Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

34121 naar ESU LokPilot 5

Gestart door mcs51 vrijdag 30 april 2021, 18:25:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
34121 naar ESU LokPilot 5
Lid sinds: 2019

offline
34121 naar ESU LokPilot 5
Hallo,
Ombouw van een 34121 naar ESU LokPilot 5 decoder volgens bijgesloten schakelingen.
Van de originele onderdelen hou ik enkel de motor en de twee spoelen aan de motor.
Alle andere componenten vliegen der uit, right?
Ik weet eigenlijk zelfs niet of wat ik Rx noem een weerstand is? :help: ?
Ik zal de originele lampjes houden, dus geen led's.
De soldeereilandjes in de loc kan ik niet gebruiken daar deze op plastiek gemonteerd zijn.

Andere opmerkingen / bedenkingen van jullie kant die ik over het hoofd gezien heb?
Alvast bedankt om ze te melden... ... ...

VrGr
Alain
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Wat jij Rx noemt is een smoorspoel, die mag je weg laten.

Gr, Ben.
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Heeft de motor wel een permanente magneet?

Groet, Anne W
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Ook de condensator tussen de beide motor polen/koolborstels kan blijven zitten.

Dit is beschreven in paragraaf 6.8.5.1. op pagina 27, alinea 2 en 3 van de handleiding van de lokpilot V5 versie 4 uit dec. 2020.
Die handleiding van Esu is zo gek nog niet, de echte hobiert kan nie zonder.  :D

En ook een goeie van AnneW!  :thumbup:
Maar dit is een Trix HO (international) model van oorspronkelijk voor de overname door Marklin, dus het wormwiel zal wel aan een DC motor vast zitten.

*) En gecheckt. Zoals ik al aangegeven heb, DC motor met vliegwiel bij het wormwiel. Gecheckt met behulp van model 37135/37138 (2004 cq 2014).

Jan-Peter
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Lid sinds: 2019

offline
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Motor heeft inderdaad een permanente magneet.
Wel geen al te sterke  :-(

Wat de C's en de ESU handleiding betreft, die van Maart 2021 is niet zo expliciet.
Ze spreekt van drie C's en twee MOETEN er weg, de derde C mag blijkbaar blijven maar geen beschrijving waar die aangesloten is  :-(
Deze loc heeft 2C's  O:-D

Dus ja "If in doubt, please ask" pas ik graag nog eens toe.

In elk geval bedankt voor de antwoorden!  :thumbup: :thumbup:
Ik weet wat te doen vandaag... ... ...

Groeten
Alain
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Je kunt de C tussen de motorpolen laten zitten, de andere moet weg.

Gr, Ben.
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Even gezocht over welke lok we het hebben: een klein TPI lokje. Met het motortje is toch niets mis? De onvolprezen 3railwiki spreekt van een klokanker motor maar dat herken ik niet: ik zie een klein DC motortje met een vliegwiel.



Wat is trouwens de noodzaak van de ombouw, rijdt het lokje niet goed?

Gr, Ben.
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Hoi Ben,

Zal zijn dat het een delta-decoder model is. Slechts 5 / 16 adressen afhankelijk van de gebruikte centrale.

Met de LP5 decoder is dat bereik iets groter.
Daarnaast is de aansturing van de motor en lichten beter.

Jan-Peter
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
 @citaat 1 adres is genoeg toch?  :D
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Lid sinds: 2019

offline
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Citaat van: janpeter op zaterdag 01 mei 2021, 11:40:43
Daarnaast is de aansturing van de motor en lichten beter.
Snelheids afhankelijke verlichting daar lampen parallel op motor.
Bij trage snelheid zelfs geen verlichting.

MS2 heeft de esu decoder via mfx één keer herkend, loc heeft gereden en verlichting gewerkt.

Bij 2de power up niets meer
Lok decoder zit niet meer in MS2 en via "herkennen" steeds "geen loc" als finaal resultaat.

"One time use" noemen ze dat zeker  >:-D
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
 @citaat Ik ken het verschil tussen een Delta decoder en een Esu V5 maar was benieuwd naar de reden van ombouw. Gefeliciteerd met MFX dan.  :D

Het lokje heeft geen functies, een goedkopere V5 DCC decoder had volstaan. Heb je ook het gesodemieter niet dat je aanmelding weer eens pleite is, nu moet je weer allemaal truukjes gaan uithalen om het ding weer aan het rijden te krijgen..

Gr, Ben.
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Citaat van: mcs51 op zaterdag 01 mei 2021, 13:07:49
MS2 heeft de esu decoder via mfx één keer herkend, loc heeft gereden en verlichting gewerkt.

