Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Overnieuw......

Gestart door Jan Verloop vrijdag 17 september 2021, 14:00:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Overnieuw......
Lid sinds: 2014

offline
Overnieuw......
3 jaar geleden heb ik al eens iets laten zien van mijn analoge baan die met 35 "blokken" beveiligd was.  Toen alles eenmaal functioneerde bleek het wel lastig dat er nogal wat verschil in snelheid van de locs was die natuurlijk per trajectdeel op hetzelfde voltage reden. Ik heb toen besloten de baan nog iets groter te maken en dubbelspoor zodat ik met 2 stroomkringen (van 20 blokken) meer speling had. Nu rijden de snellere treinen in de andere richting dan de wat langzamere en dat kan ik met de trafo's ongeveer compenseren.

De analoge besturing en beveiliging  functioneert naar behoren maar de betrouwbaarheid van de Viessmann relais 5551 valt me ronduit tegen. Ik ben teruggevallen op de Märklin relais.

Binnenkort hoop ik wat filmpjes te plaatsen. 

Wat cijfers: De baan is een L van 5,70X4,90. Er zijn 4 schaduwstations van 4 sporen in de bergen verstopt. Ik rij met 16 locs (er kan nog meer bij  ;) ) en 3 rangeer locs. Er waren 1797 stuks rails nodig. 
Re: Overnieuw......
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Overnieuw......
Mooie beelden Jan, is jou wel toevertrouwd!
Re: Overnieuw......
Lid sinds: 2014

offline
Re: Overnieuw......
Wat is eigenlijk je beweegreden om het analoog te doen en niet digitaal, stel deze vraag uit nieuwsgierigheid?
Verder een er indrukwekkende baan :thumbup:
Re: Overnieuw......
Lid sinds: 2014

offline
Re: Overnieuw......
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 17 september 2021, 17:38:42
Wat is eigenlijk je beweegreden om het analoog te doen en niet digitaal, stel deze vraag uit nieuwsgierigheid?
Verder een er indrukwekkende baan :thumbup:

Ik heb al 50 jaar (minus 2 pauzes van een kleine 20 jaar) een Märklinbaan en had dus al heel wat analoog materiaal. Uitbreiding met tweedehands analoog materiaal is ook goedkoper. Misschien wel het belangrijkste argument is dat ik analoog leuker voor mijn kleinzoons vindt omdat ik ze met dit relatief goedkope spul veel zelf kan laten doen en een flinke aanrijding niet heel veel schade kan aanrichten.
Re: Overnieuw......
Lid sinds: 2010

offline
Re: Overnieuw......
 @citaat Dat kan een hele goede reden zijn  :thumbup: Voor mijn Neefjes en Nichtjes heb ik ook wat oud Analoog materieel wat geen kwaad kan als ze er uitgebreid mee spelen  :)
Re: Overnieuw......
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Overnieuw......
Indrukwekkend. En begrijpelijk.

Waar ligt je grootste passie? In het  verleggen van de baan of in de scenery?
Re: Overnieuw......
Lid sinds: 2014

offline
Re: Overnieuw......
Citaat van: Jan22 op vrijdag 17 september 2021, 23:14:19
Indrukwekkend. En begrijpelijk.

Waar ligt je grootste passie? In het  verleggen van de baan of in de scenery?

Leuke vraag  :) Ik heb veel meer plezier aan het plannen, maken van de constructies, leggen en aansluiten van de baan (in fasen en met veel proefrijden)  dan het maken van de scenery. Door gebrek aan handigheid (nauwelijks ervaring mee) zie ik daar ook wel tegenop.  Ik ben nu alweer een niet verrijdbare baan aan het ontwerpen die langs de wanden van de zolderkamer moet komen en die beter bereikbaar is als ik nog wat minder lenig dan nu ben. Die moet ook makkelijker van scenery te voorzien zijn doordat ik overal beter bij kan. Als ik die baan inderdaad ga maken ben ik weer 2 jaar zoet voordat ik aan de scenery toe ben ;)   
Re: Overnieuw......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Overnieuw......
Mooie grote baan en leuk om het helemaal analoog te regelen :thumbup: