Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

een echt kruiswissel

Gestart door Herminator zondag 09 maart 2008, 21:36:54

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
een echt kruiswissel
Herminator
gast

een echt kruiswissel
Wat mij betreft zou het fijn zijn als M* eens een echt (slank) kruiswissel (dus niet een engelswissel) met behoud van spoorafstand (K-rail 57 mm of 64,6 mm, C-rail 64,3 mm) op de markt zou zetten. Er is nu wel een en ander mogelijk met 4 wissels en een kruising maar daarmee liggen de sporen wel erg ver van elkaar af. Diverse 2-rail fabrikanten lukt het tenslotte ook, zelfs LEGO heeft er tegenwoordig ook al een. :D



Herman
Re: een echt kruiswissel
woodymax
gast

Re: een echt kruiswissel
ben ik het helemaal mee eens.

mvg,
mark
Re: een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: een echt kruiswissel
Je kunt er altijd zelf eentje bouwen ;)

Ik zat hier gek genoeg van de week nog over te denken. Lijkt me niet heel erg moeilijk eigenlijk. Kwestie van flink de dremel erin en een hoeveelheid secondenlijm.

Misschien waag ik wel eens een poging als ik goedkoop aan een aantal wissels en een kruising kan komen. Lijkt me leuk om te proberen  :P

Groetjes,
Menno
Re: een echt kruiswissel
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: een echt kruiswissel
Op deze link staat een beschrijving voor zo'n kruiswissel. Heet trouwens  in het Duits een :  Hosenträger.

Charlie.
Re: een echt kruiswissel
woodymax
gast

Re: een echt kruiswissel
Citaat van: BR 41 op zondag 09 maart 2008, 22:59:06
Op deze link staat een beschrijving voor zo'n kruiswissel. Heet trouwens  in het Duits een :  Hosenträger.

Charlie.

Erg mooi, maar ik zou zoeen toch liever kant en klaar kopen.

mvg,
mark
Re: een echt kruiswissel
Henk-Jan
gast

Re: een echt kruiswissel
Citaat van: BR 41 op zondag 09 maart 2008, 22:59:06
Op deze link staat een beschrijving voor zo'n kruiswissel. Heet trouwens  in het Duits een :  Hosenträger.

Charlie.

Hoi Charlie,

Wel bedankt voor de tip/link. :wink:
Re: een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: een echt kruiswissel
Hoi allemaal,

Ik herinner me net, dat volgens mij heel wat jaren geleden (plus minus 10 jaar) er eens een artikel in M* Insider heeft gestaan over het maken van zo'n kruiswissel met k-rails. Ik zal aankomend weekend eens zoeken als ik het niet vergeet!!

Groetjes,
Menno
Re: een echt kruiswissel
Herminator
gast

Re: een echt kruiswissel
Citaat van: BR 41 op zondag 09 maart 2008, 22:59:06
Op deze link staat een beschrijving voor zo'n kruiswissel. Heet trouwens  in het Duits een :  Hosenträger.

Charlie.

Dat ziet er makkelijk na te maken uit. Ik had al gezien dat met wat 'knip- en plakwerk' inderdaad standaard C-rail spullen zijn te gebruiken omdat dat geometrisch allemaal klopt. Ook heb ik al aan slanke K-rail wissels zitten rekenen maar dan kom ik op een kruising met een hoek van 25° uit, 24°38' om precies te zijn. En die staat niet in de M* boeken. Met de kruising van 22°30' moet het puntstuk van de wissels worden gehalveerd en dat lijkt mij geen optie.

Citaat van: madmenno op maandag 10 maart 2008, 07:53:30
Hoi allemaal,

Ik herinner me net, dat volgens mij heel wat jaren geleden (plus minus 10 jaar) er eens een artikel in M* Insider heeft gestaan over het maken van zo'n kruiswissel met k-rails. Ik zal aankomend weekend eens zoeken als ik het niet vergeet!!

Groetjes,
Menno

Dat zou heel mooi zijn!


groet,
Herman
Re: een echt kruiswissel
joostboudewijns
gast

Re: een echt kruiswissel
ik ga me er binnenkort aan wagen ik was al op zoek naar zoiets voor mn station thnx!
Re: een echt kruiswissel
Ziet er gaaf uit maar weet niet of ik het aandurf om effies voor een euro of 70 te verzagen..


