Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Trix loc Class 66

Gestart door Bonaza woensdag 21 april 2021, 18:41:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trix loc Class 66
Lid sinds: 2015

offline
Trix loc Class 66
Beste treinliefhebbers,

Sinds een tweetal weken ben ik de gelukkige bezitter van een Trix loc Class 66 (22693) een pracht model. Alles werkt fantastisch ook de rookgenerator. Slecht één probleem met deze locomotief. Als ik er een wagon aanhang ontspoort die in de eerste bocht. Ik heb reeds Marklin koppeling, Profikoppelingen, beugelkoppelingen en roco koppelingen geprobeert. Maar het reslultaat blijft het zelfde. Het enige dat me opvalt is dat ten opzichte van de wagonetjes de vering van de kortkoppeling vrij slapjes is. De wagonnetjes hun veren zijn sterker dan die van de loc. Maar het zijn wel de wagons die uit de rails getrokken worden. De wagons zijn niet van Marklin maar van Fleischmann. Heeft het merk er wat mee te maken ? Weet iemand hier een oplossing ?

Alvast bedankt

Marcel
Re: Trix loc Class 66
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Trix loc Class 66
Blijven de buffers in elkaar hangen na de bocht?
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2015

offline
Re: Trix loc Class 66
Hallo Kappa,

De buffers haken niet in mekaar. Het lijkt meer alsof de kortkoppeling van de locomotief, ondanks dat die vrij los veert, het wagentje uit de rails trekt omdat ze niet mee veert.

Grts

Marcel
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Trix loc Class 66
Gaat de bovenkant van de koppeling rijdend goed onder de buffer door?

Groet, Anne W
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2006

offline
Re: Trix loc Class 66
Citaat van: Bonaza op woensdag 21 april 2021, 20:54:14
Hallo Kappa,

De buffers haken niet in mekaar. Het lijkt meer alsof de kortkoppeling van de locomotief, ondanks dat die vrij los veert, het wagentje uit de rails trekt omdat ze niet mee veert.

Grts

Marcel

Draai het wagentje eens om of probeer een ander wagentje, dan weet je op de koppeling van de loc rete eigenwijs is of niet. ;)

Mvg Gert
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2015

offline
Re: Trix loc Class 66
Gert,

Het wagentje heb ik reeds omgedraaid en een ander wagentje geeft ook het zelfde resultaat.

Anne,

Ik ga dit zeker eens nauwkeurig bekijken. Maar ik ben nu eventjes een weekje niet thuis . Ik hou je op de hoogte later.
Maar blijkbaar zit het niet in de verschillende veer spanning volgens jullie.

Groeten

Marcel
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2012

offline
Re: Trix loc Class 66
ik had zoiets met de V320, Insiderloc 2018. Zodra ik er iets achter hing, ontspoorde de wagen na de bocht. Dat leek te komen doordat de koppeling van de loc bij het teruggaan naar de middenstand bleef haken. Teruggebracht naar de winkel, die hem naar Göppingen heeft gestuurd. Na anderhalf jaar meldde Märklin dat ie niet te repareren was, ik vermoed dus dat ie gewoon ergens kwijt is geraakt. Ik kon dus bij de winkel een andere loc uitzoeken voor het aanschafbedrag.

Ik kon het testen door heel licht aan de koppeling te trekken, en 'm dan van links naar rechts en terug te bewegen. Ik voelde dan een soort weerstand bij het teruggaan naar het midden.

De V320 is trouwens ook een zesasser, maar dat lijkt me toeval...
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2015

offline
Re: Trix loc Class 66
Hey Harm,

Bedankt voor de reactie. Ook Anne W dacht in die richting. Terug sturen geeft niet veel vertrouwen als dit anderhalf jaar moet duren. Ik ga dit eens uitproberen en eventueel zelf er wat aan doen.

Groeten

Marcel
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2016

offline
Re: Trix loc Class 66
Ik hoor meer problemen met de Class 66 van Marklin/Trix en het ontsporen van wagons. Op instagram kreeg ik ook al een bericht van iemand toen ik een foto van de mijne heb geplaatst, of ik ook last heb van het ontsporen in bochten. Heb nog geen baan dus heb nog niet uitgebreid kunnen testen. Maar er lijken dus meer te zijn met dit probleem. Heb nog niets gezien over mogelijke oplossingen maar heb daar ook nog niet echt naar gezocht.

