Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Herstellingen marklin locomotieven

Gestart door Arthur G donderdag 15 april 2021, 22:06:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Herstellingen marklin locomotieven
Hallo iedereen,

Ik had een vraag over 2 locs dat ik graag zou willen herstellen.

De eerste loc is minstens 30 jaar oud en mist een schroefje die de wielen met de assen verbindt. Heeft er iemand dit op overschot liggen en zou ik als het mogelijk is dat schroefje kunnen overkopen. Ik ben naar de winkel ervoor geweest maar daar bleek dat dat nergens verkrijgbaar meer was.

De tweede loc (Br86 met delta decoder) is een beetje een probleem gevalletje, zoals op de foto mist deze al een schroefje en is 1 drijfstang krom. Nu de vraag is dit mogelijk om dat recht te krijgen of is het beter, de decoder eruit te halen samen met de motor en hem in een andere loc te steken? En ook mss een schroefje van deze assen gebruiken voor de groene loc.

Mvg
Arthur
Re: Herstellingen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Herstellingen
Even merk en artikelnummers van locs vermelden. Scheelt een hoop misverstanden. 😉
Re: Herstellingen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Herstellingen
Hallo

Daar had ik niet aan gedacht, beiden zijn van marklin. De Br86 werd meegeleverd in een startset (2005-2006) , de andere loc heb ik geen idee van.
Beide treinen rijden nog, alleen niet zo heel vlot meer wegens de mankementen.

Mvg Arthur
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Die boutjes heb ik wel liggen kun je overnemen.
Alleen er zijn verschillende maten de draad diameter en ook het zeskant gedeelte.
Daarom als het kan artikel nummer dan kan het opzoeken.
Die drijfstang is wel recht te maken.
Mvrgrt. Jo
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Ik heb eventjes op de wiki gaan snuisteren, die enorm uitgebreid is :O

De Br86 van marklin artikelnummer 33961.20. Zou de boutjes met artikelnummer E755230 nodig hebben. Hoe zou je de as weer recht maken als ik vragen mag?

Van de andere loc van marklin, artikelnummer 3092 weet ik niet welke boutjes nodig zouden zijn, misschien heeft iemand een idee of ik probeer ze zo goed mogelijk op te meten.

Alvast bedankt voor de hulp. De 3092 is voor mij iets belangrijker dan de br86 maar als ik ze alletwee weer kan laten werken dan is dat nog beter.  :)
Mvg Arthur
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Ik zie dat je wielen niet helemaal goed staan.
Moeten waarschijnlijk opnieuw gekwartierd worden.

Je Br 86 komt uit set 29537. Oerversie is de 3096.
Daarvan is de zeskantschroef nr 755140.
Heb de 33961 tekening niet kunnen vinden.
Misschien is 755230 de gezwarte variant van de 755140.


Het nr van het zeskantschroefje van de 3092 is .... 755130

Mvg.
Marcel
Re: Herstellingen marklin locomotieven
goede dag,
In het laatste bericht stond dat de tekening niet te vinden was. Wordt deze gezocht.https://www.maerklin.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=1&artikelnummer=33961&lang=1.
Gr. Hans
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Die groene lok is de 3083 (231 981 ETAT).
Schroefje is dezelfde als die van de 3092.
Ze zijn volop te vinden op ebay ==> Klik.
Houdt er wel rekening mee dat de oudere lokomotieven een dikker schroefdraad hebben dan nieuwere modellen.
Ik denk ook dat die Br 86 net iets dunnere schoefjes heeft dan die van de 3083.
Wielen van de 3083 staan inderdaad niet gekwartierd.
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Dank u wel voor de reacties!
Nu heb ik nog een vraag hoe zet ik die wielen weer goed. Verdraai ik dit met de hand of is hier een bepaald toestel voor nodig?

Mvg Arthur
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Soms gaat dit met de hand.
Het is goed mogelijk dat de afstand tussen de flenzen ook verlopen is. Dan komt soms ook het wiel makkelijker los. Dus eerst goed draaien en daarna iets aandrukken tot de gelijke afstand van de andere wielen.

