Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

lampjes marklin v160 knipperen

Gestart door snellegerrit vrijdag 07 mei 2021, 16:45:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
lampjes marklin v160 knipperen
ik heb mijn V160 omgebouwd met een Hamo magneet en een lokpilot 5.0. de lampjes heb ik vervangen door 3 led's met een weerstand van 1,5kohm. als de lok achteruit rijdt gaat het prima, maar gaat hij vooruit harder dan +/- 40, dan gaan de lichten knipperen. waar zit het probleem?
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Stopt de locomotief dan ook met rijden? In dat geval gaat de verlichting knipperen om een overbelasting van de decoder aan te duiden.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Hallo

De bedrading ziet er raar uit.
Oranje-grijs aan de motor.

Blauw-wit/geel aan de verlichting.

Rood sleper, zwart massa.

Bart
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
De decoder op de foto (vrijdag‎_‎7‎_‎mei‎_‎2021.jpg) is geen Lokpilot5. De kleur van de PCB klopt niet en de verhouding van de lengte en breedte klopt niet. Dus als volledige ESU leek  >:-D, de plaatjes horen niet bij het verhaaltje.

Uitgaande dat het foto's zijn van voor de ombouw, maar dat de problemen zoals beschreven wel kloppen;
Dat de led's knipperen betekend dat er te veel stroom door de motor/lokomotief wordt gevraagd.
Als het in de ene richting sneller optreed dan in de ander, moet je het motorschild even los schroeven, een beetje schudden, en (!) gelijkmatig weer aandraaien. Als het motorschild niet parallel met het frame zit, krijg je verschillende rijeigenschappen in de twee richtingen. (Oh wat ben ik blij dat treinen alleen vooruit of achteruit kunnen, ten opzichte van bv RC helicopters/drones ....)

Als je het motorschild er toch uit de lok hebt, gelijk even anker en tandwielen schoonmaken en 1 klein (of eigenlijk nog kleiner) drupje olie geven.

Vriendelijke groet,
Jan-Peter
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Er is iets mis met de kleuren van die foto (een kleur weggevallen) maar het is wel degelijk een Esu LokSound V5.

Gr, Ben.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
 ;)
En dus niet de aangegeven Lokpilot V5...  8) >:-D

Maar de LS5 en LP5 zijn op het geluid na technisch vergelijkbaar qua rijeigenschappen.

Jan-Peter
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Wat Ben zegt klopt met wat ik op de foto zie, maar topicstarter zegt dat er een lokpilot in zit en dat klopt dan weer niet met de foto.
Uit de wirwar van draden op de foto kan weinig uit worden afgeleid, zeker niet met deze rare kleuren.

Misschien is de Fv0 gemoduleert en geeft deze pas effect boven de 40Km/h.
Meer kan ik effe niet bedenken.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
sorry, idd is het een loksound 5.
bedrading is grijs/oranje voor motor, geel/wit rijverlichting, rood sleper en zwart massa.

de lok stopt niet bij het rijden.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Heb je de andere kant van de leds op de gemeenschappelijke + aangesloten?  Het is op de foto lastig te zien...
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
@Erik:
Antwoord staat in bericht #2. (Ja).

Ik zou zeggen kijk toch nog eens naar de montage van het motorschild. Daarnaast check de solderingen/ draadjes of die misschien ergens bloot tegen het chassis liggen.
Het knipperen geeft aan dat er te veel stroom wordt geleverd door de decoder. Die stroom moet ergens naar toe.
Kijk met name naar de bedrading die naar de voorkant (sleperzijde/voor) lopen. De motor ligt om voor de hand liggende reden niet vast in het frame. De motor kan de bedrading opduwen en zo een bloot gedeelte van de bedrading of leds tegen het frame duwen. Als de blauwe kabel (Functie +) te strak over de motor loopt, kan die ook aan de kap trekken, en de oorzaak zijn van de hoger dan gewenste stroom zijn.

Mocht je een rollerbank hebben kan je dit iets makkelijker zien, alternatieve methode is de lok voorzichtig tegenhouden als de lok vooruit rijdt. Dat je de verlichting in de kap hebt gemaakt, maakt het nu wel lastiger om te zien wat er met de bedrading in de lok gebeurt.
Gaan de leds ook knipperen als de kap er niet opzit?
Isoleer het probleem door tijdelijk de leds los te te solderen (bescherm de stroomvoerende uiteinden van de decoder!). Hiermee kun je zien of het probleem in een van de led-groepen zit of in de motor.
Wat heb je met de andere functie uitgangen gedaan? Kan de beweging van de motor een van de niet gebruikte functie draden (bv paars) tegen het chassis duwen?


