Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

weatheren diesellok V100 serie DB

Gestart door eduardo zaterdag 29 mei 2021, 10:34:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
weatheren diesellok V100 serie DB
Goedemorgen, deze week heb ik, om te oefenen, een niet werkende analoge märklinlocomotief onder handen genomen. Niet geschoten, mis geschoten, was de achterliggende gedachte.
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Niet gek voor een eerste poging.
Vaak zie je wel dat het rood lichter van kleur wordt met het verstrijken van de tijd, zo sterk dat het neigt naar roze. Met een wash met lichte en verdunde verf kun je dat proberen te bereiken.
De hoeveelheid roet, smeer, vet en roest(poeder) op jouw loc lijkt ook in jaren te zijn ontstaan, terwijl de oorspronkelijke lak niet of nauwelijks aangetast is.
Zit een machine nog mooi in de lak, dan is hij ook vaak wat minder vies. Misschien kun je de loc nog een beetje minder vuil maken door de aangebrachte vervuiling met wattenstaafjes en water of alcohol wat weg te vegen.

Voor stoomlocs is het aannemelijker dan voor diesel of elektrisch materieel dat ze zwaar beroet raken. Maar juist in de glorietijd van de stoom werd er weer heel veel gepoetst waardoor treinen en rijtuigen er lange tijd als nieuw uitzagen. Pas in de nadagen werd het een zwarte en roestige bende.
Het makkelijkst is het trouwens met goede kleurenfoto's van het (vervuilde) origineel je kleurenpalet voor de klus te bepalen en dan laagje voor laagje aan de slag te gaan.

Groet,

Peter
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Leuke poging, doch iets overdone. Zie ===> klik
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Niet helemaal mee eens, op jouw voorbeeld hebben bv de opstapstangen geen kleur, in het voorbeeld wel. De buffers, roosters, uitlaat zijn m.i. te schoon, te nieuw. Ik vind het het andere uiterste van mijn bewerkte locomotief. Het had wel wat minder gekund, maar altijd meer dan op jouw voorbeeld. Ik heb gewerkt vanaf of beter gezegd met diverse fotos van DB locs. En dan geen locs die net uit de werkplaats kwamen.
Bedankt voor het commentaar. Ed
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Hoi Eduardo,

Sommigen onder ons willen niet eens een poging doen om een lok te verouderen, of sterker uitgedrukt: Durven het niet eens >:-D
En weer een ander houd het op subtiele veroudering.

Te vuil of niet te vuil, je hebt het voorbeeld weldegelijk als leidraad genomen.

Dat roze uitslaan van de verf gebeurd eerder bij de verkeersrode lok's niet bij de bordeaux kleur die verkleurde ook maar niet naar roze, eerder wat lichter rood.
Nu is er geen man overboord want je hebt eerst de donkere kleuren gehad, en je zou het nu kunnen highlighten met lichtere kleuren.
Dat lichtere rood kan dus nog steeds (als jij dat wilt), maar denk ook aan lichtbruin en lichtgrijs.
In ieder geval heb je een goed resultaat neergezet (door ook de rangeerstangen te verven), dergelijke details tillen de veroudering toch iets op ;)

Groeten,

Hans V200.0
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Bedankt voor het commentaar. mijn handicap hier, in Almería, is dat er niets te koop is op het gebied van acrylverf op waterbasis. Een airbrush heb ik ook niet, die ga ik op internet kopen en hierbij denk ik aan Revell. Heeft iemand hier een aanbeveling voor? Ed
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
In almere zit Airbrush Service Almere. Daar krijg je ontzettend goed advies over airbrush. Ze hebben daar ook verf in alle soorten en maten. Daar zou ik naar toe gaan. Je kan ze mogelijk ook via internet bereiken. Ik zou zelf geen revell spuit kiezen maar een ander meer airbrushmerk. In Spanje zijn vast ook dit soort zaken te vinden. Bijvoorbeeld Ammo by MIG is een bekend spaans merk.

Groet Ronald.
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Grappig, op internet is nergens een foto te vinden van een vieze 212 (v110).  Zelfs als ze naar de sloop gaan zijn ze nog brandschoon :

Bahnbilder
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
De Revell luchtpenseel die 'k heb is een goed apparaat. Ik ben er althans goed over te spreken.
Met drie spuitnaalden en bijpassende monden, is deze double action spuit een goede koop. Zie ===> klik
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
ik woon niet in Almere, ik woon al 32 jaar in Almería, zuid-oost Spanje, el culo de España zeggen ze hier. En in Almería hebben ze nog nooit van Märklin gehoord, om maar een voorbeeld te geven. :-) :-)
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Daar ligt dan daar een schone taak voor je open...olé !  :-)
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Hoi Eduardo,

Daar in Spanje zal toch wel een adres te vinden zijn, waar ze airbrushes verkopen?
Heb je weleens gedacht aan Vallejo of MIG?