Mvg. Marcel
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Ik heb hier een 3083 bijna compleet in onderdelen liggen met een nieuwe en oude kap je mag alles van mij overnemen.
Stuur mee maar een PB als je interesse hebt?
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Je vraag over de verkrijgbaarheid van het boutje/schroefje/Sechskantansatzschraube is al opgelost zie ik. De kromme drijfstang kun je beter eerst gaan demonteren en dan op een ondergrond recht drukken als het niet lukt doekje erom en voorzichtig met een platbektang rechtzetten. Maar eh ook compete sets aandrijfstangen {Gestänge (rechts) 228380} zijn te koop hoor voor als het helemaal mis gaat. Ik vermoed dat het boutje/schroef er ooit onder het rijden vandaan gegaan is. Dan kan het zijn dat door de abrupte stop van de voorwaartse kracht(Fvw) het wiel ten opzichte van de as is verschoven en de drijfstang krom is geraakt. (Ik heb die ervaring met een Mä# 3098 de P8).
Maar ik zie dat dit het eerste wiel is gezien vanaf de tandwielen van de motor en aan de rechterkant van de lok. Dan zit aan het wiel aan de binnenkant ook tanden. Je hebt geen foto van de andere zijde van de Etat-lok Mä# 3083 geplaatst. Ik kan nu niet beoordelen wat je het beste kan doen dus ik schrijf alles maar op wat excuses mijn reactie wel lang maakt.
Je kunt geluk hebben dat aan de andere kant het wiel ook uit kwartier staat. Je hoeft alleen maar ook de drijfstang aan die kant los te maken (twee boutjes en een moertje) en de as met het wiel dat niet goed in kwartier staat een stukje gaan verschuiven totdat de drie schroefgaten/draad in alle drie wielen gelijk staan je de drijfstang kunt monteren. Andere kant weer vast klaar en je. De andere twee assen hebben namelijk de tandwielen aan de linkerkant van de lok en er zit hopelijk wel iets speling in om ze te verschuiven en in lijn met de laatste as te brengen.

Als dat niet lukt. De grote drijfstang aan de rechterkant van de lok die met de drie wielen verbonden is als referentie houden en dan zou ik met twee vingers proberen het wiel voorzichtig zodanig op de as te verschuiven dat een boutje/schroefje weer door het gat in de drijfstang heen in het wiel past. Let op de motor draait dan ook mee via de tanden aan het wiel. Geen tang of schroevendraaier gebruiken om het wiel te verdraaien. Je hebt dan grote kans op niet alleen beschadigingen maar ook dat het wiel scheef op de as komt. Je lok gaat dan slingerend rijden met grote kans op ontsporingen. Niet met brute kracht in een keer proberen want dan kan het wiel loskomen van de as en ben je verder in de penarie aangeland. Want krijg zo´n los wiel maar een weer 100% gepast en vast op de as zonder juist gereedschap.

Controleer ook even wat Marcel schrijft de afstand tussen de flenzen bij de groene Etatlok. Die moet gelijk zijn aan de afstand tussen de andere wielen op de overige twee aandrijfassen. Klopt dat dan niets meer aan doen. Zo niet dan eerst proefrijden en vaak over wisselstraten denderen voordat je wielen op assen gaat verschuiven.
De eisen van de MOROP uit 1991 die in het Nederlands zijn vertaald en Normen Europese Modelspoorwegen heten schrijft een afstand voor van 14,3 mm. In de 3rail WIKI staat de Duitse NEN310 uit 2009 met min. 14,4 mm en max. 14,6 mm. Omdat dit loks zijn met een starre onderbouw/frame met gekoppelde assen is een kleine 14,2 mm ook al voldoende. Ga dus niet de andere twee assen aanpassen als de afstand geen 14,3 - 14,6 mm is.
Eerst de as met het verschoven, niet in kwartier staand wiel en de kromme drijfstang repareren en dan het boutje plaatsen. Voorzichtig met lage snelheid proefrijden ook over wisselstraten en zonder en met een sleep wagens. Lukt dat? dan verder genieten van deze loks :-)
Lang verhaal maar hopelijk compleet genoeg en heb jij Arthur en anderen er iets aan,
Succes, Dirk :-{)
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Hallo iedereen