Succes,
Jan-Peter
Re: lampjes marklin v160 knipperen
bedankt voor jullie input. om kortsluiting uit te sluiten, heb ik al de lampjes aan de knipperkant eruit gehaald. mijn idee is nu om de grijze en oranje draad van de motor te wisselen. dan zou de andere kant van de verlichting moeten gaan knipperen. maar eerst zal ik het motorschild even losdraaien en gelijkmatig weer vastdraaien. niet geschoten is altijd mis.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Of hier sprake is van overbelasting is supereenvoudig te controleren. Haal al die leds even weg en laat de lok een tijdje rijden. Test daarbij ook de geluidsfuncties. Die paar leds hebben een verwaarloosbaar stroomverbruik, dus wanneer de decoder zonder de leds geen krimp geeft dan kun je overbelasting als oorzaak uitsluiten. Daarna de verlichting weer stap voor stap aansluiten en afwachten wanneer het knipperen weer optreedt (of niet). Het verdient zeker aanbeveling om alle daadverbindingen uit te voeren met de juiste kleuren en zo min mogelijk onnodige verbindingen te gebruiken.
Ik herhaal ook even de vraag van Erik of de leds aan de gemeenschappelijke plus zitten of aan de lokmassa.
Succes, Hans
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Citaat van: snellegerrit op zondag 16 mei 2021, 12:35:19
...maar eerst zal ik het motorschild even losdraaien en gelijkmatig weer vastdraaien.
Ik vrees dat dat niks gaat uitmaken, de toleranties van het anker van de motor zijn daar veel te groot voor en de nokjes waar het motorschild op centreert passen precies en laten nauwelijks tot geen speling over.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Ik herhaal ook even de vraag van Erik of de leds aan de gemeenschappelijke plus zitten of aan de lokmassa.

zoals het hoort zijn de led's aangesloten aan de witte/gele draad enerzijds en de + poot aan de blauwe draad van de decoder. het vreemde is dus, dat in 1 richting er niets aan de hand is. rijdt hij de andere kant op dan gaan de ledjes knipperen bij een snelheid >40.

als de tolerantie van het motordeksel zo klein is, dat dit geen verschil zou uit kunnen maken, zit het probleem, dan misschien in de decoder? volgens mij is er nergens sprake van lekstroompjes.

ga van het weekeind nog maar eens stoeien met deze lok.

Re: lampjes marklin v160 knipperen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Mocht je de lampjes opnieuw willen gaan aansluiten zou ik willen adviseren om te zien of je dunner draad hebt, vindt persoonlijk het gebruikte draad ook wat aan de dikke kant.
Ook zou ik inderdaad alle draadkleuren conform DCC normering houden om verwarring te voorkomen.
Terug naar de leds: Ik zie op de eerste foto 3 leds in serie staan, een 1k5 weerstand is wat aan de hoge kant, vaak wordt deze bij 1 (of 2) leds gebruikt. Minimale waarde is 820 Ohm, maar 1k kan ook prima.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
de lok aan een grondige inspectie onderworpen. het lijkt er nu op, dat de hamo magneet niet goed past. hij zit wel goed in het motorhuis, maar het deksel past niet. de uitstulpingen zijn te dik. het is een hamo magneet van 24,5mm. is dit dan niet de juiste voor de v160? moet ik de 24mm versie aanschaffen?of het motorhuis uitboren? ik heb geen documentatie van deze "oude" lok. serie 216 025-7.
wie weet raad?
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Heb je wel de juiste magneet? De magneet van de DCM lijkt qua afmetingen erg op een SFMC magneet. Welke magneet heb je? ESU? Kun je dan aangeven welk nummer dat is..
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Motorschild eraf, magneet eruit, anker eruit, Kliko open.....
Nee, zo drastisch hoeft het niet, maar de combinatie ESU Loksound V5 met een halfbakken omgebouwde motor doet gewoon pijn. Iets meer € uitgeven en de motor vervangen door een setje 60944 en dan is het draaiende gedeelte prima in orde. Of dat het flikkeren van de lampjes oplost waag ik te betwijfelen, maar het is in ieder geval een stap in de goede richting.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Het zou me echt verbazen als je er een verkeerd magneet hebt in weten te krijgen, want dat lijkt me schier onmogelijk.
Controleer de magneet eens op bramen aan de kunststof isolatie delen, die willen nog wel eens problemen geven.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
het is een ESu 51960 permanentmagneet wie nr 220560 fur anker 217450 d=24,5 fur motorschilder 216730. 211990, 228500

