Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Batterijen vervangen door vaste DC voeding.

Gestart door SDriver zaterdag 17 april 2021, 21:17:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Ik heb tot grote tevredenheid de Faller containerterminal ongeveer 1 jaar in gebruik.
Mooi speelgoed .
Maar , de voeding voor de motoren wordt geleverd door 2 oplaadbare batterijen.
Die batterijen moeten telkens losgetrokken worden van hun printplaat om ze op te laden.
Enorm omslachtig en niet zonder gevaar om die pinnetjes op de printplaat te beschadigen.
Dat is zowat het enige waar ze niet erg hebben over nagedacht.
Nu wil ik die batterijen vervangen door een vaste DC voeding zodat ik van dat opladen vanaf ben.
De gegevens op de batterijen zijn , 3,7 V , 600mAh.
Mijn kraan heeft 4 functies maar ik gebruik maar 1 functie per keer.
Oftewel rijdt ze over de rails , of doet ze iets anders of weer iets anders.
Dus beiden batterijen worden nooit op hetzelfde moment gebruikt.
Nu mijn vraag is , welke DC voeding kan ik het beste gebruiken ter vervanging van die batterijen zonder de electronica en de motors te beschadigen.
Ik kijk bijv naar een gestabiliseerde Ohmeron voeding met deze specificaties ,

Ingangsspanning: 110 - 230VAC ~ 50/60Hz
Uitgangsspanning: 3/4,5/5/6/7,5/9/12VDC
Extra 5VDC uitgangsspanning
Uitgangsstroom: 1000mA
Gestabiliseerd

of deze ,

Ingangsspanning: 110 - 230VAC ~ 50/60Hz
Uitgangsspanning: 3/4,5/5/6/7,5/9/12VDC
Extra 5VDC uitgangsspanning
Uitgangsstroom: 600mA
Gestabiliseerd.

De spanning van 3.7 V zoals op de batterijen vermeldt is niet instelbaar.
Ofwel 3 V of 4,5 V.
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Koop een 5V of 12V voedingsadapter en een step-down-converter naar 3,7 V.

KLIK

Ojaa, Tinytronics heeft ook wel zoiets. Wel Multimeter nodig om waarde in te stellen.

KLIK

EDIT Fred, linkje ingekort.

Lees deze ook eens goed: KLIK
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Worden de batterijen in serie of parallel gebruikt?

De eerste, door jou genoemde voeding is goed bruikbaar.
Bij 4,5 volt zullen de motoren iets sneller kopen,
bij  3   volt zullen de motoren iets langzamer kopen.
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
 @citaat

Nu ben ik  niet helemaal bekend met deze containerterminal maar volgens mij zit er voor de motortjes nog elektronica. Het is maar de vraag in hoeverre deze tegen een andere spanning kan. lager zal het probleem niet zijn. In het ergste geval gebeurt er gewoon helemaal niets. Bij te hoge spanning wordt de elektronica vernietigt. De veiligste oplossing is een step-down converter zoals Hans al aangeeft.
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Hou er wel rekening mee dat de accu 600 mAh is het gebruik kan op sommige momenten hoger zijn,dit is afhankelijk van de hoeveel gebruiker die tegelijk aan kunnen staan?
Beste zou zijn om de stroom te meten in vollast.
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Ik ga voor de Tinytronics die Hans doorgeeft.
Als de uitgangsspanning max 30 v is en de max uitgangsstroom 5 A dan leert een snelle berekening dat 3,75 V , 0,625 A geeft ?
Als ik dan 3.7 V instel zal de stroom nog een klein beetje dalen.
Dit lijken mij goede waarden.

1 Batterij voedt een printplaat en die stuurt 2 motortjes om de kraan te laten rijden over haar eigen sporen.
De andere batterij is onafhankelijk van de eerste , ze zitten ook gescheiden van elkaar.
Die 2e batterij voedt een printplaat en 3 motortjes maar deze kunnen enkel maar per keer  worden gebruikt.
De kraan wordt bestuurd door een laptop en ik kan maar op 1 plaats met de muis bewegen.
Daarom kunnen die 3 motortjes niet op het zelfde moment geactiveerd worden.
Een voeding nemen met een hogere spanning zoals de 4,5 V die ik voorstelde zou misschien wel de elektronica kunnen beschadigen.
Ik kan maar op zeker spelen want er kan niets apart gekocht worden van printplaten .
Het gaat over de Faller kraan 120290.
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
 @citaat
De maximale stroomsterkte is totaal niet evenredig met de ingestelde spanning.

Volgens de datasheet blijft de maximaal af te nemen stroom gewoon 5A alleen met een lagere spanning.

Wel heb je minder vermogen in totaal.
30V x 5A = 150W
3.7V x 5A = 18,5W
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Ik heb hier van die gestabiliseerde voedingen liggen van 3 tot 12 V , 2250 mA.
Als ik de spanningskeuze op 3V zet meet ik onbelast 3.21 V.
Dan probeer ik het met 1 van ondergenoemde voedingen ,

Ingangsspanning: 110 - 230VAC ~ 50/60Hz
Uitgangsspanning: 3/4,5/5/6/7,5/9/12VDC
Extra 5VDC uitgangsspanning
Uitgangsstroom: 600mA
Gestabiliseerd.
De spanning is iets lager maar de stroomoutput is dan wel juist.
Loopt de motor iets trager , dat is niet zo erg.

Of dan deze van Ali ,

DD0512MA   In 2.6-6V    Out 3.7V 5V 12V   6W  Out 500MA
Hier de juiste spanning wel juist maar een iets lagere amperage.
Trouwens als een batterij wordt gebruikt loopt de stroomafgifte ook naar beneden.

Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Citaat van: SDriver op maandag 19 april 2021, 12:40:31
Ik heb hier van die gestabiliseerde voedingen liggen van 3 tot 12 V , 2250 mA.
Als ik de spanningskeuze op 3V zet meet ik onbelast 3.21 V.

Als de spanning welke op de batterij staat 3,7 Volt is. Dan zou ik me er niet zo druk om maken dat de onbelaste spanning iets hoger is dan de ingestelde 3 Volt, de spanning zit nog altijd ruim onder de 3,7 Volt van de batterij. En belast zal de spanning wel richting de 3 Volt dalen. Het is niet erg dat de voeding meer stroom kan leveren. De elektronica zal alleen de stroom verbruiken die het nodig heeft en dat zal waarschijnlijk wel onder die 2250 mA blijven.
Een voeding met een uitgangsstroom van 600mA zal waarschijnlijk ook voldoen. Maar hou er wel rekening mee dat mA en mAh een andere betekenis hebben. 'hoe bereken je van mAh naar mA'.

Een DD0512MA is geen volledige voeding. Deze zou je wel kunnen koppelen aan de eerder genoemde voedingen waarna je de DD0512MA de spanning kan laten aanpassen naar 3,7 Volt.
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Ik vermoed dat je twee dingen door elkaar haalt.

Over de batterijen schrijf je
Citaat van: SDriver op zaterdag 17 april 2021, 21:17:26De gegevens op de batterijen zijn , 3,7 V , 600mAh.

Voor alle duidelijkheid, er staat dus niet 600 mA, maar 600 mAh. Dat zegt iets over de maximale hoeveelheid energie in de batterij. Het betekent niet dat hij 600 mA kan leveren. Waarschijnlijk is het heel wat meer, maar dat is niet zo belangrijk. Wat het wel betekent is dat hij na een uur leeg is als hij 600 mA zou leveren. Of na 10 uur bij 60 mA. Of 600 uur bij 1 mA.

Denk maar aan een stopcontact. 230 V wisselspanning, maar hoeveel stroom er uit komt, ligt er maar net aan wat je er op aansluit. Niets? Dan is de stroom 0 A. Een ouderwetse 100 W gloeilamp? 0,44 A. Een combimagnetron op vol vermogen? Veel meer dan 5 A. Het maximum wordt begrensd door de zekering in de meterkast, bij mij 16 A. Je vermeldt bij verschillende voedingen waarden van 2250 mA, uitgangsstroom 600 mA en Out 500 MA. Dat is het maximum voor zo'n voeding, net zoals 16 A uit het stopcontact het maximum is. Hoeveel stroom er werkelijk loopt, wordt bepaald door wat je er op aansluit.

Terug naar jouw situatie. Je hebt een voeding nodig ter vervanging van een batterij van 3,7 V die een electronische schakeling en motor moet besturen. Hoeveel stroom daarvoor nodig is, weet ik niet, maar als het normaal door een batterij wordt gevoed, zal het vast niet zo veel zijn want dan is de batterij om de haverklap leeg. Met een multimeter kun je het eventueel meten. Stel, het blijkt 250 mA te zijn (ik noem maar wat), dan heb je in plaats van de batterij een voeding nodig die 250 mA of meer kan leveren. Hoeveel precies, doet er niet toe. Net als dat het er voor die gloeilamp niet toe doet dat dat stopcontact wel 16 A kan leveren. Hij gebruikt er maar 0,44 A van.

Een voeding die maximaal 2250 mA kan leveren zal zeker genoeg zijn. De voeding van een oude telefoonoplader ook wel. Mijn huidige telefoonoplader is 5 V / 550 mA. Step down converter aan zo'n ding en je bent klaar.


:offtopic: Als je die gloeilamp vervangt door een ledlamp, hoeft het stopcontact nog maar iets van 0,05 A te leveren.
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Ik zou er nog even aan toe willen voegen dat de batterij natuurlijk tijdelijk(kort) meer stroom kan leveren. Dit zou het geval kunnen zijn bij de aanloopstroom van de motor (afhankelijk van de regeling). Er is dus een kans dat een voeding van 600mA niet voldoet omdat de kortstondige aanloopstroom van de motor te hoog is.

Meten is weten  :D
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Het verbruik is 0.16 A = 160 mA met een rijdende kraan.
Gemeten met een ampere meter in serie met de batterij.
Kan wel kloppen want gewoonlijk gaan de batterijen een uurtje of 4 mee als de batterijen 600mAh kunnen geven


Hoe zit dan eigenlijk met de spanning ?
Wim schrijft ,
Bij 4,5 volt zullen de motoren iets sneller lopen,
bij  3   volt zullen de motoren iets langzamer lopen.

Is 4.5  dan niet schadelijk als de batterijen 3.7 V geven ?
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Waarschijnlijk is 4,5 V niet schadelijk, maar toch zou ik het zelf niet proberen. 'Waarschijnlijk' is geen garantie en die kleine kans dat het fout gaat wil ik niet lopen. Het vervangen van de motor of electronica is meer werk en duurder dan er bij voorbaat zo'n step down converter tussen zetten.

Voordat Hans met een paar links naar goedkope step-down-converters kwam dacht ik overigens aan een spanningsregelaar. Daarbij is 3,7 V echter geen standaard waarde, dus dan is een kant en klare instelbare step down converter wel zo makkelijk en hij kost toch bijna niets.
Re: Batterijen vervangen door vaste DC voeding.
Een "vers" opgeladen Li-batterij heeft een klemspanning die iets meer dan 4V (tot 4,2 V soms) bedraagt.
Een voeding die 4 V "levert" zal de elektronica noch de motor niet beschadigen.