Dank u wel voor de reacties. Ik heb wat zitten nameten en prutsen. 
De groene lok (3083)
Ik heb de asafstanden opgemeten en deze assen zijn niet schuin. Het wiel heb ik ook in de juiste positie gekregen.
De afstand tussen de wielen is 14,36mm wat volgens mij goed is. Nog het boutje en alles is hier in orde.

De zwarte loc (33691)
Wat ik vreemd vond is dat de as nu niet super krom stond en er is wat speling dus er moet nog een ander probleem zijn en ja hoor zie foto 2, als je goed kijkt is er aan de andere kant een as die ook krom staat maar dat is meestal onzichtbaar als je gewoon rondjes rijdt. Dus as rechtgezet en de wielen draaien weer, er zat een punt in waar je iets harder moest duwen om de assen te laten draaien, waarschijnlijk zijn hierdoor de boutjes losgekomen. (Als ik het niet had gevonden ging ik de as er gewoon uitgeknipt hebben, ging een grote teleurstelling zijn want het was de andere kant waar het probleem lag  >:-D) de wielen heb ik ook weer juist gezet en de assen zijn niet scheef, ook hier opgemeten. Enkel de afstand tussen de wielen 13,95mm is weinig, wel eens laten rondrijden en geen problemen.

Hmmglaser dank u wel voor het voorstel, voorlopig zal ik het eens proberen met de boutjes en eens zien.
Loc1200 en trein-ice3 dank u wel voor de technische uitleg, het heeft zeker geholpen en het kan ook misschien andere helpen.

Ik heb nog 2 foto's toegevoegd van de onderkant als er nog zaken opvallen mag je het zeker melden.
Als alles hersteld is dan plaats ik nog 2 foto's.

Met vriendelijke groeten
Arthur

Re: Herstellingen marklin locomotieven
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Goed om te lezen Arthur dat je wat aan mijn lange technische uitleg hebt gehad.
Wat me opvalt aan de onderste foto dus de Br 86 zijn de streepjes op de wielen, de bovenste drie. Zijn dat beschadigingen?
Je gaat denk ik nog de drijfstang recht buigen, daar zit nog een rare klik in, zo krijg je er geen boutje in.
Je schreef: " er zat een punt in waar je iets harder moest duwen om de assen te laten draaien". Dat kan liggen aan de drijfstang die vanaf het cilinderblok naar de as loopt, naar het wiel met het moertje. Deze drijfstang moet in een bepaalde stand op het wiel bevestigd worden. Welke dat is kan ik je niet zeggen. Even zoeken naar en afkijken op het internet van een zusterlok. Het kan zijn dat deze drijfstang ook een klap heeft gekregen en verkeerd zit of ooit verkeerd is gemonteerd. Dat kan ook een oorzaak zijn van moeilijk rijden van de lok of zelfs helemaal niet als deze drijfstang verkeerd gemoteerd zit. Dan duwt het wiel de drijfstang niet juist naar voren en klemt deze.
Ben benieuwd naar de foto´s als alles weer tip top rijdt.
Dirk
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Hallo iedereen

Trein-ice3 Nee dat zijn geen beschadigingen, gewoon een beetje verkleurd.
Over dat punt waar ik iets harder moet duwen, dit is opgelost. Als je goed kijkt naar de foto van mijn vorige post, dan valt er op dat de drijfstang onderaan, helemaal krom is. Deze heb ik weer helemaal recht gezet zoals de bovenste en nu is dit "hard punt" volledig weg.
De rare knik ga ik maar op het einde doen, ik ga eerst het boutje aan de andere kant bevestigen en dan de drijfstang rechttrekken, het wiel zal hierdoor misschien ook opnieuw gekwartierd moeten worden.

Mvg
Arthur
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Hallo iedereen

Beide locomotieven zijn hersteld, met dank aan een forumlid voor de stukken.
Dank u wel ook aan iedereen voor de uitleg en tips.

Vandaag ook eventjes een rondje gereden en na wat smeermiddel reden ze vlot rond op de baan.
Zie foto voor het resultaat.
Met vriendelijke groeten
Arthur

Re: Herstellingen marklin locomotieven
Nog even een vraag.

Ik zou mijn meeste locomotieven digitaal willen maken. Geluid is voor mij niet nodig, dit kan op later stadium nog gebeuren maar is nu niet prioritair.

Maar nu mijn vraag welke decoder? Overal moet sowieso een hoogvermogen motor in, de set van marklin met de decoder en motor in lijkt heel interessant. Of eerder een esu loc decoder kopen met een aparte motor? Zijn er mensen die voorkeuren hebben of tips, ideeën. Ik rij met een MS2.

Met vriendelijke groeten
Arthur
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Mooi werk, weer twee oudjes die nog jaren mee kunnen. Je rijdt op de zolder onder een geïsoleerd schuin dak zie ik :-)

Voor je vraag over welke decoder adviseer ik je even rond te neuzen op het forum. Zoveel leden zoveel meningen.
Dirk :-{)
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Arthur,

De BR86 heeft al een digitale decoder, weliswaar een delta (basismodel) maar digitaal en de koppelingen telex zijn ook op afstand te bedienen.
Je andere lok zal sowieso omgebouwd moeten worden.
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Het kersje op de taart is een flinke schoonmaakbeurt van de wielen. Die 4 van het draaistel van de groene zijn behoorlijk aangekoekt. Dan nog een nieuw slepertje onder de zwarte en ze kunnen er weer tegenaan. :thumbup:
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Hallo iedereen

Buzz_4Stroke er zit inderdaad een delta-decoder in maar bestaan er ook aparte knoppen om de telexen te doen werken, ik dacht dat dit enkel met de rijrichting was.

Hvanschaik heb je een tip of methode om die wielen proper te maken zonder ze te beschadigen?

Mvg
Arthur
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Hou er wel rekening mee dat bij de 3083 een motor ombouw niet makkelijk is,de koolborstelhouders zullen 180⁰ moet worden gedraait of er moet een permanent magneet op de plek van de veldspoel welke helaas niet het beste rijd gedrag geeft.

Voor sound loze decoder maakt het niet uit welk merk je neemt ESU of Marklin ze hebben elk hun voor en nadelen.
Re: Herstellingen marklin locomotieven
voor die lok is een aparte set van Marklin beschikbaar 188838,
Grt. Jo
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Een wattenstaafje met wasbenzine doet wonderen.
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Hallo iedereen

Hmmglaser het is de laatste lok die ik ga veranderen eerst de V200 waar er veel meer plaats in is, om het eens uit te proberen. 

Stoombr38 dank u wel voor de tip zal ik onthouden.

Hvanschaik dank u wel voor de tip.

Mvg
Arthur
Re: Herstellingen marklin locomotieven V200
Hallo iedereen

Ik heb nog een vraag over een Marklin (V200).

De trein rijdt niet meer behalve als je hem in een beetje duwt dan wil hij wel, maar hij valt bijna direct weer stil. Ik heb hem opengedraaid en gemerkt dat mijn motorspoel uit elkaar begint te vallen, is dit het probleem? Of is er iets anders aan de hand? Zie foto

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg Arthur
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Als ik de stand van de aandrukveertjes van de borstels bekijk, dan zijn de borstels versleten.
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Misschien handig je woonplaats even te vermelden. Misschien is er wel iemand in de buurt die kan helpen
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Dank u wel!

