Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Seinpost IV

Gestart door Bernardo zondag 25 april 2021, 11:28:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Het was even rustig bij seinpost IV. Fysiek even een terugslag, dus kalm aan en rap een beetje.
Heb wel een mooi cadeau van mijn kinderen gekregen, zomaar. Ontzettend veel details, erg mooi om te zien. Zal nog wel de nodige verfjes moeten krijgen, dus dat komt ook op de whislist.



Voor de huidige seinpost IV is hij iets te groot, maar dat mag de pret niet drukken. Back to the drawingboard. Wordt dus weer vervolgd.  :D

Vragen:
- Wat verf betreft, wat raden jullie mij aan om te gebruiken?
- Ik heb een balbus met kunststof primer. Kan daar elk soort verf overheen?
- Welke penselen zijn goed voor zulk werk?
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Maar even mijn vragen gebundeld:

Verven:
- Wat verf betreft, wat raden jullie mij aan om te gebruiken?
- Ik heb een balbus met kunststof primer. Kan daar elk soort verf overheen?
- Welke penselen zijn goed voor zulk werk?

Printen:
Is er ook iemand, die mij kan vertellen hoe ik de cirkels van de hete nozzel kan voorkomen?

0858-2370
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
hoi,

Voor het antwoord op je vragen moet je weten welk kunststof het is. Dat is de vraag om het een en ander goed te beantwoorden. Anders is het gewoon proberen of de verf goed blijft zitten. Vaak is een primer niet echt nodig.

Citaat van: Bernardo op donderdag 13 mei 2021, 13:57:24
- Wat verf betreft, wat raden jullie mij aan om te gebruiken?

Dat is eigenlijk een eigen keuze. Ik heb hier zowel een aantal verschillende verfsoorten staan. Van Humbrol / Modelmaster / Revell en Tamiya. Het is meer wat je fijne vindt werken. Vaak wordt nu tegenwoordig uitgewerken naar arcylverven.

Citaat van: Bernardo op donderdag 13 mei 2021, 13:57:24
- Ik heb een balbus met kunststof primer. Kan daar elk soort verf overheen?

Welk merk? Voor welk type verf? Daar moet je naar kijken. Kijk even op andere fora voor specifieke aanwijzingen.

Citaat van: Bernardo op donderdag 13 mei 2021, 13:57:24
- Welke penselen zijn goed voor zulk werk?

Wat je zelf het lekker vindt werken. Een paar goede en dunne penselen is mogelijk wel handig. Het is echt een persoonlijke voorkeur.

Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
ACTS.zuid
gast

Re: Seinpost IV
* Plastic spuit ik eerst met primer uit de knikkerbus bijvoorbeeld van Motip. Voor €6 koop je een flinke bus waar je mee vooruit kunt.
* Datzelfde plastic verf ik dan Vallejo Modelcolor met de kwast of Modelair uit de airbrush. Watergedragen verf kan prima over de primer.
* Resin (giethars) verf ik met Enamel verf van Humbrol, dat behoeft geen primer want het dekt direct.
* Verven met de hand is niet meer dan het vooruit duwen van een druppel. Is de druppel op dan doop je je kwast weer in de verf. Grote druppels duw je vooruit met grote kwasten, kleine druppels met kleine kwasten.

3D Printen heb ik geen verstand van.

Gr, Ben.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 14 mei 2021, 09:09:21
* Plastic spuit ik eerst met primer uit de knikkerbus bijvoorbeeld van Motip. Voor €6 koop je een flinke bus waar je mee vooruit kunt.

Knikkerbus, die kende ik nog niet.  :D :thumbup: Ik heb hem ook van motip, alleen was ik er €9 voor kwijt. :?

Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 14 mei 2021, 09:09:21
...airbrush.

Misschien in de toekomst. We'll see.

Volgens mij is het cadeautje een print met resin. Dus daar Humbrol voor kopen.

Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 14 mei 2021, 09:09:21
* Verven met de hand is niet meer dan het vooruit duwen van een druppel. Is de druppel op dan doop je je kwast weer in de verf. Grote druppels duw je vooruit met grote kwasten, kleine druppels met kleine kwasten.

