Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Seinpost IV

Gestart door Bernardo zondag 25 april 2021, 11:28:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Bedankt, ik ga vanavond op mijn gemak eens het www op.  :thumbup:
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Seinpost IV
Als het gaat om losse ramen en deuren is de keuze niet zo heel groot. Die zijn voornamelijk alleen bij Auhagen te verkrijgen. Faller is wel heel coulant met ersatz delen. Wanneer je van een bepaald pakket deuren en/of ramen wilt hebben kun je die bestellen en tegen betaling verkrijgen of als je het originele pakket hebt, de bouwtekening opsturen en daarop aangeven welke onderdelen je "tekort" komt. Dat is minder legaal maar het werkt meestal wel, mits de vermissingen niet te groot worden. In veel Auhagen pakketten zitten trouwens vaak twee keer zoveel deuren als benodigd. In verschillende uitvoeringen. Dat is ook fijn voor de bastelkiste.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2011

offline
Re: Seinpost IV
Als je echt mooi wilt bouwen, en verweren, moet je hier eens naar kijken:

https://www.northeasternscalelumber.com/products.html

Plastic en Houten kozijnen en deuren!
Kost wel wat, maar heb je ook wat.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Ik heb de diverse sites eens bekeken, maar het aanbod is inderdaad of summier of prijzig. Dat betekent, dat ik toch mijzelf maar eens op de polystyreen moet gaan werpen.
Vandaag de raampje in de begane grond freubelen en dan maar eens kijken hoe ik op een fatsoenlijke manier de stenen muren uit de muurplaten kan halen. Ook weer een uitdaging. Misschien was het slimmer geweest een kant en klaar modelletje in elkaar te plakken. Was vast veel goedkoper geweest. Maar aan de andere heeft het mij ook al weer sinds 25 april bezig gehouden.  :P
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Seinpost IV
Bernard,  je hebt helemaal gelijk.  Een pakketje bouwen is goedkoper en sneller..  Dat is dan ook de reden dat daar vaak voor wordt gekozen.  Zelf bouw ik ook veel pakketten,  maar zelden zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Verbouwingen, veranderingen en/of toevoegingen zijn de regel. En dat maakt het leuk en uniek.  Binnenkort ga ik ook een scratchbuild project beginnen.  Er moet een Goederenloods komen en geen enkel pakket voldoet aan mijn eisen betreffende looks en afmetingen. Dat worden dus Evergreen platen aangevuld met wat Auhagen spul.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Er zijn soms van die momenten, dat je graag het resultaat even wil zien voor je beeldvorming. Dus maar even de zaak losjes in elkaar gezet.

Spoorzijde:



Wegzijde (of zo  :D):



Achterkant met ingang voor de benedenverdieping en toiletraampje op de begane grond en de ingang via een bordes voor de seinpost:



Nog een kant  :D :P (keukentje of zo, kleine raampje voor iets van (provisie)kast):



1748-6716



Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2008

offline
Re: Seinpost IV
Bernardo,
Je kunt ook eens kijken bij Tichy Trains:  https://www.tichytraingroup.com/Default.aspx

of bij Grandt Line:  https://www.grandtline.com/
Zit je nog wel met het feit, dat e.e.a. uit de States moet komen.
Dichter bij huis, in UK: http://www.lcut.co.uk/index.php?page=pages/main&title=Main
Lasercut, standaard in schaal 00, maar ik heb een aantal deuren en ramen bij hem gekocht, nadat ik
gevraagd had of hij ze wilde omschalen naar H0. En dat deed hij met heel veel plezier.

Kortom, aanbod is toch al iets groter.
Succes met je zoektocht.
Wim
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Ik kreeg bezoek van een oud collega, die zijn vakantie in Nederland doorbracht. Hij zag mijn gepruts staan en tot mijn verbazing bleek hij een modelbouwliefhebber. Hij was van mening, dat de begane grond te laag was. Dus maar weer eens het www geraadpleegd en ik moet zeggen, dat hij wel een punt had. Dus maar weer achter de tekentafel en nu is de printer weer bezig. Boven de ramen wordt het 10 mm hoger, waardoor de onderdorpel van de ramen van de eerste etage op 52 mm komen. In werkelijkheid dan op 4,5 m. Een beetje zoeken leverde al gauw op, dat materieel hier redelijk in de buurt komen.
Maar even geduldig (grrrrr) wachten tot de printer klaar is.

