Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin 3065 Start moeilijk

Gestart door zwik zaterdag 01 mei 2021, 18:45:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3065 Start moeilijk
Onlangs heb ik onderhoud gepleegd aan deze analoge telex loco en hij reed altijd wel goed maar nu toch niet meer zo lekker. Ik heb twee keer het motortje uit elkaar gehaald en schoongemaakt met schoonmaak alcohol. De eerste keer kwam er behoorlijk wat vuiligheid vanaf maar de twee keer nauwelijks. Ik heb ook twee keer de koolborstels vervangen. Smeren is slechts een klein drupje olie aan de tandwielkant van de rotor. Wanneer ik de trein op de rails zet zonder kap lijkt deze prima te rijden maar komt een van de telex koppelingen (achter) altijd omhoog. Wanneer ik de kap erop doe rijd deze pas weg bij "half gas" en soms ook pas wanneer ik helemaal veel gas geef. De loc rijd ook beter achteruit dan vooruit. Enig idee wat dit kan zijn?
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Zwik,

Nieuwe koolborstels moeten altijd even inslijten.
Zorg ervoor dat de wielen die aangedreven worden de rails niet raken (potlood of iets dergelijks eronder) en laat de lok dan voluit rijden.
Kijk of de snelheid dan oploopt.
De telexkoppeling die omhoog blijft staan lijkt er op dat het schakelen van de koppeling niet goed gaat en dat hij er in blijft "hangen".
Dat zou mogelijk ook het moeilijke starten verklaren.
Zit alle bedrading netjes? M.a.w. drukt de kap mogelijk tegen de draden aan?
Heb je een metalen kap? Plak de binnenkant af met tape. Mogelijk ontstaat er sluiting.

Henk
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
De kap van een 3065 is van plastic, dus sluiting via kap is uitgesloten.

Mvg Gert
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
De spleetjes in het anker ook schoongemaakt?

Groet, Anne W
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Reageert het omschakelrelais wel goed? Zit er misschien vuil tussen de relaiscontacten?
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Het Telex-relais is er één met vele contactjes; staan ze goed afgesteld dan functioneert t allemaal prima, zo niet...
Kijk vooral naar het contactje bovenop het relais dat de rijstroom onderbreekt tijdens omschakelen. Als deze net geen lekker contact maakt kan dit de omschreven problemen veroorzaken. Het kan nét iets verbuigen als er tegen een aangesoldeert draadje wordt gedrukt (bv door de kap ;)).
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Citaat van: Rene1968 op zaterdag 01 mei 2021, 22:43:06
Reageert het omschakelrelais wel goed? Zit er misschien vuil tussen de relaiscontacten?
Nee, dit gaat ook niet zo lekker.

Citaat van: Anne W op zaterdag 01 mei 2021, 22:32:22
De spleetjes in het anker ook schoongemaakt?

Groet, Anne W
Jazeker, de rotor is zo schoon als het gaat.

Citaat van: Trainhenk op zaterdag 01 mei 2021, 19:31:57
Zwik,

Nieuwe koolborstels moeten altijd even inslijten.
Zorg ervoor dat de wielen die aangedreven worden de rails niet raken (potlood of iets dergelijks eronder) en laat de lok dan voluit rijden.
Kijk of de snelheid dan oploopt.
De telexkoppeling die omhoog blijft staan lijkt er op dat het schakelen van de koppeling niet goed gaat en dat hij er in blijft "hangen".
Dat zou mogelijk ook het moeilijke starten verklaren.
Zit alle bedrading netjes? M.a.w. drukt de kap mogelijk tegen de draden aan?
Heb je een metalen kap? Plak de binnenkant af met tape. Mogelijk ontstaat er sluiting.

Henk

Zodra ik de lok aanduw gaat ie wel, heb 'm een minuut of 10 op vol vermogen laten rijden maar geeft nog steeds hetzelfde probleem. De kap is inderdaad van plastic zoals v200marklin aangaf.

