Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail

Gestart door TomPaul maandag 19 april 2021, 20:08:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste treinenvrienden,

Het is gelukt! Mijn schaduwstation is geautomatiseerd met CS3 en RocRail.
Binnenkort ga ik hetzelfde met iTrain (gratis demo-versie van 2 maanden) uitproberen.
Daarna volgt een vergelijkend warenonderzoek.

Veel kijkplezier.

Paul

Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hoi Paul,
Leuke demo. Vraagje: heb je het schaduwstation zowel op de CS3 als in Rocrail ingericht? Is dat noodzakelijk, en wat is dan de rol van de CS3 hierin?
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hoi Albert,

De rol van CS3 is beperkt tot "doorgeefluik". Ik was al trots dat ik verbinding kon maken tussen Rocrail en CS3, mede dankzij jouw duidelijke filmpjes en de wiki. Ik verheug me al op je cursusavond aanstaande donderdag. Vraagje over je filmpjes: hoe film je je computer- of pc-scherm met muiskliks etc. Ik heb er nu snapshots van gemaakt en die in mijn filmpje gemonteerd, maar dat is erg omslachtig. Heb je daar een tool voor?

Ik gebruik wel nog gebeurtenissen van de CS3 om alle loks netjes op te starten (licht en geluid). Maar ook dat zou met Rocrail kunnen.

Met treinengroet,

Paul
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hoi Paul,
Bedankt voor je reactie.
Ik gebruik het programma Activepresenter (https://atomisystems.com/activepresenter/). Dat werkt uitstekend voor het opnemen van schermhandelingen en het toevoegen van allerlei effecten zoals de rode kaders die je zo af en toe ziet.
Als ik ook een trein laat rijden op mijn demo baantje is het lastig om de video achteraf goed synchroon te laten lopen met de schermopname. Nu ben ik er sinds gisteren achter dat ik mijn telefoon als webcam kan gebruiken zodat ik de schermhandelingen en de video van de rijdende treinen in 1 keer op kan nemen. Daarvoor gebruik ga ik Iriun Webcam gebruiken.

Tot donderdag.
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo TomPaul,
Met veel interesse heb ik je videofilmpje bekeken, want ook ik ben bezig om mijn trein layout te automatiseren mbv Rocrail. Nu hoor ik je zeggen in je video dat je eerst Rosoft terugmelders had, maar deze hebt teruggestuurd en vervangen door Marklin terugmelders. Ik zou eens willen weten wat juist uw probleem was met de Rosoft terugmelders. Ik heb namelijk Rosoft terugmelders maar stuit nu op problemen. Zo heb ik het vervelende verschijnsel dat contactrails geschakeld blijven ook al is de trein van de terugmelder weggereden. Ik wilde nog twee extra teugmelders op een BUS uitgang van de S88Link aansluiten maar dit wil maar niet werken. Ik zou graag willen weten welke problemen jij bent tegengekomen.
Vriendelijke groeten,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hoi Vic,
Ik heb de indruk dat TomPaul het forum heeft verlaten aangezien zijn naam in zwart wordt weergegeven.
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Bedankt Albert,
Dat heb ik ook alweer bijgeleerd. Ik ben dicht bij mijn automatie mbv Rocrail maar nu wat tegenslag met slecht functionerende terugmeldmodules. Frustrerend! Ik hoop dat bij onze volgende samenkomst dat alles werkt. Geniet nog van deze, toch wel vreemde zomer: regen-zon-regen-zon.....
Tot later!
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hoi Vic,
Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat je er uit komt met je terugmelders.
Ik heb 9 modules van Rosoft onder mijn baan hangen en die werken allemaal vlekkeloos. Misschien klopt er toch iets niet je instellingen in de CS3 of in Rocrail?
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo Albert,
Alvast bedankt voor uw reactie hier. Dat geeft al een geruststellend gevoel dat jouw 9 modules van Rosoft perfect werk leveren. Een mens zoekt al snel de fout bij een ander, in dit geval dan Rosoft.

Ik heb de intentie om 6 modules te installeren. Bus 1 zal 4 modules opnemen, Bus 2 neemt er twee op.  Ik had al vier modules geïnstalleerd: twee op Bus 1 en twee op Bus 2 en alles was tot dan toe normaal. Nu wilde ik ook module 3 en 4 van Bus 1 bijplaatsen want er waren nog 32 contactrails aan te sluiten. Toen begonnen de problemen. Het eerste contact van module 3 dat ik had ingegeven op de CS3 weigerde dienst. Tot mijn grote verbazing weigerden nu ook contactrails op module 1 en 2 van Bus 1 dienst. Dat wil zeggen: sommigen werkten, andere dan weer niet, een verwarrende toestand. Heel vreemd, Bus2 met zijn twee modules werkte wel feilloos.

