Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Hergebruik functie rookgenerator
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Hergebruik functie rookgenerator  (gelezen 410 keer)

MotorBob

• Toffe Gast
  • *
  • De BR44 blijft mijn topper
Hergebruik functie rookgenerator
« Gepost op: maandag 19 april 2021, 00:53:39 »

Hallo allen,

Ik weet niet goed waar ik met deze vraag naartoe moet, maar ik probeer dus hier:

Ik heb een massa locs, die allemaal voorbereid zijn voor de functionering van een optioneel in te bouwen generator. Nu, ik ben niet gecharmeerd van deze rokers, omdat die een pak realiteit missen (is pak beter op schaal I). Met andere woorden, ik bouw nooit rookgeneratoren in. Maar ik stel me de vraag of die functie op één andere manier kan gebruikt worden, bijvoorbeeld voor cabine verlichting of wat dan ook. Lijkt simpel, maar omdat de retour voor de rookgenerator via de massa van de loc gaat, is mijn vraag of we daar andere (meer nuttige  ;)) elementen mee kunnen aansturen, zoals bijvoorbeeld een telex, of een licht.  Iemand ervaring of tips hierrond ?
Ik vind het frustrerend om één van de vier functies sowieso kwijt te zijn (ben nog altijd gebruiker van een 6021).

Alvast bedankt,

Beste groetjes,

Bob

Bob, stoomloc en Bw fan, C-rail addict, tijdperk III

loc1200

• Stamgast
  • Veel lukt met geduld, liefde en precisie.
Re: Hergebruik functie rookgenerator
« Reactie #1 Gepost op: maandag 19 april 2021, 01:34:35 »

In principe kan je de functie ook voor wat anders gebruiken.
Een rookgenerator ligt altijd aan de massa. Maar dat heeft ook te maken met de manier van plaatsen.
Het is ook even kijken hoe de functie is aangesloten op de decoder. Maar het moet kunnen.
Mvg.
Marcel
Gebruikt:  Raptor; Märklin Central/Control-unit en de rest van de fam. (6040/41/43/50 enz) MS1/2;
In- en ombouw/gebruik van dec: Mä, ESU.
=> in opdracht OOK VOOR DERDEN =>

hvanschaik

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #2 Gepost op: maandag 19 april 2021, 09:30:01 »

Het draadje van de rookgenerator loskoppelen van de decoder en een nieuwe aansluiting maken naar de gewenste gebruiker. Deze kan dan (in verband met flikkeren van lampje) gelijk aan de oranje draad van de decoder komen ipv. aan massa.

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
« Reactie #3 Gepost op: maandag 19 april 2021, 11:10:22 »

Hi Bob,

Helemaal geen probleem, heb ik ook al vaker gedaan b.v. voor loopwerk-verlichting (en dan niet aan de lok massa).
Best wel leuk met "rook" maar die smeerboel van de rookvloeistof zit ik nog steeds niet op te wachten.

groet
Harald

MotorBob

• Toffe Gast
  • *
  • De BR44 blijft mijn topper
« Reactie #4 Gepost op: maandag 19 april 2021, 22:29:05 »

Dag Marcel, Harald,

Bedankt voor jullie antwoord. Dat was het wat ik zocht, want ik weet dat de massa van de lok flikkeritis veroorzaakt. Ik begrijp hiermee ook dat de oranje draad fungeert als elektronische massa. Mooi, weer een beter inzicht gekregen.

Hartelijke groet,

Bob

Bob, stoomloc en Bw fan, C-rail addict, tijdperk III
Pagina's: [1]   Omhoog