Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)

Gestart door FransW woensdag 21 april 2021, 12:50:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Een goede vriend van mij die onverwachts is overleden, heeft mij dit model nagelaten. Volgens de doos is het model voorzien van universele electronica voor de toepassing ook in het DELTA- en Digital-systeem. Omdat ik wilde weten hoe het model rijdt, heb ik deze op mijn proefbaantje gezet. Mobile Station 2 herkende het model niet en het model reed op de proefbaan als een razende. Dat lag niet aan de rijregelaar van Mobile Station 2, het model reageerde daar helemaal niet op. Kijkend boven de schoorsteen van het model zag ik iets fels branden, mogelijk een lampje voor de frontverlichting. Ik heb daarop het model maar gelijk van het spoor gehaald om eventuele schade te voorkomen.

Mijn overleden vriend had geen digitale baan, reed alles gewoon analoog. Zou het daar soms mee te maken hebben? Kan de decoder (ik neem althans aan dat er een decoder in zit, ik heb het model niet opengemaakt) soms defect zijn of misschien verkeerd ingesteld waardoor het model niet digitaal kan rijden? Zelf ben ik technisch niet onderlegd dus ga ik er ook niet aan zitten prutsen, dat zou het enkel maar erger maken.

Weet iemand wat er met dit model aan de hand kan zijn en hoe dit verholpen kan worden?
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Delta decoder

Controleer de dipswitches: alles op OFF = analoog bedrijf.


Willy
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
@Frans,
laat er dan door een Expert naar kijken...
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Is hij wel digitaal?
Wanneer je een analoge lok op een digitale baan zet gaat deze er als een haas vandoor. En reageert niet op die bevelen van een digitale centrale.
Grt. Jo
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Je ziet het lampje van de frontverlichting door de schoorsteen als er geen rookgenerator in zit, verder het advies van Willy opvolgen en hij zal zich niet aanmelden op een MS, handleiding van het MS er bij nemen en dan lok invoeren.

Groet, Anne W
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Beste allen, dank voor jullie reacties.

Het beste voor mij is een expert te raadplegen, wat Wim ook adviseerde. Ik zelf heb niet de kunde de bovenbouw van het onderstel los te maken en te kijken of er wel een decoder inzit en de instellingen daarvan te wijzigen.
Alleen: wie is een expert op dit gebied? Ik ken die (nog?) niet en weet niet wie hiervoor te benaderen. Maar ik zal op internet zoeken naar iemand die mij daarbij kan helpen.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Beste Frans,

Het zijn twee schroefjes in de buurt van de stoomcilinders, dan daar de kap wat oplichten en naar achter schuiven, dan gaat een lipje achter uit de houder en is de kap los.

Als je even googled op "Märklin Produktdatenbank" en dan catalogusnummer 37096 invult, dan kom je bij een BR 85, dan kun daar naar en in de "anleitung" kijken.

Ik ben geen expert, maar wel iemand met een jaar of 40 ervaring, omgeving Waalwijk/Den Bosch

Groet, Anne W
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Beste Frans, je kunt met Google zoeken op Märklin 33081 Ersatzteile. Meestal vind je dan een exploded view tekening.  Mijn BR 85 heeft adres 06, volgens mij het standaard adres voor deze lok met een Delta decoder.
Ik heb nog een 6021 Control Unit. Standaard zit er een rookgenerator in. Dat verklaart waarschijnlijk de rode gloed in de schoorsteen.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Frans,

Als je even aangeeft in welke regio je woont, is er hier op het forum misschien wel iemand die je even op weg wilt helpen.

Groeten,
Ton.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Ik wil je best wel helpen als je in de buurt van Deventer woont.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Goedemorgen Ton en Tony,
Ik woon in de regio Haaglanden. Deventer ligt dus niet 'naast de deur'.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Het is al weer ruim een jaar geleden dat ik dit draadje opende. Vandaag eindelijk eens de tijd en de rust om eens naar het inwendige van mijn BR 85 te kijken. Op advies van Anne W de kap maar verwijderd (zag ik aanvankelijk tegen op, bang om iets kapot te maken maar dat is meer een soort van koudwatervrees bij mij...) en wat nmbssncb schreef, klopt: ik zie dat de 4 witte switches van de decoder niet omhoog staan (zie foto).
Volgens de Bedienungsanleiting van Märklin cat.nr. 37086 (BR 85 DB, epoche III) moet het standaardadres van deze BR 85 ingesteld zijn op 8.

Googlen op het web, vond ik deze link:  https://www.libble.de/marklin-lok-datenbank/download/702326/

Het is een PDF-bestand en op de laatste regel van pagina 6 tref ik cat.nr. 33081 aan: BR 85, 85 001, Delta decoder met een werkseitig eingestellte Lokaddresse 78. Het typische is dat ik heel veel lokmodellen in dit PDF aantref met Lokaddresse 78.

Hoe nu verder? Hoe krijg ik een goed lokadres ingesteld met behulp van die dipswitches?