Heb net even snel m'n Class 66 bekeken maar het lijkt er op dat de uitslag die de koppeling kan maken (zijwaarts) wat beperkt is ten opzichte van andere locs die ik heb. De NEM schacht kan beperkt heen en weer in het 'schort' voor aan de lok. Daar gaat het gebruik van een smalle Roco kortkoppeling ook niet helpen ben ik bang. Heb even gekeken in de handleiding en op de Marklin website maar er is ook niks te vinden over een minimale radius dus theoretisch zou vanaf R1 moeten kunnen. Welke radius rails gebruik je en gaat het in alle soorten bochten mis?
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2020

offline
Re: Trix loc Class 66
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix loc Class 66
Wat ik echt vreemd vind is dat het zich ook voor doet bij een beugelkoppeling welke redelijke speling heeft.
Zou je er misschien een filmpje van kunnen maken,dat sluit meestal ook wel dingen uit.
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2012

offline
Re: Trix loc Class 66
CiteerTerug sturen geeft niet veel vertrouwen als dit anderhalf jaar moet duren.

Dat schijnt intussen wel veranderd te zijn, de winkelier kan 'm nu naar Meppel sturen waar ze 'm repareren. Naar verluidt duurt dat meestal een week of drie, dus dat valt mee.
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2015

offline
Re: Trix loc Class 66
Hey Alex,

De korstste railbogen die ik gebruik zijn R2 en daar ontspoort hij dus steeds. Op R3 bogen heb ik het nog niet geprobeerd, dat ga ik zeker binnen een week proberen want ben even afwezig. Ik hou je zeker nog op de hoogte.

Beste Bart,

Bedankt voor de verwijzing naar de problemen van de Class 66. Jammer genoeg ben ik de Duitse taal niet erg machtig. Maar ik begrijp wel dat er vele problemen zijn. Ik ben zeker niet alleen. Onderaan heeft er iemand een oplossing met een Roco kortkoppeling door deze niet helemaal in de schacht te steken. Maar ik begrijp niet goed hoe hij deze dan vast zet.

Met vriendelijke groeten

Marcel
Re: Trix loc Class 66
ACTS.zuid
gast

Re: Trix loc Class 66
Citaat van: Bonaza op vrijdag 23 april 2021, 09:29:48

Onderaan heeft er iemand een oplossing met een Roco kortkoppeling door deze niet helemaal in de schacht te steken. Maar ik begrijp niet goed hoe hij deze dan vast zet.


Lijmen, bijvoorbeeld met Micro Kristal Klear dan kan het altijd weer los. En het hoeft geen Roco koppeling te zijn, kan ook met de originele koppeling. Het punt is dat de koppelafstand langer moet worden zodat je geen last hebt van de beperking van de uitslag.

Slecht over nagedacht van MaTrix trouwens maar dat terzijde.

Gr, Ben.
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2016

offline
Re: Trix loc Class 66
Er staat ook een reactie van iemand waarbij het is opgelost door de 'oude ' Relex (Marklin beugel) koppelingen te gebruiken. Van de standaard Piko beugel koppelingen is de 'beugel' wat breder dan bij andere merken valt me op. Daar zit dan wat meer zijwaartse speling in, zou ook een oplossing kunnen zijn. Ik zal binnenkort eens testen met een vloerbaan en m'n Class 66 om te kijken hoe dat gaat (hopelijk probleemloos) maar heb e.v.t. nog wat aan koppelingen om mee te experimenteren.
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2014

offline
Re: Trix loc Class 66
Of doen wat ze bij de piko 2200 hebben gedaan,daar zit een extra verlengstukje tussen nemschacht en beugel. Dan moet je alleen nog even de beugel vast zetten met een of andere lijm of een gaatje boren in de zijkant van de schacht zodat de beugel vergrendeld.
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Trix loc Class 66
Toch vreemd dat je als Marklin rijder al zelf creatieve oplossingen moet bedenken om met Marklin materieel te rijden.  8o
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Trix loc Class 66
Heb eea op stumiforum gelezen.
Wat misschien ook nog een oplossing kan zijn, is een klein stukje uit de zijkant van de NEM-schacht vijlen/snijden, zodat de uitslag van het mechanisme iets groter kan worden.
Ik heb de Cargo-net uitvoering ook, maar alleen een metertje op recht spoor gereden.
Ik zal vanavond eens een poging doen om hem te testen.