Dit is een zeer nuttige tip. dus eigenlijk betekent het stekend verven in plaats van slepend verven.  :thumbup:

Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 14 mei 2021, 09:09:21
3D Printen heb ik geen verstand van.

:D Ik ook niet, vandaar mijn vraag.  :D

Citaat van: ronaldk op vrijdag 14 mei 2021, 09:03:56
Voor het antwoord op je vragen moet je weten welk kunststof het is.

Kunststoffen zijn PLA (muren), polystyreen (beplanking) en waar de raampjes (Auhagen) van gemaakt zijn. Geen idee wat het is.

Penselen ga ik maar eens bij rondje.com kijken.

Thx heren voor de technische en tactische tips. Ik kan weer vooruit en dus verder.

Wat seinpost IV betreft:

Het 'bedieningstoestel' (geen flauw idee nog hoe zoiets in een seinhuis heet) is te groot voor mijn seinhuis. Mijn kinderen hadden mijn betere helft gevraagd de maat op te nemen en dat is gedaan van wand naar wand. Maar in het echt lijkt het mij plausibel, dat men er omheen kan lopen. En dan komt het voordeel van printen naar voren, want je tekent gewoon een iets grotere en dan print je die uit. Hoe simpel kan het zijn?  :D
De beplanking op de buitenkant is met een filament printer niet echt mooi te doen. Mijn vriend heeft gisteren een upgrade gedaan van de printer en het printbed voorzien van een glasplaat. Daarna hebben we de nodige testprinten gemaakt en de onderkant is nu superglad.
Ik bedacht mij, dat ik polystyreen had van 0,13 mm dik en dat ga ik nu op de gladde kant lijmen als beplanking. Komend weekend maar eens experimenteren.
Ook moet er nog een toegangsdeur komen in de achterwand. Helaas heb ik deuren nog steeds niet binnen, dus staat het verder werken even 'on hold'. Weer een tbc-gevalletje dus.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Seinpost IV
Het "bedieningstoestel" heet in het Duits Hebelbank en in het Nederlands wellicht hevelbank.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Even een korte update. Het werken met de 0,13 mm polystyreen was niet echt een succes en gaf ook niet het beeld, wat ik verwacht had. Dus nu 0,28 strip besteld met een breedte van 1,68, wat een mooie breedte is voor planken bij verschalen. Hopelijk komt het vrijdag binnen.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
 @citaat: Een oude tip maar eens van stal halen: Kijk ook eens naar fineer ;) Die kan je mooi op maat snijden. Lekker dun en meestal al voorzien van een nerf. Dat mag je met styreen zelf doen. Wat krassen en/of met een staalborsteltje.

Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 19 mei 2021, 18:52:58
Het "bedieningstoestel" heet in het Duits Hebelbank en in het Nederlands wellicht hevelbank.

In het nederlands is het "Bloktoestel", zie ook Klassieke beveiliging.

Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

De tip van fineer was zeker niet onder het stof belandt. Toch in tweede instantie gekozen voor polystyreen, omdat ik de nerven in het fineer (en ook in de roerstokjes) wat te grof vind.
Daarbij gaat het 'houtwerk' wit geverfd/gespoten worden en dan is het belang van de nerf minder groot. Misschien dat ik na het verven/spuiten dit borsteltje over de lak ga halen (natuurlijk eerst een proefstukje). Deze heb ik nog ergens in een gereedschapsbak liggen.
Het blijft toch één grote ontdekkingsreis.

Dank voor de juiste benaming van het bloktoestel. Ben al op het www wezen speuren, want hij moet natuurlijk nog kleur krijgen. 

1035-2699
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
De bouwwerkzaamheden zijn even stilgelegd. Ik ben onderuit gegaan en kan op het moment niet echt goed rechtop zitten en dus ook niet freubelen. Wel is er weer wat materiaal binnen gekomen, zoals:

Dakplaten




nog wat kozijnen en deurposten


maar het belangrijkste: Muurplaten in kruisverband. Dit was ook gebruikt voor de seinpost wat ik als uitgangspunt neem.


Goed nieuws is, dat ik de printer mag overnemen voor een vriendenprijsje. Dat is wel prettig. Komende week maar weer eens wat gaan tekenen, want dat kan wel en printen en kijken of het iets is.

