Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Seinpost IV

Gestart door Bernardo zondag 25 april 2021, 11:28:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinpost IV
Bernardo
gast

Seinpost IV
Ik heb wat door diverse topics heen gekeken en het nodige op joetjoep en besloten om een seinpost te gaan bouwen. Op het internet gezicht naar dit soort gebouwen en de nodige gezien. Ik bemerkte bij mij al gauw de neiging om een seinpost na te gaan bouwen, maar ik heb mijzelf een tik op de vingers gegeven. Waarom nabouwen als jezelf de regie hebt? Dus de beslissing genomen, dat een voorbeeld mag dienen als een leidraad, maar ook niet meer dan dat.
Het voorbeeld wat mij mag dienen is seinpost I Dieren-Doesburg. Aangezien mijn seinpost er een zeer vrije interpretatie van gaat worden, heb ik mijn seinpost alvast 'Seinpost IV' gedoopt.

Vanochtend de stoute pantoffels aangetrokken en begonnen. Ik heb gekozen om de bovenverdieping uit te rusten met witte boogramen van Auhagen (80 200).
Aan de zijde van het spoor komen daar drie van naast elkaar.


Ik wilde eerst de kozijnen tegen elkaar doen, net als seinpost 1, maar ik heb de regie, dus dat gaan we even niet doen.
Het karton van de verpakking gebruik ik om een voorbeeld te knippen van een strookje, wat tussen de raampjes komt.


Toen ik deze had gemaakt, de maten uitgezet op 0,5 mm polystyreen. Hiervan er twee gemaakt.


Vervolgens de proeflegging.


Foto's zijn onverbiddelijk, dus de strookjes aangepast, zodat ze er wel goed tussen passen.

Als laatste even gemarteld met de flacon Contacta van Revell. Met de dop kwam ook de naald mee en er kwam geen druppel lijm uit. Toen bedacht, dat de naald waarschijnlijk naar binnen gedrukt moest worden en toen kwam Old Faithfull tot leven.
Hier het resultaat na lijmen:


Straks de beide zijkanten doen. Nu eerst even een bakje levenselixer.

Ook van deze foto kan ik leren, dat 'less is more', gezien het geknoei met de lijm. :D
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2016

offline
Re: Seinpost IV
Dappere pogingen!
Je neemt ons mee op een reis met een niet vastomlijnde eindbestemming. Dat is spannend.
Ik ben doorgaans een beetje laf door eerst een zo goed mogelijk ontwerp te maken en dat enigszins systematisch in te vullen. Het behoedt mij voor heel grote blunders, hoewel mijn blokpost aanvankelijk te klein uitviel en de muurbekleding ook niet helemaal paste. Dus moest het toch opnieuw. Maar als het basismateriaal grijs karton is, is dat niet erg, vooral als de lasersnijder zonder klagen zijn werk doet.
Eenmaal verlijmd plastic is moeilijker los te halen en weer te gebruiken.


Groet,

Peter

Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Seinpost IV
Altijd leuk om zelf iets voor op de eigen baan te bouwen. Geeft veel voldoening. Ik ben meer van het nabouwen van een bestaand model. Zo heb ik het Faller seinhuis Darmstadt nagebouwd in karton. Ik heb daar een variant in vakwerkstijl van gemaakt.

Ik heb de foto's van seinpost 1 Dieren-Doesburg er even bij gezocht en ik ben zeer benieuwd wat jij er van gaat maken.
Ik blijf je vorderingen dan ook zeker volgen.

groet, Wim
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Seinpost IV
Wat ik nog vergeten ben om te melden maar wat ontzettend handig is. Maak een tabel in het programma Excel die de afmetingen van centimeters en millimeters omrekent naar de H0 schaal en omgekeerd.
Als je dan bijvoorbeeld de hoogte van een deur, raam of schoorsteen invoert dan zie je direct hoeveel millimeter dat is in H0.

succes en groet, Wim
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Spreadsheet was al gemaakt. Toch dank voor de tip.

@citaat @citaat:

Ik ben altijd al een wat organische ontwerper geweest. Vroeger al met de tuin, maar ook wel tijdens het werk. Hou niet zo van vastomlijnde protocollen.  :D
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
En met wederom de (onwetende hulp) van Auhagen een mal gesneden om de bogen redelijk af te tekenen op het polystyreen.