Op de foto is overigens ook een stukje witte foam te zien, een beetje ingeklemd tussen de groene printplaat en een zwart kabeltje. Dat zat zo toen ik de kap verwijderde. Zal ongetwijfeld een reden hebben, dus vooralsnog blijf ik daar maar van af.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
dipswitch 1 op on is adres 78
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Diverse adressen zijn te kiezen door de dipswitches om te zetten, zie ook deze handige website waar je het adres danwel de dipswitch kan instellen en zien hoe dat correspondeert met elkaar.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Zojuist het advies van Wim opgevolgd: switch 1 staat op 'On', de rest heb ik zo gelaten. Even op het testspoor gezet maar de loc wordt niet herkend door MS2 en krijg de loc ook niet rijdend.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Zelf loc aanmaken onder je gekozen adres en als mm2 codeerschakelaar, dat is het beste in dit soort gevallen.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Bedankt voor je advies John, ik ga proberen of ik hier uit kan komen met de handleiding van MS2. Voor mij is dit bepaald geen 'gesneden koek'.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Het is mij gelukt, ik heb het adres van de lok handmatig kunnen programmeren in MS 2. En inmiddels rijdt hij ook, een beetje met horten en stoten maar goed, hij rijdt niet meer als een bezetene als voorheen. De motor ruikt wel enigszins, de frontverlichting voor en achter doen het ook.
Of er een rookgenerator in de schoorsteenpijp zit, heb ik nog niet naar gekeken. Wel viel het mij op dat om de wielen geen antislipbandjes zitten, of heeft dit model die nooit gehad?
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Weet je het zeker ?

Dit model heeft 4 antislipbanden en op de foto
zie ik er toch echt 2 zitten...
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Tja, dat is nu eenmaal het bijhorende rijgedrag van een loc met delta decoder die tijd stil heeft gestaan.
Antislipbandjes horen niet op alle assen te zitten, dan is de stroomafname namelijk beperkt. ;)
Zoals het op de foto zit hoort het, in die wielen zit ook een groef, dus mocht een antislipbandje missen kan je dat daaraan zien.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Met het blote oog (zonder bril!) leek het alsof er geen bandjes om de wielen zitten. Toch maar even het onderstel onder de loupelamp gezet: gelukkig zitten zowel aan linker- als aan rechterzijde 2 bandjes om de wielen. Maar misschien moet een technicus toch maar even naar de lok kijken of een servicebeurt gewenst is. Maar ben blij dat de lok toch weer rijdt en aan de praat heb gekregen!
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Hij zal best een schoonmaak/service beurtje nodig hebben en zodra je gewend bent, ombouwen naar digitaal met een permanente magneet.

Groet, Anne W
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Anne W: wat bedoel je precies met een 'permanente magneet'. Ik ben technisch een leek dus wil ik graag meer weten wat je precies bedoelt?
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Hmmm, als ik naar de wielen op de foto kijk, lijkt het er op dat de loc nog nauwelijks gereden heeft.
Alles er nog nagelnieuw uit en wellicht heeft de loc nog nooit een drupje olie gehad en staat ze gewoon droog.
Een klein drupje olie op het ankerasje en op de tandwielen (niet op de zijkant) en vergeet ook de asjes van de tandwiel niet en de wielassen.
Als je geen flesje met holle naalds hebt, gebruik dan een speld waarmee een klein drupje op de punt doet en dan op bovenstaande bewegende delen aanbrengen.
Een delta loc loopt trouwens heel rauw, ook al is deze goed gesmeerd, dus op het geluid moet je niet af gaan.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Citaat van: FransW op zaterdag 07 mei 2022, 21:57:17
Anne W: wat bedoel je precies met een 'permanente magneet'. Ik ben technisch een leek dus wil ik graag meer weten wat je precies bedoelt?
Frans jouw Br 85 heeft nog een Allstrom motor en die heeft een veldmagneet, die pas magnetisch wordt als er stroom doorheen loopt.
Analoog is dat een prima motor, maar voor aansturing door een moderne decoder zou je de motor van de lok moeten ombouwen naar een gelijkstroom motor en die heeft een permanente (vaste) magneet. Voor deze loc heb je Märklin motorombouwset 60941 nodig. Zie ==> Klik.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Ad: ik zag weinig olie op het tandwiel dus daar moet ik nog werk van maken. Een flaconnetje olie heb ik nog niet, dus dat staat vanaf heden op het boodschappenlijstje. Naar een speld hoef ik in onze hooimijt niet te zoeken, vrouwlief heeft voldoende daarvan op voorraad. Ik beschik over een beknopte handleiding waarin staat welke delen een drupje olie moeten krijgen, dat moet mij wel gaan lukken.

Toevoeging:
Wat die motor betreft: bedankt voor de uitleg. Ik ga kijken of hier iets mee kan worden gedaan. Zal misschien een klein kapitaaltje kosten maar gelukkig is eind deze maand weer de vakantietoeslag in zicht...
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Frans, kleinigheidje, als je de loc met de motor ombouwt, kan je de delta decoder niet meer gebruiken.
Je moet er dan een andere decoder in plaatsen en aansluiten, dat betekent en andere decoder kopen en draadjes solderen etc.
Het eenvoudigst is een Märklin 60942 decoder.
Hier zit een voorbedraad printplaatje met 21 polige connector bij dat in de bestaande houder past en als alle draadjes gesoldeerd zijn, plaats je de decoder op de 21 polige connector.
Je kunt ook iemand uit jouw omgeving, die hier op het forum actief is, vragen om zo'n ombouw te doen.
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

online
Re: Märklin 33081 (DRG / DB BR85, epoche II)
Ad: bedankt voor de opmerking m.b.t. de decoder. Komt er dus op neer dat het technisch inwendige praktisch een hele renovatie ondergaat. Als de loc daar beter van gaat rijden, is dat alleen maar winst. Ik ga eens voorzichtig bekijken of er iemand is, die daar kundig in is om deze klus uit te voeren.