Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Permanent magneet 39103

Gestart door GTIBert zondag 09 mei 2021, 12:49:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Permanent magneet 39103
Heren.

Ik had gaarne mijn BR 01.10  39103 voorzien van een permanent magneet + Motorschild.
Nu kan ik niet vinden welke erin past, het is nu een c-sinus motor.

Wie heeft dit al eens eerder gedaan.? en welke set past er in?


Ik hoor het graag.


Mvg Bert
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Permanent magneet 39103
Een C-sinus motor is een "draaistroom" motor en die is tegengesteld aan een gelijkstroom motor, die heeft magneten aan de buitenkant, de draaistroommotor heeft ze in het anker.

Groet, Anne W
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Permanent magneet 39103
@Bert,
dit gaat niet zomaar...
de gaatjes van de print van de fietsbel in het frame,
komen niet overeen met de gaatjes van een motoschild.

Dit is meer een klusje voor de prof's onder ons...
Re: Permanent magneet 39103
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2020

offline
Re: Permanent magneet 39103
Hallo

In principe past de 60941, maar je zult de schroefdraadgaten voor het motorschild moeten verplaatsen, of alles lijmen.

Bart
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Permanent magneet 39103
Heren.

Bestaat er geen ombouwset voor de BR 01.10?
Of iets dat bijna past, maar de gaatjes moeten iets groter gemaakt worden.
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2020

offline
Re: Permanent magneet 39103
C-sinus gaat nooit stuk >:-D, dus er is geen alternatief setje.

Bart
Re: Permanent magneet 39103
Bert, op vraag 1 kan ik eenvoudig antwoord geven: IK.
Vraag 2 is ook niet moeilijk: GEEN.
Maar dan de typische treinenkronkel waar wij allemaal aan lijden: zou het toch niet op een of andere manier kunnen? Ja, het kan. Ik heb ooit een DCM omgebouwd naar c-sinus en diezelfde lok later weer terug naar DCM. Dat laatste is natuurlijk een eitje, maar de eerste ombouw was pittiger. Het moeilijkste onderdeel van het ombouwen is het correct plaatsen van de ankeras. Volgens mij heb ik eerst een lagerbusje in het motorhuis gemonteerd, zodat het asje van de c-sinus gelagerd werd tov. het tweede tandwiel. Daarna moesten de gaatjes in de montageplaat van de c-sinus worden aangepast om de zaak vast te kunnen schroeven. Nadat die eerste montage gelukt was kon het lagerbusje worden verwijderd en liep de zaak op rolletjes. Een DCM inbouwen waar een c-sinus heeft gezeten begint weer met hetzelfde probleem: hoe centreer ik het anker correct tov. het tweede tandwiel. Ik omwikkel daarvoor het anker buitenom met een paar lagen plakband, totdat een "zuigende" passing ontstaat binnen de magneet. Die "vaste" combinatie kan dan geplaatst worden en ook dat doe je weer mbv. een lager in het motorhuis. Goede kans dat het huis van de c-sinus daar geen lager heeft zitten, maar als er een 4mm gaatje zit dan pers je er zo een oud plastic lagertje in. Als e.e.a. eenmaal op z'n plek zit dan rest nog het aftekenen van de nieuwe gaatjes, boren en tappen (M2) en monteren. De paspennetjes van de magneetlamellen kunnen ook nog voor problemen zorgen, maar die kun je in beginsel wegdremelen.
Bert, dit is een algemeen verhaal; ik ken jouw lok niet en ik weet dus niet precies of er makkelijk een lager in het motorhuis kan worden bevestigd of dat er andere obstakels zijn, daarom mijn goed gemeende waarschuwing: "weet waar je aan begint!"

PS: niet vergeten het plakband van het anker af te halen :D.
Hans.
PS2: bij nader inzien moest er ook een stukje van het motorhuis worden verwijderd. Dit gaf later bij het terugbouwen geen problemen, de oorspronkelijke schroefgaten bleven behouden.
Hans.
Re: Permanent magneet 39103
Weet je ook wat er mis is met je motor, Bert?  Is de decoder defect, of (de verbinding naar) de motor?  Misschien is het eenvoudiger de c-sinus re repareren...
Re: Permanent magneet 39103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Permanent magneet 39103
Citaat van: GTIBert op zondag 09 mei 2021, 20:54:39
Of iets dat bijna past, maar de gaatjes moeten iets groter gemaakt worden.
Gaatjes moeten niet groter gemaakt worden, ze moeten verschoven worden en dat gaat met gaatjes nogal lastig.

