Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Modellen niet in de Märklin collectie?
| | |-+  een echt kruiswissel
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: een echt kruiswissel  (gelezen 13956 keer)

Herminator

  • Gast
een echt kruiswissel
« Gepost op: zondag 09 maart 2008, 21:36:54 »

Wat mij betreft zou het fijn zijn als M* eens een echt (slank) kruiswissel (dus niet een engelswissel) met behoud van spoorafstand (K-rail 57 mm of 64,6 mm, C-rail 64,3 mm) op de markt zou zetten. Er is nu wel een en ander mogelijk met 4 wissels en een kruising maar daarmee liggen de sporen wel erg ver van elkaar af. Diverse 2-rail fabrikanten lukt het tenslotte ook, zelfs LEGO heeft er tegenwoordig ook al een. :D



Herman
Gelogd

woodymax

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #1 Gepost op: zondag 09 maart 2008, 21:43:01 »

ben ik het helemaal mee eens.

mvg,
mark
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #2 Gepost op: zondag 09 maart 2008, 22:07:31 »

Je kunt er altijd zelf eentje bouwen ;)

Ik zat hier gek genoeg van de week nog over te denken. Lijkt me niet heel erg moeilijk eigenlijk. Kwestie van flink de dremel erin en een hoeveelheid secondenlijm.

Misschien waag ik wel eens een poging als ik goedkoop aan een aantal wissels en een kruising kan komen. Lijkt me leuk om te proberen  :P

Groetjes,
Menno
Gelogd

Charlie

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Ik spoor niet, maar bus wel. ©
    • Waar ik voor m'n hobby vaak ben.
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #3 Gepost op: zondag 09 maart 2008, 22:59:06 »

Op deze link staat een beschrijving voor zo'n kruiswissel. Heet trouwens  in het Duits een :  Hosenträger.

Charlie.
Gelogd
Bahnhof - Neustadt
Intellibox II - Koploper - C-rail/K-rail - Duits in de jaren '80

CJAG-lid
 

woodymax

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #4 Gepost op: zondag 09 maart 2008, 23:03:11 »

Op deze link staat een beschrijving voor zo'n kruiswissel. Heet trouwens  in het Duits een :  Hosenträger.

Charlie.

Erg mooi, maar ik zou zoeen toch liever kant en klaar kopen.

mvg,
mark
Gelogd

Henk-Jan

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #5 Gepost op: maandag 10 maart 2008, 06:51:53 »

Op deze link staat een beschrijving voor zo'n kruiswissel. Heet trouwens  in het Duits een :  Hosenträger.

Charlie.

Hoi Charlie,

Wel bedankt voor de tip/link. :wink:
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #6 Gepost op: maandag 10 maart 2008, 07:53:30 »

Hoi allemaal,

Ik herinner me net, dat volgens mij heel wat jaren geleden (plus minus 10 jaar) er eens een artikel in M* Insider heeft gestaan over het maken van zo'n kruiswissel met k-rails. Ik zal aankomend weekend eens zoeken als ik het niet vergeet!!

Groetjes,
Menno
Gelogd

Herminator

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #7 Gepost op: maandag 10 maart 2008, 20:48:17 »

Op deze link staat een beschrijving voor zo'n kruiswissel. Heet trouwens  in het Duits een :  Hosenträger.

Charlie.

Dat ziet er makkelijk na te maken uit. Ik had al gezien dat met wat 'knip- en plakwerk' inderdaad standaard C-rail spullen zijn te gebruiken omdat dat geometrisch allemaal klopt. Ook heb ik al aan slanke K-rail wissels zitten rekenen maar dan kom ik op een kruising met een hoek van 25° uit, 24°38' om precies te zijn. En die staat niet in de M* boeken. Met de kruising van 22°30' moet het puntstuk van de wissels worden gehalveerd en dat lijkt mij geen optie.

Hoi allemaal,

Ik herinner me net, dat volgens mij heel wat jaren geleden (plus minus 10 jaar) er eens een artikel in M* Insider heeft gestaan over het maken van zo'n kruiswissel met k-rails. Ik zal aankomend weekend eens zoeken als ik het niet vergeet!!

Groetjes,
Menno

Dat zou heel mooi zijn!


groet,
Herman
Gelogd

joostboudewijns

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 12 maart 2008, 11:51:29 »

ik ga me er binnenkort aan wagen ik was al op zoek naar zoiets voor mn station thnx!
Gelogd

bas

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 12 maart 2008, 13:51:22 »

Ziet er gaaf uit maar weet niet of ik het aandurf om effies voor een euro of 70 te verzagen..