Nu viel het mij te binnen dat de voeding voor de Link S88 een 18VA voeding is (Marklin 66201). Al mijn treinen staan op de treinbaan, dat wil zeggen: een heel aantal contactrails (30 a 40 ongeveer) zijn geschakeld. Ik redeneerde dat 18VA onvoldoende was om al die contactrails van stroom te voorzien want elk contactrail vraagt een bepaalde stroom. Ben dan een zwaardere voeding voor de Link S88 gaan kopen: Marklin 66360 met een vermogen van 32VA. Vreemd genoeg gaf dit geen oplossing.

Ik heb dan alle wagons en locs van de contactrails verwijderd en alle contactrails één voor één gecontroleerd op hun werking. En nu, vraag mij niet waarom, werkte alles naar behoren. Ondertussen al contact 1 tot en met contact 8 van module 3 en 4 op Bus2 aangesloten en ingebracht op de CS3. En tot hier toe lijkt alles toch te functioneren. Moet dan toch zijn dat de voeding van 36VA soelaas bracht.

Ik zit dan ook met volgende vraag: Het is onvermijdelijk dat er toch heel wat contactrails in bediende toestand staan. Dat mag dan toch geen probleem geven? Ik heb geen idee hoeveel stroom een contactrail trekt als dit bediend staat, heb jij daar enig idee van? Ik vermoed dat dat toch niet meer dan enkele mA kunnen zijn?

Nu bedankt om even te willen meekijken naar dit probleem dat, momenteel dan toch, lijkt opgelost te zijn. IK heb nog 16 contactrails aan te sluiten en dan kan ik overgaan met de CS3 te verbinden met de PC en Rocrail op mijn treinbaan los te laten. Spannend! Misschien dat je nog van mij hoort.
Hou je goed Albert, groeten,
Vic

Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Even voor de duidelijkheid, de S88 terugmeldmodules van Rosoft zijn, net als de overgrote meerderheid van de S88 terugmelders, gebouwd om 4014 en 4044 IC's (chips) heen en die techniek is minstens 30-40 jaar oud.

Als er een fout optreedt in het terugmeldsysteem dan ligt dat aan van alles behalve aan de terugmelders.

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Bedankt Anne voor deze info.
Groeten,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Het is nogal onlogisch dat bezetmelding zoveel stroom zou gebruiken dat een 18VA voeding het niet trekt. Systemen zonder de Link van Märklin draaien probleemloos op de 5V van de S88 zonder enige externe voeding. Als de treinen niet rijden, zie ik geen stroomverbruik.

Wat is het nou helemaal? Het enige wat er gebeurt, is dat binnen het schuifregister van een S88 module iets aan of uit staat. Zouden er zware monostabiele relais aangetrokken moeten worden, dan was het wat anders, maar dat is het niet.
Had je de aantallen melders wel goed aangegeven in je centrale? Liep er nergens een lekstroompje, of een massa aansluiting die er niet moest zijn?

Ik hoop dat je de oorzaak vindt, dan wel dat je een probleemloze werking van het systeem kunt realiseren.

Groet,

Peter
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo Peter,
Bedankt voor deze info, Peter. Wel graag toch nog wat verduidelijking graag, want nu wil ik toch graag begrijpen wat er in de terugmeldmodule nu juist gebeurt.

Jij zegt:
CiteerAls de treinen niet rijden, zie ik geen stroomverbruik
. Nu redeneer ik als volgt: Als een trein of een wagon over een contactrail rijdt of gewoon op het contactrail stil staat dan wordt er een verbinding gemaakt tussen de geïsoleerde spoorstaaf en de spoorstaaf verbonden met de massa. Ik vermoed (verbeter mij als ik verkeerd ben) dat dan toch een stroompje loopt vanuit de terugmeldmodule naar de geïsoleerde stroomstaaf en dan naar de massa toe? Dit stroompje komt, vermoed ik alweer, toch van de voeding van de Link S88? Er zijn een 40 tal contactrails continu bediend, ook al rijdt er geen enkele trein. Dat is dan toch 40 keer die stroom dat er moet vloeien? Verlaat de loc of wagon het contactrail, dan wordt het stroompje onderbroken en "weet" de terugmeldmodule dat er geen bezetting is op het betreffende contactrail?

