Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wisselverlichting

Gestart door alois vrijdag 07 mei 2021, 18:44:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselverlichting
Lid sinds: 2016

offline
wisselverlichting
werk met m rails van marklin
aan de wissels heb een 4 de draad toegevoegd
voor de verlichting van de wissel
mag ik deze (wissel)verlichting aansluiten
op 24 volt of mag ik niet boven de 18 volt komen
Re: wisselverlichting
Lid sinds: 2016

offline
Re: wisselverlichting
24 volt is te hoog. Dan blijf je doorgebrande lampjes wisselen.
Het is beter onder de 16v te blijven. Branden de iets minder fel en verleng je de levensduur flink.

Groet,

Peter
Re: wisselverlichting
Lid sinds: 2006

offline
Re: wisselverlichting
Ik snap het gedeelte "heb een 4e draad toegevoegd " echt niet. 8o

Aan een m wissel zitten 3 draden , 2 x blauw welke de spoel sturen en 1 x geel voor constante spanning voor het lampje 16V, massa via de rails zelf.

Mvg Gert
Re: wisselverlichting
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: wisselverlichting
Meestal wordt dit gedaan om de wisselverlichting uit te kunnen zetten of dmv een weerstand iets minder fel te laten branden.
De gele draad voedt ook de wisselspoelen ,met de blauwe draden wordt de wisselspoel stroomkring gesloten zodat de magneet wordt bekrachtigd en de wissel stand wordt gewijzigd.
Re: wisselverlichting
Lid sinds: 2016

offline
Re: wisselverlichting
Märklin adviseerde dit zelfs te doen in het begin van het digitale tijdperk. Elke wissellantaarn pakt 1VA stroom en als dat 'digitale' stroom is, is dat nogal duur. Met 15 wissels kun je er al een booster bij hangen om nog met een paar treintjes tegelijk te kunnen rijden.
Dus, de lampjes voeden met een andere stroombron kan lonend zijn. Een oude regelbare trafo erop en je kunt de lampjes uitzetten of op gedimd laten branden.

Groet,

Peter
Re: wisselverlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: wisselverlichting
Precies!

Mooi gezegd Peter.

Mvg.
Marcel
Re: wisselverlichting
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisselverlichting
Ik weet dat Alois bezig is om te schakelen van analoog naar digitaal op M-rails, dus ik denk dat jullie gelijk hebben met de reden voor die 4e draad.

Er is analoog ook een bekende reden voor, en die komt in de 3railwiki voor in het draadje Analoog bestuurde wisselstraten. Het gaat om een oud draadje van Märklindak, over het ombouwen van M-rails wissels naar gelijkstroom, o.a. om ze analoog via een diodematrix te kunnen schakelen. Hieruit dit citaat:

CiteerHieronder een plaatje hoe de diodes en wisselspoelen schematisch zijn aangesloten op een gelijkstroombron.
Een gelijkstroombron die rond 18 V-DC en een behoorlijk uitgangsvermogen levert heeft is wel noodzakelijk.
Desnoods één of twee grote Elco's parallel over de uitgang plaatsen.
Re: wisselverlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: wisselverlichting
Oftewel de wissel moet vijf draden hebben, drie om de wissel te schakelen, twee om de lamp te voeden.
Blauwe draad-rode stekker (eventueel vanaf wisseldecoder)
Blauwe draad-groene stekker (eventueel vanaf wisseldecoder)
Gele draad = voeding wissels (eventueel vanaf wisseldecoder)
Gele draad =  voeding lampje
Bruine draad - massa lampje
Re: wisselverlichting
Lid sinds: 2016

offline
Re: wisselverlichting
 @citaat 5 draden... Dan moet je bij metalen wissels ook de massa van het lampje los zien te krijgen van de bedding. Kan, maar is minder eenvoudig dan de plus apart voeden.
Zoals ik begrepen heb, is het niet problematisch de railmassa gezamenlijk te gebruiken. De wissellampjes worden bij mij gevoed met een geschakelde voeding van Märklin en de baan door een CS2 die met een (wisselstroom-)trafo van Märklin van stroom voorzien wordt.
De wissels worden via een LDT booster en wisselstroom trafo en K83 decoders geschakeld. Alles werkt, al een paar jaar, zonder enig probleem.

Groet,

Peter
Re: wisselverlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: wisselverlichting
Je kan het zo gek maken als je wilt.
Maar geïsoleerde aansluiting van verlichting geeft veel winst bij M-rail bij digitale banen.
Daarnaast kan dimbare verlichting ook aangenaam zijn. Of de keuze om met een andere spanning of met leds te werken.
Kies wel duidelijke kleuren, bv wit en zwart.

Mvg.
Marcel
Re: wisselverlichting
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: wisselverlichting
Marcel,

Inderdaad aparte kleuren, bij mij onder de baan zijn de kleuren:
Rood-Bruin = rijspanning digitaal of analoog
Geel-Zwart = Spanning voor accessoires 16v ~
Wit-Grijs = Spanning voor accessoires 9V =
Groen-Oranje = digitale stuur spanning accessoires

Op deze wijze rij ik analoog en schakel ik digitaal
Re: wisselverlichting
Lid sinds: 2016

offline
Re: wisselverlichting
ik zit met een 27 tal wissels en 31 seinen
stilaan  traag maar zeker steek niet op een jaar
ben stilaan aan het overschakelen van analoog
naar digitaal
bedank allemaal voor jullie reactie