Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur

Gestart door AlbertG woensdag 05 mei 2021, 20:05:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Beste Rocrail gebruikers,

Mijn voorstel voor de volgende online Rocrail bijeenkomsten is dat jij, als Rocrail gebruiker, je eigen Rocrail werkruimte laat zien en vooral ingaat op hoe je Rocrail gebruikt. Dit is gebaseerd op het voorstel van John (VT601). Het doel is om van elkaar te leren en het lijkt me ook wel gezellig. Mocht je nog maar net bezig zijn met Rocrail dan is het misschien wel interessant om te kijken naar waar je tegenaan loopt. Voor welk probleem zoek je een oplossing. Dan is er vast wel iemand met een slimme tip. Bijvoorbeeld zoals in dit topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85076.0.

Om je Rocrail werkruimte te laten zien is het wel handig dat Rocrail dan draait op de PC waarmee je deelneemt aan de sessie. Die PC hoeft niet persé op je baan aangesloten te zijn. Als alternatief kun je werken met printscreens of je mailt mij je werkruimte als incident melding (issue.zip). Dan laat ik het zien en vertel jij je verhaal.

Mijn vraag is wat je daar van vindt. Wil jij een volgende keer je plan laten zien? Laat het hier weten.
Vind je het geen goed idee, laat het dan ook even weten, dat mag ook in een pb. Dan weet ik waar ik aan toe ben.

Bij voldoende belangstelling is de eerstvolgende online bijeenkomst op donderdag 27 mei vanaf 20:00 uur.
Ik wil wel aftrappen met mijn eigen baanplan. Ik ga dan vooral in op hoe mijn baanplan in Rocrail er uit ziet ten opzichte van de werkelijkheid.

Blijf gezond.

[Edit 11-05-2021: Ik heb het woordje 'Voorstel' verwijderd. Want het gaat door]
Re: Voorstel Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Ik vind het een prima idee en wil erbij zijn om mijn werkruimte te tonen.

Hans
Re: Voorstel Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Hallo Albert,
Dit lijkt mij alvast een interessant idee. Alleen, ik heb totaal geen idee hoe zo een online bijeenkomst in zijn werk gaat maar ik zal dat eens even bekijken hoe dat juist moet, als de schoolkinderen dat tegenwoordig allemaal doen, moet mij dat ook lukken :-). Vooral omdat je het zelf zegt: in het begin (de situatie waar ik mij nu in bevind) lijken er zo van die problemen op te duiken waar je moeilijk een antwoord op vindt. Maar ook gewoon eens kijken 'hoe en wat' iemand anders doet, vermoed ik dat uiterst leerrijk is. Ik weet wel dat Rocrail bedoeld is om je treinbaan automatisch aan te sturen maar waarschijnlijk heb ik geen notie van wat er allemaal mogelijk is.
Dus wat mij betreft, ik vind het een goed idee en zal er zijn.
Groeten,
Vic

P.S. En nogmaals bedankt voor je video's, Albert. Zonder jouw video's zou ik hier nooit aan kunnen beginnen.
Re: Voorstel Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Albert,

ik zal er zeker bij zijn, echter kan ik nog weinig tot niets tonen, want ik heb alleen mijn testovaal nog maar liggen. Maar ik kijk natuurlijk graag mee om te leren van anderen.  :D
groeten, Corné
Re: Voorstel Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Hallo Albert.

Zal er ook nu weer graag bij zijn. Heb nog niets te tonen, ben bezig het virtueel onder de knie te krijgen via de door jouw gemaakte video's.
Maar door het mee kijken valt er al veel te leren. Datum staat op de agenda.

Groet Wolfgang.
Re: Voorstel Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Hey Albert,

Je mag me ook inschrijven.
Groetjes uit ZW-Vlaanderen.

Guy
Re: Voorstel Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Hallo Albert,

Helemaal goed. Ik ben er bij en kan ook een en ander laten zien

/Frans
Re: Voorstel Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Ik zou er ook graag weer bij zijn. Zal proberen de 'zgn issues' vooraf te uploaden.
Daarnaast zou ik het op prijs stellen als we een overzicht krijgen vanuit de RocRail community hoe de meest voorkomende 'fouten', delen die niet vanzelfsprekend zijn kunnen terug vinden en hoe die evt. op te lossen zijn. (vb: automatisch rijden moet baanplan zonder fouten zijn, maar wat er snel langs flitst is een fout (lange lijst met checks, incl fouten) en als je dan de fouten gevonden hebt, wat moet je doen om deze weg te krijgen, zelfde voor GHost treinen - wel fout, maar waar vind ik een oplossing (baanplan is ok?), melders ? wissels? of iets anders. Mij zou het helpen als de foutmeldingen apart geplaatst worden en je deze in bvb een wiki terug kan vinden met mogelijke oplossingen.
Re: Voorstel Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Heel leuk om erbij.
Heb ook alleen maar een test baantje, dus eigenlijk niets te delen.
Vond de 1e avond al leerzaam, dan lijkt mij deze avond ook leuk om deel te nemen  :D
Re: Voorstel Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Belangstelling genoeg zo te lezen. Mooi.