Wat is er mis met de C-Sinus Bert?
Issie echt uitgefikt of zo?
Re: Permanent magneet 39103
hallo,

Op de site van M staat een explodedvieuw tekening met de artikel nummers er bij als je het probleem kunt localiseren kun je via verschillende wegen de juiste onderdelen wel krijgen. Hoe reageerd de lok op het besturingsysteem?

https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=39103&lang=1
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Permanent magneet 39103
Citaat van: Kappa op maandag 10 mei 2021, 22:00:39
Citaat van: GTIBert op zondag 09 mei 2021, 20:54:39
Of iets dat bijna past, maar de gaatjes moeten iets groter gemaakt worden.
Gaatjes moeten niet groter gemaakt worden, ze moeten verschoven worden en dat gaat met gaatjes nogal lastig.

Wat is er mis met de C-Sinus Bert?
Issie echt uitgefikt of zo?

Hallo Ad.

Mijn trein is net een stoplicht, hij doet het wel hij doet het niet.
Op het moment valt de 6021 uit als ik op de knop GO druk.
Ik denk dat er iets mis is met die grote transistor die onder de platine ligt.
Er komen vonken vanaf als ik er mee beweeg over de bodenplaat.
Ook valt mij op dat op de explosie tekening een plaatje onder deze transistor moet liggen, dat bij mij niet het geval is.
Zodoende dacht ik er maar een andere decoder in te zetten, maar dan ook een andere motor.   (Ombouwset)
Ik heb er nog een MSD decoder voor liggen.


Mvg Bert
Re: Permanent magneet 39103
Dat plaatje zal dan wel een isolatie zijn, vandaar ook de vonken.  Je zou even kunnen proberen er een stukje tape onder te plakken.
Re: Permanent magneet 39103
Waar haal je al die kapotte meuk toch vandaan, Bert? Zo'n isolatieplaatje verdwijnt niet vanzelf!
Maar goed, je weet nu i.i.g. dat "ff ombouwen naar dcm" geen optie is.....
Re: Permanent magneet 39103
Met isolatie zou het al opgelost moeten zijn.  De c-sinus is een bldc motor met hall sensoren.  Er gaan dus 6 draden naar toe, als er één daarvan een draadbreukje heeft of los zit, gaat het al heel erg fout.  Je zou dus even deze verbindingen kunnen testen.
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Permanent magneet 39103
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 11 mei 2021, 09:33:54
Waar haal je al die kapotte meuk toch vandaan, Bert? Zo'n isolatieplaatje verdwijnt niet vanzelf!
Maar goed, je weet nu i.i.g. dat "ff ombouwen naar dcm" geen optie is.....

Hans.

Gaat er bij jou nooit iets stuk.
zo te horen niet, maar bij mij wel omdat ik het ook gebruik en niet ergens in de vitrinnekast heb staan.


Mvg Bert.
Re: Permanent magneet 39103
Dat micaplaatje verdwijnt niet door gebruik hoor Bert.

Maar het is al gezegd: doe de transistor eens isoleren, dan weet je meer.

Gr, Ben.
Re: Permanent magneet 39103
Bert, ik blijf me verbazen over de problemen waar jij (al of niet via mede-clubleden) mee geconfronteerd wordt. Zoals Ben aangeeft kan dat plaatje alleen maar verdwenen zijn omdat het gedemonteerd is en daarna niet weer op z'n plek is teruggekomen.
Nog een dingetje: die transistor moet niet alleen op een isolatieplaatje liggen, het schroefje moet door een busje van isolatiemateriaal lopen. Niets van die tor mag het chassis raken!
Re: Permanent magneet 39103
Bert,
Als je even een foto stuurt van die transistor, kan ik even kijken of ik nog zo'n mica plaatje (en isolatiering?) heb liggen.
Erik
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2019

offline
Re: Permanent magneet 39103
Op de onderdelen tekening van Marklin lijkt het een TO-220 behuizing te zijn die transistor/spanningsregelaar.
Re: Permanent magneet 39103
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Permanent magneet 39103
Heb er al zelf iets onder gelegd met een gaatje erin
Om de schroef heb ik wat krimpkous gedaan.




