Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  Roco SBB personenwagons op M* rails?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Roco SBB personenwagons op M* rails?  (gelezen 839 keer)

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Gepost op: zondag 25 april 2021, 21:01:36 »

Weet niet of dit de juiste plek is, maar ik probeer al een tijdje de SBB tinplate set (40661) van Marklin te bemachtigen, maar dit lukt tot nu toe niet cq de set wordt mij te duur (E-bay).
Nu zag ik dat Roco ook deze SBB personenwagons heeft (SBB wagons gebruikt in de jaren 50-70). Ik heb zelf tot nu toe eigenlijk alleen maar 100% Marklin rijdend materieel.
Passen Roco wagons zonder problemen op een M* baan, of moet er iets verbouwd worden (assen, koppelingen, ...)?
En als er kenners zijn: welke Roco nummers  komen mogelijk in aanmerking voor dat tijdperk?

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Wico

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Swiss rail .. what else?
    • Wico's Donnerwetter Alm
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 26 april 2021, 11:40:41 »

Hoi Gertjan,

Ik heb geen ervaring met Roco personenwagens, maar heb wel diverse Roco goederenwagons op mijn baan rijden (c-rails). Die laten zich prima combineren met Märklin wagons. Ik zet er wel altijd AC assen onder (meeste leveranciers wisselen ze overigens gratis om als service). Zelf gebruik ik meestal Fleischmann profi koppelingen, maar ik vermoed dat standaard Märklin ook gewoon werken. Vanwege de NEM schacht is het wisselen van koppelingen overigens een fluitje van een cent. Kwestie van uitproberen :).

Groeten,
Wico
Gelogd

AlexH

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 26 april 2021, 11:52:33 »

Ik heb inmiddels redelijk wat Roco personen wagons (1:87 lengte). Op c-rails vervang ik tot nu toe altijd wel de DC wielen voor AC. Dan gaan ze wat soepeler door de wissels (minder weerstand). Ik heb ook een wielpersje om de afstand aan te passen van de DC wielen maar dit heb ik nog niet geprobeerd met Roco wielen/wagons. Ik gok dat op m-rails met AC wielen ook beter zal gaan dan met DC wielen omdat de flens hoogte ook lager is van DC wielen.

Als je ze ergens kunt bestellen en gelijk die wielen kunt laten wisselen voor AC zeker een aanrader. Ze rijden prima en vind ze qua afwerking ook prima over het algemeen. Als je de wielen los moet kopen wordt het al snel een stuk duurder want die wissel wielen zijn niet goedkoop.
« Laatst bewerkt op: maandag 26 april 2021, 11:56:24 door AlexH »
Gelogd
Instagram: @alex.hofstee

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 26 april 2021, 12:24:56 »

Ik heb meer Liliput dan Roco (goederen  en personen wagens), met positieve ervaring op M-rails en op K-rails. Wielen vervang ik niet (geen massadetectie nodig), ik controleer wél de wielafstand (en heb daarvoor een wielpers, zo nodig).

Bij K-rails beperkt de (goede) ervaring zich tot slanke wissels. Boogwissels en standaard wissels heb ik aangepaste "radlenker" (strijkregels ) gegeven, na een hardnekkige ontsporing.

Achteraf bleek die ontsporing veroorzaakt door een niet goed zittende wagenkast (kap) op het onderstel (van een 2ehands aangeschafte wagon, 31,3 cm lang); daardoor kwam de koppeling klem te zitten bij een standaard wissel.