Bij 2de power up niets meer
Lok decoder zit niet meer in MS2 en via "herkennen" steeds "geen loc" als finaal resultaat.
Je hebt er toch een mfx decoder ingebouwd?
Deze melden zich automatisch aan.
Herkennen wordt alleen bij MM en DCC gebruikt, waarbij de MS2 heel snel achter elkaar een korte opdracht uitstuurt op elk adres en als de loc "zijn adres" voorbij ziet komen, dan reageert deze op de opdracht en meet de MS2 een verhoogd stroomverbruik. Hiermee weet de MS2 dan het juiste adres van de decoder.

Is je loclijst niet gewoon vol?
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Lid sinds: 2019

offline
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
ESU Lokpilot 5, M4 aka mfx
Bij eerste power up van de MS2 met enkel deze loc op een apart stuk spoor verscheen automatisch melding "mfx" op de MS2, daarna nieuwe loc in lijst met naam (ik dacht) "loc esu LP5.04" of zoiets, hiermee kon ik lichten aan/uit en rijden voor en achteruit.

Bij volgende power up  van de MS2 was die loc weg uit de lijst en na laaaaaaaaaaang wachten  kwam de "mfx" melding niet meer dus niets te doen met die loc.
Dan maar zelf proberen om te "herkennen" aangezien de decoder ook MM2 en DCC kent.
Maar niets

Nu vraag ik mij af wie de "mfx" comm opstart?
De loc die roept "Is hier een mfx centrale om mij aan te sturen"?
De MS2 die roept "Is hier een nieuwe mfx loc die ik moet aansturen"??
Want die heeft blijkbaar geen zin meer om te roepen  8o

Loclijst is zeker niet vol, heb zelfs de MS2 gereset naar fabrieksinstelling met het idee dat er misschien iets verkeerd achter gebleven was van die decoder waardoor de mfx comm niet opstartte.

Groet
Alain
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Hoi Alain,
Rijden andere locs nog wel met de MS?
Dan weet je of het in de MS of de loc zit.
Uit ervaring dat ESU decoders onverwacht in de DCC modus kunnen springen.
Als de MS goed is kun je het volgende proberen; MS aansluiten op "programmeer spoortje".
In menu handmatig Loc herkennen. Niet ongeduldig worden dit kan meerdere minuten duren.
Als dat niet gaat MS in MM modus zetten en loc handmatig (nieuwe loc) CV1 op adres 3 zetten.
Als de lok reageert, de decoder resetten en de procedure van herkennen enz. herhalen.
Zoals ik al vaker heb aangegeven de MS is niet van de vlotste met programmeren; neem de tijd tussen iedere handeling.
Succes digibert 
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Welke update heeft je MS2?
Je kunt MFX wel de schuld geven Ben,maar het kan ook gewoon bad install zijn dus niet goed opgeslagen in het geheugen.
Ik heb het zelf een keer gehad met een nadat ik een lopi4 op DCC heb gezet met een zwarte MS2 knoppen reageerde maar voor de helft en de decoder reageerd de helft van de tijd niet. Maar onder MFX reageerde de decoder prima,ga ik nu Ben redenatie hanteren dan is DCC waardeloos omdat het niet goed werkt ;)
Als iets niet goed werkt is meestal een menselijk fout de oorzaak en niet een protocol.
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Beste Alain,

Toevallig nog een ouderwetse centrale liggen of een analoge trafo, even proberen en dan weer op het MS zetten, wil wel eens helpen.

Groet, Anne W
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Lid sinds: 2019

offline
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Zal dat allemaal later vandaag (kan ook pas morgen zijn) nog proberen, en hou jullie op de hoogte... ...
Bedankt voor jullie inputs!  :thumbup: !
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 01 mei 2021, 20:14:39

Je kunt MFX wel de schuld geven Ben,maar het kan ook gewoon bad install zijn dus niet goed opgeslagen in het geheugen.


Wat is "bad install"?

Gr, Ben.
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
Lid sinds: 2019

offline
Re: 34121 naar ESU LokPilot 5
16V AC aansluiten zoals Anne W voorstelde heeft mij geholpen de schuldige te vinden, deze Cu-like staafje moet de sleper verbinden met de decoder.
Deze kan echter op en neer en was dus niet volledig naar beneden met slecht contact als gevolg.
Met AC power was dat duidelijk te zien daar alternerend full speed, niets, full speed enz.
Door dit staafje naar benden te drukken altijd full speed.

Loc dan terug op stuk spoor met MS2, daar kwam de "mfx" melding en loc onmiddellijk in de MS2, correcte naam is "LokPilot V5.0M4" en zelfs dat was niet 100% de eerste keer.
Waarschijnlijk ook door niet correct / volledig aanmelden.
Lichten aan/uit en rijden was wel mogelijk maar foutieve naam.

Dan via RR en DCCpp BaseStation wat CV's gezet en de "automatic caibration of the motor" procedure uitgevoerd.
Alles probleemloos verlopen.

Ik heb het al gezegd maar zal het herhalen, behulpzame mensen hier  :thumbup: : TOP :  :thumbup:
Dank u wel  O:-D

Groet
Alain