Bert, op vraag 1 kan ik eenvoudig antwoord geven: IK.
Vraag 2 is ook niet moeilijk: GEEN.
Maar dan de typische treinenkronkel waar wij allemaal aan lijden: zou het toch niet op een of andere manier kunnen? Ja, het kan. Ik heb ooit een DCM omgebouwd naar c-sinus en diezelfde lok later weer terug naar DCM. Dat laatste is natuurlijk een eitje, maar de eerste ombouw was pittiger. Het moeilijkste onderdeel van het ombouwen is het correct plaatsen van de ankeras. Volgens mij heb ik eerst een lagerbusje in het motorhuis gemonteerd, zodat het asje van de c-sinus gelagerd werd tov. het tweede tandwiel. Daarna moesten de gaatjes in de montageplaat van de c-sinus worden aangepast om de zaak vast te kunnen schroeven. Nadat die eerste montage gelukt was kon het lagerbusje worden verwijderd en liep de zaak op rolletjes. Een DCM inbouwen waar een c-sinus heeft gezeten begint weer met hetzelfde probleem: hoe centreer ik het anker correct tov. het tweede tandwiel. Ik omwikkel daarvoor het anker buitenom met een paar lagen plakband, totdat een "zuigende" passing ontstaat binnen de magneet. Die "vaste" combinatie kan dan geplaatst worden en ook dat doe je weer mbv. een lager in het motorhuis. Goede kans dat het huis van de c-sinus daar geen lager heeft zitten, maar als er een 4mm gaatje zit dan pers je er zo een oud plastic lagertje in. Als e.e.a. eenmaal op z'n plek zit dan rest nog het aftekenen van de nieuwe gaatjes, boren en tappen (M2) en monteren. De paspennetjes van de magneetlamellen kunnen ook nog voor problemen zorgen, maar die kun je in beginsel wegdremelen.
Bert, dit is een algemeen verhaal; ik ken jouw lok niet en ik weet dus niet precies of er makkelijk een lager in het motorhuis kan worden bevestigd of dat er andere obstakels zijn, daarom mijn goed gemeende waarschuwing: "weet waar je aan begint!"
PS: niet vergeten het plakband van het anker af te halen
.
Hans.
PS2: bij nader inzien moest er ook een stukje van het motorhuis worden verwijderd. Dit gaf later bij het terugbouwen geen problemen, de oorspronkelijke schroefgaten bleven behouden.
Hans.