Bas
Re: een echt kruiswissel
zelfs ik kan het.

Dus zo moeilijk is het niet :-)
Idd het wordt hoog tijd dat marklin dit in het assortiment opneemt.
Re: een echt kruiswissel
Jeroen,

zeer mooi gedaan. en vooral omdat dit met de normale wissels is :shock:


Maurice
Re: een echt kruiswissel
had de in dit draadje gegeven link ff bekeken. (slanke wissel)
Deze was anders dan de link die ik heb.(normale wissel)
daarom :  http://www.thkas-moba.de/html/hosentraeger-r2.html
Re: een echt kruiswissel
En voor wie de naam Hosentrager niet snapt...
Denk dan aan de kruislingse bretels...  :D :D

Gr
Arjan
Re: een echt kruiswissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: een echt kruiswissel
het maken is ooit uitvoerig beschreven in het Insider magazine van Marklin.
Re: een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: een echt kruiswissel
Citaat van: bellejt op maandag 17 maart 2008, 13:41:07
het maken is ooit uitvoerig beschreven in het Insider magazine van Marklin.

Ja precies. Dat zei ik in antwoord 6 ook al. Weet jij toevallig welk nummer van welke jaargang?
Ik ben alleen van het weekend helemaal vergeten te kijken  :( :(
Sorry......

Groetjes,
Menno
Re: een echt kruiswissel
Marklin-Tim
gast

Re: een echt kruiswissel
Citaat van: Herminator op zondag 09 maart 2008, 21:36:54
Diverse 2-rail fabrikanten lukt het tenslotte ook, zelfs LEGO heeft er tegenwoordig ook al een. :D

Ja ik weet het dat lego het heeft. M'n broertje heeft deze kruiswissel ook al!
Re: een echt kruiswissel
Dit is toch idd een wissel voor ieders assortiment, nietwaar  :D
Als M* hem (nog) niet maakt, zijn er geen knutselaars die het leuk vinden andere forumleden hier blij mee te maken? Oftwel: is er niet toevallig een handigerd :lol: die deze zou willen maken voor een aantal van ons (voor mij bijvoorbeeld  :oops:).


Shark.
Re: een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: een echt kruiswissel
Citaat van: Shark op maandag 07 april 2008, 21:25:30
Dit is toch idd een wissel voor ieders assortiment, nietwaar  :D
Als M* hem (nog) niet maakt, zijn er geen knutselaars die het leuk vinden andere forumleden hier blij mee te maken? Oftwel: is er niet toevallig een handigerd :lol: die deze zou willen maken voor een aantal van ons (voor mij bijvoorbeeld  :oops:).


Shark.

Als ik in de toekomst tijd heb wil ik het best eens proberen. Ik denk dat het me best zou lukken na, zorgvuldig voorbereiden. Ik heb echter amper tijd voor mijn eigen projectjes :(

Ik ga zelf waarschijnlijk eerst een poging wagen om een kruiswissel/kruising te maken tussen een M* k-rail en een Bemo H0e/H0m rail. Ik ga dit denk ik eerst helemaal uitwerken in een 3d technisch tekenprogramma voordat ik het echt ga proberen. Voorlopig is dit alleen nog maar een idee, ik hoop richting de zomer wat tijd te hebben om het eens te proberen.

Groetjes,
Menno
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:een echt kruiswissel
Kom ik ook nog even met een link naar een site van een perfect kruiswissel in C.
Ik hoop dat ik een ieder op een idee heb gebracht er zelf één te maken: KLIK Veel plezier ermee.

Edit wakkie: link ingekort.
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:een echt kruiswissel
vond deze link op deze website : KLIK

edit wakkie: link ingekort
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:een echt kruiswissel
:)
Re:een echt kruiswissel
voor speciale wissels zie ook http://www.weichen-walter.de/ (met dank aan  Menno ;-) )

Walter
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:een echt kruiswissel
Wat een gave boogwissels !!!!
80 euro per stuk :(
Zit er wel aan te denken om ze te kopen..... :D

groet

erik
Re:een echt kruiswissel
marklin1992
gast

Re:een echt kruiswissel
waarom zet je er niet gewoon een klein kruis tussen
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:een echt kruiswissel
zien er mooi uit voor degenen die Duits rijden.
Re:een echt kruiswissel
Citaat van: bellejt op maandag 12 oktober 2009, 15:44:30
zien er mooi uit voor degenen die Duits rijden.

