Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Permanent magneet 39103

Gestart door GTIBert zondag 09 mei 2021, 12:49:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2020

offline
Re: Permanent magneet 39103
Citaat van: Anne W op maandag 17 mei 2021, 11:30:37
@citaat

Het is geen Soft Drive Sinus motor, die staan wel in de loksound handleiding, of de C-Snus ook aan te sturen is door een Loksound weet ik niet.

Groet, Anne W

Hallo

Geen enkele sinus is door een loksound aan te sturen, of welke decoder dan ook. je hebt altijd een motordriver nodig.
Bij deze 01.10 zou je alle electronica eruit moeten gooien. Dan een Loksound/MSD en een motordriver inbouwen. Dit kost je ongeveer 150 Euro! 8o.
Tweede optie is om er een 60941 in te zetten. Je zult dan zelf de schroefdraadgaten in het frame moeten verplaatsen, of de magneet/schild lijmen. Daarna kun je een loksound/MSD inbouwen.



Zo ziet het er uit: sinus met motordriver waar in dit geval een N-spoor Zimo op zit.

Edit: Deze drivers kun je in tegenstelling van wat Kappa schrijft niet zomaar bestellen. Er wordt eens in de zoveel tijd een mailtje uitgestuurd wie er interesse heeft. Je geeft je dan voor het aantal drivers die je wil hebben op, en een paar maanden later krijg je deze toegestuurd. Kostenplaatje is 80€/stuk.

Bart
Re: Permanent magneet 39103
Als de motor loopt is er geen probleem en als Bert nette sound wil zet hij er een LokSound met draadjes bij.  Die kan gewoon parallel onder hetzelfde adres. De Esu speaker komt op de plaats van de Marklin speaker. Klaar.
Re: Permanent magneet 39103
Bert, is het een goed idee om je lok eens helemaal na te kijken (loopwerk, bedrading etc.) en dan te testen met een goed geïsoleerde transistor. Op dit moment is het niet duidelijk of de lok bij het begin van dit topic een storing had (net een stoplicht, soms wel, soms niet) of dat die later ontstond, nadat je had gekeken of er een Loksound in kon. Het is ook niet duidelijk of de storing nog aanwezig is na het isoleren van de transistor. Dat de lok prima was kan ik me overigens niet voorstellen als de vorige eigenaar het isolatieplaatje heeft verwijderd en de vonken er zichtbaar af sloegen. Dus Bert, graag een flinke controle en dan een test en dan gaan we met alle plezier weer los.
Re: Permanent magneet 39103
Citaat van: GTIBert op maandag 17 mei 2021, 08:08:15
Het isolatie plaatje heeft er nooit onder gelegen, (dus zo 2e hands gekocht)
Na het terug plaatsen heb ik bij het testen die vonken onder deze transistor gezien.

Grote kans dat dat plaatje eronder uitgevallen is bij het uit elkaar halen.
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Permanent magneet 39103
Nu ik geen passende onderdelen kan krijgen heb ik weer alles netjes in elkaar gezet.
Ook onder de vermogen transistor heb ik een isolatieplaatje gemaakt.
Daarna een op de baan geprobeerd of de loc weer tot leven is gekomen.
Alles lijkt nu goed te werken ook heh geluid.
Dus ik denk dat het welles en niettes werkende loc nu niet meer stottert omdat de transistor nu vast ligt
Ik laat het er nu hier bij en ga ook geen andere decoder meer in deze loc zetten.
Allen bedankt voor het meedenken en de tips.





Mvg Bert.
Re: Permanent magneet 39103
Fijn dat hij het doet Bert!  :thumbup:
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Permanent magneet 39103
Hi Bert,

Mooi dat hij het weer doet, veel plezier er verder mee.

groet
Harald