Bovenstaande allemaal in de veronderstelling dat er continu stroom vloeit bij bezetting van het contactrail, maar vermoedelijk is dat niet zo?   
Nu heb jij het over een schuifregister:
CiteerHet enige wat er gebeurt, is dat binnen het schuifregister van een S88 module iets aan of uit staat.
Wil dat zeggen dat enkel bij het contact maken tussen geïsoleerde spoorstaaf en massaspoorstaaf kortstondig een klein stroompje vloeit, een stroompulsje, om het schuifregister te schakelen en nadat dit gebeurd is er geen stroom meer vloeit?

Moest je, voor mij, hier wat duidelijkheid in kunnen scheppen dan ben ik jou ten zeerste erkentelijk.

Nu, zoals ik al had geschreven, momenteel werkt alles. Ik heb geen idee waarom ik een probleem had maar dat is, op een of andere manier, opgelost. Ik moet nog een paar contactrails aansluiten en dan kan ik een stap verder gaan: de PC aansluiten op de CS3.

Ik kijk uit naar je antwoord want een beter begrip van de werking van deze terugmeldmodule is ten zeerste welkom. Alvast bedankt voor de moeite.
Groeten,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic,

De 5 volt valt over een weerstand van 100.000 Ohm als er een contact gemaakt wordt en dat betekent ca. 0,00005 Ampère per gesloten contact, het opvragen van de stand van de schuifregisters is een apart pull op een aparte leiding, evenals het resetten.

Ik zou eens zoeken in de Wiki en de Ency bij de buren naar de theorie achter het modelspoor digitale gebeuren, het boek over het Edits zelfbouw systeem is ook erg leerzaam.

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Citaat van: Vic1956 op zaterdag 14 augustus 2021, 14:15:22
Ik heb de intentie om 6 modules te installeren. Bus 1 zal 4 modules opnemen, Bus 2 neemt er twee op.  Ik had al vier modules geïnstalleerd: twee op Bus 1 en twee op Bus 2 en alles was tot dan toe normaal. Nu wilde ik ook module 3 en 4 van Bus 1 bijplaatsen want er waren nog 32 contactrails aan te sluiten. Toen begonnen de problemen. Het eerste contact van module 3 dat ik had ingegeven op de CS3 weigerde dienst. Tot mijn grote verbazing weigerden nu ook contactrails op module 1 en 2 van Bus 1 dienst. Dat wil zeggen: sommigen werkten, andere dan weer niet, een verwarrende toestand. Heel vreemd, Bus2 met zijn twee modules werkte wel feilloos.

Hallo Vic,

Ik herken dit probleem. Bij mij hetzelfde. Ik heb op bus 1  2 modules aangesloten en op bus 2 de rest.
Dan werkt het feilloos. Het probleem is de Links88. Niet de voeding. Bus 1 heeft een dubbelfunctie. Voor meldcontacten en voor stuurcontacten. Waarschijnlijk komt het daardoor. Bij de laatste CS3 update zit een update voor de Links88, versie 1.1.  Heb het nog niet kunnen uitproberen want ik verblijf voor lange tijd in Z-Frankrijk. Update de Links88 en kijk of het probleem dan verholpen is.
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Dag Leen,
Alweer een tijdje geleden. Fijn om jou nog eens te horen. Ik hoop dat alles goed gaat met jou. Nu, in het Zuiden van Frankrijk kan dat niet anders. Niet voor niets zegt het spreekwoord: "Leven als God in Frankrijk."

Een interessante opmerking die je daar maakt, Leen:
CiteerIk herken dit probleem. Bij mij hetzelfde. Ik heb op bus 1  2 modules aangesloten en op bus 2 de rest.
Dan werkt het feilloos.
Ok, ik heb dus de bussen gewisseld. Bus 1 heeft nu twee modules en Bus 2 heeft de rest, zijnde vier modules waar de problemen zich voor deden. De adressen van de contactrails allemaal aangepast want andere bus. Resultaat: heel vreemd, maar net hetzelfde als daarvoor. Dat wil zeggen: Bus 1 (die daarvoor problemen gaf met de vier modules) werkt nu perfect met de twee modules. Bus 2 (die daarvoor goed werkte met de twee modules) geeft nu problemen met de vier modules. Dus volgens mij ligt het probleem niet aan de bussen, vermits bij het verwisselen van de bussen net dezelfde fout optreedt.

Maar bij jou werkt het nu wel, gewoon de twee bussen wisselen en ervoor zorgen dat bus 1 niet meer dan twee terugmeldmodules moet voeden. En jij werkt eveneens met een CS3 en rosoft terugmeldmodules?

Dan heb ik alle terugmelders afgekoppeld van de LinkS88 op één na, de terugmelder, die problemen geeft op een vijftal contacten. Dus ik heb nu de LinkS88 met aan Bus 2 één terugmelder, die altijd fout geeft op vijf contacten. De andere terugmelders zijn afgekoppeld evenals Bus 1 is afgekoppeld. Ik heb deze terugmelder verwisseld met een andere terugmelder, die daarstraks goed functioneerde. Resultaat: identiek dezelfde vijf contacten die fout melden. Dus ook de terugmelders lijken ok te zijn.

Ik ga morgen verder zoeken, eens de vijf contactrails nog eens aan een grondig onderzoek onderwerpen. Dat deed ik daarstraks reeds met één maar ik kon niets fout vinden. Ik ga ook de UTP kabels eens verwisselen, misschien dat er daar fout inzit. Ook eens rechtstreeks de contacten met de massa verbinden. Eens kijken wat dat zegt.

Wordt dus vervolgd.
Groeten,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo Anne,
Inderdaad deze stroompjes zijn zo miniem dat te weinig vermogen van de voedingstransfo van de LinkS88 onmogelijk de oorzaak kan zijn van de problemen die ik ondervind. Anne, je ziet wat ik geschreven heb naar Leen om de oorzaak te vinden van de optredende fout. Spijtig genoeg nog geen doorbraak. Ik blijf zoeken. Bedankt voor je inbreng.
Groeten,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic,

Meet ook de spanning op de contactrails als er geen trein op staat en vergelijk dat met de gemeten waardes van contactrails waar je geen problemen mee hebt, een lagere spanning duidt op een "lek".

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Citaat van: Vic1956 op maandag 16 augustus 2021, 22:43:22
Ok, ik heb dus de bussen gewisseld. Bus 1 heeft nu twee modules en Bus 2 heeft de rest, zijnde vier modules waar de problemen zich voor deden. De adressen van de contactrails allemaal aangepast want andere bus. Resultaat: heel vreemd, maar net hetzelfde als daarvoor. Dat wil zeggen: Bus 1 (die daarvoor problemen gaf met de vier modules) werkt nu perfect met de twee modules. Bus 2 (die daarvoor goed werkte met de twee modules) geeft nu problemen met de vier modules. Dus volgens mij ligt het probleem niet aan de bussen, vermits bij het verwisselen van de bussen net dezelfde fout optreedt.

Dag Vic,

Inderdaad als God in Frankrijk. Zoals je het nu beschrijft heb je duidelijk een ander probleem dan wat ik ondervond.
Bij mij gingen sommige meldcontacten op bus 1 vanaf module 3 en hoger spontaan en onregelmatig knipperen. En dat lag niet aan de modules of UTP-kabels of het rail gedeelte. Voorlopig houd ik het op de LinkS88. Ik gebruik Märklin modules.
Nu gebruik ik nog 4 virtuele modules op bus 1, dus module 3 tot 6, alleen in de CS3 gedefiniëerd voor 33 s88contacten zoals drukknoppen e.d. en 47 stuurcontacten zoals draai/tuimel schakelaars. Dat werkt wel erg goed. In de CS3 kan je dat aanmaken zonder dat er een echte module aan de bus hangt.

Veel succes met het zoeken naar jouw probleem.
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Anne,
Bedankt voor de tip dat zal ik deze namiddag eens uit proberen.
Groeten,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo Anne,
Ik ben wat aan het meten geweest op de contactrails.
Al de contactrails aangesloten op de LinkS88 hebben een spanning van 4,5V tussen de beide rails.
Bus1 Module 1: Vrij constant allemaal zeer dicht rond de 10,72V
Bus1 Module 2: Ook vrij constant allemaal rond de 10,72V
Bus 2 Module 1: Sommigen rond de 10,72 anderen rond de 8,6V tot zelfs 8,2V (niet alle contacten opgemeten, wel veel)
Bus 2 Module 2: Vrij constant rond de 10,72V
Bus 2 Module 3: Sommige rond de 10,71V Anderen lager 9,5V tot 8,9V. Heel vreemd bij sommige contacten bleef de spanning dalen tijdens het        meten.
Bus 2 Module 4: Sommige contacten rond de 10,72V.  Anderen lager 9,2V. ook hier hetzelfde fenomeen dat de spanning bleef dalen tijdens het meten.