En na minutieus geduld hem uitgesneden in de polystyreen.



Met een druppeltje Contacta vast.  :D
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Seinpost IV
Netjes.
En nu (of op termijn) iets van voegen in krassen om zg zandsteen blokken te imiteren?
En boven de ramen een soort arcade?

Mvg. Marcel
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Of de roerstaafjes gebruiken voor houten latwerk. We gaan het zien.  :D
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
Hoi,

Mooi dat je bent begonnen  :thumbup:

Citaat van: Bernardo op zondag 25 april 2021, 11:28:52
Het voorbeeld wat mij mag dienen is seinpost I Dieren-Doesburg. Aangezien mijn seinpost er een zeer vrije interpretatie van gaat worden, heb ik mijn seinpost alvast 'Seinpost IV' gedoopt.

Kijk eens voor wat inspiratie bij dit draadje: Station Dieren-Doesburg

Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Dank voor de link. Het is wel een heel andere discipline, maar het geeft wel de nodige informatie. Ik wilde eerst aan de tegenovergestelde kant van het spoor geen ramen doen, maar ik ben nu aan het twijfelen.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Soms even het één laten rusten en het andere proberen. Uitgeprobeerd of de roerstokjes gebruikt kunnen worden als beplanking. Met een kleine schroevendraaier langs een metalen liniaal een groef in het hout maken. Eerst geprobeerd met nat hout, maar dat gaat raffelen. Toen met droog hout en zie hieronder het resultaat. Ik vind, dat het er wel mee door kan.



Nu nog iets bedenken, waardoor de gleuven recht lopen op het stokje. Foto is weer onverbiddelijk.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Seinpost IV
Goedemorgen Bernardo.

Als verwoed Scratch Built liefhebber en bouwer ga ik jouw topic met zelfbouw graag volgen!
Succes met het bouwen van de seinpost en schroom niet om iets te vragen,
er is vaak wel iemand op het forum die jouw een antwoord kan geven :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Seinpost IV
Het recht laten lopen van de groeven kun je het beste doen door met een schuifmaat de begin en eindes te markeren. Daarna langs een stalen lineaal de markeringen verbinden. Maar, het blijft hachelijk. Rustig en secuur werken is noodzaak.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Een schuifmaat behoort niet tot mijn bezittingen. Dus gewoon maar ouderwets met liniaal en potlood aftekenen.

@citaat - @citaat:

Ik ben blij met elke tip. Ik struin de diverse fora dan ook stukje bij beetje af en leer er veel. Maar leuk dat ik een volger heb. :D :thumbup:
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Aan de 'achterkant' twee ramen. Dan is er plek voor de kachel.  :P



De foto geeft ook gelijk aan, dat een beplanking erop de naden mooi kan weg werken. Dus een beetje zoals seinpost I Dieren-Doesburg.
Het is wel lastig om netjes te werken. Veel vaardigheden bij te leren dus.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
 @citaat / Benardo: Het is een kwestie van doen hoor ik altijd van de heren die er mee bezig zijn  :) Dan kom je er vanzelf achter wat aan technieken je het beste bevalt. Beter 10 keer snijden dan 1 keer proberen door te drukken bijvoorbeeld. Kijk eens voor wat inspiratie bij Harold Content: Coöperatie de Eendracht. Een geijkte methode is om een "complete" gevel in één keer uit styreen te snijden. Dat is de basis en daarna bijvoorbeeld aankleden. De meeste tekenen dus grofweg de gevels uit (of met de hand of met CAD). Sommige printen het spul en maken een papieren testmodel. Anderen die beginnen gewoon styreen te snipperen en te snijden.

Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
De achterwand zit er in en ook de verdiepingsvloer.



Het begint wat te lijken



Nu even goed laten drogen en alles netjes op maat maken aan de bovenkant. Ook gaan nadenken over de dakconstructie. Bestelling gedaan voor muurplaten, dakplaten en kunststofprimer.

