Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

R1 versus R2

Gestart door Erik.M. woensdag 28 april 2021, 16:49:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
R1 versus R2
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
R1 versus R2
Binnenkort hoop ik mijn banenplan te gaan ontwerpen.
Hoe en wat precies, daar ben ik nog niet helemaal uit.
dat is o.a. afhankelijk van de beschikbare ruimte, maar om niet voor probleempjes te komen te staan die gemakkelijk te voorkomen zouden zijn, als ik van te voren de juiste info en tips zou hebben, een (beginners) vraag.

Een van de treinen die ik wil laten rijden is een zogenoemde hondenkop. Nu heb ik van familieleden ( die ook een Marklin baan met C rails en een hondenkop hebben, niet de persoon maar de baan  :P :P ) dat de trein in bepaalde bochten eruit vliegt.

Komt dit doordat de lengte van de trein t.o.v de lengte ( bocht ! ) van de rails te lang is, of te wel, de bocht is te kort ?
Nu heb ik begrepen dat er 2 soorten bochten zijn R1 en de iets grotere / ruimere bocht R2 ?
Klopt dit ? en zo ja, dan zal ik waarschijnlijk gewoon het spoor van de hondenkop met R2 in de bochten moeten maken ?

Alvast bedankt voor eventuele reacties, en nog een prettige dag verder, groet, Erik.M. Vlissingen.....  :)
Re: R1 versus R2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: R1 versus R2
Dag Erik,

Er zijn zelfs 5 bocht varianten (r1 t/m r5).

En is de Hondekop waar je over spreekt een 'omgebouwde' Lima loc? Een Piko? Of anders.

Groeten,

Jan
Re: R1 versus R2
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: R1 versus R2
Er zijn verschillende fabrikanten die een hondekop hebben gemaakt al dan niet direct geschikt voor Marklin. Zelf heb ik een Piko hondekop en heb daar geen problemen mee gehad op R1 bochten. Maar om gerichter antwoord te kunnen geven is het wel goed om te weten over welke hondekop de vraag gaat.
Re: R1 versus R2
Lid sinds: 2016

offline
Re: R1 versus R2
Maar in zijn algemeenheid is het verstandig R1 bochten te vermijden. De straal van 36 cm is gewoonweg te krap voor de meeste treinen. Ik ken de argumenten van de (klassieke) Märklinrijder: Märklin maakt het en stemt alles op elkaar af, dus er is geen probleem.
Helaas, er zijn Märklinmodellen die er niet doorheen komen en bij veel andere merken is het al het uitgangspunt dat boogstralen van minder dan 45 cm gewoon te krap zijn. Daarbij ziet het er niet mooi uit als je treinen over een soort achtbaan rijden. Zeker met intercityrijuigen van 30 cm of meer.
Mijn advies is: als je nog gaat bouwen, plan het dan zo dat je de R1 bochten niet hoeft te gebruiken! Je zult er veel plezier van hebben.

Groet,

Peter
Re: R1 versus R2
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: R1 versus R2
Als het mogelijk is,
dan zou ik minimaal R3 aanhouden...
Re: R1 versus R2
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: R1 versus R2
In het wiki-artikel over de C-rail geometrie staat onder andere wat voor bochten er zijn.

Bijna alle locomotieven en wagens van Märklin kunnen bochten R1 aan, slechts een handvol is daar niet geschikt voor. Als je nog moet beginnen, weet je echter niet of je tezijnertijd nu juist een trein wilt laten rijden die minstens R2 nodig heeft, dus als je nog geen rails hebt, kun je vanaf het begin R1 vermijden. Er is nog een ander argument om geen R1 te gebruiken, al is dat wat subjectiever: veel mensen vinden het mooier als de treinen ruime bochten nemen.

Als je genoeg ruimte hebt, kun je gemakkelijk zonder R1. Alleen met heel weinig plaats is het lastig een baan te ontwerpen zonder die krappe bochten. Mogelijk past er dan een baan waarbij voldoende trajecten minimaal R2 zijn en nergens R1 op een belangrijke plaats ligt. In een industriegebiedje of rangeerterrein waar korte rangeerlocs met goederenwagons in de weer zijn kunnen krappe bochten best.


Hoe meer ruimte je hebt voor je baan, hoe makkelijker het wordt om een baan te ontwerpen met ruime bochten, maar om overal minimaal R3 te gebruiken gaat nogal ver. Daar heb je veel ruimte voor nodig. Zelfs als je dat hebt, kun je beter eerst met een kleinere baan beginnen, om van te leren.

Als je nog geen rails hebt en je overweegt een startset te kopen, bedenk dan dat daar meestal bochten R1 in zitten. Je kunt de winkelier vragen of je die mag omruilen tegen bochten R2, met bijbetaling van het prijsverschil.

Re: R1 versus R2
Lid sinds: 2014

offline
Re: R1 versus R2
Ik heb een Piko Hondekop. Die rijdt probleemloos op M-rails en door R1-bochten.
Het enige waar ik op moet letten is dat hij niet door wissels rijdt waar een grote lantaarn op zit. Kleine lantaarns geven geen probleem. Dit geldt voor zowel R1 als R2

Groet,
Roel
Re: R1 versus R2
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: R1 versus R2
Citaat van: RoelMarklin op woensdag 28 april 2021, 19:32:30
Ik heb een Piko Hondekop. Die rijdt probleemloos op M-rails en door R1-bochten.
:thumbup:

Ter volledigheid R1 (in M-rails) is gelijk aan R1 (in C-rails),
R2 (in M-rails) is krapper dan R2 (in C-rails).
M-rails heeft geen slankere bogen, C-rails wel.

Als treinen een boogstraal niet door komen (vanwege de straallengte) dan komt dat:

  • ofwel door aanlopende scheenplaten (van draaistellen), en die zijn bij veel modellen verwijderbaar,

  • ofwel door een kortkoppeling die te kort is voor de radius (of te hoog hangt voor de buffers),
    en die koppeling is vaak vervangbaar door een langere (of lager hangende),

  • ofwel door starheid van het frame waarin wielassen onvoldoende zijwaartse speling hebben
    (frame-starheid geldt eigenlijk alleen voor 3- en 4-assers).

Omdat er verschillende oorzaken kunnen zijn, en verschillende oplossingen,
moet je weten welke hondenkop je hebt, om te weten of er iets mee is,
zo ja wat, en zo ja hoe daarmee om te gaan.

Als treinen een boogstraal niet door komen (vanwege de snelheid) dan is de snelheid te hoog.
Je kunt daar op 2 manieren mee omgaan: afdwingen (automatiseren) of voorschrijven.