Ik weet niet of jij hier iets uit kan besluiten?
Bus 1 lijkt meer normaal maar toch werken ook hier sommige contactrails niet.
Ook vreemd dat de LinkS88 4,5V geeft en de rosofts meestal 10,7V.
Ik denk dat ik morgen nog eens met een frisse kop de metingen herhaal want ik heb dat vanavond nog allemaal gedaan na 22.00h.
Ik zal dan eerst een goed werkend contactrail opmeten en dat vergelijken met contactrails die problemen geven.
Al vast bedankt voor de hulp. Groeten,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic,

Voor het verschil tussen het hoge voltage en het lage voltage moet ik je verwijzen naar deskundigen m.b.t. de LinkS88, daar heb ik geen enkele ervaring mee, behalve dat ik weet dat "het" bestaat.

Bij de lage gemeten voltages moet je ook proberen te meten of de massa rail op die plaats ook echt 0 volt is t.o.v. de massa van de LinkS88, een gevleugelde "S88 massa detectie" uitspraak is: de railmassa van de gehele baan moet kei- en keihard 0 volt zijn.

Heb je een ringleiding liggen voor de digitale spanning en voor de railmassa?

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo Anne,
Ik heb een ringleiding liggen, twee geleiders: Massa (0) de bruine geleider en de baanspanning (B) (de digitale spanning zoals jij dit noemt), zijnde de rode geleider. Ik zal eens met de voltmeter tussen de massa van de ringleiding en de massa op de rails meten. Maar ik heb wel degelijk heel veel aftakpunten van de ringleiding naar de rails voorzien, zeker om de 1m à 1,5m. Ik denk dat het weinig waarschijnlijk is dat de massa niet overal echt nul Volt is. Maar ik controleer toch voor alle zekerheid.

Ik heb ook een Marklin 60881 S88 decoder aangeschaft. Niet dat ik denk dat Rosoft slecht zou zijn maar ik begin te twijfelen aan de comptabiliteit van Marklin met niet Marklin producten. Misschien begin ik achterdochtig te worden maar ik acht Marklin ertoe in staat zijn software zo te maken dat bij gebruik van niet Marklin onderdelen er problemen kunnen opduiken. Ik moet wel zeggen dat de Rosoft wisseldecoders perfect werken in combinatie met de CS3. Dus misschien ben ik te achterdochtig. Ik heb deze marklin decoder nog niet kunnen aansluiten want ik ben bezig alle locs en wagons van de treinbaan te verwijderen kwestie om overal beter bij te kunnen.

Tenslotte is er nog iets waar ik aan zit te denken: Ik heb nog nooit mijn CS3 ge-update. Tot hiertoe werkte alles prima dus ik zag daar geen noodzaak toe. Mijn motto: "Zolang alles naar wens werkt, best afblijven". Maar nu werkt niet alles naar wens. Al van toen ik de CS3 aangeschaft heb stond er een rood bolletje naast het onderdeel met afkorting: GFP3, wat erop wees dat er een update was voor dit onderdeel. Maar alles functioneerde goed dus liet ik dit zo. Nu ben ik gaan zoeken wat dit onderdeel is: Gleisformatprozessor. Het is de software die de railformaten mfx, MM, MM2 en DCC genereert. Nu zie ik ook in de handleiding dat hiermee instellingen kunnen gedaan worden op: Lengte S88Bus, Cyclustijd S88Bus (in ms) en Bitzeit S88Bus (in micro sec.) Ik vroeg mij af of dit iets te doen zou kunnen hebben met het probleem waar ik nu op bots?

Anne hartelijk bedankt voor je hulp.
Groeten,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic
ik heb met interesse je artikel gelezen.
zelf gebruik ik een CS3+ met 5 marklin S88 AC bezetmelders. bijna alle bezetmelders werken op dezelfde manier.alle inputs staan via een pull up weerstand (vb10k) op 12V.
wanneer er kontakt gemaakt wordt gaat de input nagenoeg naar 0 V . dat moet echt zo zijn, anders heb je kans op instabiliteit.
wat ik heb meegemaakt is het volgende.zoals Marklin voorschrijft op de juiste plaatsen aan de C rails de onderbreking gemaakt. ik heb dit met een dremel met een dun slijpschijfje gedaan.
wat bleek, te pas en te onpas bezetmeldingen op de display van de CS3+ en op het iTrain scherm. wat bleek nu,met dat doorslijpen bleef er metaalstof plakken waardoor ik valse meldingen kreeg.
met het blote oog niet te zien.ik heb dan alle kontakten goed gekuist,(een hele klus) en sindsdien geen enkel probleem meer gehad. dus alle ingangen moeten hetzelfde verloop hebben.
van +/- 12 V naar +/- 0V  of maw de O lijn zoals Marklin die noemt

De CS3 zou je best permanent aan het net hangen. de update's zijn een must.
vr gr
guy


Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic,

Ook v.w.b. het CS ontbreekt het mij totaal aan ervaring, ik heb alleen een beetje ervaring met het MS1....., wat Guy schrijft over metaalstof e.d. klopt helemaal, geldt ook voor "mini" braampjes bij het knippen en bij de railstaaf overgangen.

