Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8

Gestart door froelants zaterdag 24 april 2021, 18:31:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
Beste,

Ik ben me door de handleiding van de loksound5 decoder aan het worstelen. In heb de 58419 met 21mtc connector besteld. Ik heb ook de adapterprint 51957 om de decoder in de lok te monteren. In de Engelstalige handleiding van de loksound decoder staat op p6 dat je niet mag solderen aan de decoder maar wat verder in  diezelfde handleiding staat dat de versterkte uitgangen ter beschikking zijn op de soldeerpads. Op de adaperplatine 3 zijn de uitgangen aux5 - aux8 niet beschikbaar.

Wie weet hoe je deze uitgangen kan gebruiken? Misschien ben ik te snel en moet ik wachten tot ik de decoder heb om te controleren of ze op de adapterprint beschikbaar zijn, hoewel ze volgens de beschrijving van de mtc21 interface niet worden doorgegeven. Alle advies is welkom.
Met vriendelijke groeten,
Frank
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
Plaatje uit de handleiding:



Links zie je de MTC connector, rechts de soldeerpads op de decoder. Aan die laatste kan en mag je draadjes solderen.
Van de 21MTC connector kun je alleen AUX1 en 2 gebruiken, die zijn versterkt. AUX 3 t/m 8 pak je van de soldeerpads.

Van de speciale "MKL" versie decoder zijn ook AUX3 en 4 versterkt op de 21MTC connector.

Gr, Ben.
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
Bedankt voor het meedenken Ben maar staat ergens in de handleiding dat je aan die pads wel mag solderen? We kunnen de decoder niet weinigen ipv ESU maar ik begrijp niet waarom zeloot deze aansluitingen geen connectors m/f hebben voorzien het draadjes nakomt je decoder weer vast te zitten in de loc en gaat het nut van de mtc21 connector verloren qua flexibiliteit.
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
Als je adapter 51957 hebt kan je daar toch gewoon de soldeerpads van aux1-7 gebruiken. Dan hoef je niet op de decoder te solderen, die prik je gewoon op die adapterprint.
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
Hallo,
De uitgangen aux5-aux7 die via de mtc21 connector beschikbaar zijn op de adapterplatine!3 zijn de onversterkte uitgangen op logisch niveau (5V en maximaal belastbaar tot 5 a 6mA). Dat kan je zien links op het schema dat gepost is door Ben.

Tot mijn grote spijt is dit geen oplossing.
Bedankt voor het meedenken,
Frank
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
En die versterking zit op de adapterprint.... ;)
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
Citaat van: froelants op zaterdag 24 april 2021, 19:49:43

Bedankt voor het meedenken Ben maar staat ergens in de handleiding dat je aan die pads wel mag solderen?


Ja dat mag. Soldeerpads zijn er voor om een draadje aan te solderen anders hadden ze het wel een andere naam gegeven. ;)

Je kunt uit de voeten met AUX1 t/m 6 op de adapter print, met licht er bij heb je er dan al 8, als je ook AUX 7 en 8 wilt of ook een powerpack aansluiting moet je op de decoder solderen.

Gr, Ben.
Re: esu 58419 vs 58449
Lid sinds: 2018

offline
Re: esu 58419 vs 58449
Hallo,

In de handleiding staat dat wanneer je aan de decoder draadjes soldeert je de garantie verliest. Waarom voorzien ze dan soldeerpads? Hadden ze niet beter een kleine connector voorzien met een tegen-connector M/F met draadjes zodat je van het solderen verlost was. Wanneer je nu draadjes soldeert want bv AUX8 is alleen vie de adapter zelf bereikbaar dan verlies je de garantie en het nu om de adapter met de mtc21 connector uit z'n adapterbord te kunnen halen om zo te programmeren via de decodertester en lokprogrammer.

Ik zou heb de decoder gekocht omdat ik alle uitgangen nodig heb om te maken wat ik wil doen.

Groetjes,
Frank
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
ESU is vrij coulant met garantie.Net als je de 8 pins connector afknipt ze er geen probleem van maken.
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
 @citaat  @citaat Nee Frank, dat staat er niet.  Dit staat in de handleiding:

Das Löten direkt am Decoder erfordert Erfahrung und gute
Lötausrüstung. Schäden, die durch Kurzschlüsse beim Löten
entstehen, fallen nicht unter die Gewährleistung. Überlegen Sie
sich daher genau, ob Sie den Kondensator wirklich brauchen.

Gr, Ben.


Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
Bedankt voor de verduidelijking, solderen kan geen probleem, desnoods vraag ik het mijn zus, zij soldeerde prototypes met 1/40 inch grind.

Met vriendelijke groeten,
Frank
Re: ESU loksound/lokpilot & aux5 -aux8
De nieuwste versie van dragerprint 51968 heeft 8 extra versterkte uitgangen aux 3 tm 7 en 10 tm 12 ESU maakt er kwa info een beetje een zooitje van ;)
Hier een link naar pijp-lines voor de afbeelding ervan.
Het leuke is dat er nu 3 varianten zijn van de 51968 dus met 1 torretje met 2 torretjes en met 4 torretjes,dus afhankelijk hoe oud de voorraad is kun je een van deze 3 krijgen.