2704-447
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Soms moet je even afstand nemen met waar je mee bezig bent. Ik heb dat ook gedaan en merk aan mijzelf, dat ik niet tevreden ben met het bouwwerk tot zover. Er zijn een paar dingen, die mij niet bevallen:
- geknoei met lijm
- scheef
- vies

Dat laatste heb ik mij afgevraagd, hoe dat kan. Ik denk, dat het voor een deel ligt in het feit, dat ik een drukpotlood heb gebruikt. Een proefje wees uit, dat de lijm dit gemakkelijk opneemt. Dus iets geleerd. Ook handen wassen kan helpen, maar ik ga ook die handschoentjes proberen, die oa. in het ziekenhuis worden gebruikt.
Een tweede test is het printen van de basis in plaats van strookje polystyreen.
Ik heb geprobeerd om een raampje uit te snijden in een plaatje polystyreen, maar dat vind ik knap lastig. De schiet zo uit met het mes met alle gevolgen van dien. Ook zie je de randen wat omhoog komen te staan. Net alsof het polystyreen vloeibaar wordt onder druk van het mes.

Kortom, nog een hoop te leren en experimenteren.

Wat ik nu heb gebouwd, kan altijd nog een wrak schuurtje worden of zoiets.

2904-562
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Seinpost IV
Het snijden van polystyreen vergt enige oefening. Je moet niet proberen met de eerste snede al door het materiaal te snijden. De eerste snede maak je losjes met weinig druk een groefje in de styreen. Dat groefje kun je dan al geleiding gebruiken voor je twwede snede met iets meer kracht. Wanneer je te veel kracht zet is de kans groot dat je uitschiet inderdaad. Styreen hoef je ook niet helemaal door te snijden. Enkele snedes, afhankelijk van de dikte, is ruim voldoende om het te breken.
Openingen voor ramen en deuren maak je door de omtrek licht in te snijden en dan een diagonaal kruis erin te maken. Dan druk je het materiaal er zo uit. Opstaande randjes aan de snijvlakken verwijder je het best door te schrapen met een scherp mes of scalpel. Ook lijmvlekken kun je zo, na droging, verwijderen.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Dat het snijden polystyreen wat oefening vraagt, was ik ook al achter gekomen. De wijze, welke jij beschrijft, voer ik ook uit. Soms wel vier keer snijden op een dikte van 0,5 mm. Hier had ronaldk mij al op gewezen.
De tip van de diagonaal in openingen, ga ik uitproberen. Ook het schrappen ga ik uitproberen.

Leuk, al die tips om te komen tot mooier werk.

Ondertussen ook eens gekeken of de muren ook te printen zijn. Gisteren een tekening gemaakt en vandaag heeft mijn vriend hem op de printer liggen. De printjes komt hij straks langsbrengen. Ik ben benieuwd.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
De printjes zijn binnen.



Ze zijn 1,5 mm dik. De uitsparing valt klem in de print. Hoeken 45 graden schuin, zodat het goed aan elkaar past.

Aan de buitenkant zit het mooi aangesloten.



Al met al niet ontevreden over het resultaat. Klein aandachtspuntje is, dat het raampje nog 0,1 mm dieper in de sponning mag vallen, maar dat is peanuts. Vanavond gaat de aangepaste tekening nog op de printer en morgenvroeg brengt hij het voor het werk langs. 
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2016

offline
Re: Seinpost IV
Gemak dient de mens... Het is mij ook ongeveer zo vergaan. Met styreen werken, bevalt mij wel, maar de 3D printer en lasercutter maken het vaak toch strakker dan ik het kan.
Maakt wel dat enorm respect heb voor mensen die het wel heel mooi kunnen met de hand.

De printjes zien er fraai uit trouwens. Zijn ze ook goed vlak? Lijkt wel in orde te zijn, hoor, maar zelf ervaar ik daar nog wel eens wat afwijkingen.

Wat is het materiaal trouwens? PLA of ABS? PLA is uitsluitend goed te verlijmen met superglue/secondenlijm.

Groet,

Peter
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

De printje zijn goed vlak. Daarbij is het ook niet zo erg, aangezien er aan de buitenkant nog hout komt. Dus is het straks niet meer zichtbaar.
Gebruikte materiaal is PLA.

Ik ben zelf ook wel onder de indruk van het geprinte resultaat. Heb stiekem al wat zitten kijken naar een printer voor mijzelf, maar ik vrees, dat ik dat goed zal moeten onderbouwen naar mijn beter helft. Immers, veel ruimte hebben we niet. Het appartement heeft wel een kelder, maar daar kan ik niet komen en volgens haar zit er alleen maar een schakelaar voor licht. Daarbij kan, geloof ik, alleen de deur open en is dat alle beschikbare ruimte. Dus dat wordt niet wat.