Weet niet of dat overal redelijk verkrijgbaar is maar hier in Holland zeker ruim vertegenwoordigd.
Als je meer van Revell kunt krijgen, snap ik die keuze wel, maar er zijn nog zoveel meer merken dat het je nog gaat duizelen :D ;)
En geen Märklin daar? Tja dan zal er ongetwijfeld wel ergens eentje zitten, in Madrid maar dat zal eerder vliegen worden dan rijden 8o

Groeten,

Hans V200.0
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
En wij aanvankelijk maar denken: Almeria? Mooi alias voor Almere...  8o
Zoiets al Rockanjé sur mer...

Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Hoi,

Citaat van: eduardo op maandag 31 mei 2021, 18:03:54
En in Almería hebben ze nog nooit van Märklin gehoord, om maar een voorbeeld te geven. :-) :-)

In de buurt van Almeria (iets van 30 kilometer, dat is naar verhouding niet ver) zit blijkbaar Hobby-Arte. Aan de webzijde te zien doen ze veel in modelbouw. Het lijkt dat ze Airbrushes (Aerógrafos), compressors e.d. en Verf (PINTURAS) hebben. Zelfs en een beetje treintjes. Een winkelier zou het eventueel zo kunnen bestellen wat je nodig hebt. Dus je kan lokaal je airbrush en verfjes kopen. Anders heeft Märklin een eigen spaanse webzijde: Marklin ES (met eigen webshop).

Ik mag aannemen dat je deze winkel al kende omdat deze zo dicht in de buurt van Almeria zit.  :)

Groet Ronald.
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Citaat van: eduardo op zaterdag 29 mei 2021, 10:34:36
Goedemorgen, deze week heb ik, om te oefenen, een niet werkende analoge märklinlocomotief onder handen genomen. Niet geschoten, mis geschoten, was de achterliggende gedachte.
Muy bien hecho Eduardo 🤗👍🏻
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
dat klopt Ronald, die winkel zit op 23 km van mijn huis. In Santa Maria de Aguilas. Ik ben er een keer binnen geweest om te vragen naar draad, voor de treintafel dus. Dat hadden ze niet, verf heb ik er wel gekocht, maar dat bleek uitsluitend acryl voor papier, karton, schilderen te zijn. Die pakte niet goed op de wagentjes die ik wilde verven. Een airbrush hadden ze niet, ik had kunnen vragen of ze die konden bestellen, maar denk toch dat via internet te doen, Revell is mij hier aanbevolen.
Maar ik vind het ontzettend positief dat er meegekeken wordt waar ik terecht zou kunnen.

groetjes Ed
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Inderdaad Hans, Madrid is of vliegen of treinen, de trein rijdt er dik 6 uur over, maar de tocht is de moeite waard. Een treinkaartje voor die afstand kost mij tussen de 22 en 30 euro en dan rijd je in een Talgo. Een zéér comfortabele trein. Met de Covid is het afgelast, maar elke 1e zondag van de maand is er in het (saaie) spoorwegmuseum van Madrid een treintjes beurs. Dat bezoek combineer ik dan met een bezoek aan een winkel waar ze Märklin verkopen. Maar hier (zuid-oost spanje) nada, noppes.

ed
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
En nou maar hopen dat deze link werkt....

https://i.pinimg.com/236x/fb/56/67/fb5667435692330d0af48d6068e74f24.jpg

Een redelijk vieze BR 212 zou er moeten verschijnen. Na alle berichten over slechte vindbaarheid.

Groet,

Peter
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
 @citaat Héél klein plaatje met nóg kleinere  loc. Kan de graad van viezigheid niet vaststellen...
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Ik was al blij dat ik iets had...
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Het kan altijd vuiler...




Bron: http://www.forum.hunsrueckquerbahn.de/viewtopic.php?t=22375

Blijft toch wel mooi zo'n verweerde lok. :)
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Kijk, die is goed vies  :thumbup:
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
 @citaat @citaat Opvallend trouwens dat het DB-koekje en het nummer op de cabine bij de ene hoger staat dan bij de andere loc.

Groet, Paul
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: weatheren diesellok V100 serie DB
Hoi Paul,

Ze werden ook bij diverse werkplaatsen onderhouden dus dat is niet zo verwonderlijk.

Zo ontstonden wel meer varianten zelfs al bij de stomers, al bleef het daar niet alleen bij kleur of plaatsing van de nummers en symbolen ;)

Groeten,

Hans V200.0