@Iedereen met alleen een testbaantje:
Zo ben ik ook begonnen. En alleen die ervaring kan al interessant zijn voor anderen. Maar voel je vrij om gewoon mee te kijken.

@Hans, @Frans,
Is het een idee om onze presentaties over meerdere bijeenkomsten te verdelen? Hoeveel tijd denk je nodig te hebben?

@Jaap,
Een vergelijkbaar onderwerp is onlangs op het Rocrail forum ter sprake geweest. Ik ga het opzoeken en kijken wat daar uit gekomen is.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Hallo allemaal,

@Albert

Zoals je als in je eerste post vermelde wilde ik ook vooral ingaan op mijn leercurve, hoe ik het symbolische baan plan heb omgezet naar de wekelijkheid, of eigelijk Anders om ;).
Uit eigen ervaring kan ik spreken dat er wel een leercurve zit, bijvoorbeeld waar je een melder fysiek moet plaatsen en je trein op het juiste plek laat stoppen (ook met wagons).

Ook heb ik een poosje behoorlijk last gehad van spook treinen, voornamelijk veroorzaakt door de bekabeling.
Ik heb uiteindelijk veel bekabeling anders gelegd om het probleem op te lossen.

Op dit moment ben ik bezig met het tonen van lichtbeelden van de seinen. Ik heb hier voornamelijk de Duitse (Hp0, Hp1, Hp2 ens station Sh1).
Het rood/groen is redelijk eenvoudig, maar juist het tonen b.v. van Hp2 is wat lastiger, enfin houdt je van de straat (moet nl ook nog wat hardware fysiek op de baan plaatsen voor dat het helemaal kan werken).

Hoeveel tijd? tja dat ligt eraan, ik heb geen presentatie oid gemaakt, maar kan een "life" beeld een laten zien in 15 tot 30 min, ook afhankelijk van vragen en discussies.
Dus mag ook op ander tijdstip. Laat maar weten.

Mvg,

Frans
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Hoi Albert,

Ik ben er graag bij. Maar ik heb te weinig tijd om iets voor te bereiden, ik heb momenteel sowieso ook geen issues met het schaduwstation.

Bedankt,

Paul
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Hoi Frans,
Ik laat mijn baanplan in Rocrail zien en ik denk van tevoren even na over wat ik wil vertellen. Ik ga geen presentatie maken, dat schiet voor mij het doel voorbij (en het moet niet op werken gaan lijken  :D)
En ik kijk of ik via een tablet mijn baan kan laten zien en anders maak ik wat foto's om een beeld te krijgen van de baan ten opzichte van Rocrail.

We zien wel even hoe het loopt. Als het te veel blijkt voor 1 avond hebben we weer stof voor een vervolg. En misschien zijn er dan weer anderen die gezien hebben hoe het gaat en ook wat willen laten zien. Maar ik hoop dat niemand zich verplicht gaat voelen.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Hey Albert,

Gaat dit door vanavond ? Zo ja, zet je nog een link online ?

Guy
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Hallo Guy (en anderen),
Vanavond gaat wat mij betreft door. Ik zet om 19.30 de link online. Tot straks.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
We gebruiken dezelfde link als vorige keer:
https://meet.jit.si/3Rail-Meets-Rocrail

Tot straks.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Hallo allemaal,

Albert bedankt voor het organiseren van de meeting. Iedereen bedankt voor de gezelligheid.
Ik heb in ieder geval weer wat geleerd!

Tot de volgende keer.

Frans
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Bedankt Albert voor deze bijeenkomst. Weer iets bijgeleerd.
Guy
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Albert helaas gemist wegens andere verplichtingen. Komt er nog een overzicht van wat er besproken is? En wat ik helaas gemist heb?
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Hoi Albert dank voor de meeting en de bijdrage van de andere gasten.

Groet Wolfgang.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Citaat van: jaap nieboer op vrijdag 28 mei 2021, 17:09:51
Komt er nog een overzicht van wat er besproken is?

Hoi Jaap,
We hebben van 3 deelnemers het Rocrail baanplan besproken. Daar is geen samenvatting van.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Citaat van: jaap nieboer op vrijdag 28 mei 2021, 17:09:51
Albert helaas gemist wegens andere verplichtingen.

Hier idem. Hopelijk kan ik er de volgende keer weer bij zijn, want de eerste keer is me prima bevallen.
Re: Online Rocrail gebruikers bijeenkomst 27 mei 2021 vanaf 20:00 uur
Bedankt voor de reactie. Dat herinnert me er aan dat ik nog een nieuwe datum moet prikken.
Ik maak een nieuw topic met een voorstel.

Groeten,
Albert.