We hebben trouwens een optie op een bouwkavel op een industriegebied. Deze is 1200 vierkante meter groot. Hierop mag een huis gebouwd worden van 250 vierkante meter en een loods van 600 vierkante meter. Op dit moment huurt mijn beter helft een loods van 100 vierkante meter, maar deze is te klein geworden. En eigenlijk is de huur te hoog, dus een rekensommetje gemaakt, wat voordeliger is. Voor ons is dan deze bouwkavel gunstiger, zeker als we de loods in tweeën kunnen delen en de helft verhuren. Wordt vervolgd.

2904-699
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Seinpost IV
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Niets meer dan een 'egostreler'. Datum plus het aantal bezichtigingen. :D O:-D >:-D
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Vandaag de nieuwe printjes ontvangen en ze zien er goed uit.


It fits like a glove.


Ook over de zichtzijde ben ik zeer tevreden over de passing.


Tijd om te gaan lijmen voor de oh's en ah's.

0859-803

@citaat - @citaat:

tijd van posten + aantal bezichtigingen  :D :D
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
Hoi,

Mooie vorderingen  :thumbup:  :thumbup: Hoe ga je de printjes gebruiken? Als binnenmuur? Of als buitenmuur? Voor een binnenmuur is het wel te doen. Ook wel als je er iets overheen doet alla stucwerk e.d. Ik vind ze namelijk niet zo strak. Je ziet de schuine lijnen zitten.  Met andere methodes krijg je het "strakker". Bijvoorbeeld met een laser-snijder (zie ook: Experimenten met een K40 Chinees) zou je het strakker kunnen krijgen. Je hoeft niet zelf een lasersnijder aanschaffen  :) Je kan vaak ook bij een FabLab of een commerciële partij alla Snijlab terecht. Dan lever je alleen de tekening in en krijg je het resultaat opgestuurd. Dat is een hobby ansich.

Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

De printjes zijn binnenmuren. Ik wil proberen van de roerstokjes de beplanking van de buitenwand te maken. Maar als je het zou spuiten met een beton-grijze verf, dan kan het wel doorgaan voor pleisterwerk. Misschien is het effect nog wat te versterken door er heel fijn zand (bijvoorbeeld uit een zandloper) door de verf te roeren. Maar goed, de buitenkant wordt hout.
Wat ik begrepen heb, zijn ze geprint met een 0,4 mm nozzel.
Zoals je weet, ben ik deze reis nog maar net begonnen en zal ik ongetwijfeld regelmatig mijn neus stoten. Peter (BlikkenTinus) zei, dat PLA goed te verlijmen is met 2-secondenlijm, dus geprobeerd met een raampje. Ik ben er niet zo enthousiast over, dus de andere raampjes maar weer met Contacta gedaan.

En dan is dit het resultaat:


en wederom is een foto onvermijdelijk. Note aan mijzelf: lijmklodders verwijderen. :D

1103-852
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2016

offline
Re: Seinpost IV
Een alternatief voor een K40 laser is de 3018 CNC/lasercutter, ook uit China.
Minder krachtig, maar ook minder 'gevaarlijk'. Althans, een K-40 heeft waterkoeling nodig en afzuiging van rook. Daarbij is een 3018 iets veelzijdiger omdat de laser vervangen kan worden door een spindel om mee te frezen.
Het is misschien niet heel erg robuust, maar toch genoeg om gewoon grijs karton mee te snijden en hout of styreen mee te bewerken.
Voor de prijs van een mooie locomotief krijg je een stuk gereedschap waar je veel lol van kunt hebben. Dat geldt ook voor een 3D printer. Een UV-resin printer is tegenwoordig helemaal niet zo duur en levert best fraai gedetailleerde prints op.
Wel moet je je verdiepen in materie die je nog niet beheerst, en moe je wat experimententen aangaan en mislukkingen incasseren, maar uiteindelijk heb je daar weer een extra hobby voor terug, tenminste zo zie ik het.
Ik bekijk de catalogi met scenery nu met een andere blik: kan ik dit ook? Maar dan precies passend bij wat ik wil? Dat geldt ook foto's uit de 1:1 wereld, maar dat heb jij al gedaan door zelf een echt bestaand bouwwerk te gebruiken als inspiratiebron.