Hoezo dat dan???????????????

Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:een echt kruiswissel
overloop is in de verkeerde richting voor Links rijden.Bestaan mss ook wel maar zie ze nietstaan.
Re:een echt kruiswissel
ahhh, ok. de eerste bedoeling van de link was te wijzen op de kruising die speciaal is gemaakt voor het maken van een hosenträger met slanke K-wissels. Die is zowel voor links als rechts rijden toepasbaar toch??? En ehhh, NL rijdt ook rechts.....

Walter
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:een echt kruiswissel
Heeft iemand trouwens enig idee wat voor materiaal Weichen Walter gebruikt voor de dwarsliggers. Het lijken wel een soort epoxy met een koperlaagje om de middencontactjes gemakkelijk door te kunnen solderen.

Waar zou je zoiets in het formaat van een dwarsligger kunnen kopen?

Ik zit er serieus over te denken om vanaf nu mijn rails (wissels) zelf te gaan bouwen. Blijft lastig om de onderdelen te vinden...

Groetjes,
Menno
Re:een echt kruiswissel
Het lijkt inderdaad epoxy met koper. Ik heb wel eens een beschrijving gezien waarbij printplaat in strips van 3 mm breed werd gezaagd, en de rail profielen op één zijde wordt gesoldeerd (kan ook nog met railschoenen eronder), de koperlaag tussen beide rails werd verwijderd. HobbyEcke Schuhmacher heeft veel toebehoren, alleen dus niet voor code 100 rails..... kun je wel veel van leren. Fohrmann heeft gereedschap om de railafstand goed te beheersen.

Re:een echt kruiswissel
daanknoben
gast

Re:een echt kruiswissel
De wissels zien er fantastisch uit, maar ik denk dat je onherroepelijk problemen krijgt met je sleper stroomafname op heb moment dat je over de andere rail heen gaat bij zon slanke wissel.

Zeker met een klein sikje ofo.

Groeten Daan
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:een echt kruiswissel
Citaat van: daanknoben op dinsdag 13 oktober 2009, 12:48:37
De wissels zien er fantastisch uit, maar ik denk dat je onherroepelijk problemen krijgt met je sleper stroomafname op heb moment dat je over de andere rail heen gaat bij zon slanke wissel.

Zeker met een klein sikje ofo.

Groeten Daan

Is geen probleem hoor. Met wat relais kun je het zo maken dat je de kruisende railstaaf gebruikt als middenleider, waarvan je dan stroom afneemt. De betreffende railstaaf moet je dan wel isoleren van de andere railstaven. De 'hartstukpolarisatie' werkt dan hetzelfde bij 2-rail wissels.

Groetjes,
Menno
Re:een echt kruiswissel
daanknoben
gast

Re:een echt kruiswissel
Ik zit het net te lezen op de site, over die schakeling.
Mega vet, vind zon Y-wissel wel kinky. Ook de r4/5 en de hele slanke wissels hebben wel iets. Ondanks dat het natuurlijk zelfbouw is, vind ik het toch te duur.

Groeten Daan.

ps. zelf zon hosentrager bouwen of een half engels wissel ga ik wel proberen.
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:een echt kruiswissel
Citaat van: daanknoben op dinsdag 13 oktober 2009, 13:25:57
Ik zit het net te lezen op de site, over die schakeling.
Mega vet, vind zon Y-wissel wel kinky. Ook de r4/5 en de hele slanke wissels hebben wel iets. Ondanks dat het natuurlijk zelfbouw is, vind ik het toch te duur.

Groeten Daan.

ps. zelf zon hosentrager bouwen of een half engels wissel ga ik wel proberen.

Ach ja wat is te duur.....
Ik denk dat er heel wat tijd in gaat zitten om zo'n wissel te maken!
Als je het zo bekijkt is het helemaal niet te duur (misschien wel boven je buget dat kan)

groet

erik
Re:een echt kruiswissel
daanknoben
gast

Re:een echt kruiswissel
Dat bedoelde ik ook te zeggen, ondanks dat het zelfbouw is en dus veel tijd kost, vind ik t te duur. Meer dan ik er voor uit wil geven.
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:een echt kruiswissel
Gave wissels zeg! Maar als ik daarmee mijn baan ga bouwen, kan ik beter eerst op zoek naar een kasteel, of een fabriekshal voor de benodigde ruimte.