Mvg Bert
Re: Permanent magneet 39103
En is het nou opgelost, rijdt de lok weer Bert?

Gr, Ben.
Re: Permanent magneet 39103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Permanent magneet 39103
Citaat van: GTIBert op woensdag 12 mei 2021, 13:15:42
Heb er al zelf iets onder gelegd met een gaatje erin
Om de schroef heb ik wat krimpkous gedaan.
Bert, er zomaar iets onder leggen lijkt me geen goed plan.
Die mica isolatieplaatjes, of tegenwoordig siliconen (of teflon) isolatieplaatjes zijn speciaal om de warmte van de transistor naar het frame van de tender te kunnen afvoeren.
ALs je hier iets anders tussen doet, met een veel lagere warmte geleiding, dan wordt de transistor uiteindelijk weer te heet en gaat de loc weer stotteren, doordat de transistor bij te hoge temperaturen niet meer zijn werk kan doen en in het slechtste geval verbrand.
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Permanent magneet 39103
En er is ook warmtegeleidende/isolerende pasta, tenminste daar zitten de 10A transistoren van mijn Edits booster mee op de koelvinnen.

Groet, Anne W
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2019

offline
Re: Permanent magneet 39103
Warmte geleidend ja, elektrisch isolerend ik verwacht van niet.
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Permanent magneet 39103
 @citaat

De basis van deze klasse toegepaste MX-vorm ééncomponent siliconen met een uitgebalanceerde verhouding van de thermische geleidbaarheid en elektrische isolatie. Dankzij het goede gedrag van de homogene en hoge viscositeit pasta-gevulde een zeer geringe afvoervermogen - optimale oppervlakte fitting. In lange-termijn gedrag is het product niet bros, geen neiging om te kraken en alleen de laagste drooggedrag. Optimaal zou de pasta in lagen van 20 - 40 micrometer wordt gebruikt voor kleine en middelgrote grootteklassen. De kwaliteit en de nieuw ontwikkelde product is exclusief gemaakt voor Conrad en combineert hoge prestaties met een uitstekende prijs-prestatieverhouding.

Groet, Anne W
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2019

offline
Re: Permanent magneet 39103
 @citaat Ik vermoed dat deze omschrijving er op duidt dat de pasta van zichzelf niet geleidend is. Zodra de schroef de transistor naar het koeloppervlak toe trekt zal de pasta geen isolatie kunnen garanderen, het kan prima er tussenuit worden geperst. Voor een stabiele elektrische isolatie is dus altijd een vaste laag nodig in de vorm van een keramisch isolatieplaatje, een siliconen pad of desnoods een geschikte tape.
Re: Permanent magneet 39103
Bert deelt wel duimpjes uit maar houdt zich verder doofstom, je kunt net zo goed tegen een muur lullen. :D

Nogmaals: Bert, heb je nog hulp nodig of rijdt je lok al?

Gr, Ben.
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Permanent magneet 39103
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 14 mei 2021, 08:06:01
Bert deelt wel duimpjes uit maar houdt zich verder doofstom, je kunt net zo goed tegen een muur lullen. :D

Nogmaals: Bert, heb je nog hulp nodig of rijdt je lok al?

Gr, Ben.

Wat een klote opmerking WEER.
Mijn trein rijdt niet altijd goed, dan wel en dan weer niet, weet niet wat dit is.
Ik wacht nu op onderdelen om het toch om te bouwen.

mvg doof stomme Bert.
Re: Permanent magneet 39103
 @citaat Zeg dat dan, dan is het helder. :evil:
Re: Permanent magneet 39103
En om de spanning erin te houden zou je kunnen vertellen welke onderdelen je hebt besteld en wat je ermee hoopt te bereiken. Als zo'n item als dit eenmaal loopt willen we ook echt meedoen!
Re: Permanent magneet 39103
Bert krijgt heel veel hulp, ook van mij, dat weet hij zeer goed. Maar veel van zijn topics zijn open eindjes, de afloop is onbekend en dat is jammer.
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Permanent magneet 39103
Ik wacht op een passende ombouwset.
Dan er een MSD stoom inzetten die ik heb liggen.
Zoals de BR 01.10 nu is heeft hij maar 2 geluid functies stoom en verlichte wielen.
Als alles past heb ik straks meer dan 10 functies.




