Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Roco SBB personenwagons op M* rails?

Gestart door Gertjan H zondag 25 april 2021, 21:01:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco SBB personenwagons op M* rails?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Roco SBB personenwagons op M* rails?
Weet niet of dit de juiste plek is, maar ik probeer al een tijdje de SBB tinplate set (40661) van Marklin te bemachtigen, maar dit lukt tot nu toe niet cq de set wordt mij te duur (E-bay).
Nu zag ik dat Roco ook deze SBB personenwagons heeft (SBB wagons gebruikt in de jaren 50-70). Ik heb zelf tot nu toe eigenlijk alleen maar 100% Marklin rijdend materieel.
Passen Roco wagons zonder problemen op een M* baan, of moet er iets verbouwd worden (assen, koppelingen, ...)?
En als er kenners zijn: welke Roco nummers  komen mogelijk in aanmerking voor dat tijdperk?

gr. Gertjan
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Hoi Gertjan,

Ik heb geen ervaring met Roco personenwagens, maar heb wel diverse Roco goederenwagons op mijn baan rijden (c-rails). Die laten zich prima combineren met Märklin wagons. Ik zet er wel altijd AC assen onder (meeste leveranciers wisselen ze overigens gratis om als service). Zelf gebruik ik meestal Fleischmann profi koppelingen, maar ik vermoed dat standaard Märklin ook gewoon werken. Vanwege de NEM schacht is het wisselen van koppelingen overigens een fluitje van een cent. Kwestie van uitproberen :).

Groeten,
Wico
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Ik heb inmiddels redelijk wat Roco personen wagons (1:87 lengte). Op c-rails vervang ik tot nu toe altijd wel de DC wielen voor AC. Dan gaan ze wat soepeler door de wissels (minder weerstand). Ik heb ook een wielpersje om de afstand aan te passen van de DC wielen maar dit heb ik nog niet geprobeerd met Roco wielen/wagons. Ik gok dat op m-rails met AC wielen ook beter zal gaan dan met DC wielen omdat de flens hoogte ook lager is van DC wielen.

Als je ze ergens kunt bestellen en gelijk die wielen kunt laten wisselen voor AC zeker een aanrader. Ze rijden prima en vind ze qua afwerking ook prima over het algemeen. Als je de wielen los moet kopen wordt het al snel een stuk duurder want die wissel wielen zijn niet goedkoop.
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Ik heb meer Liliput dan Roco (goederen  en personen wagens), met positieve ervaring op M-rails en op K-rails. Wielen vervang ik niet (geen massadetectie nodig), ik controleer wél de wielafstand (en heb daarvoor een wielpers, zo nodig).

Bij K-rails beperkt de (goede) ervaring zich tot slanke wissels. Boogwissels en standaard wissels heb ik aangepaste "radlenker" (strijkregels ) gegeven, na een hardnekkige ontsporing.

Achteraf bleek die ontsporing veroorzaakt door een niet goed zittende wagenkast (kap) op het onderstel (van een 2ehands aangeschafte wagon, 31,3 cm lang); daardoor kwam de koppeling klem te zitten bij een standaard wissel.

De zelfgemaakte strijkregel voorkwam ontsporing omdat daardoor de koppeling niet bekneld kon raken door een net iets te kritische wisselconstructie. Je zou kunnen zeggen dat beide oorzaken samen hingen, en daarom de oplossingen ook.
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
CiteerVanwege de NEM schacht is het wisselen van koppelingen overigens een fluitje van een cent

Het gaat om een tin plate set, da's nog met metalen Relex koppelingen die best wel vast aan de rijtuigen zitten :)

Zo'n tin plate set is leuk uit nostalgie, maar echt natuurgetrouw waren ze toen nog niet. Lijkt me dus iets compleet anders dan zo'n Roco set? Of hadden die ook zulke ouderwetse rijtuigen?
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
https://youtu.be/RXkIoHt7yQo

Hoi GertJan,

Op het filmpje hangen achter de 120 zowel Marklin rijtuigen (oranje 1e en 2e klasse), Roco (oranje restauratiewagon en twee roodgrijze eurofima's) en een Lima kaas restauratiewagon. De wielen van geen van deze rijtuigen is aangepast. Deze rijtuigen rijden ook zo op mijn M rails. Een aandachtspunt is eerder de koppelingen, de Roco wagens willen wel eens spontaan loslaten.

Vrgr
Frank
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Citaat van: Wico op maandag 26 april 2021, 11:40:41
Zelf gebruik ik meestal Fleischmann profi koppelingen, maar ik vermoed dat standaard Märklin ook gewoon werken.
Nee. Dat werkt niet. Märklin koppelingen zijn de dik. Dit heeft Märklin opgelost door de buffers omhoog te zetten, andere fabrikanten doen dit niet en dan loopt de kortkoppeling in de buffers, waardoor ze blijven hangen en de zooi eruit trekken.