Roy
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:een echt kruiswissel
Het materiaal van de bielsen is inderdaad epoxy met aan beide zijden een dunne koperlaag. De printplaat word dan in repen gezaagd.

Weet iemand misschien een adresje waar je die epoxy plaatjes met dubbelzijdige koperlaag kan kopen? Ik heb een beetje zitten zoeken, maar kan niet echt iets vinden of het zijn meteen platen van 1 bij 1 meter. Das een beetje teveel van het goede. :P  Ik zou wel eens zo'n klein plaatje willen proberen...(10x16cm ofzo)

Misschien zagen met een hobby zaagtafeltje ofzo om het perfect recht te krijgen. met de hand lukt dat toch niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
Menno
Re:een echt kruiswissel
Hallo Menno,

Type eens bij Conrad in: printplaat.

Voorbeeld:
529184 - 89
529168 - 89
529222 - 89

Mvg,
Peter
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:een echt kruiswissel
Citaat van: Wasmi op maandag 12 oktober 2009, 21:32:07
Het lijkt inderdaad epoxy met koper. Ik heb wel eens een beschrijving gezien waarbij printplaat in strips van 3 mm breed werd gezaagd, en de rail profielen op één zijde wordt gesoldeerd (kan ook nog met railschoenen eronder), de koperlaag tussen beide rails werd verwijderd. HobbyEcke Schuhmacher heeft veel toebehoren, alleen dus niet voor code 100 rails..... kun je wel veel van leren. Fohrmann heeft gereedschap om de railafstand goed te beheersen.

Deze?

Handig zaagmachientje trouwens. Volgens mij een Proxxon!

EDIT: Proxxon KS-230 vond ik net :P

Groetjes,
Menno
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:een echt kruiswissel
Citaat van: Freak op dinsdag 13 oktober 2009, 17:57:52
Hallo Menno,

Type eens bij Conrad in: printplaat.

Voorbeeld:
529184 - 89
529168 - 89
529222 - 89

Mvg,
Peter

Geweldig Peter, dat is precies wat ik bedoel. Ik had bij Conrad al wel epoxyplaten zonder koperlaag gevonden, maar nog niet met.
Vraagje nog. Wat bedoelen ze met een 'fotolaag' bij die betreffende printplaten. Ik heb eigenlijk geen idee wat hiermee bedoeld word en of het wel handig is als ik er bielsen van wil zagen...

Groetjes,
Menno
Re:een echt kruiswissel
Hallo Menno,

CiteerVraagje nog. Wat bedoelen ze met een 'fotolaag' bij die betreffende printplaten. Ik heb eigenlijk geen idee wat hiermee bedoeld word en of het wel handig is als ik er bielsen van wil zagen...
Printjes kun je zelf etsen, om het sporenpatroon op de print te krijgen moet deze belicht worden daar is de fotolaag voor om dat even op zijn plat Nederlands te zeggen. De fotolaag kun je verwijderen.

Mvg,
Peter
Re:een echt kruiswissel
Menno,

precies!!!! goed toch, zo'n beschrijving? Nu alleen nog de onderlegplaten (of hoe heten die dingen ook al weer??) kan me voor stellen dat je die er 'gewoon' tussenlegt en mee soldeert
de zaagtafel is idd van proxxon, heb em zelf ook, een prachtig machientje !

Walter
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:een echt kruiswissel
Heeft iemand trouwens enig idee wat voor materiaal Weichen Walther gebruikt als puko's (middencontactjes). Zou het een soort messing/metaal strip zijn, die op maat geknipt wordt denken jullie? Of iets kant en klaars wat je zo kan kopen?

Groetjes,
Menno
Re:een echt kruiswissel
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:een echt kruiswissel
Citaat van: Freak op woensdag 14 oktober 2009, 17:35:33
Kijk eens hier:
http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page5.html

Hoi Peter, die had ik al gevonden inderdaad. Wat ik ervan heb gezien is dat het vrij omslachtige dingen zijn. Die strip is op zich wel handig, maar niet goedkoop. En die losse puko's zijn van die dubbele met een soort klem eronder voor de koperdraad die ze verbinden.