De zelfgemaakte strijkregel voorkwam ontsporing omdat daardoor de koppeling niet bekneld kon raken door een net iets te kritische wisselconstructie. Je zou kunnen zeggen dat beide oorzaken samen hingen, en daarom de oplossingen ook.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

harm78

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 26 april 2021, 12:39:51 »

Citaat
Vanwege de NEM schacht is het wisselen van koppelingen overigens een fluitje van een cent

Het gaat om een tin plate set, da's nog met metalen Relex koppelingen die best wel vast aan de rijtuigen zitten :)

Zo'n tin plate set is leuk uit nostalgie, maar echt natuurgetrouw waren ze toen nog niet. Lijkt me dus iets compleet anders dan zo'n Roco set? Of hadden die ook zulke ouderwetse rijtuigen?
Gelogd

frank-103

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Frank-103
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 26 april 2021, 12:40:30 »



Hoi GertJan,

Op het filmpje hangen achter de 120 zowel Marklin rijtuigen (oranje 1e en 2e klasse), Roco (oranje restauratiewagon en twee roodgrijze eurofima’s) en een Lima kaas restauratiewagon. De wielen van geen van deze rijtuigen is aangepast. Deze rijtuigen rijden ook zo op mijn M rails. Een aandachtspunt is eerder de koppelingen, de Roco wagens willen wel eens spontaan loslaten.

Vrgr
Frank
Gelogd
Het is hachelijk!

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 26 april 2021, 13:24:48 »

Zelf gebruik ik meestal Fleischmann profi koppelingen, maar ik vermoed dat standaard Märklin ook gewoon werken.
Nee. Dat werkt niet. Märklin koppelingen zijn de dik. Dit heeft Märklin opgelost door de buffers omhoog te zetten, andere fabrikanten doen dit niet en dan loopt de kortkoppeling in de buffers, waardoor ze blijven hangen en de zooi eruit trekken.

Ik rijd steeds vaker ook gewoon met DC wielen. Op C rail gaat dat prima, op M rail niet. Daar zit je nog echt aan de 3rail normen vast, bij C rail ligt het alweer dichter tegen de 2rail normen aan.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 26 april 2021, 16:38:59 »

Aangezien Tin Plate wordt genoemd, zou het dan om M-rails kunnen gaan? Dat gaat ab-so-luut niet met de 1:87 Roco-rijtuigen is mijn ervaring, behalve als er geen wissels of bochten in liggen. Verder zou ik ook de R1-boogstraal van Märklin (als het gaat om C- of K-rails) vermijden, want de krappe boogstraal zorgt voor ontsporing bij de meeste lange rijtuigen (NS Plan D gaat bijvoorbeeld weer wèl goed, die zijn net iets korter, ook in 1:1). Rijden op de 2-railwielen gaat vaak goed, maar geeft eerder ontsporing dan 3-railwielen. Mocht je rijden met massadetectie dan is tenminste één as per rijtuig omwisselen in het algemeen aan te raden.

Gertjan H

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 26 april 2021, 19:04:47 »

Iedereen hartelijk dank voor de uitgebreide reacties. Via Wico ook een PB gehad. De tin-plates waren wagons die ik probeerde te bemachtigen, maar dat lukte niet (hoor nu ook dat ze minder gedetailleerd zijn). Ik zat daarom te denken aan Roco en vandaar mijn vragen. Het filmpje van Frank en alle uitleg is helder.
Wico heeft echter ook wat alternatieve Marklin nummers doorgegeven, dus dar ga ook eerst eens naar kijken.

Mocht dat niet lukken, dan kan ik dus met goed vertrouwen ook Roco wagons zoeken en de assen aanpassen, omdat ik wel met massadetectie ga werken.

gr. Gertjan
Gelogd
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

Olav

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 26 april 2021, 20:13:29 »

Aangezien Tin Plate wordt genoemd, zou het dan om M-rails kunnen gaan? Dat gaat ab-so-luut niet met de 1:87 Roco-rijtuigen is mijn ervaring, behalve als er geen wissels of bochten in liggen. Verder zou ik ook de R1-boogstraal van Märklin (als het gaat om C- of K-rails) vermijden, want de krappe boogstraal zorgt voor ontsporing bij de meeste lange rijtuigen (NS Plan D gaat bijvoorbeeld weer wèl goed, die zijn net iets korter, ook in 1:1). Rijden op de 2-railwielen gaat vaak goed, maar geeft eerder ontsporing dan 3-railwielen. Mocht je rijden met massadetectie dan is tenminste één as per rijtuig omwisselen in het algemeen aan te raden.

