Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ontstoren DCC signaal digitale loc

Gestart door Rensdej vrijdag 30 april 2021, 16:09:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontstoren DCC signaal digitale loc
Hi,
Ik heb een aantal Arduino based DCC decoders in gebruik (bv ArSigDec) ,met  als DCC++ Ex  Arduino als centrale.
Het werkt allemaal goed. Behalve met als mijn loc BR151 uit de Marklin 29051  op de baan actief is, dan worden  veel commando's niet gezien. Via een Arduino DCC sniffer zag veel storingen, (alleen bij gebruik van die ene Loc) Ik heb reeds geprobeerd het DCC signaal op de ingang van de decoders te filteren met condensatoren lopend van 100pF tot 670pF  maar het mocht niet echt helpen.
Nu moet ik het bij de bron aanpakken, de loc  heeft al een condensator gemonteerd over de koolborstels gemonteerd. Heeft iemand een idee wat ik meer kan doen?

Met vriendelijke groet Rens
Re: Ontstoren DCC signaal digitale loc
 @citaat Denk dat er iets is met het MXF-signaal vanuit de decoder. Dat zie je denk ik dat je als verkeer / storingen. Ik weet niet of het mogelijk is maar probeer eens te kijken of het MFX-protocol op de lok uit te zetten is.

Groet Ronald.
Re: Ontstoren DCC signaal digitale loc
Hi Ronald, dat lijkt me goed idee. Dom dat ik daar niet aan gedacht heb. Ik heb 1x eerder MFX uitgeschakeld en vervolgens was de decoder defect. Gelukkig garantie periode maar repeating duurde 4 maanden. Ga het toch proberen.
Groet Rens
Re: Ontstoren DCC signaal digitale loc
Hi Ronald, je tip levert wel een aanzienlijke verbetering op. Hartelijk dank. In plaats van 9 op de 10 fout is het nu 1 op de  10 fout.
Dus ik ben er nog niet.
Hopelijk heeft iemand een idee . Misschien afgeschermde draden van motor naar loc decoder ?
Op de Arduino based decoder ArSigDec heb ik aan de optocopler ingang nu 800pF en aan de uitgang 10pF extra.
groet Rens
Re: Ontstoren DCC signaal digitale loc
Goed, hoe heb je de draden lopen? Een beetje twisten van de draden wil vaak ook wel helpen. Voeding en melddraden van elkaar scheiden. Dat soort dingen.

Groet Ronald.