Wel gezellig gebabbeld over het modelbouw.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Seinpost IV
Hoi Bernardo,

Ik heb je draadje even doorgelezen maar kan geen afmetingen vinden van je benedenverdieping en zie dus ook niet hoe hoog deze is. Je foto's vertekenen wat doordat je ze schuin van boven neemt en niet recht van voren. Bovendien steekt de bovenverdieping wat over waardoor ik minder zicht heb op de verhouding tussen de beneden- en bovenverdieping.
Zo op het oog zou ik mij niet zo druk maken over de hoogte van de benedenverdieping. In een klassiek seinhuis vinden de werkzaamheden " op zicht " plaats op de bovenverdieping. In een klassiek seinhuis worden dus uitsluitend de seinen en wissels bediend die zichtbaar zijn vanuit het seinhuis. Er zijn wel meer voorbeelden van seinhuizen waar de benedenverdieping veel lager is dan de bovenverdieping. Een mooi voorbeeld daarvan is Seinpost II Simpelveld.
Een aardige site met veel foto's van stations is www.stationsweb.nl.
Succes met bouwen en ik vind het leuk om je vorderingen te volgen.

Groet,Wim
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Dom van mij om de maten niet op te geven, maar de 'oude' begane grond is 35 mm, wat 'ontschaalt' neer komt op ietsjes meer dan 3 m. De 'nieuwe' is 45 mm, wat 'ontschaalt neerkomt op 3,9 m en een ietsiepietsie. Een Noch-mannetje staat dan met zijn bakkes op ongeveer 65 mm, wat dan weer 5,65 m.
Lijkt mij een prima hoogte om een rangeerterrein te kunnen overzien. Maar goed, wat weet ik ervan.





Persoonlijk vind ik de linker situatie meer in verhouding, maar dat is bij dit soort bouwwerken arbitrair.

Vanzelfsprekend laat ik de experts hier graag een reactie opgeven, alvorens doldriest de raampjes erin te plakken (wel afgeleerd na de vorige mislukkingen). Dus kom maar op.

1624-7240
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Het was een bijzondere week. Eigenlijk alleen maar met positieve dingen. Dinsdag kregen we te horen, dat ons de bouwkavel is gegund, dus we kunnen plannen gaan maken. Daar kijken we naar uit.
Woensdag kregen we een e-mail van onze letseladvocaat, dat er eindelijk een uitspraak is gedaan over het bedrag dat ons gaat toegekend worden naar aanleiding van het ongeluk. Dit betekent voor ons, dat we samen met de verkoop van ons vorig huis hypotheekvrij kunnen kopen en bouwen. Erg prettig.
En vrijdag kwam mijn betere helft terug van een bezoekje met haar zus aan de kringloop en kreeg ik dit:



van haar. Deze heb ik gelijk even bij Seinpost IV gehouden en ik ben niet ontevreden over de verhoudingen:



Wel gevraagd of het niet te duur was, gezien de staat en gelukkig heeft ze maar €0,50 betaald. Geen idee of zoiets nog op te knappen is en wat de werkelijke waarde is, maar mogelijk weten jullie het.

Komende week eens kijken of ik iets kan bedenken om de beplanking van de bovenverdieping erop te maken.