Oh, en PLA op PLA is met secondenlijm te verlijmen. Styreen op PLA is weer wat anders. Fijn dat de contacta werkt. Maar ik vrees dat dit niet werkt op PLA alleen.


Groet,

Peter

Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Lasersnijders, -cutters, 3D-printers, enz. is voor mij nog een brug te ver. Het belangrijkste voor mij, is om te kijken of ik dit leuk vind. En als tweede of mijn handen kunnen maken, wat mijn mijn hoofd hun verteld te doen. Polystyreen is voor mij dus nu even niet.
Wel heb ik met een schuin oog gekeken naar 3D-printers en ook naar het onderscheidt filament/resin. Qua resultaat: resin. Qua kosten: filament. Qua gebruiksvriendelijkheid: filament. En verder ben ik nog niet gekomen.

Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 30 april 2021, 11:34:47
Wel moet je je verdiepen in materie die je nog niet beheerst, en moe je wat experimenten aangaan en mislukkingen incasseren, maar uiteindelijk heb je daar weer een extra hobby voor terug, tenminste zo zie ik het.
Hier heb je volkomen gelijk en dat wil ik ook wel doen. Vandaar dat mijn eerste product even weggezet is.

PLA op PLA ga ik wel 2-secondenlijm gebruiken. Dit ook opgezocht op het www en daar heb je gelijk in.

In ieder geval weer bedankt voor het meedenken. Ook leuk, dat zoveel mensen Seinpost IV even een blik waardig gunnen. Vindt mijn ego ook wel leuk.  O:-D
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
hoi,

Binnenmuren dus  :thumbup: Met inderdaad een verfje en wat structuur kan de binnenzijde ook wat worden. Ik zou voor planken aan de buitenzijde eens je licht opsteken bij de afdeling fineer. Denk dat je dan mooie (en dunnere) plankjes kan maken. Fineer kan je heel mooi zelf snijden met een scherp mes.

Citaat van: Bernardo op vrijdag 30 april 2021, 11:03:19
Zoals je weet, ben ik deze reis nog maar net begonnen en zal ik ongetwijfeld regelmatig mijn neus stoten.

Inderdaad. Met styreen is het oefenen om het netjes te snijden en/of mee te werken. Sommige mensen vinden het heerlijk om styreen te snipperen. Anderen vinden het vreselijk. Sommige zijn graag bezig met karton en papier. Dat kan ook mooie resultaten opleveren. Het is zoeken naar wat je fijn en makkelijk werken vindt.

Citaat van: Bernardo op vrijdag 30 april 2021, 11:52:25
Lasersnijders, -cutters, 3D-printers, enz. is voor mij nog een brug te ver.

Dat is een hobby ansich  :) Je kan je daarin helemaal laten gaan.

Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 30 april 2021, 11:34:47
Minder krachtig, maar ook minder 'gevaarlijk'. Althans, een K-40 heeft waterkoeling nodig en afzuiging van rook. Daarbij is een 3018 iets veelzijdiger omdat de laser vervangen kan worden door een spindel om mee te frezen.

Lasers zijn bij definitie "gevaarlijk". Je moet weten wat je doet met die apparaten. Over een afzuiging: Bij alle lasersystemen heb je een afzuiging en/of filter nodig. Je brandt iets weg. Dat is het hele principe van een lasergraveermachine / lasersnijder. Rookgassen zijn bij voorbaat niet lekker voor de gezondheid.  Dus nooit zonder een afzuiging en/of filter gebruiken. Ook bij een frees is een afzuiging wel makkelijk dan ben je het stof meteen kwijt.  :)
Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Afdeling fineer is een goede optie. Ga ik uitzoeken.

Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Gisteravond in bed wat na liggen denken over hoe de zaak in elkaar te lijmen en toen ging er mij een  :idea: branden. Toen het  :idea: uitgedaan en vanochtend de naaidoos van mijn betere helft geplunderd voor dun elastisch koord. Dit om de vier muren geknoopt en toen de maat genomen voor de vloer. Deze moest iets binnen de muren liggen, dus polystyreen genomen van 1 mm, daar de vloer uitgesneden en een stukje rest eronder gelijmd met 2-secondenlijm.



Na het nodige gefreubel en achteruit bidden eindelijk gelukt om het elastisch koord er omheen te krijgen. Toen de vloer erin en de zaak vastgelijmd met 2-secondenlijm.