Ik zoek eigenlijk specifiek iets wat ik net zoals Weichen Walther door de bielzen heen kan laten komen en aan de onderkant kan solderen aan de koperlaag op het epoxy. Het makkelijkste is denk ik een messing of metaal strip. En dan een rond gat boren in de biels. De puko erdoorheen duwen en de rest van het gat opvullen met lijm ofzo.

Ik denk gewoon even hardop! :D
Het lijkt me ontzettend leuk om als vervolg op mijn Hosenträger eens zelf een wissel te bouwen. Moet natuurlijk wel eerst veel research voor worden gedaan, dus vandaag al mijn vragen haha.

Groetjes,
Menno

P.S. Die expoxyplaat met koperlaag van Conrad is wel wat aan de dunne kant. Zo te zien hebben ze het tot 1,5mm dik. Ik denk dat dit niet voldoende is. Weet iemand zo de hoogte van een k-rail biels uit zijn hoofd. 2,5mm dacht ik, maar weet ik niet zeker...
Re:een echt kruiswissel
CiteerWeet iemand zo de hoogte van een k-rail biels uit zijn hoofd. 2,5mm dacht ik, maar weet ik niet zeker...
Dat varieerd tussen de 2,2 en 2,4 mm.

Mvg,
Peter
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2008

offline
Re:een echt kruiswissel
Menno,

Als je 1:1 tekeningen zoekt van wissels, die je kan afdrukken en als ondergrond tijdens de bouw gebruiken. Kijk dan eens op de site van Peco
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:een echt kruiswissel
Bedankt Arjan, dat is een handige site voor tekeningen!

Ik heb nieuws! Ik weet eindelijk hoe Weichen Walter zijn puko's maakt in zijn zelfbouwwissels. Ik zit er al een paar dagen over na te denken hoe hij dat nou met zo min mogelijk moeite kan doen. Ik denk nu dat ik het weet :D  Een wat uitgebreidere blik op de foto's op zijn website bevestigen dit.

Het is eigenlijk briljant hoe hij het doet. Simpel, effectief en waarschijnlijk erg snel.

Hij gebruik een hol buisje (modelbouwprofiel), van ik denk messing of staal, met een erg dunne wand. Ik denk met een buitendiameter van tussen de 1 en 1,5mm. Hij boort een gaatje in de epoxyplaat (biels) en zaagt een klein stukje van het buisje af. Dan duwt hij dat door het gaatje en lijmt het eventueel vast. Als het vastzit knijpt hij met een tangetje het deel van het buisje dat boven de biels uitsteekt tot een plat profiel. Aan de onderkant precies hetzelfde maar dan 90 graden gedraait en daar soldeert hij het buisje vast aan de koperlaag op het epoxy (voor de stroomtoevoer).
Bij gebruik van hogere puko's bij wissels knijpt hij het buisje hoger af om meer stabiliteit in de puko te krijgen zodat deze niet snel om zal buigen.

Op deze manier kan je vrij snel (en heel goedkoop) puko's maken in je 2-rail rails en wissels.

Rest mij alleen de vraag welk materiaal het beste te gebruiken is als puko. Ik denk zelf messing, maar weet eigenlijk niet of dit duurzaam genoeg is tegen slijtage door slepers. Staal lijkt me lastig i.v.m. roesten (kijk maar naar M* k-rails puko's). Eventueel nieuwzilver, maar geen idee of hier modelbouwprofieltjes van te krijgen zijn. Messing is overal gemakkelijk te verkrijgen en vrij goedkoop.

Ik dacht. Ik deel mijn openbaring even met jullie :D

Groetjes,
Menno
Re:een echt kruiswissel
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:een echt kruiswissel
Bijkomend voordeel bij bovenstaande manier van puko's maken waar ik net aan zit te denken. Je krijgt een bredere puko met een relatief klein gaatje door het buisje te plat te knijpen boven de biels. Stel je neemt een buisje met een buitendiamenten van 1mm en boort dus een gaatje van 1mm. Je knijpt dit buisje daarna plat. De buitenomtrek van het buisje is PI (3,1415) maal D (diameter = 1mm) is dus 3,1415. Door plat te knijpen krijg je nu een puko breedte van 3,1415 gedeelt door 2 is ongeveer 1,55 mm. Een vrij brede puko voor een klein en onopvallend gaatje dus. Briljant :D

Groetjes,
Menno