Nee hoor, ik geloof niet dat de Märklin 60881 S88 decoder andere IC's gebruikt als de bekende 4044 "flip-flops" (bi-stabiele relais maar dan zonder spoelen/schakelaars en de 4014 schuifregister, het Edits boek omschrijft zo'n terugmelder als "schakeltechnisch gezien stelt zo'n terugmeldunit eigenlijk niet zo veel voor".

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo Guy en Anne,
Alvast bedankt voor jullie info. Nu heb ik eindelijk de fout gevonden. Het contact nummer 16 maakte steeds melding als er eender welk ander contact van de terugmelder geactiveerd werd. Oorzaak: één van de Rosoft terugmelders is namelijk slecht gesoldeerd. De fout is zelfs met het blote oog zichtbaar, de printplaat vertoont een slechte/foute soldering. Op de bijgaande foto met een rode cirkel aangeduid. Het was wel een hele klus om de foute melder er uit te halen want ik kreeg heel verwarrende en vreemde toestanden.
Nu heb ik niet verder getest maar ik vrees dat er nog een defecte/slechte terugmelder tussenzit. Dat controleer ik morgen.
Dat is dus al de tweede terugmelder van Rosoft die ik moet terugsturen wegens slechte soldering. Vanaf nu open ik elke terugmelder allereerst en controleer op slechte solderingen. Maar wel blij dat ik eindelijk één fout heb kunnen vinden. Afwachten totdat alle terugmelders geïnstalleerd staan en hopen dat dan alles werkt.

Toch alvast bedankt voor jullie hulp en goede raadgevingen. Wordt vervolgd.
Groeten,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic,

Ik zie je rode cirkel niet, ik heb één advies: "hard blazen" tegen Wim Ros (Rosoft) hij kan dat best hebben, want hij doet dat altijd zelf ook.....en wees gerust ik weet dat hij voor 100% achter zijn product staat.

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
 @citaat @citaat Hier is ook geknoeid geweest, wekt bepaald geen vertrouwen. Zo te zien heeft hij zich vergaloppeerd aan het SMD printdesign.



Hij kan wel voor 100% achter zijn product staan maar het kan niet zo zijn dat elke print door de koper eerst visueel gecontroleerd moet worden.

Gr, Ben.,
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Ik zie bij de rode cirkel een weerstand van 0 Ohm, wat overeenkomt met een doorverbinding, waar iets te veel soldeer op zit.
Omdat het zowieso een doorverbinding is maakt het niet uit al zou de gehele weerstand met tin doorverbonden zijn geweest, de werking zal namelijk gelijk blijven. Het is niet mooi maar met het blote oog zo van de foto is er niets aan de hand.

Het probleem zou kunnen zijn dat de verbinding geen contact maakt maar dat kun je alleen vaststellen met een multimeter niet met het blote oog. Heb je dat ook gedaan?

Mvg,
Peter
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo Peter,
Electronica is inderdaad niet zo mijn "cup of thee" maar deze terugmelder had de eigenaardigheid dat contact 16 telkenmale mee geactiveerd wordt als ik eender welk ander contact activeerde.  Nu heb ik een week geleden al een andere Rosoft terugmelder teruggestuurd die een gelijkaardig probleem had. Bij deze werkte de eerste 8 contacten correct maar van contact 9 tot en met 16 werden alle contacten (9 tem 16) bij het activeren van één willekeurig contact tussen 9 en 16 allen geactiveerd. Ook hier zag ik op de printplaat een eigenaardige soldering die mij niet helemaal "correct" leek. Dat is op een bestelling van zes terugmelders twee defecte melders. Nu moet ik wel zeggen mijn wisseldecoders, eveneens van Rosoft acht stuks werken allen perfect. En alvorens ik hier tot conclusies wil overgaan wil ik toch nog meer controles uit voeren. Zaak is: ik heb deze verdachte terugmelder vervangen door een andere Rosoft terugmelder en de fout is verdwenen.
Wordt vervolgd.
Groeten,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic,

Is je "massa" ringleiding ongedeeld of zitten er schroefverbindingen in?

