Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin C-Rails defect

Gestart door JurreDB zondag 25 april 2021, 16:42:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin C-Rails defect
Lid sinds: 2021

offline
Marklin C-Rails defect
Hallo modeltreinhobbyisten,

Ik heb een vraag over mijn Marklin R1 C-Rails.

Ik heb een paar rails met roestachtige oranje vlekken bij wisselstroompinnen en aan de achterkant, en bij de aansluitingen van de rail een soort van blauwige oxidatie, tevens wanneer de treinen over de rail rijden, stottert en valt hij stil. Weet iemand of ik deze rails kan maken of schoonmaken zodat ze weer normaal functioneren of zijn ze kapot?

Mvg, Jurre.
Re: Marklin C-Rails defect
Lid sinds: 2006

online
Re: Marklin C-Rails defect
De oplossing heb ik niet Jurre, andere forumleden zullen wel in de lucht komen.

Wel een vraag/opmerking: Hoe en waar heb je deze rails bewaard, of waar heb je ze vandaan?
Lijkt mij dat ze in een behoorlijk vochtige omgeving hebben gelegen, misschien buiten in een schuur of vochtige kelder.
Zoals je ziet nogal funest voor het materiaal.
Het moet zelfs behoorlijk vochtig zijn geweest, want ik heb nog wat C, M en K-rail op een zolder waar ook een condensdroger staat.
Dat is ook niet kurkdroog, ik heb de rails opgeborgen in kratten en neem geen roest waar.
Na het roestvrij maken zul je dus moeten nadenken over een goede droge opbergplek, wat dit is gewoon zonde van je rails.
Houd ook je locs en wagons weg van vocht!
Re: Marklin C-Rails defect
Dat is inderdaad serieus roest! En niet heel gemakkelijk benaderbaar.

Op zich zou roest op de achterkant en onderkant van de middenleider niet heel problematisch hoeven te zijn voor de stroomvoorziening. Het is het wel voor de aansluitingen met andere railstukken, en uiteraard met de bovenkant.
Met een (oude) tandenborstel of iets wat erop lijkt, kun je proberen of de roest eraf gaat aan de onderzijde. Eventueel een klein beetje WD-40, maar niet inspuiten! WD-40 kan het plastic aantasten, hoewel het volgens sommigen weer niet waar is. Toch zijn er modelspoorders die zweren dat de bielsmat aangevreten werd. Dus: voorzichtig aan. Alleen het metaal is aangetast en moet behandeld worden.
De railstaven en puko's kun je met een doekje schoonmaken en eventueel railgum.
De aansluitcontacten zou ik ook met de borstel en een drupje WD-40 te lijf gaan.
En terwijl ik dit typte, bedacht ik dat een ultrasoonreiniger wellicht ook een idee is. Die zijn niet superduur en je kunt er een paar railstukken tegelijk in kwijt als je een niet te kleine koopt.

Succes,

Peter
Re: Marklin C-Rails defect
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin C-Rails defect
De puko's zal je voorzichtig moeten schuren om ze weer in bedrijf te krijgen. Rails even met een droge doen, eventueel wat wasbenzine op de railstaven.
Re: Marklin C-Rails defect
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin C-Rails defect
Hallo Baanloos,

de rails hebben een paar jaar in een plastic container op de zolder gezeten (geen lekkages) en zijn door een paar verhuizingen gegaan. De rails zaten in de bak met veel andere rails, maar die hebben niet dezelfde problemen. De rails zijn ongeveer 11 jaar oud, en aangezien ik nu 17 ben heb ik niet veel herinneringen over hoe alles precies is bewaart. In ieder geval dank voor uw antwoord!

Mvg, Jurre
Re: Marklin C-Rails defect
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin C-Rails defect
Hallo BlikkenTinus,

Dank voor uw antwoord, ik ga het zo spoedig mogelijk testen en dan laat ik het u weten!

Mvg, Jurre
Re: Marklin C-Rails defect
Lid sinds: 2006

online
Re: Marklin C-Rails defect
Nu je het zo meldt: ver ver weg gestopt op dit forum wel eens gelezen dat er kwaliteitsverschillen zijn in C-rails.
Toen de C-rail net uitkwam brokkelde bij sommige gebruikers de bedding af.
Misschien ook verschil in de metaallegering van de rails en puko.s?
Wie weet hier meer van?
Re: Marklin C-Rails defect
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin C-Rails defect
De aansluitcontacten zijn vertint,
dus daar hoef je niets aan te doen.
Re: Marklin C-Rails defect
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Marklin C-Rails defect
Het plastic van de rails lijkt ook wel geel geworden op sommige plaatsen. Heb je misschien huisdieren dat er een kat overheen heeft gepiest (voordat je de rail op hebt geborgen)? Of last van muizen gehad?
Maar misschien is vervangen nog net zo'n makkelijke oplossing want zo te zien komen deze rails nog uit de tijd (1999 maand  10) van het inmiddels breekbare plastic.
Re: Marklin C-Rails defect
Lid sinds: 2021

offline
Re: Marklin C-Rails defect
Hallo Johan,

Het breken van de plastics heb ik zelf (nog) niet ervaren, en de oplossing schoonmaken met WD40 werkt. Dus ik zie nog geen rede om ze te vervangen.  :)

Mvg, Jurre
Re: Marklin C-Rails defect
Ik had jaren terug een bananen doos vol met c-rails, kat heeft er minimaal 1 x in gepist, heb zeker 40 stuks rails kunnen weg gooien 8o, en tot op de dag van vandaag, als er ergens op mijn baan een stuk hapert, denk ik  :idea: even loshalen, jawel hoor weer een Chico (zo heet dat monster) rails. :?

Ik gooi ze echt gewoon weg met roest, blijft tobben, of in schaduw/kop station als laatste rails voor stootblok.

Mvg Gert
Re: Marklin C-Rails defect
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin C-Rails defect
Staat ook een stukje over in de 3railWiki :
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Afbrekende_stukjes_kunststof_oude_batches_C-rail

Mvg,

Johan (treinsmurf) - wikiredactie
Re: Marklin C-Rails defect
Het gaat om rails met problemen aan het metaal, niet het kunststof! Althans, vooralsnog. En in alle artikelen over afbrekende bedding heb ik nooit iets gelezen over het tegelijkertijd optreden van corrosie. Met andere woorden: dat het om 'slechte' rails gaat, lijkt niet het geval.
Eerder pech met muizen, katten of beroerde opslagplek, of alles tegelijk.
Maar gelukkig helpt WD-40!

Groet,

Peter
Re: Marklin C-Rails defect
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin C-Rails defect
Dit is geen corrosie door vocht maar door een beitende stof dat kan van alles zijn geweest bvb dierlijke urine.