Mvg Bert
Re: Permanent magneet 39103
Dat wordt dan lang wachten, want die bestaat niet of je moet uitwijken naar een vervangende c-sinus.
Re: Permanent magneet 39103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Permanent magneet 39103
Citaat van: GTIBert op vrijdag 14 mei 2021, 08:26:30
Mijn trein rijdt niet altijd goed, dan wel en dan weer niet, weet niet wat dit is.
Bert,

Je weet wel wat het probleem is, dat is toch besproken?
Ga even naar Aliexpress en koop een setje Siliconen isolatie plaatjes ==> Klik

Je doet zo'n pad onder de transistor en een wit isolatie busje in het gat van de transistor, schroefje er door, aandraaien en klaar is kees.
Zal me niks verbazen als je loc daarna weer goed rijdt.
Re: Permanent magneet 39103
Daar moet ik je teleurstellen, Ad. Ik heb dezelfde aandrijving in een BR 01 zitten en bij gebrek aan metalen montageplaat in de tender zit alles daar met dubbelzijdig tape bevestigd. De transistor is voorzien van een koelplaatje en vervolgens geïsoleerd met een stukje krimpkous. Alles werkt zoals het hoort, de transistor wordt niet warm. Eerlijk gezegd heb ik de functie van de transistor nog niet kunnen achterhalen, maar vergeleken met het hulpschakelingentje uit mijn eerste BR53 zou het best eens de aansturing van de rookgenerator kunnen zijn. Het niet warm worden van de transistor is dan snel verklaard: ik heb in deze lok geen rookgenerator ingebouwd. Grote vraag bij de lok van Bert is de volgorde van gebeurtenissen: wanneer is het isolatieplaatje onder de tor verdwenen en heeft die vonkenregen de storing veroorzaakt of is Bert tijdens zijn zoektocht naar de op dat moment al bestaande storing vergeten het plaatje weer te monteren, in welk geval de vonkende transistor waarschijnlijk niets met de storing te maken heeft.
Bert..... maak ons weer wat wijzer.
Re: Permanent magneet 39103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Permanent magneet 39103
 @citaat
Ik zie toch een tor die op het metalen gewicht wordt geschroeft?!

Re: Permanent magneet 39103
Absoluut Ad, zo hoort het ook te zitten. Alleen is mijn lok niet in het bezit van zo'n mooi metalen dragerframe in de tender en daarom zijn de componenten bij mij los gemonteerd: decoder met geluidsprint op een subframe en de tor zoals beschreven daar ergens onder. En nogmaals: dat heeft geen invloed op de werking, mogelijk omdat de transistor niet wordt gebruikt. Ik heb niet veel zin om de zaak uit te bouwen om printspoortjes te gaan volgen, dus ik houd mij aanbevolen voor iemand die precies weet wat de functie is van de transistor. John (Looney Tunes) misschien?
Re: Permanent magneet 39103
Citaat van: Kappa op zondag 16 mei 2021, 11:45:39
Citaat van: GTIBert op vrijdag 14 mei 2021, 08:26:30
Mijn trein rijdt niet altijd goed, dan wel en dan weer niet, weet niet wat dit is.
Bert,

Je weet wel wat het probleem is, dat is toch besproken?
Ga even naar Aliexpress en koop een setje Siliconen isolatie plaatjes ==> Klik

Je doet zo'n pad onder de transistor en een wit isolatie busje in het gat van de transistor, schroefje er door, aandraaien en klaar is kees.
Zal me niks verbazen als je loc daarna weer goed rijdt.

Waarom bij Ali? We hebben hier ook goede electronica winkels.
Re: Permanent magneet 39103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Permanent magneet 39103
Hans,

Voor de AUX poorten worden BST51 darlingtons gebruikt, dat zijn de smd componetjes met AS2 erop gedrukt.
Deze kunnen 1 Ampere leveren en dat is ruimschoots genoeg om een rookgenerator aan te sturen.