1312-7519
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Seinpost IV
Zo'n wagen zou ik niet eens proberen op te knappen. In deze staat is 'ie bij uitstek geschikt om ergens op een verlaten plaats te parkeren, alsof 'ie vergeten is. En voor een stukje scenery vind ik het best € 0,50 waard.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Het is hier al eventjes stil, maar achter de schermen gebeurd er veel. Vorige week een architect in de arm genomen en ons pakket met wensen/eisen op tafel gelegd. De bedoeling is, dat we eerst de loods laten plaatsen, zodat we de spulletjes van mijn betere helft onder eigen dak kunnen brengen. Op het industrieterrein staat een loods met hetzelfde formaat, alleen is deze uitgevoerd in een lichtgroene kleur. Wij willen hem graag in RAL 7021 (donkergrijs). Zal volgens de architect geen probleem opleveren. Hij gaat het uittekenen en ook bezig met het huis.

Wat seinpost IV betreft, er zijn wat ontwikkelingen gaande. Ik kan al wel verklappen, dat er wat aanpassingen gedaan zijn in formaat. Maar de onthulling moet nog even op zich laten wachten, want er zijn nog een paar dingetjes, die wat aandacht behoeven.

Tbc.

1928-8088 
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Zoals in het vorige bericht geschreven, gebeurt er veel. Maar ook weer even iets onverwachts. Eind Mei was ik onderuit gegaan en ik kreeg in toenemende mate last van mijn been. Bleek, dat een schroef van een plaat in mijn been los geraakt te zijn en deze zorgde voor irritatie. Uiteindelijk is besloten, dat deze plaat verwijderd moest worden, hetgeen is gebeurd. Dit is dus weer achter de rug en de wond hersteld voorspoedig.
Daardoor ook weer tijd om bezig te zijn met seinpost IV. Ik heb besloten, dat in de beneden-etage een keukentje met kast en een toilet moest komen, dus hiervoor een ontwerp gemaakt en geprint.

Hieronder een foto met de al ingelijmde kast en een losse tussenwand tussen keuken en kantoor:



Natuurlijk kun je het onzin vinden om deze ruimtes, die je toch nauwelijks ziet, in het gebouw te maken. Maar het leek mij leuk om met een Arduino het één en ander aan te sturen met verlichting, die wisselend aan en uit gaat in de ruimtes.

De ruimte van het bloktoestel is nauwelijks veranderd. Alleen wat details om de raampjes beter te laten passen:



De binnenkant ga ik nog crèmewit spuiten.

Beide etages dan op elkaar gezet levert het volgende beeld schuin van boven:



Mijn betere helft heeft in een rommeldoos bij de kringloop een stukje rail gevonden, merk: Lima. Mocht ze voor niks mee hebben, omdat ze ook een arm vol andere spullen had. Wel aardig. Maar de rail zo bekijkend, lijkt het mij ook wel een passende prijs.  :D
Mijn wagonnetje er maar eens opgezet en voor seinpost IV gezet en dat geeft dit beeld:



Etages staan los op elkaar, vandaar dat het gebouw wat scheef lijkt.

Ik ben niet ontevreden over de verhouding in de hoogte, maar is het gebouw niet te lang? Hoe lang is zo'n tankwagon eigenlijk in het echt?

0941-8828
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Seinpost IV
Niks aan die ketelwagon doen; is natuurlijke weathering. Sommigen geven geld uit aan roestpoeder en andere verweringsmiddelen om hun duur gekochte materieel te verouderen; dat is voor deze wagon niet nodig :thumbup:.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Seinpost IV
Citaat van: Bernardo op zaterdag 14 augustus 2021, 09:42:05Natuurlijk kun je het onzin vinden om deze ruimtes, die je toch nauwelijks ziet, in het gebouw te maken. Maar het leek mij leuk om met een Arduino het één en ander aan te sturen met verlichting, die wisselend aan en uit gaat in de ruimtes.

Niks onzin hoor. Als jij het leuk vindt om te doen, is het zinvol. Dat ik het leuk vind, is mooi meegenomen.



Citaat van: Bernardo op zaterdag 14 augustus 2021, 09:42:05Hoe lang is zo'n tankwagon eigenlijk in het echt?

Je kunt het opmeten en dan vermenigvuldigen met 87. Als het model op schaal H0 is, bereken je daarmee de lengte in het echt.

