goede beveiliging. Probeer maar eens het station in te rijden en dan gebruik maken van alle willekeurige sporen waar je naar toe zou kunnen rijden. Als je er dan aan het eind weer 'af' zou willen naar het zelfde hoofdspoor als waar je vandaan kwam, lukt dat in een aantal gevallen helemaal niet. Dus even goed alle mogelijke spoorcombinaties volgen.

Dan het rangeerdeel. Wat is de doelstelling van de korte sporen op de kop? Staan daar wissellocs? Is dat om om te lopen? Als dat zo is, zou 1 driewegwissel volstaan met 1 kort opstel/omloop einde (je bent geen tegenstander van 3-weg wissels, want je gebruikt ze op meerdere plekken). Als je wat meer zou willen, bijvoorbeeld treinen ontbinden en opnieuw samenstellen, dan schiet deze opzet te kort. Er is onvoldoende ruimte om een deel van de trein te verplaatsen. Daarvoor zou je een uittrekspoor moeten plaatsen aan 1 van beide einden van dit complex.

Wordt vast vervolgd..

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar vast
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 11 mei 2021, 19:43:00 »

Wat treinenloop betreft, kan het zeker. Of het ook interessant spelen is, ligt er maar aan wat je wilt bereiken. Je kunt goed automatisch en redelijk afwisselend treinen door je station laten rijden en soms even laten stoppen. Eventueel kun je een trein van richting laten veranderen. Als dat is wat je wilt, voldoet dit ontwerp.

Ik kan nu zowel linksom als rechtsom tegelijk laten rijden met als enige risicopunt het uitrijden van het rangeerterrein. Dat si bewust kozen omdat ik niets anders kon verzinnen uitgaande van 1 circuit linksom en 1 circuit rechtsom

Wat je met de industrie wilt, weet ik niet, maar er kunnen goederentreinen stoppen en rangeren. Bedenk wel wat er gebeuren moet. Wat is het voor spooraansluiting?

Snap de vraag niet van de spooraansluiting

Plaats voor een bergstation zie ik niet. Het wordt wel heel vol.

Kun je er van alle vier de zijden bij?

Klopt. Ben ook bezig met een gespiegelde variant waar ik wat meer ruimte creëer. Kan er van twee zijden bij (voor en rechts).

Hoofdstation: ik snap de wisselstraten niet. Ik heb geprobeerd om zowel links als rechts rijdend alle mogelijke varianten af te gaan, maar ik loop vast,
gr. Gertjan

Het doel van het ontwerp nu is twee afzonderlijke circuits waarbij is linksom het rangeerterrein op kan en rechtsom eraf. Uiteindelijk zoek ik ideeën om achtereenvolgens continue linksom, rechtsom, linksom te gaan telkens via het schaduwstation.


Dan het rangeerdeel. Wat is de doelstelling van de korte sporen op de kop? Staan daar wissellocs? Is dat om om te lopen? Als dat zo is, zou 1 driewegwissel volstaan met 1 kort opstel/omloop einde (je bent geen tegenstander van 3-weg wissels, want je gebruikt ze op meerdere plekken). Als je wat meer zou willen, bijvoorbeeld treinen ontbinden en opnieuw samenstellen, dan schiet deze opzet te kort. Er is onvoldoende ruimte om een deel van de trein te verplaatsen. Daarvoor zou je een uittrekspoor moeten plaatsen aan 1 van beide einden van dit complex.

De bedoeling van de korte sporen op de kop is om een locomotief af te koppelen en via een vrij middenspoor terug te laten gaan om aan de andere kant weer wagons op te pikken. Leek me gezien de beperkte ruimte de meest elegante oplossing. Je geeft een aantal opties aan (treinen ontbinden en opnieuw samenstellen) waarvan ik niet weet hoe ze te realiseren. De kamer is 210x420 met aan de muurzijde (bovenkant tekening) rechts de restanten van een schuin dak. Netto geeft dat op 110 cm hoogte 370 cm baanlengte. Verder kan niet omdat ik ook nog bij een openslaand raam moet kunnen. Links onderaan zit de deur, dus daar kan ik sowieso niet meer dan 122 cm . Kan wel evt rechts tot max 150 cm gaan. Hoef nog geen buik in te houden om er voorbij te kunnen.

Bedankt voor jullie input voor zover en zie graag aanvullende commentaren terug. Zoals ik al zeg ben ik bezig met een gespiegeld ontwerp maar nog steeds gebaseerd op bovenstaande.

Fijne avond en groeten, Ruud
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Van takelbaar naar vast
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 12 mei 2021, 00:44:17 »

Met mijn vraag of opmerking over het doel van de spooraansluiting bedoel ik: welke industrie is er aangesloten op het spoor?
Je geeft aan dat je nu een trein kunt brengen, de lok kunt laten omlopen en eventueel een andere trein mee te laten nemen.
Dan is de vraag: bij wat voor fabriek is dat nodig of mogelijk?
Je kunt denken aan olie-overslag. Maar dan nog zal een trein op het ene spoor per wagon vol of leeg gepompt worden en op het andere klaar gezet voor vertrek. Daar heb je in deze opzet geen plaats voor, behalve als je het hoofdspoor betrekt bij het rangeren.
Alles kan, maar nadenken over een leuke industrie met aan- en afvoer van grondstoffen, halffabrikaten of eindproducten is veel leuker. Bij een papierfabriek moet er hout aangeleverd worden en misschien nog brandstof voor de machines en komt er papier als stukgoed uit of enorme rollen voor de drukkerij voor een krant. Je moet de sporen dan zo leggen dat je de diverse  goederen op de juiste plek krijgt. En een paar gebouwen zijn nodig om het smoel te geven.
Ik hoop dat mijn opmerking zo wat duidelijker is.

