Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hergebruik functie rookgenerator

Gestart door MotorBob maandag 19 april 2021, 00:53:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hergebruik functie rookgenerator
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Hergebruik functie rookgenerator
Hallo allen,

Ik weet niet goed waar ik met deze vraag naartoe moet, maar ik probeer dus hier:

Ik heb een massa locs, die allemaal voorbereid zijn voor de functionering van een optioneel in te bouwen generator. Nu, ik ben niet gecharmeerd van deze rokers, omdat die een pak realiteit missen (is pak beter op schaal I). Met andere woorden, ik bouw nooit rookgeneratoren in. Maar ik stel me de vraag of die functie op één andere manier kan gebruikt worden, bijvoorbeeld voor cabine verlichting of wat dan ook. Lijkt simpel, maar omdat de retour voor de rookgenerator via de massa van de loc gaat, is mijn vraag of we daar andere (meer nuttige  ;)) elementen mee kunnen aansturen, zoals bijvoorbeeld een telex, of een licht.  Iemand ervaring of tips hierrond ?
Ik vind het frustrerend om één van de vier functies sowieso kwijt te zijn (ben nog altijd gebruiker van een 6021).

Alvast bedankt,

Beste groetjes,

Bob
Re: Hergebruik functie rookgenerator
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Hergebruik functie rookgenerator
In principe kan je de functie ook voor wat anders gebruiken.
Een rookgenerator ligt altijd aan de massa. Maar dat heeft ook te maken met de manier van plaatsen.
Het is ook even kijken hoe de functie is aangesloten op de decoder. Maar het moet kunnen.
Mvg.
Marcel
Re: Hergebruik functie rookgenerator
Het draadje van de rookgenerator loskoppelen van de decoder en een nieuwe aansluiting maken naar de gewenste gebruiker. Deze kan dan (in verband met flikkeren van lampje) gelijk aan de oranje draad van de decoder komen ipv. aan massa.
Re: Hergebruik functie rookgenerator
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Hergebruik functie rookgenerator
Hi Bob,

Helemaal geen probleem, heb ik ook al vaker gedaan b.v. voor loopwerk-verlichting (en dan niet aan de lok massa).
Best wel leuk met "rook" maar die smeerboel van de rookvloeistof zit ik nog steeds niet op te wachten.

groet
Harald
Re: Hergebruik functie rookgenerator
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Hergebruik functie rookgenerator
Dag Marcel, Harald,

Bedankt voor jullie antwoord. Dat was het wat ik zocht, want ik weet dat de massa van de lok flikkeritis veroorzaakt. Ik begrijp hiermee ook dat de oranje draad fungeert als elektronische massa. Mooi, weer een beter inzicht gekregen.

Hartelijke groet,

Bob