Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer

Gestart door Snofla vrijdag 16 april 2021, 19:46:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Hallo

Ik heb een Märklin BR 64 tender loc met een MFX decoder . Als ik deze op de baan plaats begint direct deze decoder geluid te maken ( kolen schudden of iets wat daarop lijkt) . Op mijn IB II probeer ik deze geluiden uit te zetten maar de loc reageert nergens op . Hij beweegt totaal niet al staat de snelheids regelaar voluit.
Ik heb geprobeerd om de loc op een rolenbank met een mobile station aan de praat te krijgen maar helaas steeds hetzelfde probleem.Een ander adress programeren lukt ook niet ik kom met geen mogelijkheid in "contact"met de decoder.

Is er iemand die mij kan helpen om dit euvel te verhelpen of moet ik op zoek naar een nieuwe decoder?

met vriendelijke groet

Alfons Houben
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Ben je wel zeker dat er een mfx decoder in steekt ? Dat het geen fx decoder is met dip-switchkes ?
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Hallo Alfons, je kunt proberen of de lok zich weer opnieuw wil aanmelden. Om dat te bereiken verwijder je hem eerst uit je centrale en daarna zet je hem op de rails. Zorg dat er geen andere locs op dat stuk rails staan. Op mijn Märklin CS3 centrale zit een knopje waarmee je "verdwenen" mfx locs kunt opzoeken. misschien heeft jouw IB ook zoiets?
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Even een stukje analoog proberen te rijden en daarna opnieuw proberen aan te melden?
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Ik heb zelf geen IB, maar heb wel eens gelezen dat een IB geen mfx spreekt. Als dat klopt, moet je de loc via het MM protocol benaderen. Af fabriek is het adres 64.

Een Mobile Station kan echter gewoon mfx aan. Als die de loc desondanks niet herkent, is er meer aan de hand. Misschien kun je de decoder resetten. Een MS 2 kan dat. Je kunt hem foppen door een nieuwe loc met het MM protocol aan te maken, het geeft niet als de MS 2 dan meldt dat hij geen loc kan vinden. Met jouw BR 064 loc als enige op de baan kun je de decoder proberen te resetten door waarde 8 in CV 8 te schrijven. Als het werkt, moet je hem daarna met een IB II met MM op adres 64 kunnen besturen.
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Beste Alphons,

De 39648 "luistert" alleen maar naar MFX, Motorola en Analoog, dus geen DCC, ik zou je willen adviseren om te kijken of hij rijdt op een analoge "Märklin" trafo, zo ja of hij zich dan weer aanmeldt op je MS, en als je daarna met je IB gaat werken zorg er dan voor dat die in ieder geval Motorola uitzendt.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Hallo

bedankt voor de snelle reacties.

De IB II heeft nog geen automatische detectie van MFX . Uhlenbrock doet al jaren melden dat deze er aan komt :( . Alle andere MFX locs geven geen problemen en functioneren al jaren probleemloos alle locs zijn aangemeld via het MM protocol.
De loc meld zich ook niet aan op de MS ik heb hem handmatig moeten invoeren. Het is een MS1 ik denk dat ik eens op zoek moet naar een MS2.
Ik zal de loc helemaal uit de data base van de IB verwijderen en opnieuw invoeren. de optie van restten met de CV waarde had ik nog niet op internet gevonden waarvoor mijn dank.

@Guyremgabdel : het is een decoder zonder dipswitches

Ik heb weer wat tips en kan weer aan de slag .

mvg

Alfons
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Dit is een loc met Mfx+ decoder. Heb je deze loc nieuw gekocht of 2e hands? In het laatste geval kan het zijn dat de loc nog in de Spielewelt modus staat, zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78716.msg1345961#msg1345961
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
@citaat Ook als de Spielewelt aan zou staan dan zou de locomotief zich nog wel moeten kunnen aanmelden / programmeren.
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Het klinkt alsof de lok van de baan gehaald is met de geluidsfunctie kolen schudden nog aan, als je hem dan weer op de baan zet gaat hij dat vrolijk weer doen.
Dat hij niet rijdt betekent vast dat het adres van de lok verkeerd is, deze is door een eerdere eigenaar van de lok gewijzigd? Volgens mij kan je bij een Intellibox cv's uitlezen, de cv van het adres is 3.
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
de loc is nieuw gekocht toen hij pas uitkwam . Hij heeft altijd goed gelopen maar is al bijna een jaar niet op de baan geweest. Spielwelt kan met de IB II niet geactiveert worden.

Ik zal straks na het werk de optie CV3 eens proberen. Het adres is nooit gewijzigd door mij dus zou nog steeds op 64 moeten staan .

mvg

Alfons
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
De CV van het adres is 1, niet 3.

Haal de kap er eens af, neem de decoder even uit en plaats die dan weer terug. Mogelijk heb je een contact probleem, komt vaker voor bij 21MTC.

Gr, Ben.
Re: Märklin BR 64 ( 39648) doet niks meer
Hoi ben ik weer

Het heeft even geduurd ik moest eerst een programmeerspoor maken voor de IB II alvorens ik kon programmeren. De tip om de loc te resetten door CV8 op 8 te zetten werkte super hij rijd weer als een zonnetje.

Mijn dank voor alle hulp

gegroet

Alfons