Groet,  Anne W
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic,

De foto die je toont van de s88-n diode is helemaal correct, op de print layout zaten namelijk twee ontwerp missers.
Er ontbrak een printspoor bij de rode cirkel, dus een soldeerverbinding lost dat op.
De overbrugging lost een verkeerde verbinding op zie ook het doorgekraste printspoor.
Verder is de module voorzien van een signaal oppoetser. Dus valse of verkeerde melding zijn zo goed als uitgesloten.
Verder kun je de s88-Link het beste op 5V zettten, daar zijn de modules in eerste instantie door Marklin zelf voor ontworpen.

De print op de foto is helemaal correct, ziet er misschien niet zo mooi uit, maar het gaat tenslotte om de werking.
Dit was gelukkig een batch van 10 stuks, dus op de volgende zijn deze missers opgelost, als die nog komt.
Verder zijn deze modules 100% gelijk aan de s88 (6088) modules van Marklin zelf.

Groetjes.
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo Sprinter,
Bedankt voor deze info. Elektronica is niet dadelijk "mijn ding" dus dacht ik dat deze overbrugging de oorzaak was van de fout die ik met deze terugmelder krijg. De fout die ik gisteren vaststelde is dat contact 16 telkenmale mee geactiveerd wordt als eender welk ander contact op deze terugmelder geactiveerd wordt. Ik heb dan een andere terugmelder in de plaats gezet en toen was de fout verdwenen. Ik besluit hieruit dat er iets mis is met deze terugmelder. Maar ik ga dat deze namiddag opnieuw controleren want ik wil meer zekerheid.
Uw raad om de LinkS88 op 5V te zetten zal ik zeker uit proberen.
Mvg,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo Anne,
Ja, de ringleiding is praktisch volledig uit één stuk. Er zijn, dacht ik, drie onderbrekingen maar daar heb ik de verbinding gemaakt door de twee stukken aan elkaar te solderen. Al de aftakkingen van de ringleiding naar de sporen toe zijn eveneens gesoldeerd.
Mvg,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic,

Als er een probleem is met een product neem dan rechtstreeks contact op met de leverancier, dan kan die zonder ruis en stoorzenders een eventueel probleem oplossen.
Foto's zijn daarbij een geweldig hulpmiddel, dan kan ik zien over welke uitvoering het gaat.

Groetjes.
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic,

Dan toch blijven zoeken waarom je op bepaalde melders een lagere spanning hebt, het moet zijn oorzaak vinden in een piepklein lek naar de massarail of een massa rail die niet echt 0 volt is.

Ik verwachtte al dat Wim zou reageren, vooral na het commentaar van Ben en er zit inderdaad een IC op die niet standaard is en dat is dan die signaal oppoetser.

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo Anne en Sprinter,
Ik heb de LinkS88 ingesteld op 5V zoals Sprinter mij gevraagd had. En de fout doet zich nu niet meer voor. Ik heb de eerste twee terugmelders op Bus 2 getest en dat schijnt ok te zijn. Wat ik wel vreemd vind is dat de twee terugmeldmodules op Bus 1 bij 12V wel goed functioneerden en geen probleem stelden.
Nu, ik ben een stap verder, ik vermoed dat de oplossing nabij is. Ik ben dan de rest van de namiddag bezig geweest met de resterende contactrails aan te sluiten op module 3 en 4 van BUS2. Testen is er nog niet van gekomen wegens te laat en te moe.
Sprinter, ik zal contact opnemen via mail als ik de komende dagen uitgebreid heb kunnen testen zodat ik je volledig kan informeren.
Alvast allemaal bedankt voor jullie inbreng en hulp.
Mvg,
Vic
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic,

Ik weet het natuurlijk niet maar het zou kunnen dat in de S88 Link de 12 volt data weer omgezet worden in de standaard 5 volt, een standaard die veel voorkomt in de computer techniek (je USB poorten zijn ook 5 volt), wellicht gaat hier wat fout bij Tante M.

LDT maakt ook S88 decoders met een versterkte detectie spanning maar zet de detectiesignalen (dus niet de data signalen) d.m.v. een optocoupler altijd weer om in een standaard 5 volt signaal.

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Citaat van: Anne W op donderdag 19 augustus 2021, 23:50:34
Beste Vic,

LDT maakt ook S88 decoders met een versterkte detectie spanning maar zet de detectiesignalen (dus niet de data signalen) d.m.v. een optocoupler altijd weer om in een standaard 5 volt signaal.


