Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro

Gestart door HD maandag 10 mei 2021, 10:13:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro
Ik heb een nieuwe MacBook Pro aangeschaft omdat mijn oude, ondermeer doordat het te veel verouderde hardware en OS niet meer geüpdatet kon worden naar recentere versies, waarna ik het plan had opgevat om mijn oude Macbook dedicated te gebruiken om "windtrack" op te draaien via "modeller en windows".
Hierbij liep ik tegen een volgend probleem aan, en wel, dat ook "Modeller" niet overweg kon met het verouderde OS.
Volgende stap was toen, om af te stappen van "windtrack" en het Mac programma "RailModeller" te laden, en mee te gaan werken.
Ook dit liep vast op het bovenstaande probleem.
Als laatste optie zit ik mij nu af te vragen, of het mogelijk zou zijn om de oude Mac helemaal leeg te maken, de Mac OS vergeten, en deze van scratch af aan te laden met windos 10, en vervolgens "Windtrack" te laden.
Wie heeft hier een idee over, of misschien het hele originele plan met de oude Mac vergeten en "Modeller, Windows en Windtrack" op de nieuwe Mac te laden en te bedrijven?

                     Fred
Re: bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro
Je hebt dit draadje gezien?
Is je oude MacBook ook te oud voor Parallels?

Citaat van: tomprins op vrijdag 16 augustus 2019, 21:32:06
Ik heb Parallels op de Mac staan en met dit programma krijg je een werkende PC op de Apple. Ontwerpen met Railmodeller en rijden met Koploper kan allebei, en als je het wilt zelfs tegelijkertijd.
Re: bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro
Hallo Jan-Willem, bedankt voor jou reactie, mijn configuratie wordt niet geaccepteerd door Parallels, de Mac is dusdanig verouderd (alhoewel hij op zich nog prima functioneert) dat het bestaande OS (9.xx) geen hogere update accepteert, terwijl Parallels een OS nodig heeft van 10.xx.

       Fred
Re: bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro
Trouwens, RailModeller heeft hetzelfde probleem, accepteert ook geen oudere versie van het OS
Re: bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro
Jan-Willem, even een aanvullende opmerking, ik heb in de tekst van mijn openingsvraag gesproken van "modeller", dit moet natuurlijk "parallels" zijn.
Mijn excuses voor deze fout welke op deze manier nogal verwarrend overkomt.

              Fred
Re: bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro
De laatste versie waarmee ik gewerkt heb was MACOS9.

Indertijd gebruikten we Wine en Winebottler om windows-applicaties te kunnen draaien binnen MAC OS.

Een van de grootste problemen met een oude mac met OS9 is dat je java nooit verder kunt updaten dan java versie 1.1, en daarop loopt bijna elk nieuw ontwikkeld programma op stuk. Je moet je dan ook serieus afvragen of je die oude MAC nog wel wilt handhaven. Er kan teveel niet meer mee, en op de nieuwere kun je die dingen wel, zelfs in een VM omgeving. 
Re: bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro
JAN WILLEM, bedankt voor jou info, inderdaad, ik was eigenlijk ook al tot deze conclusie gekomen, maar, de "fysieke" stap om de "oude " MacBook Pro aan de kant te gooien, moet nog "even" genomen worden.

Ik heb zelf nog nooit een bevalling ondergaan, maar, naar men zegt, is dit niet zo maar gedaan, en zo zie ik de gang van mijn oude pc naar het pc-hiernamaals ook.

In ieder geval, bedankt voor het mee denken, ik moet alleen nog uit vogelen hoe ik op mijn nieuwe MacBook Pro windows (in een tweede partitie?)kan laden, zonder mijn IOS te "beschadigen".

Groet,     Fred
Re: bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: bedrijven van Windtrack op een MacBook Pro
Citaat van: HD op maandag 24 mei 2021, 11:30:24
uit vogelen hoe
Ik neem een opstart cd of dvd met een ander OS (meestal Linux) dan wat er op een PC staat,
en daarop staat een partitioner en die doet het eigenlijke werk.