Bas
Gelogd

obicham

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 12 maart 2008, 13:58:14 »

zelfs ik kan het.

Dus zo moeilijk is het niet :-)
Idd het wordt hoog tijd dat marklin dit in het assortiment opneemt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 maart 2008, 14:04:40 door obicham »
Gelogd

Ricejuh

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 12 maart 2008, 15:42:59 »

Jeroen,

zeer mooi gedaan. en vooral omdat dit met de normale wissels is :shock:


Maurice
Gelogd

obicham

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 12 maart 2008, 17:22:35 »

had de in dit draadje gegeven link ff bekeken. (slanke wissel)
Deze was anders dan de link die ik heb.(normale wissel)
daarom :  http://www.thkas-moba.de/html/hosentraeger-r2.html
Gelogd

Arjan

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 12 maart 2008, 21:04:37 »

En voor wie de naam Hosentrager niet snapt...
Denk dan aan de kruislingse bretels...  :D :D

Gr
Arjan
Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #14 Gepost op: maandag 17 maart 2008, 13:41:07 »

het maken is ooit uitvoerig beschreven in het Insider magazine van Marklin.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #15 Gepost op: maandag 17 maart 2008, 17:58:53 »

het maken is ooit uitvoerig beschreven in het Insider magazine van Marklin.

Ja precies. Dat zei ik in antwoord 6 ook al. Weet jij toevallig welk nummer van welke jaargang?
Ik ben alleen van het weekend helemaal vergeten te kijken  :( :(
Sorry......

Groetjes,
Menno
Gelogd

Marklin-Tim

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #16 Gepost op: maandag 17 maart 2008, 21:57:14 »

Diverse 2-rail fabrikanten lukt het tenslotte ook, zelfs LEGO heeft er tegenwoordig ook al een. :D

Ja ik weet het dat lego het heeft. M'n broertje heeft deze kruiswissel ook al!
Gelogd

Shark

  • Gast
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #17 Gepost op: maandag 07 april 2008, 21:25:30 »

Dit is toch idd een wissel voor ieders assortiment, nietwaar  :D
Als M* hem (nog) niet maakt, zijn er geen knutselaars die het leuk vinden andere forumleden hier blij mee te maken? Oftwel: is er niet toevallig een handigerd :lol: die deze zou willen maken voor een aantal van ons (voor mij bijvoorbeeld  :oops:).


Shark.
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re: een echt kruiswissel
« Reactie #18 Gepost op: maandag 07 april 2008, 22:48:50 »

Dit is toch idd een wissel voor ieders assortiment, nietwaar  :D
Als M* hem (nog) niet maakt, zijn er geen knutselaars die het leuk vinden andere forumleden hier blij mee te maken? Oftwel: is er niet toevallig een handigerd :lol: die deze zou willen maken voor een aantal van ons (voor mij bijvoorbeeld  :oops:).


Shark.

Als ik in de toekomst tijd heb wil ik het best eens proberen. Ik denk dat het me best zou lukken na, zorgvuldig voorbereiden. Ik heb echter amper tijd voor mijn eigen projectjes :(

Ik ga zelf waarschijnlijk eerst een poging wagen om een kruiswissel/kruising te maken tussen een M* k-rail en een Bemo H0e/H0m rail. Ik ga dit denk ik eerst helemaal uitwerken in een 3d technisch tekenprogramma voordat ik het echt ga proberen. Voorlopig is dit alleen nog maar een idee, ik hoop richting de zomer wat tijd te hebben om het eens te proberen.

Groetjes,
Menno
Gelogd

Jasperkc

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • mooie 44er bij de VSM
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2009, 00:14:32 »

Kom ik ook nog even met een link naar een site van een perfect kruiswissel in C.
Ik hoop dat ik een ieder op een idee heb gebracht er zelf één te maken: KLIK Veel plezier ermee.

Edit wakkie: link ingekort.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 oktober 2009, 00:41:40 door wakkie »
Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2009, 10:51:00 »

vond deze link op deze website : KLIK

edit wakkie: link ingekort
« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 oktober 2009, 11:27:04 door wakkie »
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2009, 11:21:59 »

:)
Gelogd

Wasmi

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2009, 12:59:41 »

voor speciale wissels zie ook http://www.weichen-walter.de/ (met dank aan  Menno ;-) )

Walter
Gelogd

100%erik

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Warnsveld (GLD)
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #23 Gepost op: maandag 12 oktober 2009, 11:55:23 »

Wat een gave boogwissels !!!!
80 euro per stuk :(
Zit er wel aan te denken om ze te kopen..... :D

groet

erik
Gelogd

marklin1992

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #24 Gepost op: maandag 12 oktober 2009, 15:40:51 »

waarom zet je er niet gewoon een klein kruis tussen
Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #25 Gepost op: maandag 12 oktober 2009, 15:44:30 »

zien er mooi uit voor degenen die Duits rijden.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Wasmi

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #26 Gepost op: maandag 12 oktober 2009, 16:31:05 »

zien er mooi uit voor degenen die Duits rijden.