1017-1037
Re: Seinpost IV
ACTS.zuid
gast

Re: Seinpost IV
Je kunt dit even goed doen met crêpe tape (schilderstape): rond de vier hoeken een klein stukje tape plakken, genoeg om de boel op maat vast te houden en hier en daar even aantippen met 2s-lijm. Als dit uitgehard is haal je de tape weg en laat je de kier van binnenuit vol lopen met lijm.

Gr, Ben.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Plakband had ik wel aan gedacht, maar ik was bang, dat het mee verlijmd zou worden. Crêpe tape heb ik niet. Moet ik bestellen, maar zoals jij het beschrijft een goed idee. Gaan we voor het volgende project uitproberen. 
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Ik heb mijn skills een beetje overschat. Seinpost IV moet natuurlijk een dak krijgen en met wat ik gemaakt heb, kun je alleen een schilddak maken. Ik heb diverse pogingen ondernomen met karton, maar het is voor nu even te lastig.
Dus maar weer aan de tekentafel en puntgevels getekend. Deze zijn gisteravond uitgeprint en vanochtend bezorgd. Gek genoeg passen de raampjes nu niet, terwijl ik wel dezelfde maten heb gebruikt. Maar het oude vertrouwde stanleymes biedt hopelijk uitkomst. Na het nodige voorzichtig wegsnijden, passen de raampje.
Maar de printjes zijn minder mooi, dan de vorige. Volgens mijn vriend kan het merk filament de oorzaak zijn. Hij gaat er vanavond even naar kijken.

Dus: To be continued (tbc)

1057-1329
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2016

offline
Re: Seinpost IV
Tja... Het 3D printen is een hobby op zich en kent wel eens wat tegenslag. Ik kan het alleen maar bevestigen.
En een zadeldak is moeilijk om te bouwen.
Ik heb mij er nog niet aan gewaagd. In mijn hoofd heb ik een aanvliegroute: eerst in 3d tekenen en dan de betreffende onderdelen virtueel lossnijden om ze in 2d uit karton te snijden met de laser. Het is best moeilijk!

Maar een puntdak is makkelijker!

Groet,

Peter
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Seinpost IV
Kun je de beide kopse kanten niet verhogen en daarmee tot een puntdak komen?
De eventueel zichtbare naad zou je kunnen maskeren met de beplanking van fineer.

Groet, Wim
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat - @citaat:

Een zadeldak is niet zo moeilijk, een schilddak wel. Een zadeldak heeft maar twee schuine zijden. Zadeldaken en schilddaken zijn beide puntdaken.  B) O:-D

@citaat:

Dat was het eerste wat ik heb geprobeerd en had gekund. Maar er waren nog een paar maat onnauwkeurigheden, die ook aandacht vroegen en ook nog een idee voor de verdiepingsvloer.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Vandaag de nieuwe printjes ontvangen en ....
de printer van mijn vriend! Hij heeft hem mij in bruikleen gegeven. Helemaal top! Ook de software geïnstalleerd op mijn pc om de printer te laten 'praten' met mijn pc. Heet slicer, geloof ik.
Net op zijn advies een rol filament besteld, want de zijne is nagenoeg op. Volgen ome Bol komt het morgen al aan de deur.

Van de nieuwe printjes vind ik de pasvorm van de raampjes erg goed.


Zit er mooi vlak in.


Onder de raampjes zit een gleuf. Hier past de verdiepingsvloer perfect in. Dan komen alle muurdelen ook op de goede hoogte tegen elkaar aan.

In de nok uitsparingen voor de gordingen. Deze ga ik maken van de roerstokjes. Mijn betere helft was bereid om nog eens te bedelen. :D O:-D


Net de raampjes gelijmd met 2-secondenlijm. Als het goed droog is, even over een schuurpapiertje halen.


0941-1455
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Een regenachtige dag, dus was ik snel klaar in de 'tuin'. De pot met aardbeiplantjes water geven met wat vloeibare mest en het was al weer tijd voor koffie. Na de koffie de bovenverdieping van seinpost IV in elkaar gezet.


Toen een model gemaakt van roerstokjes voor de gordingen.


En toen het geduld werkje van het maken van 6 gordingen en een topbalk.  8o Best wel een gepriegel en gefreubel. En maar 1 keer uitgeschoten met het mesje. Pleistertje en kusje erop en ook weer klaar. Hier het resultaat.




