Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Is hier een marklin model van?

Gestart door David vrijdag 16 april 2021, 22:34:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is hier een marklin model van?
Nieuw op het forum maar groot marklin fan. Weet iemand hier welk type deze loc is en of er een marklin variant op is? Heel veel dank.
Re: Is hier een marklin model van?
Gelukkig is het internet geduldig en heb ik tijd. Het de NS 901. Hij werd gemaakt door Beyer, Peacock and Company uit Manchester.
Ik heb totaal geen inzicht in de producten van Märklin, maar het lijkt mij niet waarschijnlijk, dat ze deze hebben geproduceerd. Wat ik bij hun wel heb gevonden, zijn Duitse stoomlocomotieven. Vond wel Engelse bedrijven, die deze of zoiets hebben, maar weet niet of dat compatibel is.
Re: Is hier een marklin model van?
Van Märklin komen (denk ik) de BVI het dichtst in de buurt, zoals 3797, 34971 en de varianten daarvan (inclusief recentere nummers). Ze lijken in ieder geval een beetje...

Groeten,
William
Re: Is hier een marklin model van?
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Is hier een marklin model van?
 B) Mooie oude plaat, maar wel gaarne bronvermelding plaatsen van de foto.

Dirk-Jan
Re: Is hier een marklin model van?
Tja, nou. Engelse locomotieven (want dat waren de meeste Nederlandse stoomlocs, en zeker de serie 900) vergelijken met Duitse machines is een hobby op zich zelf.
Dus of de Beierse BVI lijkt op de serie 900? Ik vind absoluut van niet. Het is alleen beide ongeveer even oud.
David, als groot Märklin fan mag je weten dat Nederlandse stoom bij het geliefde merk volstrekt genegeerd wordt. Ook niet gek, want het Duitse materieel wijkt heel sterk af van het Nederlandse.
De enige uitzonderingen zijn enkele van de G8 en G8.1 afgeleide goederenlocs, maar die bracht Märklin nooit zo uit, en er was wat spul dat in WOII heel kort bleef hangen. 100% Duits en voorzien van een doorgestreept DR nummer en tijdelijk NS nummer. Die locs maakte Märklin dan wel.
Ja, en de HSM reed met locs van Borsig. Maar daar waagde tante M zich weer niet aan.

Groet,

Peter
Re: Is hier een marklin model van?
Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 17 april 2021, 08:38:04
B) Mooie oude plaat, maar wel gaarne bronvermelding plaatsen van de foto.

Dirk-Jan

Staat er: Opa
Re: Is hier een marklin model van?
hoi,

Citaat van: David op vrijdag 16 april 2021, 22:34:34
Nieuw op het forum maar groot marklin fan. Weet iemand hier welk type deze loc is en of er een marklin variant op is? Heel veel dank.

Waar heb je het plaatje vandaan? Altijd met bronvermelding plaatsen. Er kunnen namelijk (nog) auteursrechten op zitten. Daarmee kan het forum problemen krijgen. Zeker als de rechthebbende redelijk actief achter de overtredingen aan gaat. Schadevergoeding betalen e.d. Dat moet je niet willen.

Citaat van: Bernardo op zaterdag 17 april 2021, 08:09:00
Ik heb totaal geen inzicht in de producten van Märklin, maar het lijkt mij niet waarschijnlijk, dat ze deze hebben geproduceerd.

Inderdaad. Märklin en NS Stoomlocomotieven is geen gelukkige combinatie. Natuurlijk hebben ze mogelijk Nederlandse museums-loks maar dat zijn van oorsprong Duitse modellen.  Fabrikant Philotrain levert Nederlandse Stoomlocomotieven. Maar dat zijn klein serie messing modellen. Voor dat soort modellen betaal je vaak de hoofdprijs. Artitec heeft een aantal Nederlandse Stomers uitgebracht. Dat zal de laatste "grote" fabrikant zijn die dat gedaan heeft. Dit vanwege de grote investeringen van een model.

Groet Ronald.
Re: Is hier een marklin model van?
Wat een mooie reacties allemaal. Boven verwachting. Bron is foto uit eigen foto album. Is inderdaad mijn achtergrootopa op deze foto en wil voor mijn marklin collectie die ik samen met mijn vader heb deze loc vinden. Is inderdaad een hele opgave. Ik ga rustig naar alle reacties kijken maar wilde wel alvast reageren op de bronvermelding. Is dus geen probleem met auteursrechten omdat het eigen foto betreft. Dank voor de alertheid.
Re: Is hier een marklin model van?
Dank voor de info. Ik ben een fan en geen kenner. Daarom alle input vanuit dit forum meer dan welkom :-)
Re: Is hier een marklin model van?
Je zou eens in de collectie van MK Modelbouw kunnen kijken.
Die firma heeft dit soort locs wel uitgebracht.
Bij Philotrain maak je ook nog wel kans.
Met .nl achter de namen moet je een eind kunnen komen denk ik.
Re: Is hier een marklin model van?
 @citaat Maar eens een paar linkjes doen? MK Modelbouw Studio en Philotrain. Deze leveranciers leveren messing modellen. Bij MK is het vaak bouwpakketjes. Bij Philotrain kan je kant en klare modellen kopen. Daarnaast is het 95% voor 2rail en niet 3rail.

