Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zeer interessante M-rail analoog Youtube uitzendingen

Gestart door Ton van het Fort woensdag 28 april 2021, 11:27:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zeer interessante M-rail analoog Youtube uitzendingen
Onlangs kwam ik via Youtube bij een bijdrage over Marklin analoog bestuurde banen. Een uitstekende serie die de bekende onderdelen uitstekend uitlegt. "Old school" maar erg duidelijk. Wat deze man ook had gemaakt was een draadloze aansturing van wissels, seinen, kranen en draaischijven. Behoud van het analoge karakter maar via Wifi, mobiel of Ipad. Hierbij een link waarbij hij uitlegt hoe hij een traditionele draaischijf 7186 aanstuurt.
Maar de link geeft je ook een weg naar zijn andere video's.
Veel kijkplezier
Re: Zeer interessante M-rail analoog Youtube uitzendingen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Zeer interessante M-rail analoog Youtube uitzendingen
Bedankt voor het onder de aandacht brengen van dit YouTube-account, Ton! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Zeer interessante M-rail analoog Youtube uitzendingen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Zeer interessante M-rail analoog Youtube uitzendingen
Digitaal en toch weer niet, heerlijk die verscheidenheid in modelspoorland!
Re: Zeer interessante M-rail analoog Youtube uitzendingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zeer interessante M-rail analoog Youtube uitzendingen
Ik bekeek de filmpjes met zoveel interesse dat ik bijna vergat dat ik nog ergens heen moest.

Het bijzondere is de doorbraak met de ESP8266 (Tasmota, etc).

Daarmee loopt deze man vooruit op digitale ontwikkelingen (geef seinen, wissels, ontkoppelrails, hijskraan, draaischijf eigen netwerkadressen, en bespaar zo op de bedradingslengte). Hij schakelt alle spoelen met AC (de kabeltjes zijn gewoon te gebruiken), maar die spoelen zijn ook DC-aanstuurbaar (Waarom zo moeilijk doen met smd-optotriacs als het ook makkelijker kan? Hij wilde waarschijnlijk compatibel blijven).

Z'n treinen rijden analoog, en remmen gaat ook analoog (met diodematrix via relais in een blokstructuur, opgebouwd uit 3 geïsoleerde railssegmenten). Maar wat 'm daarmee ontgaat (hij kiest daarvoor om de prijs laag te houden), is de mogelijkheid om middels pwm per geheel blok te remmen (waardoor rails-segmentatie én relais niet meer nodig zijn, wat ook weer bedradingslengte scheelt).

Al met al interessant en eigenzinnig, de moeite waard om lering uit te trekken.
Re: Zeer interessante M-rail analoog Youtube uitzendingen nu met gebruik Marklin
In bijgaand filmpje maakt de grbruiker een geautomatiseerd Rangeergedeelte met behulp van de Marklin. 6600. Interessante stof voor de liefhebbers van de analoge baan.
Re: Zeer interessante M-rail analoog Youtube uitzendingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zeer interessante M-rail analoog Youtube uitzendingen
Ik vond deze ook verhelderend:
https://www.youtube.com/watch?v=2bkhV070_mY
Over het ontstaan van de 6600 in 1983