Hoezo dat dan???????????????

Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #27 Gepost op: maandag 12 oktober 2009, 17:08:09 »

overloop is in de verkeerde richting voor Links rijden.Bestaan mss ook wel maar zie ze nietstaan.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Wasmi

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #28 Gepost op: maandag 12 oktober 2009, 17:16:04 »

ahhh, ok. de eerste bedoeling van de link was te wijzen op de kruising die speciaal is gemaakt voor het maken van een hosenträger met slanke K-wissels. Die is zowel voor links als rechts rijden toepasbaar toch??? En ehhh, NL rijdt ook rechts.....

Walter
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #29 Gepost op: maandag 12 oktober 2009, 20:54:33 »

Heeft iemand trouwens enig idee wat voor materiaal Weichen Walter gebruikt voor de dwarsliggers. Het lijken wel een soort epoxy met een koperlaagje om de middencontactjes gemakkelijk door te kunnen solderen.

Waar zou je zoiets in het formaat van een dwarsligger kunnen kopen?

Ik zit er serieus over te denken om vanaf nu mijn rails (wissels) zelf te gaan bouwen. Blijft lastig om de onderdelen te vinden...

Groetjes,
Menno
Gelogd

Wasmi

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #30 Gepost op: maandag 12 oktober 2009, 21:32:07 »

Het lijkt inderdaad epoxy met koper. Ik heb wel eens een beschrijving gezien waarbij printplaat in strips van 3 mm breed werd gezaagd, en de rail profielen op één zijde wordt gesoldeerd (kan ook nog met railschoenen eronder), de koperlaag tussen beide rails werd verwijderd. HobbyEcke Schuhmacher heeft veel toebehoren, alleen dus niet voor code 100 rails..... kun je wel veel van leren. Fohrmann heeft gereedschap om de railafstand goed te beheersen.

Gelogd

daanknoben

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 12:48:37 »

De wissels zien er fantastisch uit, maar ik denk dat je onherroepelijk problemen krijgt met je sleper stroomafname op heb moment dat je over de andere rail heen gaat bij zon slanke wissel.

Zeker met een klein sikje ofo.

Groeten Daan
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 13:00:08 »

De wissels zien er fantastisch uit, maar ik denk dat je onherroepelijk problemen krijgt met je sleper stroomafname op heb moment dat je over de andere rail heen gaat bij zon slanke wissel.

Zeker met een klein sikje ofo.

Groeten Daan

Is geen probleem hoor. Met wat relais kun je het zo maken dat je de kruisende railstaaf gebruikt als middenleider, waarvan je dan stroom afneemt. De betreffende railstaaf moet je dan wel isoleren van de andere railstaven. De 'hartstukpolarisatie' werkt dan hetzelfde bij 2-rail wissels.

Groetjes,
Menno
Gelogd

daanknoben

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 13:25:57 »

Ik zit het net te lezen op de site, over die schakeling.
Mega vet, vind zon Y-wissel wel kinky. Ook de r4/5 en de hele slanke wissels hebben wel iets. Ondanks dat het natuurlijk zelfbouw is, vind ik het toch te duur.

Groeten Daan.

ps. zelf zon hosentrager bouwen of een half engels wissel ga ik wel proberen.
Gelogd

100%erik

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Warnsveld (GLD)
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 15:00:29 »

Ik zit het net te lezen op de site, over die schakeling.
Mega vet, vind zon Y-wissel wel kinky. Ook de r4/5 en de hele slanke wissels hebben wel iets. Ondanks dat het natuurlijk zelfbouw is, vind ik het toch te duur.

Groeten Daan.

ps. zelf zon hosentrager bouwen of een half engels wissel ga ik wel proberen.

Ach ja wat is te duur.....
Ik denk dat er heel wat tijd in gaat zitten om zo'n wissel te maken!
Als je het zo bekijkt is het helemaal niet te duur (misschien wel boven je buget dat kan)

groet

erik
Gelogd

daanknoben

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 15:05:48 »

Dat bedoelde ik ook te zeggen, ondanks dat het zelfbouw is en dus veel tijd kost, vind ik t te duur. Meer dan ik er voor uit wil geven.
Gelogd

Roy

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 16:51:45 »

Gave wissels zeg! Maar als ik daarmee mijn baan ga bouwen, kan ik beter eerst op zoek naar een kasteel, of een fabriekshal voor de benodigde ruimte.