Groet,

Peter

Gelogd

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar vast
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 12 mei 2021, 06:48:48 »

Met mijn vraag of opmerking over het doel van de spooraansluiting bedoel ik: welke industrie is er aangesloten op het spoor?

Duidelijk. Was gefocust op rails. Komt een olieterminal. Ff foto's van de oude baan bijgevoegd en de uitneembare terminal (kleintje)

Groeten,
Ruud
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar vast
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 19:51:24 »

Heb nu een (vind ik) beter ontwerp gemaakt waarbij ik een circuit linksom heb en een circuit rechtsom. De bovenste figuur gaat linksom en de onderste rechtsom. Ik pieker me alleen kapot hoe ik nu beiden kan verbinden zodat de trein eerst linksom gaat en dan via het schaduwstation vervolgens rechtsom, waarna via het schaduwstation weer linksom, etc. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Wel begonnen met de ruwbouw.

Fijne avond.
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Van takelbaar naar vast
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 22:03:55 »

Wel begonnen met de ruwbouw.

Als je nog bezig bent met het ontwerp, vind ik dat nogal optimistisch.


Gegeven de beschikbare kamer gaan mijn gedachten niet uit naar een ontwerp met twee helixen, die vergen immers nogal wat ruimte. Met één helix dan wel met een paar lange dalende/stijgende sporen kan het ook.

De verbinding tussen schaduwstation(s) en bovenbaan kan in principe zowel enkel- als dubbelspoor zijn. Aangezien bij enkelspoor stijgende en dalende treinen op elkaar moeten wachten, is dat eigenlijk vooral voor kleine banen geschikt. Als het iets groter is, kun je eventueel voor deels enkel- en deels dubbelspoorg gaan. Bij jouw kamer zou ik voor helemaal dubbelspoor kiezen.


Ter inspiratie vind je hier wat voorbeelden met lange dalende/stijgende sporen:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84096.msg1410695#msg1410695
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=83794.msg1414655#msg1414655

En hier wat voorbeelden met één helix:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=82088.msg1396929#msg1396929
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=82213.msg1396113#msg1396113
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77922.msg1343146#msg1343146
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=81045.msg1385640#msg1385640
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77103.msg1323786#msg1323786

Tenslotte nog twee plaatjes uit het laatste voorbeeld:


Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar vast
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 22:53:07 »

Dank Rob voor je uitgebreide reactie.

Als je nog bezig bent met het ontwerp, vind ik dat nogal optimistisch.

Ik ben van het ongeduldige type en wil gewoon vooruit. Dan maar wat schroeven eruit, erin eruit, enz.

Met één helix dan wel met een paar lange dalende/stijgende sporen kan het ook.
Citaat

Ik denk dat ik iets te symmetrisch zit te denken maar idd is één helix ook een optie.

Bij jouw kamer zou ik voor helemaal dubbelspoor kiezen.

Dat wil ik sowieso. Ik zal eens gaan puzzelen en bedankt voor de voorbeelden. Toevallig nog iets met M-rails als voorbeeld? Of kan ik ergens een tabel vinden waarbij de verschillende rails van Marklin in een overzicht naast elkaar worden gezet? Kon ik niet zo snel Googelen.

Fijne avond verder,
Ruud
« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 mei 2021, 22:54:38 door Droef »
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Van takelbaar naar vast
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 15 mei 2021, 23:43:05 »

 @citaat
Een tabel voor het omzetten van C- naar M-rails is er niet. Alleen voor wat bochten en boogwissels gaat het één op één:

C
M
24130 5100
24115 5101
24107 5102
24230 5200
24224 5206
24215 5201
24206 5205
24671 5141
24672 5142

Als je al een heleboel M-rails hebt, kan ik me voorstellen dat je dat wilt gebruiken. Af en toe ontwerp ik wel eens wat in M-rail, maar meestal gaat dat om relatief kleine baantjes. Daarom had ik ook nog niet eerder gereageerd, en daarom hou ik het ook bij verwijzingen ter inspiratie. Hoe je zoiets in M-rail zou kunnen ontwerpen, laat ik aan anderen over. Ik vind de mogelijkheden van de M-rail-geometrie nogal beperkt.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar vast
« Reactie #10 Gepost op: zondag 16 mei 2021, 12:22:14 »

Met de input van Rob (Speelmettreintjes) en Peter (Blikken Tnus) driftig bezig geweest vanochtend. Heb nu dit en ben best wel tevreden. 4 niveau's, 1 Helix en nog ruimte voor improvisatie hier en daar. Verbeterpunten altijd welkom. Als nabrander nog naar Rob: ik heb best veel M-rails en dat is voor mij ook de nostalgie van het treintje spelen. Vandaar dat ik daar bij blijf. Digitaal rijden en verder knoppen bonken voor de wissels en seinen, geholpen door schakelrails.

Fijne zondag verder
Ruud
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)

Droef

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van takelbaar naar vast
« Reactie #11 Gepost op: maandag 24 mei 2021, 13:17:13 »

Zo, heb even de laatste details van het ontwerp ingebracht. Het rangeerterrein ga ik naar eigen invulling en hoe het uiteindelijk allemaal uitkomt inrichten, dus niets is daar definitief. Met de rest kan ik gewoon lekker eenvoudig treintjes tegelijk laten rijden. Het schaduwstation wordt dmv schakelrails en seinen zo veel mogelijk "geautomatiseerd". Het Berglijntje gaat gereden worden met een Marklin Railbus met wagon. Even kijken vwb de helling wat hij uiteindelijk aan kan. Heb tenslotte een 3D overzicht erbij voor het totaalplaatje.

Groeten,
Ruud
Gelogd
Groeten, Droef (Ruud)
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.066 seconden met 31 queries.