Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"

Gestart door Firstborneagle vrijdag 16 april 2021, 22:33:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Altijd wel een droom geweest, een trein in de tuin, waarop je zelf kunt meerijden. En dan wel álles zelfgemaakt. Inclusief rollend materiaal. 
Of dit ooit gaat lukken weet ik niet maar ik ga in iedergeval een poging ondernemen.
Groet Arend ( die tussen april en oktober zelden bij zijn H0 baan is)
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Door een sloopklusje heb ik een enorme partij balkjes verkregen en wat plat staal. Een deel daarvan is hoekstaal on een flauwe
Boog gebogen ( cirkel met een diameter van ruim 16 meter. ) en zo ontstaan al werkend allerlei tuinspoor ideeën
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Ik heb wat geëxperimenteerd en vind een spoorbreedte van 50 cm er wel mooi uit zien en zou dan de balkjes 80 lang maken.
Mijn tuin is achterin het smalst en daar zou de krapste boog aangelegd moeten worden om helemaal de tuin rond te komen. Ik heb op het internet gezocht maar kan niet vinden hoe krap zo'n boog mag zijn.
Ik heb met een touw een cirkel getekend en paaltjes in de grond gezet. Een lastig klusje want achter in mijn tuin is bos. Vervolgens met de kettingzaag even wat struiken e.d. gesnoeid zodat ik een vrije baan heb door het bosje.
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
De cirkel van de boog heeft een diameter van 27 meter.  Iemand hier die een idee heeft of dat gaat werken?
Ik wou op zoek gaan naar wielen van ongeveer 25cm diameter met een schuine flens  (of misschien zelf maken)

Ik heb op YouTube een leuke blog gevonden en raak hierdoor extra enthousiast.
Mag ik hier de link plaatsen, of mag dat niet?

Voor nu was dit de inleiding , morgen wat foto's?  Groet Arend
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Modelbouwvereniging "Het Y" in Spaanwoude houdt zich hier ook mee bezig. Misschien kun je daar nog wat inspiratie opdoen.
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
50cm spoorbreedte lijkt me nogal breed voor een tuinbaan. Op 7,25" oftewel 18,4cm kan je zelf ook al prima meerijden. Bijkomend voordeel is dat er meerdere banen in deze spoorbreedte bestaan, bijvoorbeeld:
https://www.stoomgroepwest.nl/

Tenzij je zoiets wil:
http://bakkersmolen.be/wordpress/stoom/

Ik zou in ieder geval voor een genormaliseerde breedte kiezen.
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Ik vond op you tube dit filmpje, Hanzi.
Ook geen halve meter, maar 15 inch.
Ik ga er zeker nog even goed over nadenken maar 18cm wordt het zeker niet. Ik vind het wel mooi dat het wat meer body heeft. En omdat het geen " echte" rails worden is dat misschien wel goed ook.groet Arend
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Ik ben er uit! Ik wou graag een treinbreedte (wagonbreedte) van 50 cm. Maar omdat de wielen ónder de trein zitten moet het spoor dus smaller. Ik heb inmiddels flenswielen gekocht,  en door wat te experimenteren ,met een klein zelfgemaakt karretje heb ik besloten dat de spoorbreedte 45cm wordt. Mijn eigen unieke maat ;)
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Ondertussen ben ik nog steeds aan het slopen. De goede balkjes zaag ik op 75cm en worden dwarsliggers.  De rest wordt 50cm zodat het in de kachel past
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Wat voor soort hout is het?
Ik ben bang dat het in een paar jaar weggerot is.
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Achterin de tuin is hoofdzakelijk bos, een mooie plek om te beginnen, lekker rustig, van niemand last,  kan ik mooi wat experimenteren . Ik heb een ruime baan kaal gemaakt, een mooie flauwe boog....
En de ballast is ook al binnen. Een koopje wat ik toevallig op mp. Vond , ook nog in de buurt . Ongeveer 9 ton :O  :D
Groet Arend
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Hoi Maarten, dat is heel goed mogelijk, het is geen hardhout, helaas. Maar ik ga de balkjes nog wel behandelen met beits, dat scheelt vast een paar jaar.
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
 @citaat Is Creosoot niet een beter conserveringsmiddel?
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Klopt! Ik heb nog carboleum staan, dat is vergelijkbaar met creosoot. Ik was eigenlijk van plan om de bielzen even te dompelen, maar daarvoor moet ik nog even een bak of iets dergelijks vinden of maken  :)
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Bokkepoot! Zonde van de Carboleum om te dompelen (mits je een bak kan vinden)
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Citaat van: Firstborneagle op zondag 02 mei 2021, 22:44:17
En de ballast is ook al binnen. Ongeveer 9 ton

😂😆
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Het schilderklusje moet even wachten. De natuur neemt het even in bezit. Op de eerste foto het vaatje carboleum, de bokkepoot en het bakje waar ik steeds wat caboleum in doe. Boven de pijl in het donkere hoekje... zie 2e foto :favorite:
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
@citaat:

Leuk! Koolmezen? :D
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Haha, net als in t "echt" wel eens gebeurt wordt ook dit project tijdelijk stilgelegd vanwege de flora-& faunawet ;).
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
De bouwwerkzaamheden liggen tot nader order even stil  :)

Leuk om dit in de gaten te houden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Dat is het "voordeel" van een tuin baan je zit heel dicht op de natuur
misschien kan je ze handtam maken en als passagiers laten meerijden


veel plezier met de nieuwe bewoners


gr Ed
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mijn tuinbaan "schaal zelfbedacht"
Hoi Arend.
Prachtig idee om zelf een tuinbaan te gaan maken! :thumbup:
Materiaal om te beginnen en de ruimte heb je al.
Natuurlijk wel even wachten tot het broedseizoen voorbij is en dan gewoon lekker aan het bouwen gaan.

Zelf heb ik 2 jaar geleden een maand geen mest uit kunnen rijden omdat een koppeltje pimpelmeesjes er 5 stuks piepklein nageslacht moest groot brengen! :favorite:

Veel plezier en succes met de bouwerij en de vogeltjes.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.