Je kunt ook op zoek naar de kleine lettertjes. Als die nog leesbaar zijn, staat het er misschien gewoon op. Bij het voorbeeld hieronder staat LüP 12,74 m. De afkorting LüP staat voor "Länge über Puffer", dat is de lengte van buffer tot buffer.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 14 augustus 2021, 14:18:34
Je kunt het opmeten en dan vermenigvuldigen met 87. Als het model op schaal H0 is, bereken je daarmee de lengte in het echt.

Tankwagen is 111,1 mm, dus zou in het echt dan 9,67 m zijn. Lijkt mij plausibel.

Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 14 augustus 2021, 14:18:34
Je kunt ook op zoek naar de kleine lettertjes. Als die nog leesbaar zijn, staat het er misschien gewoon op. Bij het voorbeeld hieronder staat LüP 12,74 m. De afkorting LüP staat voor "Länge über Puffer", dat is de lengte van buffer tot buffer.

Staat er niet op. Gezien het feit, dat alles - behalve de tank - van blik is, vermoed ik dat hij uit het jaar 'kruik' stamt. Maar Henk (Lobomotion69) had het een tijd geleden hier over een schuifmaat en ik ben zo ondeugend geweest er één aan te schaffen en deze gaf dus 111,1 mm aan.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2016

offline
Re: Seinpost IV
Leuk dat de vragen over de verhoudingen van het seinhuis ten opzichte van de wagon uitldraaien op het antwoord dat de wagon een meter of 10 lang lijkt te zijn.

De omvang van het seinhuis is volgens mij prima. Alles kwam zo ongeveer wel voor, volgens mij. Je kunt beter zoeken in bouwtekeningen en fotomateriaal van vroeger om te kunnen schatten of je op de goede weg bent. Spieken in de catalogie van Faller en consorten kan ook met dat doel.

Groet,

Peter
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
hoi,

Citaat van: Bernardo op zaterdag 14 augustus 2021, 09:42:05
Ik ben niet ontevreden over de verhouding in de hoogte, maar is het gebouw niet te lang? Hoe lang is zo'n tankwagon eigenlijk in het echt?

Ligt aan het type. Aangezien dit een heel oud wagonnetje is zal het "ongeveer" op een schaal zijn. Vroeger werd nog wel eens afgeweken. Dus het was eigenlijk nooit 1:87. Alleen bepaalde merken zoals Ade hadden rijtuigen en wagons op de juiste schaal. Dus je bouwwerk daar op afmeten is nog al "grof". Beter is kijken naar andere gebouwen  :)
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Seinpost IV
Dat klopt gedeeltelijk Ronald. Hoe langer de wagon was des te kleiner werd de lengteschaal gemaakt. Korte wagonnetjes zoals deze tankwagon waren wel op de juiste 1:87 lengte. Lange 4 assige rijtuigen werden in een lengteschaal van 1:100 gemaakt. Iets kortere 4-assers daar ergens tussenin. Ook in de hoogte werd nogal eens afgeweken. En iedere fabrikant had zijn eigen versie hiervan. Tegenwoordig is het allemaal veel beter gestandaardiseerd, gelukkig.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
 @citaat Als je een afwijking hebt in één van de 3 maten: Lengte, breedte of hoogte dan is het niet exact op schaal. Daarom zeg ik ook "op een schaal". Het is nooit echt 1:87 geweest. Afwijkingen in lengte, breedte en hoogte kwamen gewoon voor. Als het model er maar redelijk goed herkenbaar uit zag. Het was toch "speelgoed". Daar is later toch verandering in gekomen. "Op schaal" werd steeds belangrijker. Ade was één van de eerste fabrikanten die echt op schaal 1:87 produceerde. Deze modellen kom je op de tweedehands markt nog tegen. Deze zijn nog zo goed dat ze makkelijk met de huidige modellen van de grotere fabrikanten mee kunnen.

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 14 augustus 2021, 18:24:24
Tegenwoordig is het allemaal veel beter gestandaardiseerd, gelukkig.