Mijn ervaring met 1:87 rijtuigen is dat er geen problemen met m-rails. Ik heb in mijn schaduwstations bijna alleen maar m-rails. Bij wissels kan je zeker bij de oudere modellen problemen ondervonden methode wisselhuisjes en handels. Ik heb de huisjes en handels dan ook weggehaald. Bij de nieuwe modellen kleine wisselhuisjes gaat het bijna altijd goed. Ik heb ook wagens van andere merken die wel problemen op de kleine huisjes geven. Maar die dan ook weggehaald. De wissels werken zonde problemen.

Overigens rijden er ook een railjet van roco met de wagens voor de loc. Ook geen problemen.
Gelogd
Groeten

Olav


ÖBB, Edits, IB, Trainbrain

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 26 april 2021, 22:06:31 »

 @citaat Zo kan de één geluk hebben en de ander pech :) :thumbup:
Voor mij is het één van de redenen geweest om over te stappen op C-rails. Maar ik geloof dat in het geval van Gertjan M-rails niet aan de orde is, dus het komt linksom of rechtsom goed :)

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 04 mei 2021, 22:13:05 »

Verder zou ik ook de R1-boogstraal van Märklin (als het gaat om C- of K-rails) vermijden, want de krappe boogstraal zorgt voor ontsporing bij de meeste lange rijtuigen
Kijk ook naar de oorzaken van die ontsporingen (van lange rijtuigen) in R1 en R2 bogen ...

Je zult dan zien dat er minimaal 2 oorzaken zijn:
- in buffers hakende koppelingen
- een te korte strijkregel: kijkend naar wissels (met strijkregels) valt op dat strijkregels 7-9 biels lang moeten zijn (en dat niet zijn).
Vaak toereikend, maar niet voor true scale Roco en Liliput, weer wel voor true scale Piko.

Ervan uit gegaan wordt dat een strijkregel reikt van kruispunt van de tussenliggende railstaven (Backenschienen) tot puntstukeinde (in Märklin jargon: hartstuk ) , en in veel gevallen is dat ongeveer 5 bielsen lang.
Binnen die afstand mogen wielen van een draaistel niet tegendraads (afwijkend van de stand van de wisseltong) kunnen wisselen van doelspoor.
Forum-onderzoek van HAG (2005) heeft uitgewezen dat dit lengte-criterium niet deugt.

M.a.w. de norm van de meeste railfabrikanten op h0-schaal voor strijkregels deugt niet. Dat stelde men vast in 2005.
Sindsdien is er niets veranderd aan de lengte (in aantal bielsen) van strijkregels. Het principe deugt dus nog steeds niet, en de wissels dus ook nog steeds niet 100%, en dat blijkt met name als je aan de onderkant van de waarden zit, dus juist bij R1 t/m R3 bogen.

Als je dat weet, kun je daar wel iets aan doen. Ik maak strijkregels van flexibele N-rails. Die hebben als voordeel dat ze niet worden doorgesneden door wielen van Japanse en Koreaanse kwaliteit.
Märklin strijkregels in K-rails werden wel doorgesneden door zulke wielen, heb ik ervaren. Daar word je ook niet vrolijker van.  :D
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

loc1200

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 05 mei 2021, 06:10:02 »

Tinplate.
Dan heb je het meer over een retro baan/trein.
KK is dan ook niet aan de orde.
Locs (bv SBB 11414 marklin 3050) hadden toen alleen de HK. (Haak koppeling)
Maar als je deze wagens graag hebt, en kan je ook naar hun voorgangers op zoek gaan, zoals de 4066.

Mvg.
Marcel
Gelogd
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.078 seconden met 27 queries.