Vraagje: Welke van de dakplaten zal het mooiste zijn voor seinpost IV?
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2008

offline
Re: Seinpost IV
Ha Bernardo,
persoonlijk zou ik gaan voor die op de eerste foto.
Maar wil je perse dakpannen? Zou je het niet met "dakleer" bekleden?

Succes.

Wim
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Is een optie. Ik leg hem even op de plank. Ik heb mooie dingen gezien met schuurpapier en schilderstape. Thx voor het meedenken.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Seinpost IV
Citeerin het Duits Hebelbank en in het Nederlands wellicht hevelbank.
Letterlijk een " Hefboombalk " ;-)
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
Sterkte Benardo.

Over de dakplaten: Dat mag je zelf bepalen  :) Het is even kijken wat je wil gaan uitbeelden. In welke kleur je het seinhuis zet. Dan kan je ook kijken naar het dak.

Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Thx. Het komt wel weer goed. Gewoon stug doorgaan met met herstellen. :D

Mijn voorbeeld heeft pannen en het lijken mij kruispannen, een pannensoort, die wel vaker voorkomt op daken van dergelijke gebouwen. Maar die zijn niet te vinden in H0. Lastig.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Gisteravond heeft mijn betere helft mij weer een dienst bewezen door mijn nieuw ontwerp te printen. Ook heb ik besloten te gaan voor een raam met 8 glasvlakken. In een set van Auhagen kwam ik een deur tegen, die met aanpassing perfect erbij past.



Als ik de maten vertaal naar 1:1, dan kom ik op 6,79 x 4,35 m aan buitenmaat. Dat lijkt mij wel een reële maat voor een seinpost op een gemiddeld emplacement. Het bloktoestel heeft 15 hevels voor seinen/wissels. Vandaag maar eens de muren lijmen met de schilderstape (thx Ben voor het idee) eromheen. Dit heb ik nu in mijn bezit en dat kan ik wel vanuit de stoel doen.
Ook gaan nadenken over de begane grond en hoe een uitpandige trap te maken om boven te komen.

Ik merk wel, dat ik het uitdenken van alles wel leuk vind. Er is dus hoop. :D

0827-3186
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Mijn zoon heeft een handig plankje in elkaar geknutseld, die ik over de leuningen van de stoel kan leggen. Daarop een aantal bakjes, waar ik dan spulletjes in kan doen.

Gelukkig kan ik al weer wat langer gewoon zitten, dus het gaat weer de goede kant op. Mogelijk de komende week weer naar de praktijk van de fysio in plaats van de fysio aan huis.

Gisteravond maar eens de koe bij de horens gepakt en het plankje getest. Het is gelukt om de raampjes en het deurtje in de wanden te lijmen. Vervolgens het deurtje aan de onderkant nog iets ingekort.
Zo nog even de binnenkant over een schuurpapiertje halen, zodat het er vlak en strak uitziet.



Is er toevallig iemand die weet, wat voor een soort vloerbedekking vloeren in seinposten hadden?
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Seinpost IV
Vaak was dat gewoon houten planken. Soms ook vinyl, een soort linoleum. Denk niet dat er veel tegelvloeren voorkwamen en kamerbreed of Oosters tapijt al helemaal niet.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Schuurpapiertje heeft zijn werk gedaan, schilderstape ook.



Zelf had ik ook wel het idee, dat vloer zeer waarschijnlijk houten planken waren. Dank, Henk voor de bevestiging. Dus nu krijgen de roerstokjes hun kans. Maar helaas hebben dagelijkse beslommeringen hun aanslag gepleegd op het aantal en kom ik te kort. Mijn betere helft maar even weer lieftallig aankijken en vragen of ze nog een aantal wil vragen.  :D
Mocht het lukken, dan kan de vloer beplakt worden met roerstokjes en lukt het niet, dan maar op fineerjacht.
Het belangrijkste is, dat er weer beweging is en ik er nog steeds wel wat lol in heb.

1758-3540
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2011

offline
Re: Seinpost IV
Houten vloeren inderdaad.  Let wel op met die roerstokjes. Ik zie wel meer mensen er mee werken maar vind ze bijna altijd te groot voor HO.  Reken eerst maar eens terug hoe groot de planken zijn wanneer je ze wil gaan gebruiken.

