Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Locomotief doos

Gestart door Hitmaan dinsdag 27 april 2021, 13:36:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locomotief doos
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Locomotief doos
Vraag aan iedereen.

Hoe bergen jullie de locs weer op als jullie er mee hebben gereden.
Marklin heeft een plastic omhulsel er bij en na te veel bewegen gaat dat stuk. (Scharnier ) Ik merk het bij locs die ik al een tijd heb. Ik haal ze uit de doos en stop ze later er weer in. Ik heb geen andere plek voor het opbergen.

Ik vindt het een nadeel van het doosje.

Enig advies en natuurlijk hoe jullie het probleem aanpakken.
Re: Locomotief doos
Lid sinds: 2012

offline
Re: Locomotief doos
Hallo,

Ik herken dat verschijnsel ook.
Ik doe de locomotieven zo goed als mogelijk toch in de complete verpakking en zet ze rechtop in de kast/doos waar je ze opbergt.

Groet,
René
Re: Locomotief doos
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Locomotief doos
Hiervoor zijn meerdere oplossingen:

- Op beurzen zijn er soms dezelfde vervangende dozen leeg te koop. Deze komen beschikbaar als een verzamelaar geen waarde toekent aan de dozen of dat een trein wordt gebruikt als onderdelen leverancier voor ander treinen.
- Sommige modellen zijn al zolang in productie dat daar ook de piepschuim dozen van beschikbaar zijn op beurzen.
- Marklin zelf verkoopt geen dozen meer, maar een bezoek aan het Marklin-museum in het verleden en de reparatie tafel daar, heeft wel een enkele nieuw binnenwerk opgeleverd.
- Alternatieve dozen van Auhagen of de plastic-doosjes kunnen ook nog hier worden genoemd.
- Voor hele oude treinen, is een fatsoenlijk gemaakte houten doos, ook nog 'tijdgeest-correct'.

Jan-Peter
Re: Locomotief doos
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Locomotief doos
Ik heb een oude glaswerkkast uit een chemisch lab (zo eentje met glazen deuren) waar ik wat rails in heb gelegd. Locs die niet op de baan staan hebben daarin hun onderkomen. Dat is gemakkelijker dan telkens de doos te moeten pakken en openen. Voor de glaswerkkast had ik een oude linnenkast waarin de locs een onderkomen hadden. De dozen gebruik ik alleen als een loc eens met me mee gaat buitenshuis.
De dozen verouderen niet alleen door veelvuldig gebruik, maar ook door UV-licht dat in daglicht voorkomt. Ik heb ooit een Märklin-loc gekocht uit de vitrine van een winkelier. De doos had daar ook in gestaan. Het hele interieur is inmiddels okergeel en brokkelt langzaam af.
Re: Locomotief doos
Lid sinds: 2008

offline
Re: Locomotief doos
Mijn locomotieven staan ook in een vitrinekast als ze niet op de baan staan. Het piepschuim van de oude verpakkingen wil ook wel eens lelijke afdrukken in de lak van de lok maken, die verpakkingen laten ook te wensen over.
Re: Locomotief doos
Lid sinds: 2010

offline
Re: Locomotief doos
Kijk eens naar Linton Trainbox. Een mooie oplossing om materieel zonder doosjes op te bergen.

Groet Ronald.
Re: Locomotief doos
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Locomotief doos
Ik verstevig de scharnierpunten met de betere bureau plakband VOOR ze gescheurd zijn, voorlopig geeft dat geen problemen. Wel een klein beetje knipwerk in de plakband aan het slot stukje.

Mvg Carlo
Re: Locomotief doos
Lid sinds: 2014

offline
Re: Locomotief doos
Ik heb ze al eens gerepareerd ;) met transparant pvc tape jaren geleden werkt nog steeds prima.
Heb ook diverse loks van Piko maar die verpakkingen kunnen nog minder hebben,had er al eentje binnen het halfjaar kapot lok was er maar een paar keer uit geweest.
Re: Locomotief doos
Lid sinds: 2017

offline
Re: Locomotief doos
Ik gebruik plastic boxen zonder deksel. Doe deze onderste boven/ op zijn kop en gebruik een stukje multiplex evt. met rails (op maat van de box) om ze stofvrij zichtbaar op te bergen.
Re: Locomotief doos
Lid sinds: 2007

offline
Re: Locomotief doos
Ik vind het sowieso onhandig om een model telkens uit die scharnierende omhullingen te vissen. Dus hop, dozen op de vliering en de modellen in ladeblokken onder de treintafel.

Re: Locomotief doos
Lid sinds: 2018

offline
Re: Locomotief doos
Ik heb alles in vitrines staan.
Nooit meer dan 4 treinen op de baan en lekker afwisselen.
Enige wat dan van belang is, is dat er geen direct zonlicht op de vitrines komt.
Re: Locomotief doos
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Locomotief doos
Citaat van: Hitmaan op dinsdag 27 april 2021, 13:36:29
Marklin heeft een plastic omhulsel erbij en na teveel bewegen gaat dat stuk.
De eerste Märklin sets die ik ken hadden een los deksel op de kartonnen doos (beetje het schoenendoos idee).
Voordeel: de doos bleef heel.

Alle latere dozen, of ze nou van karton waren of van plastic, gingen stuk.
En dat is niet uniek voor Märklin alleen ( Fleischmann, Roco, Kleinbahn, Liliput, Lima, SchachsenModelle ...), ze lijden allemaal van open- en dicht doen.

Er is een tussenfase geweest van verpakkingen met piepschuim inlay, waarbij het piepschuim bij sommige merken na verloop van tijd de model-loc-lak aantastte; bij HAG bijvoorbeeld niet, want die gebruikte een soort XPS.

Maar de latere verpakkingen zijn ook schadelijk voor op het model aangebrachte extra details. Vaak passen ze zelfs niet terug in de doos als extra stangen en slangen, kortkoppelingen of pantografen zijn aangebracht.
En probeer je het toch dan spatten onderdelen in het rond.

Dus ook ik ben een voorstander van gescheiden bewaren van model en OVP. Een mens leert.