Groet Ronald.
Re: Is hier een marklin model van?
Probeer eens Philotrain 62A te vinden.
Volgens mij een SS 900 serie.
Laatste geveild op Catawiki voor € 700,00

Lees net op poldermodelspoor.nl dat er waarschijnlijk maar 15 van zijn gemaakt.. :O
Re: Is hier een marklin model van?
 @citaat Messing modellen worden niet in grote aantallen geproduceerd. Dus een aantal van 15 is niet een gek getal. De prijzen zijn de laatste jaar wel een beetje omhoog gegaan. Zeker op online-veilingsites. Dat heeft meer te maken dat er geen beurzen meer zijn.

Groet Ronald.
Re: Is hier een marklin model van?
De Philotrain 62A is een model van de 800 serie. Staat er echt wel duidelijk bij op Catawiki, althans het kavel dat ik vond. Bracht 800 euro op.
En ja, het is een "zoek de verschillen" puzzel. Het meest springende punt is dat de 800 een product van Borsig is en de 900 van Beyer & Peacock, de hofleverancier van de SS, later NS.
Maar uiterlijk is het niet eens zo goed te zien... Wel is het machinistenhuis van de 800 korter en beschikt de loc over twee fraai gebogen spatschermen over de drijfwielen waarvan de achterste nog voor de helft zichtbaar is. De 900 heeft dat niet. Die heeft wel de gekroonde schoorsteen die de Engelse en de latere Werkspoormachines kenmerken. Verder zijn de tenders nogal verschillend.

Wie weet komen er met meer geavanceerde CNC en 3D printtechnieken ooit wel betaalbare mogelijkheden beschikbaar om modellen in veel kleinere oplagen te maken. Voorlopig zal het lastig worden... Waarom stond 'opa' niet voor een wat gangbaarder machine?

Groet,

Peter

Re: Is hier een marklin model van?
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 18 april 2021, 13:54:12
Waarom stond 'opa' niet voor een wat gangbaarder machine?


Welke van die mijnheren is OPA trouwens? O:-D ?

En een B VI trekt er volgens mij ook voor geen meter op!
Dat sluit al één model uit in je zoektocht  >:-D
Re: Is hier een marklin model van?
Grappig dat 2 advertenties met hetzelfde artikelnummer 2 verschillende locnummers opleveren bij hetzelfde veilinghuis

So far de "expertise" van Catawiki

Gelukkig biedt Philotrain.nl het juiste antwoord, er zijn er zelfs 40 van gemaakt  :)
Re: Is hier een marklin model van?
Maar op de foto van opa een NS 900, voorheen de serie 100 van de Staatsspoorwegen. Ik ken er geen model van.

De Philotrain 62 is inderdaad een model van de SS serie 800/900 later NS serie 1700/1800.
Re: Is hier een marklin model van?
hier hebben ze diverse NS-loco´s:

https://www.djhmodelloco.co.uk
Re: Is hier een marklin model van?
 @citaat Zeker... Maar weer niet de goeie! Alleen Philotrain heeft kennelijk ooit iets gemaakt of liet je iets zelf maken.
Heel fraai, maar kostbaar.


Groet,

Peter
Re: Is hier een marklin model van?
Een SS 900 lok is geen NS 900 lok! Op de foto staat een SS lok uit de serie 801-935. Bij NS had deze serie de nummers 1701-1835, de zogenaamde hartjes, de vorm van de ruiten in het machinistenhuis
Re: Is hier een marklin model van?
Dit was mijn bron en dan zie je inderdaad een type met de hartvormige ramen en een type met de ronde ramen. In dit artikel wordt ook beschreven, dat sommige locomotieven van deze fabrikant behoorlijk zijn aangepast en daarbij ook het machinistenhuis.
Maar ik neig wel naar jouw correctie op nummers.
Re: Is hier een marklin model van?
De serie 1700 is inderdaad behoorlijk aangepast in NS tijd. Daardoor kregen ze een hoger liggende ketel en verdwenen de "hartjes". In plaats daarvan kregen ze ovaalvormige ramen aan de voorkant van het machinistenhuis. Nummering van de loks bleef gelijk, wel veranderde de soortaanduiding van P3 naar PO1.

De getoonde foto is duidelijk in de SS tijd genomen, dus voor 1921. De hartjes in het front van het machinistenhuis zijn duidelijk zichtbaar. SS 901 = NS 1801
Re: Is hier een marklin model van?
Tweede van link ;-)
Re: Is hier een marklin model van?
Geweldig leuk. Dit soort foto's zijn redelijk zeldzaam in vergelijking tot alle selfies van tegenwoordig. Dus extra leuk dat een 'voorvader' zo vereeuwigd is!

Groet,

Peter
Re: Is hier een marklin model van?
Leuk wat zo'n oude foto dan teweeg brengt en wat er aan kennis gedeeld wordt  :)