Verder erg leuk te lezen hoe je te werk gaat. Het knutselkriebeld hierdoor bij mij ook weer. 👌
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2016

offline
Re: Seinpost IV
Inderdaad kunnen de houten roerstaafjes te dik en te breed overkomen in H0. Voor de vloer zou de dikte niet zo erg zijn, zie je niks van als het van muur tot muur ligt.
Aan de breedte kun je wat doen door ze met een scherp mesje te versmallen. Maar dat is is hard werken.
De houten verpakking van sommige kaasjes (Brie, Chaumes) kun je ook versnijden of alleen inkerven. Het is dunner en werkt best makkelijk.

De vorderingen tot nu toe zien er trouwens fraai uit!

Groet,

Peter


.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat@citaat:

Dat roerstokjes te groot zijn, weet ik. In mijn reactie van 26 april heb ik ook al een experiment laten zien met het inkerven van de roerstokjes. Echter voor binnen is dit te grof. Een plank van 140 mm is verschaald naar H0 1,6 mm. Roerstokjes zijn ongeveer 5 mm, dus moeten 4 planken voorstellen.

@citaat:

Versnijden zou een optie kunnen zijn, maar in de praktijk niet erg handig. Dat heb ik namelijk al geprobeerd en klaarblijkelijk ben ik niet vaardig genoeg en spleet de één na de andere.
Het idee van de kaasdoosjes is wel een goeie, maar kent voor ons een kleine praktische hobbel. Geen van ons tweeën is dol op dat soort kaasjes.   :P En in mijn netwerk zou ik ook niet zo 1-2-3 iemand weten, die het wel is.  :D

Wel weer ontzettend bedankt voor de input.

Natuurlijk ben ik in mijn gedachten zelf ook wel een beetje aan het denken geweest en het volgende kwam langs:
- de vloer is nog niet vast gelijmd
- ik had bedacht de roerstokjes strak naast elkaar op de vloer te plakken
- met verdunde verf/beits de vloer laagje voor laagje te bewerken en daarbij rekening houden met de loopplekken. Die zullen wat lichter moeten zijn.
- als de vloer het gewenste kleurpalet heeft, met een scherp mesje gleufjes snijden
- dan deze gleufjes volsmeren met een donkere verf.

Ik ben wel benieuwd, wat jullie van dit plan vinden.

Ik acht het niet waarschijnlijk, dat ze de vloeren in echt hebben geschilderd. De verf in de jaren dertig waren op oliebasis en hadden aardig tijd nodig om te drogen. Dat zou dus betekenen, dat de seinpost niet gebruikt kon worden. Waarschijnlijker lijkt mij een behandeling met olie of was.

Maar mogelijk is er hier weer iemand, die mij daar antwoord op kan geven. 
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2016

offline
Re: Seinpost IV
Nooit eerder gedaan, maar nu heb ik toch even wat plaatjes zitten kijken van seinhuisinterieurs. En vooral gelet op de vloer. Er is nogal wat variëteit... Tegels of plavuizen en beton komen het meest voor. Een enkele houten vloer. En dan zijn het stevige planken die hoogstens in de olie gezet lijken. Opvallend zijn de kleedjes of lopers die ik hier en daar voor de handels zie liggen. Om uitglijden te voorkomen? In elk geval kun je van alles met de vloer.
Vooral niet heel druk maken, want met het dak erop zie je er weinig meer van. Tenzij je het er los opzet om gewoon af en toe even te kijken. Omdat het zo leuk is.

Groet,

Peter
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2011

offline
Re: Seinpost IV
Ik zou eerst krassen en daarna inkleuren met verf/beits. Groeven worden daardoor vanzelf donkerder. Als je hout gebruikt, ik werk liever met evergreen, kun je na het kleuren mbv heel fijn schuurpapier de versleten delen opschuren.
Hiervoor heb ik minislijpschijven gemaakt van oude borstels vd electrische tandenborstel. Haren erafsnijden en er een schijfje schuurpapier op plakken.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Citaat van: Maarten op zondag 13 juni 2021, 11:04:05
Hiervoor heb ik minislijpschijven gemaakt van oude borstels vd electrische tandenborstel. Haren eraf snijden en er een schijfje schuurpapier op plakken.

