Hulp komt altijd voor zij die dat nodig hebben. Soms te laat.
Samengevat:
Begin
hier (klik met muis)voor een analoog schaduwstation met: schakelrails, wissels en seinen.
De rest gaat in op je vraagstelling:
Citaat van: marc2109 op maandag 19 april 2021, 20:13:34
Had een paar bistabiele relais gekocht en dacht dat ik daarmee de wissels en de seinpalen kon bekrachtigen.
Na verder lezen kwam ik erachter dat met een bistabiel relais de spanning op de te schakelen spoel blijft staan, niet handig dus.
M-rails seinen en wissels schakelen op basis van een kort-durende puls.
Dat komt omdat er een spoel per stand in zit, die een handel fysiek een kant op trekt.
Die spoel schakelt kort. Als je 'm langer stroom geeft, dan blijft hij trekken, en brandt hij door.
Er zit geen eindafschakeling op, geen terugmelding, en geen bescherming tegen misbruik.
Relais hebben twee standen. Bistabiele relais hebben 2 stabiele standen. Monostabiele relais hebben 1 stabiele en 1 instabiele (tijdelijke) stand. Monostabiele relais vallen dus al tijd terug in de stabiele stand, en bistabiele blijven staan in de laatst gekozen stand.
Bistabiele (Märklin noemt die relais
universeel) relais stuur je aan met schakelrails of reedcontacten,
en gebruik je om treinen te stoppen en te laten rijden op (geïsoleerde) stop-secties, en om lampen aan of uit te zetten voor langere tijd. Je kunt ze vergelijken met de schakelaar in je bureaulamp.
Monostabiele relais stuur je aan met schakelrails of reedcontacten,
en gebruik je bij voorbeeld om wissels en seinen te schakelen.
Je kunt ze vergelijken met de schakelaar van een deurbel.
Märklin vond in het M-rails tijdperk monostabiele relais overbodig. Schakelrails deden immers het zelfde en toen waren 2 schakelrails nog goedkoper dan 1 relais. Monostabiele relais waren overbodig behalve bij ontkoppelrails, overwegspoorboom, draaischijf en hijskraan, want die middelen werken niet zonder monostabiele spoel.
De analoog complicerende factor (waardoor mensen soms de weg kwijt raken) is de contactrails, en het gebruik ervan om monostabiele relais aan te sturen voor een langer durend contact. Als je een
CDU benut om een langdurige puls terug te brengen tot een korte puls, dan kun je op die wijze wel seinen en wissels aansturen. Veel mensen onthouden die CDU-voorwaarde niet.
Zonder die CDU branden, bij een langer durende puls, wissel- en sein- spoelen door. En dat moet je niet willen.
Niet door kinderhandjes, niet door treinbeïnvloeding, niet door foutieve aansturing. Het is ook net ietsje te duur.
Als je, vandaag de dag, analoog rijdt, dan moet je de basis van de Elektrotechniek begrijpen. Die vind je uitgelegd in twee al wat oudere handboeken van Märklin. Een ervan heet veelzeggend "Handboek Electrotechniek_NL.pdf", met als werktitel: Sturen, Schakelen, Rijden.
Bij elke update van Märklin's techniek kwam er een nieuwe versie van uit. De oudste behandelt alleen analoog, de middelste gaat ook in op delta en systems, en de nieuwste gaat in hoofdzaak over digitaal Märklin.
Als analoogrijder moet je steeds dieper door de digitale smurrie heen waden om te lezen hoe je treinen (wissels en seinen) gewoon analoog bestuurt, en dat is marketing technisch opzet. En een smerige rotgewoonte.
Er zijn talloze draadjes op dit forum over (analoge) schaduwstations te vinden. Als je de Zoek knop gebruikt.
Er zijn twee draadjes die duidelijk maken waar jij mee zit.
De ene volgt min of meer de methode op de website van Jaap's
Modeltreinbouw (d.w.z. bistabiele relais in plaats van seinen, monostabiele relais om wissels mee te schakelen, en reedcontacten of schakelrails om de trein het te laten besturen), de
andere van MaavM gaat uit van schakelrails en seinen (Helaas is maavm niet meer actief op dit forum).
Bekijk dat draadje, en stel daar je vragen over. Dat helpt jou om gerichter te kijken, en helpt ons om gerichter te helpen.
*** edited: tijdelijke externe link verwijderd naar Handboek Electrotechniek_NL.pdf