de "pukkels" die op het anker zitten zijn te groot voor de gaten in het motorschild. daarom mijn vraag of er op de magneet van 24mm misschien kleinere pukkels zitten.

ombouwset 60944 heb ik in huis, maar die gaat echt niet passen. magneet is maar 16 mm. ander voorstel?

groeten Gert
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Gert, set 60944 bevat twee motorschilden, twee ankers (1x7 en 1x8 tandjes) en natuurlijk de magneet. Wanneer je uit die set de juiste onderdelen kiest zal het allemaal zeker passen en dan heb je de zgn. HLA motor (is afkorting van HochLeistungsAntrieb). Deze motor werkt prima samen met je nieuwe decoder, maar je moet dus wel de hele motor inbouwen, het nieuwe anker past precies in de nieuwe magneet. Maar nogmaals, of dat het flikkerprobleem oplost betwijfel ik, maar met de nieuwe motor en de andere tips (bedrading etc.) ben je goed op weg.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
ik heb al wat locomotieven omgebouwd, maar nog nooit meegemaakt, dat een anker van 24mm wordt vervangen door een anker van 16 mm. maar alles heeft een eerste keer.
in de lijst van marklin staat er voor dex216 025-7 de volgende nummers: 3075.2 en 3175. deze nummers komen niet voor in het boekje van ombouwset 60944.

als niemand dit tegenspreekt, dan ga ik het maar eens doen en zien,of het idd werkt.

jullie horen van mij.
gr. Gert
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Gert, om in vaktermen te spreken: je bent bezig een LFCM (=grote schijfcollector motor) die inderdaad een 24mm anker heeft om te bouwen naar HLA. Voor de verschillende motortypes (LFCM, SFCM en DCM) heeft Märklin passende sets ontworpen, waarbij de magneten het meest van elkaar verschillen. De ankers - allemaal 16mm diameter - zijn wel verschillend (aantal tandjes, asdiameter en aslengte) maar als je de onderdelen gebruikt die in de setjes bij elkaar zitten dan moet het passen. Bekijk de setjes maar eens even op Märklin.de dan zie je dat er nogal verschil is tussen de drie magneettypes. Kennelijk heb je nog niet eerder deze ombouw bij de hand gehad, maar neem maar rustig aan dat het past. Je gaf aan dat je ombouwset 60944 in huis hebt, dan heb je precies de goede, probeer maar.
Succes, Hans
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Citaat van: snellegerrit op woensdag 26 mei 2021, 12:48:18
ik heb al wat locomotieven omgebouwd, maar nog nooit meegemaakt, dat een anker van 24mm wordt vervangen door een anker van 16 mm. maar alles heeft een eerste keer.
Hi Gert, dan heb jij waarschijnlijk nog nooit de Märklin motor ombouw setjes gebruikt.
Hier zit een neodymium magneet in, een 5 polig anker met drumcollector en een motorschild.
Je gebruikt het oude anker met schijfcollector niet opnieuw.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
#hvanschaik: mooi, dan gaan we dat zeker doen. weer wat geleerd.

#kappa: al meer ombouwsetjes van marklin gebruikt, maar deze nog niet. ook nog niet gezien, dat er zo'n groot verschil in diameter van de collectors zat.

bedankt allen voor de input.

veel treinplezier, Gert
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
 @citaat Hoi Gert, gek want de ankers in alle motor ombouwsets 60941, 60943 en 60944 van Märklin hebben dezelfde diameter.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
hallo kappa e.a.

net geprobeerd de 60944 te monteren, maar de collector past niet in het huis en het deksel. de puntjes zitten verkeerd. zou er een verkeerde collector in de doos zitten? als ik hem vergelijk met de tekening op de folder, dan ziet die collector er heel anders uit.  het anker past er wel in. is een losse collector ergens te koop?

raadsels???? Gert
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Mijn allerbeste Gert, kijk eens even naar de plaatjes en vergelijk die met de onderdelen op je foto. Wat jij laat zien is NIET de magneet uit set 60944, maar van 60941. Het anker - met de 2mm as aan de tandwielkant en de borstelplaat zijn wel goed, lijkt mij. Die magneet is geschikt voor ombouw van een DCM motor. Geen wonder dat het niet past...
Je hebt wel pech!
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Je hebt inderdaad de verkeerde magneet uit de 60941 motorset.
Overigens is het anker en collector één geheel, de spoeldraden van de 5 ankerpolen zijn op de plaatjes van de drumcollector gesoldeerd.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Zie je wel, verkeerde magneet..... Helaas zijn de Marklin magneten iets minder makkelijk uit elkaar te houden dan de ESU exemplaren voor een 3*.
Blij voor je dat het euvel is gevonden, zelf helaas een aantal keer gehoord dat mensen setjes kochten waar een groene 5* anker in gedrukt was, deze komen uit de 35xx serie loks en zijn analoog, ook iets om scherp op te zijn.....
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Sorry Chris, maar de kleur heeft er niets mee te maken. De meeste ankers die ik in gebruik heb zijn groen, alleen de meest recente versies zijn zwart. Het verschil zit in de grootte, de ankers uit de 35xx hebben een diameter van 19mm. Analoog heeft niets met het anker te maken, de motoren uit de 35xx serie lopen met een permanent magneet (zelfbouw) prima op DC, alleen zijn het stroomvreters en daardoor minder geschikt.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
@citaat

Dank voor de aanvulling. Mijn zinssnede was inderdaad wat voor andere interpretatie vatbaar. Groene zitten ook in de nieuwe 5* setjes, inderdaad dus op de diameters letten!!
Re: lampjes marklin v160 knipperen
duidelijke zaak. ik heb 3 sets 60941 ingebouwd en die lok's rijden probleemloos. nu heb ik ook nog een set 60760 liggen. ik ben bang, dat ik hem daarmee verwisseld heb. oftewel na passen moet dat de enige juiste conclusie zijn. dus kan ik opgelucht zijn en de lok op de juiste manier herstellen.

hartelijk dank voor alle meedenken.

groeten Gert
Re: lampjes marklin v160 knipperen
helaas, te vroeg gejuicht??

het deksel past perfect op collector en anker, dus denk je dan kassa.
maar nu ik de lok wil gaan optuigen, blijkt het niet in het motorhuis te passen...... kan het zijn, dat het in dit geval nodig is iets weg te slijpen onderin het motorhuis?? de onderste nok kan net niet in zijn holletje komen. de bovenste nok past wel netjes. of is het toch niet de juiste ?

gr Gert.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Nogmaals Gert, jouw motor is een "grote schijf collector motor" en die moet worden omgebouwd met een 60944 set. De magneet op je foto komt uit een 60941 of 60760 (setjes voor een Drum Collector Motor); anker en borstelplaat lijken wel uit een 60944 afkomstig te zijn. En ten overvloede: de collector is het rondje bestaande uit koperen stripjes en is dus onderdeel van het anker. Een complete motorset bestaat dus uit borstelplaat, anker en magneet.
Re: lampjes marklin v160 knipperen
oke, duidelijk. zoals ik al schreef heb ik de juiste(?) magneet gevonden in een ander ombouwset. alleen past deze net niet in het motorhuis. onderin liep hij net vast. mijn vraag was dus of het nodig zou zijn om daar een miniem stukje weg te frezen!

nu nogmaals geprobeerd en met zachte dwang is het gelukt alles op zijn plaats te krijgen.

nogmaals dank voor alle medeleven en veeltreinplezier.

gr. Gert
Re: lampjes marklin v160 knipperen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: lampjes marklin v160 knipperen
In oude manuals van bijvoorbeeld de 60921 staat een tabel met daarin welk anker en motorschild je bij elk model moet gebruiken. Daar staat een opmerking bij de 3074/3075 dat je een nok van de magneet deels moet afvijlen. Maar met een beetje kracht krijg je deze er ook in. Succes met ombouwen Gert. :thumbup: