Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

weatheren, niet verouderen

Gestart door eduardo zondag 18 april 2021, 21:27:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
weatheren, niet verouderen
In China on line 4 knalblauwe plastic wagentjes  HO gekocht. Die waren niet duur, rond de € 13,= per stuk, als ik mij goed herinner. Wat gebruiksvriendelijker beweerkt. En staan leuk op het emplacement.
Re: weatheren, niet verouderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: weatheren, niet verouderen
 B) Je hebt de wagons behoorlijk gewaetherd, dat blauw zie je niks meer van. :)
Maar nu is je railbedding eigenlijk te schoon, dat mag ook nog wel wat behandeling hebben denk ik zo. :roll:

Dirk-Jan
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren, niet verouderen
Nee Dirk-Jan, dit is een los stuk rail, wat ik gebruik om de door de fabrikant ingestelde codes te wijzigen met de control unit. Ed
Re: weatheren, niet verouderen
Snap alleen je titel niet helemaal weathering is het proces van weersinvloeden in verloop van tijd :)
Re: weatheren, niet verouderen
Nou, het is een heel luxe programmeerspoor, met ballast.
Maar ik ben ook nog wat in verwarring over het verschil tussen weatheren en verouderen. Verwering en vervuiling vallen wat mij betreft onder beide begrippen. Het wordt mettertijd immers erger.
Alleen als je bijvoorbeeld een loc met kleurstelling en opschriften uit periode IV aanpast aan periode III zou je van veroudering bkunnen spreken. Of is het dan juist verjonging? En zou andersom juist verouderen kunnen zijn...

Het belangrijkste is dat je de wagons flinke gebruikssporen hebt gegeven.


Groet,

Peter
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: weatheren, niet verouderen
Wagon ziet er goed uit, had je daar ook een linkje van ?

M.vr.gr. Erwin
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren, niet verouderen
tja, what is in a name. Bij mijn vorige fotos kolenwagens, werd wat lacherig gedaan over het woord verouderen wat ik gebruikte. Dus maakte ik er maar "weatheren" van. Geen goed nederlands woord lijkt mij, maar enfin. Het juiste woord zou moeten zijn " aangetast door het vele gebruik" , maar probeer dat maar eens met 1 nederlands woord samen te vatten.
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren, niet verouderen
Nee Edwin, daar heb ik geen linkje van, nog erger, ik heb zelfs geen airbrush apparaat. Ik klieder maar wat en ik heb (te)veel fantasie. Mijn dochter schildert veel met acrylverf en daar leen ik nog wel eens wat van. Verder kijk ik veel naar fotos van het "grote" voorbeeld op internet. En die probeer ik te volgen.
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: weatheren, niet verouderen
Citaat van: eduardo op maandag 19 april 2021, 09:33:04
..... maakte ik er maar "weatheren" van. Geen goed nederlands woord lijkt mij, maar enfin. Het juiste woord zou moeten zijn " aangetast door het vele gebruik" , maar probeer dat maar eens met 1 nederlands woord samen te vatten.

Misschien "verweren" ?

groet
Harald
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: weatheren, niet verouderen
tja,

Ik vond het een beetje "overdone".
Alsof ze in de mijnen zijn gevuld door een leerling machinist.
De eerste kilometers zal het nodige er nog wel van af vallen; iets wat heden-tendage niet gewenst is..

mvg
Marcel
Re: weatheren, niet verouderen
Jammer van alle commentaren van de 3railforum experts. Van een goedkoop China karretje iets maken: ik vind het leuk, lekker doorgaan Eduardo. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: weatheren, niet verouderen
hoi,

Leuk gedaan  :thumbup: Zeker als het China-wagentjes zijn  :thumbup:

Citaat van: eduardo op zondag 18 april 2021, 21:27:44
In China on line 4 knalblauwe plastic wagentjes  HO gekocht. Die waren niet duur, rond de € 13,= per stuk, als ik mij goed herinner.

Je geeft aan online besteld. Ik zie al een keer voorbij komen waar je ze gekocht hebt  :)  Weet je nog de webshop (Ali / Banggood / Ebay) en mogelijk de naam van de verkoper. Voor een aantal mensen is het helemaal mooi als je een link naar het wagentje hebt. Maar ik kan het ook begrijpen dat je dat niet meer weet of kan achterhalen  :)

Groet Ronald.
Re: weatheren, niet verouderen
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: weatheren, niet verouderen
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 19 april 2021, 11:36:14
Jammer van alle commentaren van de 3railforum experts.
Ik zie nauwelijks commentaar en hoezo dat dan "experts" noemen?
Alle reacties zijn toch gewoon van 3 rail forum leden, dus waar doel je op?
Gaarne houden aan normale omgangsvormen, blijft het voor iedereen gezellig hier.

Dirk-Jan
Re: weatheren, niet verouderen
 @citaat Ik zal je helpen:

Citaat van: loc1200 op maandag 19 april 2021, 11:17:44

tja,

Ik vond het een beetje "overdone".


Citaat van: hmmglaser op zondag 18 april 2021, 23:46:42

Snap alleen je titel niet helemaal weathering is het proces van weersinvloeden in verloop van tijd :)


Citaat van: Dirk-Jan op zondag 18 april 2021, 21:43:16

Maar nu is je railbedding eigenlijk te schoon, dat mag ook nog wel wat behandeling hebben denk ik zo. :roll:


Soms is plaatjes kijken toch echt voldoende.

Gr, Ben.
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren, niet verouderen
Citaat van: loc1200 op maandag 19 april 2021, 11:17:44
tja,

Ik vond het een beetje "overdone".
Alsof ze in de mijnen zijn gevuld door een leerling machinist.
De eerste kilometers zal het nodige er nog wel van af vallen; iets wat heden-tendage niet gewenst is..

mvg
Marcel

ik vind dat je gelijk hebt, de volgende zal ik ook wat minder enthousiast verweren. Ed
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren, niet verouderen
Citaat van: ronaldk op maandag 19 april 2021, 11:46:32
hoi,

Leuk gedaan  :thumbup: Zeker als het China-wagentjes zijn  :thumbup:

Citaat van: eduardo op zondag 18 april 2021, 21:27:44
In China on line 4 knalblauwe plastic wagentjes  HO gekocht. Die waren niet duur, rond de € 13,= per stuk, als ik mij goed herinner.

Je geeft aan online besteld. Ik zie al een keer voorbij komen waar je ze gekocht hebt  :)  Weet je nog de webshop (Ali / Banggood / Ebay) en mogelijk de naam van de verkoper. Voor een aantal mensen is het helemaal mooi als je een link naar het wagentje hebt. Maar ik kan het ook begrijpen dat je dat niet meer weet of kan achterhalen  :)

Groet Ronald.

ik weet het echt niet meer Ronald. Je krijgt, als je aan het surfen bent tot vervelens toe advertenties voor je neus. Dit was er een van en ik dacht "waarom niet, ik zet ze gewoon neer". Over de engelse wissels ontsporen ze, dus echt rijden doen ze niet, maar ze staan wel interessant, hahaha
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren, niet verouderen
dit blijf ik toch mijn mooisten vinden, vooroorlogse wagons, met houten opbouw, dat mag best wel wat zwart en verweerd hebben. Ed
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren, niet verouderen
en deze
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: weatheren, niet verouderen
ze zijn hier wel te vinden, ook die knalblauwe.

KLIK


Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren, niet verouderen
Goedemiddag allemaal. Bij de laatste 2 wagons van de set van 4 heb ik het wat rustiger aangedaan. Het oorspronkelijke blauw komt er doorheen. De leerlingmachinist heeft ervan geleerd. Maar ik blijf erbij dat kolenwagons gewoon vuil zijn. Als jongetje ging ik naar de Waldorpstraat (Den Haag) kijken naar de kolentrein die daar kwam lossen bij de kolenboeren (L.A.D.) en het is mijn beleving van vuile zwarte wagons. Ed
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: weatheren, niet verouderen
plus
Re: weatheren, niet verouderen
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: weatheren, niet verouderen
 @citaat
@citaat @citaat

Ziet best goed uit.

Wat betreft de kolen die duidelijk bij de deuren aan de buitenkant te zien zijn:
mocht je nog eens kolenwagens verouderen die in het huidige tijdperk horen, denk er dan aan dat de buitenkant dan wel vies is, maar resten kolen zeer waarschijnlijk worden verwijderd voor de wagens verder worden getransporteerd.

Zelf in Frankfurt (zie dit draadje) een tijd vlakbij Heizkraftwerk Frankfurt gewerkt en daar liepen de rangeerder en machinist na het lossen alle wagens af om met een bezem achtergebleven kolen(gruis) te verwijderen.