Roy

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 17:51:20 »

Het materiaal van de bielsen is inderdaad epoxy met aan beide zijden een dunne koperlaag. De printplaat word dan in repen gezaagd.

Weet iemand misschien een adresje waar je die epoxy plaatjes met dubbelzijdige koperlaag kan kopen? Ik heb een beetje zitten zoeken, maar kan niet echt iets vinden of het zijn meteen platen van 1 bij 1 meter. Das een beetje teveel van het goede. :P  Ik zou wel eens zo'n klein plaatje willen proberen...(10x16cm ofzo)

Misschien zagen met een hobby zaagtafeltje ofzo om het perfect recht te krijgen. met de hand lukt dat toch niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
Menno
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 17:57:52 »

Hallo Menno,

Type eens bij Conrad in: printplaat.

Voorbeeld:
529184 - 89
529168 - 89
529222 - 89

Mvg,
Peter
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 18:01:35 »

Het lijkt inderdaad epoxy met koper. Ik heb wel eens een beschrijving gezien waarbij printplaat in strips van 3 mm breed werd gezaagd, en de rail profielen op één zijde wordt gesoldeerd (kan ook nog met railschoenen eronder), de koperlaag tussen beide rails werd verwijderd. HobbyEcke Schuhmacher heeft veel toebehoren, alleen dus niet voor code 100 rails..... kun je wel veel van leren. Fohrmann heeft gereedschap om de railafstand goed te beheersen.

Deze?

Handig zaagmachientje trouwens. Volgens mij een Proxxon!

EDIT: Proxxon KS-230 vond ik net :P

Groetjes,
Menno
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 oktober 2009, 18:09:02 door madmenno »
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 18:07:13 »

Hallo Menno,

Type eens bij Conrad in: printplaat.

Voorbeeld:
529184 - 89
529168 - 89
529222 - 89

Mvg,
Peter

Geweldig Peter, dat is precies wat ik bedoel. Ik had bij Conrad al wel epoxyplaten zonder koperlaag gevonden, maar nog niet met.
Vraagje nog. Wat bedoelen ze met een 'fotolaag' bij die betreffende printplaten. Ik heb eigenlijk geen idee wat hiermee bedoeld word en of het wel handig is als ik er bielsen van wil zagen...

Groetjes,
Menno
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 18:18:03 »

Hallo Menno,

Citaat
Vraagje nog. Wat bedoelen ze met een 'fotolaag' bij die betreffende printplaten. Ik heb eigenlijk geen idee wat hiermee bedoeld word en of het wel handig is als ik er bielsen van wil zagen...
Printjes kun je zelf etsen, om het sporenpatroon op de print te krijgen moet deze belicht worden daar is de fotolaag voor om dat even op zijn plat Nederlands te zeggen. De fotolaag kun je verwijderen.

Mvg,
Peter
Gelogd

Wasmi

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 13 oktober 2009, 19:24:19 »

Menno,

precies!!!! goed toch, zo'n beschrijving? Nu alleen nog de onderlegplaten (of hoe heten die dingen ook al weer??) kan me voor stellen dat je die er 'gewoon' tussenlegt en mee soldeert
de zaagtafel is idd van proxxon, heb em zelf ook, een prachtig machientje !

Walter
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 14 oktober 2009, 17:18:57 »

Heeft iemand trouwens enig idee wat voor materiaal Weichen Walther gebruikt als puko's (middencontactjes). Zou het een soort messing/metaal strip zijn, die op maat geknipt wordt denken jullie? Of iets kant en klaars wat je zo kan kopen?

Groetjes,
Menno
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 14 oktober 2009, 17:35:33 »

Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 14 oktober 2009, 17:47:31 »

Kijk eens hier:
http://www.erbert-signale.de/Eingang/unten/zub/page5.html

Hoi Peter, die had ik al gevonden inderdaad. Wat ik ervan heb gezien is dat het vrij omslachtige dingen zijn. Die strip is op zich wel handig, maar niet goedkoop. En die losse puko's zijn van die dubbele met een soort klem eronder voor de koperdraad die ze verbinden.

Ik zoek eigenlijk specifiek iets wat ik net zoals Weichen Walther door de bielzen heen kan laten komen en aan de onderkant kan solderen aan de koperlaag op het epoxy. Het makkelijkste is denk ik een messing of metaal strip. En dan een rond gat boren in de biels. De puko erdoorheen duwen en de rest van het gat opvullen met lijm ofzo.

