Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Senery resten en verf verwjjderen

Gestart door Luuk55 zondag 18 april 2021, 18:25:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Senery resten en verf verwjjderen
Goedendag,
Heb onlangs gebruikte m rails gekocht (voor de verjaardag van mijn kleinzoon in jjuni) daar zitten senery resten op en er zijn rails stukken geverfd met zwarte verf.
Kan ik dit verwijderen en  hoe? Of kan ik eventueel de rails stukken over spuiten in een kleur die de c rails die hij heeft zoveel mogelijk benaderd?

Alvast bedankt
Luuk
Re: Senery resten en verf verwjjderen
Eerst maar eens zien of je ze schoon krijgt voor je er verf overheen zet.
Je hebt natuurlijk geen idee wat erop en aangesmeerd is, maar M-rails kunnen in een sopje lauwwarm water. En dan met zo'n ouderwetse nagelborstel van hout, lekker boenen.
Mogelijk is dat al genoeg. Daarna wel goed en snel drogen tegen de roest. Een föhn kan helpen.
Ik heb ook WD-40 wel ingezet voor het schoonmaken. Gaat ook goed, althans ik heb geen problemen gekregen. Sommige mensen vinden dat je het niet moet doen. Slecht voor de kunststof delen of het feit dat een laagje ontstaat op het metaal. Niks van gemerkt. Je moet het ook alleen doen voor een grote schoonmaak bij hergebruik of jarenlange verwaarlozing.

Tot slot intrigeert mij nog je opmerking over de C-rails die al zijn. Heb je overgangsrails erbij? Of denk je het op een andere manier op te lossen, want het gaat niet zo maar passen op elkaar.


Groet en succes,

Peter
Re: Senery resten en verf verwjjderen
Hoi Peter,
Dank je wel voor het antwoord. Ik ga eerst het lauwwarm sopje proberen. Heb ook WD'40 staan dus dat kan ik na het sopje proberen.
Ik heb inderdaad ook overgangsrails gekocht.
Ik had gelezen dat die 2 railsen niet op elkaar pastte.

Luuk
Re: Senery resten en verf verwjjderen
Beste Peter,
Heb nu gekeken wat het allemaal was en er zitten elektrische wissels bij, kunnen deze ook in een sopje?
Ook heeft de verkoper er briefjes op gedaan met de artikelnummers van Märklin alleen zie ik geen verschil.
Kun jij me uitleggen wat het verschil van de volgende nummers; 5722, 5202/5221, 5204.
Ook zit er 1 wissebij waarvan dat blokje ontbreekt waar aan je kunt zien welke kant de wissel opstaat. Is dit ergens te bestellen?
Re: Senery resten en verf verwjjderen
Met de elektrische wissels zou ik heel voorzichtig zijn in combinatie met water! Dus alleen borstelen als het even kan.
Voor de nummers van de diverse railstukken verwijs ik graag naar de wiki van dit forum. Daar staat onder de kop 'rails' van alles uitgelegd.
Nummer 5722 bestaat niet, dat zal 5122 moeten zijn.
Wissellantaarns zijn in de tweedehands handel vast nog wel te koop. Marnan of Johan Voermans wellicht. Er zijn ook mensen die ze met de 3d printer maken.

Groet,

Peter