Wat een briljante uitvinding! Ik merk hier op het forum, dat men veel van dit soort briljante oplossingen bedenkt.
Voor mij echter even een brug te ver. Moet ik eerst een elektrische tandenborstel kopen.  O:-D Ik ben nog van het robuuste handwerk om dure rekeningen van de smoelsmid te voorkomen.

Wat de vloer betreft heeft Peter natuurlijk wel een punt, dat je er druk om maken, drukte in de marge is, aangezien je het toch nauwelijks ziet. Misschien maar eerst eens een vloertje maken en dan verder kijken.
Wederom bedankt voor de input en natuurlijke briljante ideeën/uitvindingen. Misschien hier op het forum maar een speciaal onderdeel 'Handigheidjes' of zo.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
Tja. Wat is drukte in de marge  :) Sommige mensen vinden het mooi om een echt houtenvloertje in een gebouwtje te leggen en een compleet interieur. Ook al zie je er niets meer van. Gewoon het idee dat het helemaal compleet is kan al heel leuk zijn.

Maar inderdaad eerst groeven dan beitsen. Eventueel een verwering erover.

Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Vandaag heeft de timmerman de vloer gelegd. Ook is de vloer geschuurd.



Morgen maar eens kijken of hij netjes geschuurd en in de 'was' kan. :D
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Seinpost IV
 @citaat Dat zijn qua formaat beste vloerdelen, Bernardo ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Helemaal waar. Ze zijn dan ook nog niet 'gegroefd' in de juiste maat. Volgens de zakjapanner moet er per roerstokje 2 groeven komen. Dan worden de vloerdelen verschaald 145 mm, wat een redelijk normale maat in de jaren dertig was.  B)
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
Ziet er ansich niet slecht uit  :thumbup: Na het groeven lekker aan de gang met washes e.d. En als het niet bevalt: Zo eruit en opnieuw proberen  :D  :thumbup: :thumbup:
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
De vloer is in de was gezet en de groeven geplaatst.



Note aan mijzelf:
Slordigheid wordt bestraft met het uitschieten en dus verkeerde groeven. >:-D

Tweede note aan mijzelf:
Gelukkig heb je een tweede exemplaar in de maak.

1225-4230
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2007

offline
Re: Seinpost IV
Ik heb het een en ander gevolgd en kom tot de conclusie dat er moeilijk gedaan wordt over een planken vloer en gevels
met planken motief daar heb ik het volgende voor bedacht en al vele bouwwerken mee gemaakt.
Ik gebruik van Maquett het PVC FOAM wat in div diktes te koop is daar druk ik met de achterkant van een afbreekmesje
de groefjes in en vervolgens kan ik dat alle kleuren geven die ik wil.
Groot voordeel hier van is dat het geen verf opzuigt en dus niet kromtrekt .
Hoop dat je hier iets mee kan .
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Jaap, leuk om te lezen, dat je het één en ander hebt gevolgd. Op mijn wandelingen langs het www ben ik Maquett ook tegengekomen. Net nog even gekeken op de site en je bouwnijverheid even bekeken.
Zo zie je, dat iedereen zijn eigen weg volgt voor het bouwen. Zo vind ik hout en PLA wel mooi materiaal om mee te werken. Beide zijn biologisch afbreekbaar en dat past wel een beetje bij mijn levensstijl. Als het enigszins kan probeer ik producten met PVC te vermijden. Voor onze nieuw te bouwen woning gaan we nagenoeg alles van de riolering en waterleidingen uitvoeren in polyetheen, in plaats van PVC en koper.

Tja, en wat is moeilijk? Soms maak je een keuze en stoot je de neus. Dat gebeurde bij mij met het polystyreen en vandaag bij het aanbrengen van de groeven. Gewoon uithuilen en opnieuw beginnen. En dat moest toch al gebeuren, want ik had onder de geprinte vloer wel een paar 'balken' geprint, maar van deze vloer geleerd, dat het:
a. beter is ze parallel aan de korte zijde te printen,
b. ze iets dikker printen.

Na lijmen en beitsen is de vloer krom getrokken. Vandaar ook het tweede exemplaar in de maak. Kan ik de eerste mooi gebruiken om met de beits te leren de vloer een 'doorleefd' uiterlijk te geven.

Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
De nieuwe vloer is geprint en ook nieuwe gordingen. De 'ouwe' gordingen waren niet stevig genoeg. De verdikkingen zijn alleen inpandig.

De gordingen:



...en hoe ze erin komen:



Ze gaan na lijmen nog over een schuurpapiertje.

Ook de nieuwe vloer geprint met draagbalken, maar nu overdwars in plaats van in de lengte.



Al met al blijft het nog steeds leuk om ermee bezig te zijn. En het lijf laat ook weer wat meer toe, dus leuk in het kwadraat.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2008

offline
Re: Seinpost IV
Ziet er erg goed uit Bernardo!  Pluim
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Het vloertje is voor mij naar tevredenheid. Wat slijtsporen en een donkere baan, waar de hevelbank komt te staan.



Op naar de volgende fase: verbeterde gordingen. Die liggen nu op de printer.

Aangepast: verkeerde link.

1702-4497
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2016

offline
Re: Seinpost IV
Het lijkt erop dat je printkop iets te dicht op je printbed staat. Stelt je printer dat automatisch vast? Of moet je dat zelf doen?
Een andere optie is de printsnelheid wat verhogen. Dan is de nozzle iets sneller weg.
Het blijft zoeken naar mogelijkheden: staat de printkop te hoog, dan blijft de eerste laag misschien niet plakken, ga je te snel, dan trek je gaten in je te printen object.
En tot slot: filamentprinters zijn helaas niet zo zuiver. Wil je planken aan de buitenkant? Dan zou ik kiezen voor strookjes heel dun hout, styreen  of eventueel karton. Dat oogt 'fijner'.



Groet,

Peter
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

Bed is geleveld. Moet handmatig. Printsnelheid kan ik naar kijken. Ik print op een glasplaat en geprinte stukken laten gemakkelijk los. Maar ben nog wel druk aan het uitvogelen wat de ideale afstelling is. Elke keer 1 ding wat aanpassen en dan komt het misschien goed.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinpost IV
Is een verwarmd bed niet handiger? Zie ook Goede hechting van een 3D-model

Groet Ronald.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Ik print met PLA en in principe hoeft dat geen verwarmd bed. Ik verwarm wel, maar op 45 graden. Dat gaat prima. Geen last van warping gehad.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Nieuwe gordingen geprint. Deze hebben een groter overstek, wat het uiterlijk ten goede komt (denk ik  8o). Als het goed is, komen er wat verschillende kleuren verf deze kant op en kan ik de hevelbank eens voorzien van een kleurtje.
Ik heb gekozen voor acrylverf. Wat zijn de gouden tips voor het reinigen van de penselen?



Dan komt de grote klus: het aanbrengen van de beplanking. Ik heb het mezelf maar eens moeilijk gemaakt en polystyreen strips gekocht van 0,28x1,68 mm. Komt op schaal redelijk overeen met planken van ongeveer 140 mm. Ik ben benieuwd.

1208-4936
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Seinpost IV
Ha fijn acrylverf. Dan is meteen de volgende vraag, welke acrylverf. Je hebt watergedragen acrylverf en oplosmiddel gedragen acrylverf. Bijvoorbeeld Vallejo is watergedragen acrylverf, kun je verdunnen en schoonmaken met water. Tamiya heeft oplosmiddel gedragen acrylverf, daar dien je een speciale verdunner en schoonmaakmiddel bij te gebruiken. Tamiya verf is ook wat dikker en moet je, als je gaat spuiten, verdunnen. Vallejo is al op de juiste viscositeit voor de airbrush.
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat:

AH, niet echt over nagedacht, maar de factuur bestuderend, blijken het allemaal watergedragen acrylverven zijn. Stom toeval, vrees ik. Ik heb van zowel Humbrol als Vallejo en ga ervan uit, dat deze elkaar niet bijten.
Spuiten doe ik hooguit met de 'knikkebus'. Misschien als ik er lol in blijf houden, gaan nadenken over een airbrush, maar nu echt even een brug te ver.
Ook nog een drietal penselen aangeschaft in verschillende maten.
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2008

