Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer

Gestart door Coen Bos dinsdag 04 mei 2021, 16:26:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Beste collega Marklin rijders, naast een baanontwerp (oppervlak 3 x 4 meter) en de 60 jarige verzameling van M materiaal wil ik voor ongeveer de helft (Intercity op dijk) apart digitaal gaan rijden met moderne rails. Maar de lokaalbaan, die er op niveau nul kronkelend doorheen loopt, wil ik af en toe van analoog naar digitaal omschakelen. Ik beschik over bijgesloten setje.
En ik wil graag bij gelegenheid het kastje aansluiten en van stroom voorzien om met de afstandsbediening een volgens Delta gecodeerde lok te bedienen.... Mijn vraag, als het kastje niet aangesloten is op 230V, kan ik dan toch analoog over het baandeeltje met C aansluit- en koppelrails rijden zonder het kastje op te blazen? Ik kan het stukje natuurlijk als een apart blok schakelen, waarbij ik erop moet letten daar niet van rijrichting te veranderen, of kan ik e.e.a. toch doen zonder problemen, ik beschik voor analoog overigens over de laatste generatie blauwe trafo's....
Bij voorbaat dank,
Coen Bos

Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Koen,

Gewoon een dubbelpolige schakelaar met twee standen aanschaffen en daar de analoge trafo en digitale rail op aansluiten.
Zo kun je kiezen tussen analoog en digitaal. Er zijn mooiere oplossingen alleen dan zul je je kastje moeten lospeuteren van de rails.....
Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Je moet het digitale signaal van het analoge signaal scheiden.
Ofwel... de analoge stroom mag het "kastje" niet bereiken.
Als je het kastje niet wil losmaken van de rails kan je ook deze rails door middel van een draad met een andere rails verbinden en omschakelen tussen de aansluitdraden die naar de gemeenschappelijke aansluitrail gaan.

Mvg
Marcel
Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Citaat van: Coen Bos op dinsdag 04 mei 2021, 16:26:16
ik beschik voor analoog overigens over de laatste generatie blauwe trafo's....
aanwezige type decoders ???
Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Hi Coen,

Zoals Marcel (Lok1200) al aangeeft moet je de stroomkringen echt heel nadrukkelijk scheiden. Dat kun je helaas niet met de door jouw getoonde regelaar en aansluitrail.

Je hebt eigenlijk (bij een groot aantal analoge loks) de beste optie om de lok in jouw Delta lok op analoog-modus te zetten. Als deze lok dipswitches heeft alle schakelaars op "0".
Je dan met deze lok analoog rijden.

Als je zoals jij zou willen "af en toe" op het spoor digitaal wilt rijden, dan zou ik op zoek gaan naar een MS2 (grijs of zwart) e de bijbehorende Gleisbox en voeding. In de aansluitdraden naar de baan, breng je dan een schakelaar met 2 x om aan, die dan afwisselend verbonden is mer de MS2 dan wel de analoge trafo.
Omschakelen doen je uiteraard altijd spanningsloos !!!

Er zit wel een flink risico aan deze werkwijze. Wanneer per toeval nog een analoge lok op het dan digitaal gevoede baanvak staat, dan zal deze trein ongecontroleerd gaan rijden. Ik denk dat je dat niet wilt.

John (VT601)
Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Hallo Jan, zover ben ik nog niet, ik ben aan het bouwen, vandaar nu ook deze vraag :-) Ik wil weten of e.e.a. ueberhaupt mogelijk is... de verbinding kastje naar analoog aangestuurde baan zou dacht ik weleens een probleem kunnen vormen.....

m.vr.gr.,

Coen
Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Citaat van: Coen Bos op woensdag 05 mei 2021, 10:29:01
Ik wil weten of e.e.a. überhaupt mogelijk is...
Met alle bijbehorende waarschuwingen, want velen zijn je voorgegaan. De waarschuwing decoders+blauwe trafo's stamt uit de begintijd van de eerste Märklin decoders, en een paar types decoders van Tams en Uhlenbrock, maar niet alle decoders van genoemde merken.

Er zijn forumleden die digitaal op rails en analoog op bovenleiding reden (op een en het zelfde baanvak), en andersom.

Er bestaan decoder types die automatisch overschakelen naar de aangeboden prik (analoog/digitaal), maar er bestaan ook decoders die met dipswitches moeten worden ingesteld op analoog of digitaal rijden (en die moet je duidelijk niet willen hebben als je zelf wilt kunnen switchen). Ik denk dat John's waarschuwing daarop betrekking heeft: een digitale trein in analoge modus gaat er vandoor op een digitaal geschakeld traject (indien de decoder niet zelf kan switchen), net zoals een analoge trein zou doen.
Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Hartelijk dank Marcel, dit lijkt me het beste antwoord, zo schakel je inderdaad de verbinding tussen analoog bestuurde baan en digitaal kastje absoluut uit, zal er wel een waarschuwingslampje tussen zetten en, nog een mooi resultaat, het aansluitstuk heb ik geplanned op een los "brugdeel" tussen de twee poten van de U en voor de toegangsdeuren, ik kan de rail met kastje nu aan de voorkant monteren, beter bereikbaar voor de afstandsbediening, thanks!
Re: Het afwisselend gebruiken van hetzelfde spoor voor digitaal en analoog verkeer
Jan, bedankt, ook een goede tip, jullie hebben me een stuk verder op weg geholpen, thanks!