De grote transitor op de tenderbodem is hoogst waarschijnlijk onderdeel van een spanningsstabilisatie, samen met de Atmel microcontroller en de goldcap.
Als de transistor niet goed is gemonteerd en sluiting maakt, dan wordt de spanning op de decoder verstoord en gaat de loc stotteren.

@citaat Martin, bij de (plaatselijke) elektronicahandel is natuurlijk prima en sneller ;), maar die zijn niet meer zo dik bezaaid. Ik gaf Alie als voorbeeld op met foto.
Re: Permanent magneet 39103
Kijk, zo komen we ergens, bedankt Ad.
In dat geval heeft Bert dus mogelijk geluk, en zou zijn lok het na het isoleren van de tor weer prima kunnen doen. De transistor zelf is zonodig eenvoudig te vervangen, mocht die de geest gegeven hebben. Ik blijf benieuwd naar de eerder gevraagde volgorde: heeft Bert de zaak om wat voor reden dan ook gedemonteerd en is daarbij de isolatie per ongeluk over het hoofd gezien, kortom wat is oorzaak en wat is gevolg???
Bert, maak ons wijzer!
Re: Permanent magneet 39103
 @citaat @citaat. Dat klopt Ad, maar als we alles maar uit China halen blijft er zeker geen winkel meer over.
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Permanent magneet 39103
Heren.

Toen ik mijn draadje begon, heb ik nooit gezegd dat de Loc niet werkte.
Ik wil er alleen een Sound decoder met meer functies inzetten, omdat de BR 01.10 maar 4 functies heeft waarvan er 2 met geluid.
Toen ik dus ging kijken of er een ombouwset inpast, kwamen de problemen.
Het isolatie plaatje heeft er nooit onder gelegen, (dus zo 2e hands gekocht)
Na het terug plaatsen heb ik bij het testen die vonken onder deze transistor gezien.
Ik wil dus nog steeds zoeken naar een passende permanent magneet.



Mvg Bert
Re: Permanent magneet 39103
Hoi Bert,
Er staat toch echt dat je je defecte locomotief om wilde bouwen van c-sinus naar permanent-magneet. Heb je al contact met iemand die hem om kan bouwen?
Erik
Re: Permanent magneet 39103
Mij lijkt dan de status van het probleem als volgt is:

* Transistor terug monteren zoals het hoort, zonder vonken dus, door deze met wat dan ook te isoleren van de lokmassa
* Esu LokSound 5 monteren met het Full Sound geluid van een Br 01.10
* De Sinusmotor lekker laten voor wat het is, zo lang die het doet is het een prima stille aandrijving
* En staak de zoektocht naar een permanent magneet, die bestaat niet.

Gr, Ben.
Re: Permanent magneet 39103
Da's wel heel erg 5120 Ben  :-)

Als er een locsound in komt, moet je die wel nog koppelen aan de sds driver neem ik aan.  Ik zou zo niet weten of dat mogelijk is en of er iemand is die dat al eens gedaan heeft.
Re: Permanent magneet 39103
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Permanent magneet 39103
 @citaat

Het is geen Soft Drive Sinus motor, die staan wel in de loksound handleiding, of de C-Snus ook aan te sturen is door een Loksound weet ik niet.

Groet, Anne W
Re: Permanent magneet 39103
Ik zie trouwens dat de lok helemaal geen 21MTC interface heeft......

https://wiki.3rail.nl/images/9/91/M%C3%A4rklin-39103-decoder.jpg

..... en daarmee is mijn eerdere bijdrage niet meer relevant.

Gr, Ben.
Re: Permanent magneet 39103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Permanent magneet 39103
 @citaat Nee, het is een C-Sinus, geen SDS.
Bij de C-Sinus zitten decoder en driver in dezelfde IC (701.40A)

Bert, je kunt de motor behouden en een andere driver (BLDC Motor Controller für bürstenlose Motoren (C-Sinus, SDS und Maxon EC)) bestellen bij ==> Klik <==
Printje inbouwen, motor aansluiten, Loksound V5 erop en rijden maar.
Die losse transistor heb je dan niet meer nodig.