Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Westmodel - Ervaringen met rijgedrag?

Gestart door Laenderbahn027 donderdag 22 april 2021, 15:57:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Westmodel - Ervaringen met rijgedrag?
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het rijgedrag van Westmodel-modellen? Is het acceptabel, uitstekend, slecht (en dus meer vitrinemodellen)?

Ik ben benieuwd, dus bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Westmodel - Ervaringen met rijgedrag?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Westmodel - Ervaringen met rijgedrag?
Ikke niet, maar ik voel aan m'n water dat de vraag op deze manier onbeantwoordbaar is.
Dat zit zo: Westmodel is een kleinserie producent die is overgenomen door een andere producent.
Vanaf dat moment spreek je over een merknaam, en dus over verschillende productiefasen en -onderdelen.
En zo blijkt ook over verschillende schalen h0 t/m Z. Je zult je vraag dus iets specifieker moeten stellen.

Als ik heel achteloos even rondkijk, dan kom ik uit bij de huidige producent (Linie8), en die werkt (in schaal h0) met 2 soorten motoren (3-polige en 5-polige). Voor met name trams en treinstellen.
Van beide motortypen mag je aannemen dat ze een redelijk rijgedrag hebben.
Er is een pdf per motortype op die site te downloaden.

De afgebeelde motoren staan ingebouwd op wielen zonder antislipbandjes.
Dat is inderdaad wel een dingetje om op te letten (op zich model hoogwaardig, maar qua rijgedrag misschien iets minder waardig).

De motor leverancier heet Motraxx, 90559 Burgthann, Duitsland, en de motoren zijn ISO gecertificeerd in 2019. Het lijken mij motoren uit China, links onder aan de pagina op de pdf's , maar mijn kennis van Chinese karakters is niet zo groot (het zouden voor mij ook Japanse karakters kunnen zijn).

Kortom: stel je vraag iets gerichter.
Re: Westmodel - Ervaringen met rijgedrag?
In de regel niet geweldig wanneer deze op Marklin wissels moeten rijden. Naast de aan te passen spoorbreedte tussen de spoorstaven hebben de wielen lage flenzen. Hierdoor hobbellen ze makelijker uit de rails.