Citaat van: 1200Blauw op maandag 26 april 2021, 16:38:59
Verder zou ik ook de R1-boogstraal van Märklin (als het gaat om C- of K-rails) vermijden, want de krappe boogstraal zorgt voor ontsporing bij de meeste lange rijtuigen
Kijk ook naar de oorzaken van die ontsporingen (van lange rijtuigen) in R1 en R2 bogen ...
Je zult dan zien dat er minimaal 2 oorzaken zijn:
- in buffers hakende koppelingen
- een te korte strijkregel: kijkend naar wissels (met strijkregels) valt op dat strijkregels 7-9 biels lang moeten zijn (en dat niet zijn).
Vaak toereikend, maar niet voor true scale Roco en Liliput, weer wel voor true scale Piko.
Ervan uit gegaan wordt dat een strijkregel reikt van kruispunt van de tussenliggende railstaven (Backenschienen) tot puntstukeinde (in Märklin jargon:
hartstuk ) , en in veel gevallen is dat ongeveer 5 bielsen lang.
Binnen die afstand mogen wielen van een draaistel niet tegendraads (afwijkend van de stand van de wisseltong) kunnen wisselen van doelspoor.
Forum-onderzoek van HAG (2005) heeft uitgewezen dat dit lengte-criterium niet deugt.
M.a.w. de norm van de meeste railfabrikanten op h0-schaal voor strijkregels deugt niet. Dat stelde men vast in 2005.
Sindsdien is er niets veranderd aan de lengte (in aantal bielsen) van strijkregels. Het principe deugt dus nog steeds niet, en de wissels dus ook nog steeds niet 100%, en dat blijkt met name als je aan de onderkant van de waarden zit, dus juist bij R1 t/m R3 bogen.
Als je dat weet, kun je daar wel iets aan doen. Ik maak strijkregels van flexibele N-rails. Die hebben als voordeel dat ze niet worden doorgesneden door wielen van Japanse en Koreaanse kwaliteit.
Märklin strijkregels in K-rails werden wel doorgesneden door zulke wielen, heb ik ervaren. Daar word je ook niet vrolijker van.