Nu wachten op de bestelling van de dakplaten en muurplaten. Ook een mooi binnenwerk op de kop kunnen tikken. Dus weer een TBC-geval.

1646-1526
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Seinpost IV
Dag Bernardo.

Tot nu toe een mooi strak resultaat :thumbup:
Wel vind ik de balken nogal fors van formaat.
Heb je de afmeting opgemeten en verschaald?
Mocht je het nog willen wijzigen, dan zou je de
uitstekende delen wat minder hoog kunnen maken.

Groeten,

Erik.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Seinpost IV
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 04 mei 2021, 19:37:38
vind ik de balken nogal fors van formaat.

Ben benieuwd wat je kunt met Erik's tip ...
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat - @citaat:

Toen de gordingen erin zaten, vond ik het een geslaagd iets. Ik had hem naast mijn pc neergezet, maar naarmate de tijd vorderde, bekroop mij het gevoel, dat er toch iets niet goed is.
Jouw commentaar bevestigd dat gevoel.
Roerstokjes zijn 1 mm dik, dus dat zou in werkelijkheid 87 mm zijn. Voor een gording al iets te fors. Deze zitten eerder op 75 mm. De hoogte is 4 mm en dat zou dus 348 mm zijn. Dat is een flinke gording. Meestal is deze maat tussen de 175 en 250 mm. Dus als ik er 1 mm vanaf haal, kom ik op 261 mm en al dichter bij de werkelijkheid.
Het mes maar gepakt en de gordingen bewerkt en nu is dit het resultaat:







De gordingen zijn nu tussen de 2,5 en 3 mm. Dus in het echt tussen de 217,5 en 261 mm. Ik schat 2,7. Mijn liniaal heeft halve mm en de loep  8) liet zien meer tegen de half dan de hele. :D Dus in het echt dan 235 mm. In mijn ogen acceptabel. Er moet nog wel even een schuurpapiertje langs.

@citaat:

Zie bovenstaand.  O:-D

0804-1673
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Seinpost IV
Dag Bernardo.

De balken / gordingen zien er qua afmetingen nu een stuk geloofwaardiger uit! :thumbup:
Regelmatig toevoegingen ter controle terug verschalen naar de werkelijkheid
is voor mij toch wel een goede leidraad bij het Scratch Building.
Wat vaak ook helpt is een Preisertje hiervoor laten assisteren / poseren.
Dit is dan ook vaak het juiste moment om een foto te maken :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
Dat ziet er inderdaad een stuk beter uit. Het is wat Erik al aangeeft: Een mannetje erbij om de verhoudingen te controleren is ook een fijne manier. Maar even terugrekenen doe ik regelmatig. Soms is wat dikker beter omdat het gewoon beter smoelt of juist dunner. Of dat het echt niet anders kan vanwege het materiaal.

Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat - @citaat:

Ik weet, dankzij dit forum, dat een Preisertje een H0-figuur is. Maar ik heb geen Preisertje  8o, dus die kan er ook niet voor. Ik ben een beginner, dat wel, dus doe ik veel met rekenwerk. Ik weet, dat het bovenste kalf van het raam ongeveer op 1,80 m staat in werkelijkheid.

@citaat@citaat@citaat:

Bedankt voor de complimenten. Het geeft de burger weer moed, maar de burger moet geduldig wachten op de dakplaten. O:-D
Re: Seinpost IV
nobody
gast

Re: Seinpost IV
Citaat van: Bernardo op woensdag 05 mei 2021, 16:12:07
Ik weet, dankzij dit forum, dat een Preisertje een H0-figuur is.
Preiser maakt ook figuren in de schalen Z,N,0,1 en 2M.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Gelukkig ben ik nog maar een amateur in de uberhaupt modelbouw en mag ik dit soort fouten maken.  O:-D

Maar dank voor de aanvulling. Ik had het natuurlijk ook zelf kunnen bedenken, maar ja, zit hier op een voornamelijk H0 geënt forum, dus is een dergelijke gedachte beïinvloeding waarschijnlijk.  O:-D
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Een beetje experimenteren met de printer. Begint dit al wat op een buitenkant te lijken van 14 cm brede planken?



Is er ook iemand, die mij kan vertellen hoe ik de cirkels van de hete nozzel kan voorkomen?