Nee Anne W dat zijn geen versterkte detectiesignalen, dat is alleen maar een galvanische scheiding van de detectiespanning. Dat is gewoon de s88-OPTO.
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Wim,

Inderdaad, we zeggen hetzelfde volgens mij

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Citaat van: Vic1956 op donderdag 19 augustus 2021, 20:56:04
Hallo Anne en Sprinter,
Ik heb de LinkS88 ingesteld op 5V zoals Sprinter mij gevraagd had. En de fout doet zich nu niet meer voor. Ik heb de eerste twee terugmelders op Bus 2 getest en dat schijnt ok te zijn. Wat ik wel vreemd vind is dat de twee terugmeldmodules op Bus 1 bij 12V wel goed functioneerden en geen probleem stelden.
Nu, ik ben een stap verder, ik vermoed dat de oplossing nabij is. Ik ben dan de rest van de namiddag bezig geweest met de resterende contactrails aan te sluiten op module 3 en 4 van BUS2.


Vic, alle s88 modules van alle merken en alle types daar zijn de stromen en dus de weerstandwaarden berekent op de standaard 5V  bus spanning.
Dat de IC's 4014 en 4044 een hogere spanning aan kunnen is een ander verhaal, de schakeling is verder voor 5V gemaakt.
Dus als de schakeling op 12V zou moeten werken, moet er meer worden aangepast, oftewel her berekend.

De hogere spanning heeft ook verder geen enkel nut, draagt niet bij aan een stabielere werking.
Advies is gebruik de s88 modules (ongeacht welk merk/type) op de spanning waarvoor ze zijn gemaakt, ofwel op 5V.

Het verlopen van de data als gevolg van langere s88 verbindingkabels wordt op de RoSoft s88-n diodetruc opgelost door de oppoetser, die maakt de flanken weer netjes scherp.

Groetjes.
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Hallo Sprinter en Anne,
Ik heb vandaag grondig getest en alles werkt, denk ik, perfect. Ja, ik praat nog even met twee woorden omdat ik het nog steeds niet kan geloven. Ik heb ook de schakelaar van de Link S88 nog eens terug op 12V gezet en dan waren er terug foute meldingen.

Voor alle zekerheid nog deze twee zaakjes even navragen:
In de handleiding lees ik:
CiteerAlleen bij de ECoS of Central Stations van Marklin wordt de eerste s88-n diode aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale.
Dat wil zeggen de klem GND van de Rosoft terugmelder met de massa van het rail of de massa van de ringleiding verbinden? En dit enkel voor de eerste terugmelder?


CiteerBR aansluiting is voor het actief laten werken van de diode truc in de module, deze wordt eveneens aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale.
Dus de klem BR van de terugmelder eveneens met de massa van het rail of de massa van de ringleiding verbinden, maar dit moet wel degelijk voor iedere terugmelder gebeuren?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groeten,
Vic

Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Beste Vic,

Daar geeft Sprinter ongetwijfeld het juist antwoord op, achterliggende verhaal is dat de stroom van de detectie op de massarail van het digitale systeem terechtkomt en weer terug moet naar de massa van het S88 systeem.

Daar hebben de oude boosters (met koelribben) geen moeite mee, maar de huidige boosters die b.v. in het CS en de Ecos zitten wel, vandaar maar één keer een verbinding maken tussen de 2 massa's (natuurlijk is het werkelijke verhaal wat ingewikkelder....)

Groet, Anne W
Re: Schaduwstation geautomatiseerd met CS3 en Rocrail
Citaat van: Vic1956 op vrijdag 20 augustus 2021, 20:33:26
Voor alle zekerheid nog deze twee zaakjes even navragen:
In de handleiding lees ik:
CiteerAlleen bij de ECoS of Central Stations van Marklin wordt de eerste s88-n diode aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale.
Dat wil zeggen de klem GND van de Rosoft terugmelder met de massa van het rail of de massa van de ringleiding verbinden? En dit enkel voor de eerste terugmelder?


CiteerBR aansluiting is voor het actief laten werken van de diode truc in de module, deze wordt eveneens aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale.
Dus de klem BR van de terugmelder eveneens met de massa van het rail of de massa van de ringleiding verbinden, maar dit moet wel degelijk voor iedere terugmelder gebeuren?


Vic, lezen van de juiste documentatie zal je helpen.

https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/CS3_Praktisch_toepassen_deel_9_10.pdf

Daarin staat dat de eerste s88 melder aan de railmassa aansluiting van de CS3+ aangesloten moet worden, en alleen de eerste.

Verder om de Diodetruc op en in de s88-n Diode te laten werken moet je alle BR aansluitingen aansluiten op de railmassa, dat staat ook duidelijk zo beschreven de handleiding van de s88-n diodetruc.

Verder dus gewoon op 5V laten werken, en je hebt er dan verder geen om kijken meer naar en dan zal het betrouwbaar werken en blijven werken.

Groetjes.