Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Digitale BR 44 rijdt schokkerig.

Gestart door SDriver donderdag 29 april 2021, 18:49:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale BR 44 rijdt schokkerig.
Mijn 3027 ( BR 44 ) is omgebouwd naar een digitaal exemplaar.
Er zit een 5 polige hoogvermogen motor in en een Marklin 60975 decoder in.
De loc wordt bestuurd met een MS 2.
Ik dacht dat de loc zichzelf aanmeldt bij de MS 2 maar dat heb ik handmatig moeten doen.
Hij rijdt in de 2 richtingen en de functies werken ook alleen als ik de snelheid wat opdrijf rijdt hij niet mooi vlot , schokkerig.
Bij traag rijden valt het amper op.
Als ik in de MS 2 ga en selecteer CV wijzigen ( mijn vermoeden is dat het daar ergens moet te vinden zijn ? ) krijg ik te lezen " lees Mfx blokkeerlijst " en komen er een hoop parameters tevoorschijn die een hoop waarden geven.
M.a.w. ik begrijp er nougatballen van.
Wat moet ik doen om deze loc vloeiend te laten rijden ?
Ik ben geen expert in digitale besturingen / instellingen , graag in gemakkelijke termen schrijven.
De loc reed analoog erg goed.
Hij is volledig gekuist en alles terug gesmeerd en dan heb ik het nieuwe anker met motorschild geplaatst.

Toch alvast bedankt.
Re: Digitale BR 44 rijdt schokkerig.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitale BR 44 rijdt schokkerig.
Hoi Erwin,

Staat het mfx protocol op je MS2 geactiveerd?
Zo ja dan vraag ik me af hoe je de lok handmatig heb aangemeld.

Je kunt een inmeetrit uitvoeren.
Je gaat dan in je MS2 naar CV configuratue en voert de waarde 77 in in CV07.

Uit de handleiding:

CiteerAutomatisch inmeten voor alle protocollen
• Voor het inmeten dient eerst het motortype gekozen te
worden (zie CV 52).
• Het automatisch inmeten van de locomotief dient op een daarvoor geschikt ovaal zonder hindernissen (seinen,stijgingen e.d.) te geschieden.
Aanbevolen is een ovaal met een radius groter dan 430 mm. De locomotief trekt namelijk op tot de maximumsnelheid en kan dan, bij een
te kleine radius, uit de bocht vliegen. Voor het automatisch inmeten van de loc gaat u in de locconfiguratie van het Central Station -> CV -> info.
In het veld firmware overschrijft u het eerst cijfer met 77.
In de protocollen MM/DCC voert u via de configuratiemodus direct CV7 in.
Overschrijf de waarde 77 en sla dat op in de loc.
Stel met de rijregelaar een snelheid in. Nu trekt de loc langzaam op tot de maximumsnelheid en stopt na korte tijd.
Daarna maakt de loc meerdere optrekproeven.
Blijft de loc langere tijd stilstaan, dan is het inmeten beëindigt.
Tijdens het gehele verloop mag niet worden ingegrepen.
Met de toets "STOP", het draaien aan de rijregelaar of het wisselen van de rijrichting kan het inmeten afgebroken worden.
Na een onderbreking moet de gehele afloop weer herhaald worden.
Stelt het inmeten niet tot tevredenheid, dan kan het inmeten met een andermotortype herhaald worden.
Het is mogelijk dit meerdere keren te herhalen.
Heeft de inmeetrit niet tot het gewenste resultaat geleidt, dan kunnen in de motorparameter handmatig de verschillende parameters gewijzigd worden.
(MM/DCC zie CV-tabel, mfx in de locconfiguratie van het Central Station -> CV -> motor).
Door de volgende lichtsignalen wordt het begin en het einde van de inmeetrit weergegeven.

Zie ook blz 30 van de handleiding.
Re: Digitale BR 44 rijdt schokkerig.
Hoi Ad ,

alvorens je bericht te lezen heb ik de loc gewist uit ms 2.
Dan logde hij toch vanzelf in , Mfx.
Maar het schokkerig rijden is wel gebleven.
Ik vermoed dat je uitleg dan niet meer van toepassing is ?

Als ik dan de stop functie uitschakel krijg ik dezelfde vermeldingen zoals ik had beschreven.
Als ik in de MS 2 ga en selecteer CV wijzigen ( mijn vermoeden is dat het daar ergens moet te vinden zijn ? ) krijg ik te lezen " lees Mfx blokkeerlijst " en komen er een hoop parameters tevoorschijn die een hoop waarden geven.
Re: Digitale BR 44 rijdt schokkerig.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitale BR 44 rijdt schokkerig.
Nee, die inmeetrit staat los van het aanmelden.
Door de inmeetrit wordt de eigenschappen van de motor gemeten en de diverse CV's van bijbehorende waarden voorzien, zodat de motor correct wordt aangestuurd.
Re: Digitale BR 44 rijdt schokkerig.
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Digitale BR 44 rijdt schokkerig.
Mijn ervaring met de MS2:
Hij leest de MFX blokkeerlijst en vervolgens kom je in een wazig menu (vind ik) waarbij een hoop instellingen onbereikbaar zijn.
Het stomme is dat als je de MS2 op alleen DCC zet en dan de locomotief laat aanmelden je wel bij alle CV waardes kunt.
Met de CS3 wordt het al een stuk makkelijker, locomotief op het programmeer spoor en uitlezen maar.

Dus toen ik het nog alleen met de MS2 moest doen deed ik alle instellingen in DCC.
De CV lijst is bij Märklin zelf te downloaden.
Re: Digitale BR 44 rijdt schokkerig.
Hoi Erwin,
De MS2 is een stuurapparaat waar je geduld bij moet hebben.
Ik heb zelf verschillende sounddecoders ingebouwd met prima resultaat.
Veranderingen aanbrengen en ook de lok herkennen kan soms 3- 4 minuten duren voor hij reageert (vandaar geduld hebben).
Wat bij jou gebeurt kan zijn dat de lok bij de eerste keer inlezen "begrepen heeft" dat hij in de MM modus moest werken.
Als hij al (in MM) in de MS2 stond. Daarom altijd als de lok (in MM in MS2) wissen uit de MS en dan pas op de rails zetten.
Daarna laten aanmelden iets dat vaak pas na 2 of 3 pogingen lukt. Ik heb ontdekt dat hoe meer locs  in de MS opgeslagen zijn hoe langer dat duurt voor de nieuwe loc aangemeld is. vervolgens eerst het standaard MM adres van de decoder op een ander niet gebruikt MM adres zetten. Daarna pas kun je in mfx (lang niet alle) CV`s veranderen. Lijsten staan bij M.
Als ik een nieuwe motor heb ingebouwd (of nieuwe borstel gemonteerd) laat ik de motor altijd 10 min V-A indraaien op m`n rollerbank inlopen.
Ik hoef daana nauwelijks CV`s te veranderen.
Succes digibert