Ik rijd steeds vaker ook gewoon met DC wielen. Op C rail gaat dat prima, op M rail niet. Daar zit je nog echt aan de 3rail normen vast, bij C rail ligt het alweer dichter tegen de 2rail normen aan.
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Aangezien Tin Plate wordt genoemd, zou het dan om M-rails kunnen gaan? Dat gaat ab-so-luut niet met de 1:87 Roco-rijtuigen is mijn ervaring, behalve als er geen wissels of bochten in liggen. Verder zou ik ook de R1-boogstraal van Märklin (als het gaat om C- of K-rails) vermijden, want de krappe boogstraal zorgt voor ontsporing bij de meeste lange rijtuigen (NS Plan D gaat bijvoorbeeld weer wèl goed, die zijn net iets korter, ook in 1:1). Rijden op de 2-railwielen gaat vaak goed, maar geeft eerder ontsporing dan 3-railwielen. Mocht je rijden met massadetectie dan is tenminste één as per rijtuig omwisselen in het algemeen aan te raden.
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Iedereen hartelijk dank voor de uitgebreide reacties. Via Wico ook een PB gehad. De tin-plates waren wagons die ik probeerde te bemachtigen, maar dat lukte niet (hoor nu ook dat ze minder gedetailleerd zijn). Ik zat daarom te denken aan Roco en vandaar mijn vragen. Het filmpje van Frank en alle uitleg is helder.
Wico heeft echter ook wat alternatieve Marklin nummers doorgegeven, dus dar ga ook eerst eens naar kijken.

Mocht dat niet lukken, dan kan ik dus met goed vertrouwen ook Roco wagons zoeken en de assen aanpassen, omdat ik wel met massadetectie ga werken.

gr. Gertjan
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Citaat van: 1200Blauw op maandag 26 april 2021, 16:38:59
Aangezien Tin Plate wordt genoemd, zou het dan om M-rails kunnen gaan? Dat gaat ab-so-luut niet met de 1:87 Roco-rijtuigen is mijn ervaring, behalve als er geen wissels of bochten in liggen. Verder zou ik ook de R1-boogstraal van Märklin (als het gaat om C- of K-rails) vermijden, want de krappe boogstraal zorgt voor ontsporing bij de meeste lange rijtuigen (NS Plan D gaat bijvoorbeeld weer wèl goed, die zijn net iets korter, ook in 1:1). Rijden op de 2-railwielen gaat vaak goed, maar geeft eerder ontsporing dan 3-railwielen. Mocht je rijden met massadetectie dan is tenminste één as per rijtuig omwisselen in het algemeen aan te raden.

Mijn ervaring met 1:87 rijtuigen is dat er geen problemen met m-rails. Ik heb in mijn schaduwstations bijna alleen maar m-rails. Bij wissels kan je zeker bij de oudere modellen problemen ondervonden methode wisselhuisjes en handels. Ik heb de huisjes en handels dan ook weggehaald. Bij de nieuwe modellen kleine wisselhuisjes gaat het bijna altijd goed. Ik heb ook wagens van andere merken die wel problemen op de kleine huisjes geven. Maar die dan ook weggehaald. De wissels werken zonde problemen.

Overigens rijden er ook een railjet van roco met de wagens voor de loc. Ook geen problemen.
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
 @citaat Zo kan de één geluk hebben en de ander pech :) :thumbup:
Voor mij is het één van de redenen geweest om over te stappen op C-rails. Maar ik geloof dat in het geval van Gertjan M-rails niet aan de orde is, dus het komt linksom of rechtsom goed :)
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Citaat van: 1200Blauw op maandag 26 april 2021, 16:38:59
Verder zou ik ook de R1-boogstraal van Märklin (als het gaat om C- of K-rails) vermijden, want de krappe boogstraal zorgt voor ontsporing bij de meeste lange rijtuigen
Kijk ook naar de oorzaken van die ontsporingen (van lange rijtuigen) in R1 en R2 bogen ...

Je zult dan zien dat er minimaal 2 oorzaken zijn:
- in buffers hakende koppelingen
- een te korte strijkregel: kijkend naar wissels (met strijkregels) valt op dat strijkregels 7-9 biels lang moeten zijn (en dat niet zijn).
Vaak toereikend, maar niet voor true scale Roco en Liliput, weer wel voor true scale Piko.

Ervan uit gegaan wordt dat een strijkregel reikt van kruispunt van de tussenliggende railstaven (Backenschienen) tot puntstukeinde (in Märklin jargon: hartstuk ) , en in veel gevallen is dat ongeveer 5 bielsen lang.
Binnen die afstand mogen wielen van een draaistel niet tegendraads (afwijkend van de stand van de wisseltong) kunnen wisselen van doelspoor.
Forum-onderzoek van HAG (2005) heeft uitgewezen dat dit lengte-criterium niet deugt.

M.a.w. de norm van de meeste railfabrikanten op h0-schaal voor strijkregels deugt niet. Dat stelde men vast in 2005.
Sindsdien is er niets veranderd aan de lengte (in aantal bielsen) van strijkregels. Het principe deugt dus nog steeds niet, en de wissels dus ook nog steeds niet 100%, en dat blijkt met name als je aan de onderkant van de waarden zit, dus juist bij R1 t/m R3 bogen.

Als je dat weet, kun je daar wel iets aan doen. Ik maak strijkregels van flexibele N-rails. Die hebben als voordeel dat ze niet worden doorgesneden door wielen van Japanse en Koreaanse kwaliteit.
Märklin strijkregels in K-rails werden wel doorgesneden door zulke wielen, heb ik ervaren. Daar word je ook niet vrolijker van.  :D
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Roco SBB personenwagons op M* rails?
Tinplate.
Dan heb je het meer over een retro baan/trein.
KK is dan ook niet aan de orde.
Locs (bv SBB 11414 marklin 3050) hadden toen alleen de HK. (Haak koppeling)
Maar als je deze wagens graag hebt, en kan je ook naar hun voorgangers op zoek gaan, zoals de 4066.

Mvg.
Marcel