offline
Re: Seinpost IV
Ik gebruik al jaren de acrylverven van Humbrol, Revell, ModelMaster en sinds ong. twee jaar ook Vallejo.
Verdunnen en schoonmaken doe ik gewoon met kraanwater.
Ik weet dat Modelmaster en ook Vallejo een eigen verdunner hebben; volgens mij zit daar niet veel meer in
dan gewoon water. Sinds een poosje heb ik ook de verdunner van Green Stuff World; werkt ook prima met deze
acrylverven.
Wel las ik op de site van deze laatste dat ze een middeltje hebben om je kwasten mooi gepunt te houden.
Maar als je je kwasten na het reinigen met een drupje afwasmiddel inwrijft, helpt dat ook al. En misschien
wel net zo goed.
Succes,
Wim
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
En dan is daar zomaar de vriendelijke man van de pakketdienst... :P



Betekent natuurlijk wel, dat ik weer aan het werk mag. :?

1549-5215
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Seinpost IV
 @citaat @citaat

Eigen ervaring eigenlijk. Ik heb hier verf van Vallejo uit Duitsland laten komen en Tamiya lokaal gekocht. Het meest gebruik ik de verf van Skull, die is in Nederland vrees ik onbekend. Alleen hier op de lokale markt (Thailand) te koop. Wanneer ik deze verfen van Skull en Tamiya verdun met water gaat het schiften. Er ontstaan rubberachtige vlokken en is dan niet meer te gebruiken. Ook als ik een penseel met water schoonmaak wordt deze rubberachtig en is niet meer te gebruiken. Penselen maak ik schoon met nagelremover en verdunnen doe ik met een speciaal goedje van Skull. Dat werkt perfect en is ook heel gemakkelijk om de airbrush schoon te maken. Even doorspuiten en er blijven helemaal geen resten achter. Het ding is dan weer brandschoon.

Voor alkydverf (enamel) van Tamiya is die acrylverdunner weer niet te gebruiken. Daarbij doe ik alles met peut, verdunnen en schoonmaken.

Nu vermoed ik dat de acrylverf van Tamiya hier niet hetzelfde is als die in Europa als die wel goed met water verdunbaar is. Mede omdat water overal hetzelfde is, toch?
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Seinpost IV
Beste Henk,

In mijn zeevarende periode moesten we soms toch drinkwater "bunkeren" daar herinner ik me van dat daar wel eens flink wat chloor in kon zitten, hoe is dat bij jouw drinkwater?

Groet, Anne W
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
@citaat & @citaat - @citaat:

Heren, voor het aantal lezers van mijn topic zijn uw reacties natuurlijk goed.  O:-D
Maar om te voorkomen, dat mijn topic verwordt tot een uiteenzetting van het wel en wee van de diverse verfsoorten, in plaats van het ontstaan van Seinpost IV, wil ik u vragen uw zorgen omtrent verf en zijn oplosbaarheid voort te zetten in een eigen topic.   :D :D
Re: Seinpost IV
Bernardo
gast

Re: Seinpost IV
Na een aantal mislukte pogingen de begane grond van seinpost IV geprint en in elkaar gelijmd met de 'methode van Ben', waarvoor dank. De uitsparingen zijn bedoeld voor de draagbalken van de vloer, want dit deel komt aan de binnenkant van de eerste verdieping. Aan de buitenkant zitten dan ook de uitsparingen voor de raampjes, zodat deze straks niet te diep in de muur komen, als de 'steenplaten' ervoor komen.



Er komen nog een paar binnenmuren in, zodat er aparte ruimtes ontstaan. Deze gaan apart verlicht worden. Ik ben door dit forum ook geïnteresseerd geraakt in de Arduino en mij wat aan het inlezen in deze materie. Mogelijk kan ik de binnenverlichting dan aansturen met een Arduino. Lijkt me ook wel weer een leuk project.

Nu heb ik nog wel een vraag: Zijn er nog meer leveranciers voor bouwmaterialen dan Auhagen? Zij hebben niet zo'n uitgebreid assortiment aan deuren. En anders moet ik toch maar weer mijn geluk beproeven met polystyreen.

0913-6220
Re: Seinpost IV
Lid sinds: 2011

offline
Re: Seinpost IV
Faller heeft losse platen (gehad?)
Evergreen natuurlijk, voor varianten van planken, voor vloeren, wanden en daken.
Kibri
Walters
Noch (karton,stevig papier)