Ik denk gewoon even hardop! :D
Het lijkt me ontzettend leuk om als vervolg op mijn Hosenträger eens zelf een wissel te bouwen. Moet natuurlijk wel eerst veel research voor worden gedaan, dus vandaag al mijn vragen haha.

Groetjes,
Menno

P.S. Die expoxyplaat met koperlaag van Conrad is wel wat aan de dunne kant. Zo te zien hebben ze het tot 1,5mm dik. Ik denk dat dit niet voldoende is. Weet iemand zo de hoogte van een k-rail biels uit zijn hoofd. 2,5mm dacht ik, maar weet ik niet zeker...
Gelogd

Freak

  • Gast
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 14 oktober 2009, 17:51:28 »

Citaat
Weet iemand zo de hoogte van een k-rail biels uit zijn hoofd. 2,5mm dacht ik, maar weet ik niet zeker...
Dat varieerd tussen de 2,2 en 2,4 mm.

Mvg,
Peter
Gelogd

ArjanM

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #47 Gepost op: woensdag 14 oktober 2009, 22:57:20 »

Menno,

Als je 1:1 tekeningen zoekt van wissels, die je kan afdrukken en als ondergrond tijdens de bouw gebruiken. Kijk dan eens op de site van Peco
Gelogd
Grt.
Arjan

Bouwverslagen van mijn baan: klik

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009, 21:58:47 »

Bedankt Arjan, dat is een handige site voor tekeningen!

Ik heb nieuws! Ik weet eindelijk hoe Weichen Walter zijn puko's maakt in zijn zelfbouwwissels. Ik zit er al een paar dagen over na te denken hoe hij dat nou met zo min mogelijk moeite kan doen. Ik denk nu dat ik het weet :D  Een wat uitgebreidere blik op de foto's op zijn website bevestigen dit.

Het is eigenlijk briljant hoe hij het doet. Simpel, effectief en waarschijnlijk erg snel.

Hij gebruik een hol buisje (modelbouwprofiel), van ik denk messing of staal, met een erg dunne wand. Ik denk met een buitendiameter van tussen de 1 en 1,5mm. Hij boort een gaatje in de epoxyplaat (biels) en zaagt een klein stukje van het buisje af. Dan duwt hij dat door het gaatje en lijmt het eventueel vast. Als het vastzit knijpt hij met een tangetje het deel van het buisje dat boven de biels uitsteekt tot een plat profiel. Aan de onderkant precies hetzelfde maar dan 90 graden gedraait en daar soldeert hij het buisje vast aan de koperlaag op het epoxy (voor de stroomtoevoer).
Bij gebruik van hogere puko's bij wissels knijpt hij het buisje hoger af om meer stabiliteit in de puko te krijgen zodat deze niet snel om zal buigen.

Op deze manier kan je vrij snel (en heel goedkoop) puko's maken in je 2-rail rails en wissels.

Rest mij alleen de vraag welk materiaal het beste te gebruiken is als puko. Ik denk zelf messing, maar weet eigenlijk niet of dit duurzaam genoeg is tegen slijtage door slepers. Staal lijkt me lastig i.v.m. roesten (kijk maar naar M* k-rails puko's). Eventueel nieuwzilver, maar geen idee of hier modelbouwprofieltjes van te krijgen zijn. Messing is overal gemakkelijk te verkrijgen en vrij goedkoop.

Ik dacht. Ik deel mijn openbaring even met jullie :D

Groetjes,
Menno
Gelogd

madmenno

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • - Vereniging Spoorgroep Zwitserland -
Re:een echt kruiswissel
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 15 oktober 2009, 22:18:25 »

Bijkomend voordeel bij bovenstaande manier van puko's maken waar ik net aan zit te denken. Je krijgt een bredere puko met een relatief klein gaatje door het buisje te plat te knijpen boven de biels. Stel je neemt een buisje met een buitendiamenten van 1mm en boort dus een gaatje van 1mm. Je knijpt dit buisje daarna plat. De buitenomtrek van het buisje is PI (3,1415) maal D (diameter = 1mm) is dus 3,1415. Door plat te knijpen krijg je nu een puko breedte van 3,1415 gedeelt door 2 is ongeveer 1,55 mm. Een vrij brede puko voor een klein en onopvallend gaatje dus. Briljant :D

Groetjes,
Menno
Gelogd
Pagina's: [1] 2   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.098 seconden met 21 queries.