Dat is goed mogelijk dat ze versleten zijn, wat ik niet weet als je het motorschild ervan haalt kunnen deze eruit vallen?

Dan zal ik dat eerst eens proberen te vervangen.

Zouden dit de koolstofborstel 600300 kunnen zijn? (1 koolstof en 1 koperborstel)
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Nrs zijn juist.
Maar ws ook tijd om je motor eens goed schoon te maken.
Ook de gesoldeerde groene draad zit niet zo fraai.

Mvg
Marcel
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Hallo iedereen

Marcel, zie onderstaande foto.

Waar de groene aan vastgemaakt moest zijn, is afgekraakt.

Als ik de borstels vervang zal ik dan eens alles proper maken.
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Over de goede draad en afgebroken deel van de spoel: als je met een heet gemaakte naald voorzichtig een gaatje prikt in het plastic dan kun je daar de groene of koperen draad doorheen voeren. Misschien lukt het je om de koperdraad dan nog een keer erdoorheen te lussen of het gaatje zo klein te laten dat de groene draad er klem in komt te zitten. Dan heb je weer een stabiele verbinding.
Over de borstels. Je hoeft het motorschild er niet af te halen als je de borstels vervangt. Gewoon de veertjes die op de borstel zitten naar buiten trekken en naast het busje waar de borstels inzitten terugleggen. Dan als je geluk hebt de lok op de zijkant vastpakken en dan vallen de borstels eruit en anders met een pincet of klein schroevendraaier ze eruit wippen. Het busje schoonmaken met wattenstaafje of iets anders lichtjes gedrenkt in wasbenzine of SR24 of ander geschikt schoonmaakmiddel. Nieuwe 600300 erin, let op waar zat de koperen en waar de koolstoffen?, veertjes terug en proefdraaien, eventueel veertjes nastellen.
Wat ik net beschreef staat vast wel ergens in de Wiki of website met een plaatje erbij.
Succes, Dirk :-{)
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Hallo iedereen

Dank u wel voor de hulp, maar de trein rijdt niet zelfs met koolstofborstels. Ik heb deze op adres 1 ingesteld en een andere trein werkt hier wel op.

Ook onderstaande trein wil niet bewegen. Ik heb alles al eens nagemeten en er staat wel spanning op maar ik doe volgens mij iets mis of ik zie iets over het hoofd.

Iemand die een idee heeft? De draden zijn voorlopig nog niet gesoldeerd, ik doe dit pas als alles werkt. Decoder is een 6603.

Mvg Arthur
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Wat ik ook al gedaan heb: eens op n analoge transfo aansluiten , massa op n wiel of frame en stroom op de sleper.
Als er dan niets beweegt of je hoort zelfs geen gezoem is er toch iets met de aansluiting.
Draait de motor wel analoog maar niet digitaal
kan t zijn dat je de groene en blauwe draad verwisseld hebt of hij heeft n verkeerd digitaal nr.
Hoop dat je er uit komt hoor
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Het lijkt er best veel op dat het "rechterborstelaandrukveertje" niet op de borstel rust, maar nog naast de houder ligt. Misschien ook de linker, maar dat is niet goed zichtbaar.
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Herstellingen marklin locomotieven
De V60 (van de laatste foto) heeft een groene draad die om de spoeldraad is vastgedraaid. Dat is lakdraad. Als je die spoedraad niet kaal maakt loopt er geen stroom, dus rijdt er niks.
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Na omschakelen zou hij het via de blauwe draad wel moeten doen. Ik houd het op het/de veertje(s).
Re: Herstellingen marklin locomotieven
Hallo iedereen

Dank u wel om mee te denken! Het is gelukt op hem in gang te krijgen.

Wimpietje, heb ik geprobeerd maar er kwam geen beweging in. De blauwe en groene draad zaten correct.

Robkop, ik wist dit niet, na de draad te ontdoen van zijn isolatie reed de trein wel.

Hvanschaik, heb deze ook wat bijgesteld.

Mvg
Arthur