Nee ook niet echt. Märklin doet nog wel eens aan 1:100 / 1:93,5 / 1:87 net hoe het hun uitkomt. De sceneryfabrikanten willen nog wel eens een huisje niet 1:87 maken maar 1:100. Oude modellen die dan opnieuw gemaakt worden als "klassiek model" hebben daar "last" van.  Heb je eens een gebouwtje van een kleinere (serie)fabrikant of je bouwt zelf een gebouwtje echt op schaal dan zie je het verschil wel.

Besef ook dat spoorstaven en bedding niet op schaal zijn. Deze zijn ook te grof (hoog). Goed, wil je dat allemaal goed hebben dan mag je eens gaan praten met de mensen die aan hO-Pur / Fremo:87 / Proto 87 doen  :)

Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Eventjes gespeurd op het internet en vind het volgende:

Märklin heeft deze in de collectie. Volgens hun zeggen is de lengte 10,2 cm. Dat zou in het echt dan 8878 cm zijn.
Ik neem even aan, dat - gezien het remhok erop - het een wagon van voor 1940 is. Op een tekening van van het Utrechts Archief vind ik een lengte maat van 8830 cm.

De mijne is natuurlijk van een nieuwere datum en helaas zijn de tekeningen van het Utrechts Archief niet via internet toegankelijk voor ketelwagens van na 1940.  8o :? Dus als ik het precies wil weten zal ik naar het Utrechts Archief moeten.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
 @citaat Veel materiaal hebben nog wel eens wat revisiewerk gehad. Dus jouw wagentje uit 1950 kan wel eens uit 1936 of nog eerder komen. Als je het een en ander wil uitzoeken zal je bijvoorbeeld in de NMLD moeten kijken van welk bouwjaar jouw wagen is. Dan kan je mogelijk wel een tekening bemachtigen.

Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Het gaat allemaal niet snel, maar de compartimentering is gereed.



Straks de zaak in de kunststof primer zetten en dan gaat de binnenkant in een ivoorwitte kleur gespoten worden. Ik hoop, dat de spuitverf de eventuele lichtlekken dicht.
Ondertussen ook nagedacht over het aanbrengen van de beplanking aan de buitenkant en ik denk, dat ik eerst de stripjes polystyreen ( 0,28x1,68mm) op schilderstape plak, dan er Contacta op en tegen de muur van seinpost IV kleven. Als de zaak droog is, de raamopeningen uit de polystyreen snijden.

0850-9280
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Toch nieuwsgierig naar de beplanking een teststukje gemaakt op één van mijn vorige werkstukjes.



Twee strookjes schilderstape met de plakzijde naar boven en aan de zijkant vastgeplakt aan de snijmat. Strookjes polystyreen erop.



Contacta erop en hutje erop. Kwartiertje laten drogen.



Het resultaat. Notes aan mijzelf:
- Bernardo, dit is een scheetje beef.  O:-D
- Koop breed schilderstape. Je ziet de overgang van de ene naar de andere strook.
- Leg de strookjes nauwkeurig tegen elkaar.



Krastest met het borsteltje en ik vind het er goed uitzien. Diverse foto's gemaakt, maar het komt op de foto niet duidelijk naar voren.

Ik zal nog wel wat van die polystyreen strips erbij moeten kopen.  :D
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
 @citaat Een geijkte methode om ergens wat "krassen" of "nerven" in te krijgen  :thumbup:
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2011

offline
Re: Seinpost IV
Met schuurpapier op een plankje kun je ook prima krassen in het plastic krijgen. Heel belangrijk is dat je rechte bewegingen maakt.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Zoals al geschreven, vertrek ik. Seinpost IV ligt in innige omhelzing met diverse ander materiaal in de kliko te wachten op vervoer. Het is niet mijn ding gebleken.
Iedereen bedankt voor de reacties en hulp hier. Het is steeds gewaardeerd.  :thumbup: :thumbup:
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Seinpost IV
????
In elk geval jij bedankt voor de hulp Bernardo
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2011

offline
Re: Seinpost IV
? 😳
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Zie 'Voorstellen'.