Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud

Gestart door corne_mo zaterdag 17 april 2021, 11:32:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
Beste,

ik heb een Marklin 3321 BB 15000 welke ooit in een ver verleden is omgebouwd met een C90 decoder (ik denk 60902 op basis van de plaatjes in de Wiki), volgens mij door een dealer als ik het nog goed herinner.

Nu ik de hobby weer aan het oppakken ben heb ik deze loc even op de baan gezet om te testen of deze nog werkte. Hij reed eventjes goed, maar al snel viel hij stil, waarna hij na een duwtje weer verder reed. Waarop ik dus dacht aan vuiligheid. Omdat op de rails andere locs probleemloos rijden wel de verschillende contactpunten van de loc goed schoongemaakt. Nogmaals geprobeerd, en na de volgende keer stilvallen deed de loc niks meer. Het enige dat nog gebeurt is dat als ik F4 inschakel, de verlichting aan de achterzijde gaat branden. Deze functioneert normaal op F0 en is dan rijrichtingsafhankelijk. Verder zit er geen enkel leven meer in de loc.
Ik denk dus dat de decoder overleden is. Nu kan dit natuurlijk komen door de leeftijd, maar mogelijk is er een ander probleem (overbelast door niet soepel genoeg lopen van de aandrijving misschien?). Graag jullie mening/ideeën. Ik kan wel de decoder vervangen, maar als de bron van het probleem blijft bestaan is dat ook zonde.

En als ik toch moet gaan sleutelen aan deze loc, dan wil ik eigenlijk de koppelingshaken vervangen door kortkoppelingen. Is dit mogelijk, en zo ja, welke onderdeelnummers heb ik dan nodig?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten,
Corné

[edit: typefoutje in de titel gecorrigeerd]
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
ik had ook een lok die slecht liep
hij reed en dan zonder meer stopte hij en diut achter elkaar

na een grote schoonmaakbeurt is dit probleem niet meer terug gekomen


dus ik zou beginnen met heel goed schoonmaken


Gr Ed
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
Ed,

schoonmaken is het issue niet. Heb ik ook al gedaan. Hij liep ook in het begin redelijk normaal, en daarna begonnen de problemen. Nu dus alleen nog reactie bij F4 welke het licht ingeschakeld. Vandaar mijn idee dat de decoder de geest gegeven heeft.

groeten,
Corné
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
Het kan zijn dat de olie tussen assen en bussen is verharst en de boel gewoon is vast gelopen.
Ook kan het zijn dat de spleetjes tussen de lamellen van de collector vol met koolstof zitten, waardoor er als het ware sluiting ontstaat tussen de lamellen.
Hoor je de motor nog wel enigzins brommen als je de loc laat rijden?
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
Maak spleetjes tussen de lamellen van de collector maar eens schoon.
Daar zal zeer waarschijnlijk kool-slijpsel met olieresten zorgen voor een electrisch geleidende brug.
Demonteren: wasbenzine, tandenborstel, cocktailprikker.

Mvg. Marcel
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
Zojuist de hele loc uit elkaar gehaald en volledig schoongemaakt. Was eigenlijk niet nodig want hij was zo goed als schoon.

Op de baan doet nu zelfs de foutieve F4 het niet meer. Ook bromt de motor niet. Ik ga er dus toch maar vanuit dat de decoder kapot is. Blijft alleen de vraag waarom. De loc heeft totdat hij 10 jaar geleden in de doos verdween netjes zijn rondjes gereden. En ook toen ik hem op de baan zette deed hij het in eerste instantie wel.

Dan gaan de we C90 maar gelijk vervangen door een moderne variant. En als we toch bezig zijn maar proberen de haakkoppelingen te vervangen door kortkoppelingen. Weet iemand welke onderdeelnummers ik nodig heb om hier kortkoppelingen onder te zetten? (of onder een wat oudere NS 1600, want dat is volgens mij technisch dezelfde loc).
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
Stuur maar even een pb.
Ik heb hier de kortkoppeling in 2 types te koop.

De metalen uitvoering
Zat vroeger bij enkele 3526 uitvoeringen extra bijgevoegd. 

En de kunststof uitvoering.
Die is er voor in de plaats gekomen.

Maar de metalen koppelt nog korter dan de kunststof uitvoering.

Mvg.
Marcel
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
De c90 decoders gaan in de doos niet kapot. Het is niet duidelijk waar het probleem zit, dus vervangen van de decoder is niet persé de oplossing. Een paar zaken die je kunt proberen: bouw de decoder even in een andere lok, hang een ander DC motortje aan de decoder, schuif alle dipswitches een paar keer op en neer, probeer de decoder ook op een paar andere adressen. Succes.
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
 @citaat Dat is ook precies mijn issue eigenlijk. Dat ik niet weet waarom ie kapot gegaan zou zijn.
Is er nog een makkelijke methode om de motor zelf te controleren, bijvoorbeeld door deze los te halen van de decoder en op een spanningsbron aan te sluiten (AC/DC? voltage?)? Ondanks dat de motor goed schoon lijkt, is dan in ieder geval kans op kool-slijpsel en/of olieresten die geleiding/kortsluiting veroorzaken ook uitgesloten.
Re: Marklin 3321 BB 15000 met decoderproblemen en groot onderhoud
Precies wat je zelf zegt: motordraden lossolderen en de motor laten lopen op een DC spanningsbron. 9Volt batterij is heel geschikt.