Citaat van: Hanzi op zondag 02 mei 2021, 09:22:27
Het Telex-relais is er één met vele contactjes; staan ze goed afgesteld dan functioneert t allemaal prima, zo niet...
Kijk vooral naar het contactje bovenop het relais dat de rijstroom onderbreekt tijdens omschakelen. Als deze net geen lekker contact maakt kan dit de omschreven problemen veroorzaken. Het kan nét iets verbuigen als er tegen een aangesoldeert draadje wordt gedrukt (bv door de kap ;)).
Ik vermoed dat hier inderdaad iets niet goed is. Moet het kleine contactje wel of geen contact maken standaard? Ik heb deze schoongemaakt en het contact lijkt nu altijd open te staan. Wanneer ik het contactje zachtjes aandruk zie ik de lampjes ook feller branden (zoals het hoort), maar rijd het locje nog steeds niet weg.
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Dat contactje hoort normaal gesproken gesloten te zijn (dus contact te maken). Tijdens de 24V omschakelpuls verbreekt het contact de motorstroom zodat het locje er niet als een HSL vandoor gaat.
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Beste Zwik,

De loopvlakken hoeven niet brandschoon te zijn, als er maar duidelijk spleten te zien zijn tussen de loopvlakken, zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=11514.0

Groet, Anne W
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Citaat van: Hanzi op zondag 02 mei 2021, 22:35:41
Dat contactje hoort normaal gesproken gesloten te zijn (dus contact te maken). Tijdens de 24V omschakelpuls verbreekt het contact de motorstroom zodat het locje er niet als een HSL vandoor gaat.
Dat is nu niet zo dus. Hoe kan ik deze het beste weer laten sluiten? Voorzichtig proberen te buigen?

Citaat van: Anne W op zondag 02 mei 2021, 23:21:26
Beste Zwik,

De loopvlakken hoeven niet brandschoon te zijn, als er maar duidelijk spleten te zien zijn tussen de loopvlakken, zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=11514.0

Groet, Anne W
Wat bedoel je precies met loopvlakken? Zijn dat de drie koperen contactpunten waar de koolborstels op rusten? Als dat bedoeld word, dan ja, er is duidelijk een spleet te zien.
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Kan je een paar foto's plaatsen van de loc zonder kap? Wel graag van dichtbij en scherpe foto's?
Het contact bovenop gaat open als het relais bekrachtigt wordt tijdens schakelen.
Daarmee wordt de motorstroom onderbroken en blijft loc netjes stilstaan.
Nog wat topics met info over de 3065:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60284.0

Pas op met verbuigen van de contactlipjes, want als je deze op de verkeerde plaats buigt, dan veert het lipje omhoog ipv omlaag.
Je kunt ook met heel fijn waterproof schuurpapier de contactpuntjes op de lipjes licht opschuren en eventueel een beetje nat maken met contactspray.
Maar die relais blijven krengen om te herstellen, zeker voor een leek.
Je kunt overwegen om er een decoder in te bouwen.
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Beste Zwik,

Heb je het door mij opgegeven topic gelezen, daarin staat wat ik bedoel.

Groet, Anne W
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Bovenop moet altijd gesloten zijn behalve bij het van rijrichting wisselen en bij stilstaand gebruik van de Telex. Heel en heel voorzichtig beetje bij beetje buigen. Als je te ver buigt gaat deze lip het omschakelen tegenwerken, vertragen eigenlijk doordat er krachtiger door de schakelwip tegenaan moet worden gedrukt om het contact te verbreken. Ik buig dit punt bij de T-vormige kant deze T iets omhoog. Maar het een crime deze schakelrelais 227900.
Alle contacten van het relais moeten ook schoon zijn. De drie lipjes drukken tegen een wals aan. Die koperen nokjes moeten ook schoon zijn net als de bolletjes van het bovenste contact maar dat schreven Kappa, Rene en anderen al. De lipjes mogen elkaar niet raken anders loopt de stroom niet goed en is de isolatie van de draadjes nog in orde? Niet verschoven of tegen metalen chassis aan bij de Telexspoel? Je hebt toch wel alle draadjes weer juist gemonteerd en niet teveel soldeertin gebruikt waardoor er ergens een verbinding tussen twee draadjes, lipjes of kortsluitinkje is ontstaan?
Succes, Dirk :-{)
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Sorry voor de late reactie. Het contact is niet gesloten maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit weer moet laten sluiten. Zie ook de bijgesloten foto.
Citaat van: Anne W op maandag 03 mei 2021, 22:19:58
Beste Zwik,

Heb je het door mij opgegeven topic gelezen, daarin staat wat ik bedoel.

Groet, Anne W
Ja, ik heb het gelezen maar de benamingen ben ik het totaal niet mee eens. Wat "jullie" een anker noemen is daadwerkelijk een rotor, waar komen deze benamingen vandaan? De ruimte tussen de lamellen is overigens schoon :) .

Citaat van: Kappa op maandag 03 mei 2021, 09:26:04
Je kunt overwegen om er een decoder in te bouwen.
Digitaliseren is voor mij geen optie. Ik wil deze set het liefst origineel houden :) .

Ik heb contact weten te maken en dan werkt het weer, maar vooruit blijft ie slecht weg rijden terwijl achteruit goed gaat.
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Ik heb geen verstand van modeltreinen. Maar als ik dit relais opzoek op het www, kom ik uit bij de wiki. Wat mij dan opvalt is het ontbreken van het veertje. Maar mogelijk heb je die er even afgehaald.
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Het veertje zit aan de andere kant :) .
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Ik heb een Youtube filmpje online gezet waarin duidelijk te zien is wat er gebeurd:

Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Als ik de bedenker van dit relais was geweest zou ik die dikke draad nooit op het meest kwetsbare deel van het lipje hebben gezet en al helemaal niet met zo'n zware klodder soldeer. Het lijkt mij dat die draad op het niet bewegende deel van de lip moet zitten, zodat hij de beweging niet belemmert. Vraag is dus of dit origineel is.
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Even een gokje,

Het motorschild zit te strak vast ( even een heel klein beetje losschroeven) of de druk op de koolborstels is te hoog ( heel voorzichtig de koolstofborstel veren terug buigen)

Succes!

Mvg Stephan
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Ik heb het schild een heel klein beetje losser geschroefd en dat lijkt inderdaad te helpen. Voor m'n gevoel zit het nu eigenlijk te los zelfs maar blijkbaar zijn deze motoren daar gevoelig voor?
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Op dat punt waar die dikke draad zit met die dikke klodder tin, hoort deze niet te zitten zoals van Schaik aangeeft.
Dat contact is zeer gevoelig en kan zo niet goed functioneren.
Zolang als ik repareer (40)ben ik die aansluiting nog nooit tegen gekomen.
Waar hij wel moet zitten kan zo niet zeggen ,ik weet niet waar die vandaan komt.
Grt. Jo
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
Ik heb de draad inmiddels aangepast zodat deze daar niet meer zit, zo sluit het contact daar meteen goed. Deze zit nu bij de andere draad aan de kant van de veer. Ik zag een filmpje op Youtube van hetzelfde model waar deze twee draden ook samen zitten. Het oude soldeerpunt inspecterend hoort ie daar ook te zitten. Nu ik het schild iets losser heb zitten leek dit in eerste instantie goed te werken maar nu toch niet meer zo. Hij rijd nog steeds slecht weg.
Re: Marklin 3065 Start moeilijk
@citaat - @citaat - @citaat - @citaat - @citaat - @citaat - @citaat:

Bernardo moet beter kijken, Zie gele cirkels. 8o  >:-D