Mvg. Marcel
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2015

offline
Re: Trix loc Class 66
Treincollega's,

Jammer eigenlijk dit is de eerste Trix(Marklin) loc die ik heb aangeschaft. Maar goed blijkbaar is het wel oplosbaar. Maar voor een loc van zoveel geld zou dit niet mogen gebeuren. Verder heb ik locs van Fleischmann, Rocco, LS models en Van Biervliet.
Ik denk zelf dat het mogelijk moet zijn van de Roco kortkoppeling te verlengen. Hangt een beetje af van hoeveel de verlenging moet zijn. Iemand daar weet van ?
Als ik een koppeling van Roco afzaag aan de aanslag van tegen de schacht en een tweede vlak na de verende benen in de schacht en dat tegen mekaar kleef wordt deze al wat langer.
Iedereen al bedankt voor de hulp.

Groeten

Marcel
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2016

offline
Re: Trix loc Class 66
Ik heb vandaag ook wat zitten experimenteren op m'n testbaan (kleinste radius K-rail). Wat me vooral opvalt is dat de assen met de anti slip bandjes niet mooi lopen en nogal hobbelen, dit gebeurt bij beide draaistellen. Heb één draaistel los gehad en de ASB opnieuw er op gezet, hier lijkt het wel iets beter van maar perfect is het nog niet. Dit hoor je ook duidelijk met rijden, klinkt net als de overgangen tussen railstukken, maar dan zelfs op een stuk flex-rail zonder overgangen.

Het ontsporen heb ik inderdaad ook bij wagons waarbij het koppelingsdeel vrij kort is. Bij deze wagons komt de koppeling van de wagon tegen het draaistel en drukt deze uit de rails:


Met ketelwagens ook getest en die kunnen zelfs volgas achteruit door de K-rail R1.

Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2008

offline
Re: Trix loc Class 66
Uit het filmpje blijkt in ieder geval duidelijk dat het niet komt door het haken van koppelingen achter buffers.
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2016

offline
Re: Trix loc Class 66
Het is niet super goed te zien, maar op dit filmpje het 'stuiteren' van de binnenste assen. Ben benieuwd of meer dit hebben met de Class 66.


Heb nieuwe ASB besteld om te kijken of dat het gaat oplossen. Inmiddels ook net de nodige youtube filmpjes bekeken en ik zie meer waar de bandjes hobbelen, misschien ben ik wel te kritisch (iets met een tikkie autistisch). :mrgreen:

De rook net ook even getest, je moet volgens mij wel even wachten na het vullen voor je hem aan zet zodat het wat kan zakken. De rook kwam er bij mij eerst aan de verkeerde kant uit (zijkant) en niet uit het pijpje (ongeveer 0,25cc gevuld om ruim onder de limiet te blijven) en de lok dus al vet van binnen. Wilde er een filmpje van maken, zet hem weer aan en het werkt zoals het hoort.  :help: :)

Net ook getest met Piko beugelkoppelingen (aan de lok én wagon) en dat werkt prima! Geeft ook niet het beeld dat het in de buurt van de limiet komt. Deze zijn ook nogal wat langer dan de Märklin KK.


Zelfs achteruit geen probleem. :mrgreen:
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2015

offline
Re: Trix loc Class 66
Hallo Alex,

Inderdaad na het vullen komt de rook er langs de zijkant uit. Na het vullen moet je even in het pijpje piepen. Het lijkt dan alsof daar een belletje instaat. Met een scherp voorwerp dit belletje doorprikken en hij rookt als de beste. Dat vettig zijn valt nog best mee heb de indruk dat dit toch ook wel verdampt.
Zondag ga ik verder met de koppelingen uit testen.

Groeten

Marcel
Re: Trix loc Class 66
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Trix loc Class 66
Hallo,

ik ervaar hetzelfde bij mijn RRF Class 66, alle normaal probleemloze aangekoppelde Eanos wagons worden op een aantal plaatsen op mijn baan consequent door de loc uit de rails getrokken, ondertussen een andere stam wagons met grotere overhang aan de loc gekoppeld, en dit levert geen problemen op, ik heb het zelf aan de grote oversteek van de loc verweten, en wist al dat het probleem niet exemplarisch kon zijn, ik heb het probleem bij mijn leverancier al zeker een maand geleden gemeld,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Trix loc Class 66
Lid sinds: 2015

offline
Re: Trix loc Class 66
Hallo allen,

Vandaag geprobeerd met de koppeling niet volledig in de schacht te steken bij mijn Trix Class 66.....en ja hoor hij rijdt vrolijke rond met een wagonentje op sleep. Heb nu 2 profikoppeling doorgesneden en de twee stukken op hun langste eind aan mekaar gezet zodat ik een langere koppeling krijg. Ze ligt nu te drogen morgen probeer ik uit of ik ze lang genoeg gemaakt heb.

Groeten

Marcel